Citat:
Ursprungligen postat av
Suckmesideways
noterbart är att polisen bytte ut sitt tjänstevapen 1986 till sig sauer. den lever fram till idag då de byter igen till Glock under 2023. även Säpo bytte 86. vad de hade innan vet jag inte, möjligen Walther. Det jag vill ha sagt med detta är att många poliser kan ha haft originalkartongen o möjligen ha transporterat runt på det viset om de precis fått den. Även om det bröt mot rutinerna.
"Kan ha haft" originalkartongen och "möjligen ha transporterat" den på buss på stan. Tala om tomma och långsökta spekulationer! Det kommer då från någon som hoppar på folk för deras val av adjektiv och adverb som visst inte duger för den grammatiske finsmakaren.
Först och främst är uppgiften om "ett litet paket i gråblå plast" inte bekräftad på något vis, och om det paketet överhuvudtaget existerat i sinnevärlden så kan det vara vad för "litet paket" som helst och behöver inte alls vara någon "originalkartong" för tjänstevapen. Det kan lika gärna vara ett hoplindad påse med potatis. Fast magnum bonum blir ju inte lika spännande att dilla om som magnumrevolvrar och andra skjutvapen.
Vidare företer den iakttagelsen från 43:ans buss ingen egentlig likhet med den lilla svarta väska på cirka 15 x 20 cm som Yvonne Nieminen berättar att hon sett i vänsterhanden på mannen som sprang nedför David Bagares Gata och som han verkade försöka öppna dragkedjan på. Dessutom finns ingen koppling mellan de två iakttagelserna.
Det finns överhuvudtaget inget stöd för att mannen på David Bagares Gata skulle vara polis, vare sig på öppna sidan eller säksidan. Men kanske hör "transvestiten" på 43:ans buss ändå till Säpo, för de gillade visst att spöka ut sig när de skulle ut på stan. Vem vet, kanske skulle han/hon/hen iväg och sjunga i "Cosi fan tutte" med övriga Säpokören?
Uppgiftslämnaren på 43:ans buss var Lars Krantz, en så pass stollig farbror att han knappt ens platsade bland de övriga halvstollarna i Fritz Petterssons krets av privatspanare. Krantz finaste insats var väl när han på bästa sändningstid påstod att det var Lisbeth Palme som skjutit sin egen make Olof. Trovärdigheten i Krantz' uppgifter från bussen kan kalibreras därefter.
Sedan tycker jag själv att Krantz' arkiverade blogg "Nationalmordet" åtminstone bitvis är ganska festlig läsning, men då mest från underhållningssynpunkt. Kratsar man tålmodigt kan man rentav få fram någon enstaka kastanje där, men inte om 43:ans buss då. För i det ärendet blev Krantz stämd av poliserna (Ekesäter & Piltz) som han pekat ut och dömd till skadestånd för det.
För övrigt kommer jag mycket väl ihåg när de bytte till Sig Sauern 1986. Då bytte man även ut det gamla vita hölstret med knäpplock till ett öppet hölster där det nu betydligt större magasinet stack rätt ut. Det gav ett väldigt påtagligt intryck av "höjning av våldskapitalet", när den stora kolven nu blev helt naken och synlig. En annan och brutalare framtoning för polisen, som fick folk att känna sig missmodiga inför dem.
I samma veva bytte man även färgschema på polisbilarna från den gamla svartvita teckningen till den nya enfärgade vita med blågula "stripes" på sidan. Även det kändes negativt, lite som om polisen försökte smyga med vilka de var – ända tills de klev ur bilarna och visade upp sina nya vapen då. Det här nämner jag för alla läsare av tråden som inte själva var med på den tiden.