Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-06-15, 12:59
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Så här sa han " Sydafrika, vilket jag personligen tycker är ett intressant uppslag, med tanke på att det är en ganska konkret motiverad, Flera personer som har tagit kontakt med oss och haft intressanta synpunkter på det här uppslaget"

Vart du fått "lite substans" ifrån fattar jag inte?

Finns fler intervjuer med Mellander, där han säger ungefärligen samma saker (mer eller mindre). Borde finnas på youtube.

Mellander har aldrig sagt, att SA är det intressantaste uppslaget (vilket du påstod), däremot har han sagt att det är intressant, med tanke motivbild, etc (två vitt skilda ståndpunkter). Jag tror även att merparten MOP-intresserade anser att uppslaget är intressant, däremot är det få som anser att uppslaget är det intressantaste.
Citera
2023-06-15, 13:03
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Finns fler intervjuer med Mellander, där han säger ungefärligen samma saker (mer eller mindre). Borde finnas på youtube.

Mellander har aldrig sagt, att SA är det intressantaste uppslaget (vilket du påstod), däremot har han sagt att det är intressant, med tanke motivbild, etc (två vitt skilda ståndpunkter). Jag tror även att merparten MOP-intresserade anser att uppslaget är intressant, däremot är det få som anser att uppslaget är det intressantaste.
Jag citerade vad han sa på presskonferensen i samband med att de skulle avslöja Palmes mördare.

Den presskonferensen var ju bland det mest pinsamma man kan se, de ljög ju helt uppenbarligen när de säger att de inte kommer runt Engström.
Jag tyckte ändå spaningsledaren la in sitt personliga spår om Sydafrika, uppenbarligen håller han inte med om att Engström är mördaren.

Men han är tillräckligt lojal för att ändå sitta med i farsen som kallas århundradets avslöjande.

Man ser ju på båda två att de skäms.
Citera
2023-06-15, 13:11
Citat:
Jag citerade vad han sa på presskonferensen i samband med att de skulle avslöja Palmes mördare.

Den presskonferensen var ju bland det mest pinsamma man kan se, de ljög ju helt uppenbarligen när de säger att de inte kommer runt Engström.
Jag tyckte ändå spaningsledaren la in sitt personliga spår om Sydafrika, uppenbarligen håller han inte med om att Engström är mördaren.

Men han är tillräckligt lojal för att ändå sitta med i farsen som kallas århundradets avslöjande.

Det beror sannolikt på att du inte väljer att se på "fallet" opartiskt/objektivt?

Mellander sa mycket riktigt att han fann uppslaget SA intressant, det tycker de flesta, sannolikt även åklagare Petersson. Mellander har även fått frågan (tror det var Expressen-TV) om han fann SA intressantare än SE och om han inte tror på SE, vilket han förnekade. Han menade på att man inom PU var eniga om beslutet att avsluta PU och peka ut SE som misstänkt.

Merparten människor (sannolikt Mellander inkluderad) klarar av att hålla flera tankar i huvudet samtidigt? Ingenting bör hindra att man kan tycka att flera uppslag är intressanta samtidigt? Går man igenom vad PU fokuserade på 2017-2020 (som finns dokumenterat) framkommer det tydligt att man jobbade med en handfull (i deras tycke) intressanta uppslag samtidigt. Det är så det funkar när polisen utreder grova brott.
Citera
2023-06-15, 13:22
Medlem
Citat:

Håller med dig om att presskonferensen var pinsam, men samtidigt håller jag även med HermanSerman om Melanders kommentarer rörande Sydafrikaspåret. Det han säger är väl att motivbilden i alla fall blir väldigt klar och tydlig på det spåret, men att det på det hela taget saknas konkret bevisning som kan koppla ihop den motivbilden med skeendet nere på Sveavägen.

För mig är Sydafrikaspåret visserligen intressant men sitter ändå fast i samma kärr som det suttit i ett kvartssekel vid det här laget. De nya dokument som Stocklassa (eller Björkdahl snarare) säger sig ha kommit över verkar inte heller kunna dra loss spåret ur kärret där det sitter. Visserligen sade Stocklassa så sent som igår (på Otto Ekevis kanal) att en del av dokumenten verkar vara äkta, medan en del är problematiska. Som bevisning verkar de i alla fall inte räcka särskilt långt, och hela idén om att Löfvén skulle ha åkt ner dit för att träffa en överenskommelse om mörkläggning ter sig väldigt underlig och långsökt – för att inte säga gripen ur luften.

Det problem jag brottas med vad Sydafrika beträffar är hur de kunnat få den svenska underrättelsetjänsten till att medverka både i planeringen och utförandet av mordet. Det främsta problemet handlar om tiden för mordet, där jag kunnat påvisa att systemklockorna både på LAC-bandet och inne på SBC flyttats fram med två och en halv minuter inför attentatet. Det kan ju varken någon ensam galning eller den sydafrikanska säkerhetstjänsten göra, utan det har den svenska tjänsten gjort.

De som driver Sydafrikaspåret måste därför kunna förklara hur det här med klockorna kommer sig, dvs i praktiken hur den svenska tjänsten sprungit sydafrikanernas ärenden i det här avseendet. Det är ju inte vem som helst som kan knata in på Televerket respektive SBC och pillra med systemklockorna utan det tarvar behörighet och görs på order – från högsta ort i den svenska tjänsten. I så fall måste man hävda att chefen i den svenska tjänsten agerat i maskopi med den sydafrikanska. Och det blir i alla fall lite väl magstarkt för mig att svälja.
Citera
2023-06-15, 13:28
Medlem
Citat:
Jaha, hade Stieg Larsson/Jan Stocklassa rätt?
Sydafrika beordrar mordet som utförs av svenska "nazister"?

Gw är väl inne på samma spår också och i sluter av dokumentären så sa ju spaningsledaren att just Sydafrika var det spår han tyckte var mest intressant.

Sen skyllde de på skandiamannen och la ner utredningen.

Larsson/Stocklassa är de inte närmast sanningen ändå?

Nä, eftersom det är Svartenbrandt som är mördaren.
Citera
2023-06-15, 15:31
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman

Problemet med Sydafrika härrör från en del omständigheter som är omöjliga att förbise.

Förstligen var det jänkarna och britterna som bedrev ekonomisk krigsföring gentemot Apartheidregimen. Det var det som slutligen bröt ryggen på systemet. Olof Palme och Sverige kan i ljuset av det endast ses som åskådare på läktaren som hejar på.

Därutöver utgör Sydafrika ett fullständigt ofarligt "spår". Dels är regimen avvecklad sedan över trettio år, samt att nuvarande styre vore mer än behjälpliga att sätta åt representanter för åtskillnadspolitiken.

Då det inte inträffat och det är bekräftat att som enda internationella spår som utrednigen granskat så faller allting naturligtvis. Ölvebro med flera var nere och förhörde de utpekade, det resulterade i noll och intet av förklarliga skäl. En tom säck kan inte stå.

Sydafrika kan sägas utgöra en bekväm konspiration. Ofarlig politiskt. Den presumtiva motivbilden tilltalande. Därefter trycka in påstådda högerextremistiska poliser i ekvationen föranleder jubel hos de som driver de här spåren.

Men i slutändan förstår vem som helst att den verkliga sanningen är obehagligare. Ett sydafrikaspår kan på sin höjd tillfredsställa oinsatta fån som aldrig kommer att närma sig sanningen.

För de nöjer sig med det enkla.
Citera
2023-06-15, 16:17
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Problemet med Sydafrika härrör från en del omständigheter som är omöjliga att förbise.

Förstligen var det jänkarna och britterna som bedrev ekonomisk krigsföring gentemot Apartheidregimen. Det var det som slutligen bröt ryggen på systemet. Olof Palme och Sverige kan i ljuset av det endast ses som åskådare på läktaren som hejar på.

Därutöver utgör Sydafrika ett fullständigt ofarligt "spår". Dels är regimen avvecklad sedan över trettio år, samt att nuvarande styre vore mer än behjälpliga att sätta åt representanter för åtskillnadspolitiken.

Då det inte inträffat och det är bekräftat att som enda internationella spår som utrednigen granskat så faller allting naturligtvis. Ölvebro med flera var nere och förhörde de utpekade, det resulterade i noll och intet av förklarliga skäl. En tom säck kan inte stå.

Sydafrika kan sägas utgöra en bekväm konspiration. Ofarlig politiskt. Den presumtiva motivbilden tilltalande. Därefter trycka in påstådda högerextremistiska poliser i ekvationen föranleder jubel hos de som driver de här spåren.

Men i slutändan förstår vem som helst att den verkliga sanningen är obehagligare. Ett sydafrikaspår kan på sin höjd tillfredsställa oinsatta fån som aldrig kommer att närma sig sanningen.

För de nöjer sig med det enkla.

Håller helt med dig i ditt resonemang om uppslaget SA. Dock kan jag förstå att SA kittlar en smula, med agenter och lönnmördare som Craig Williamson, Anthony White, Bertil Wedin osv. Personligen tycker jag det är för mycket pojkrumsfantasier över uppslaget. Och som du själv skrev (om än inte rätt ut) så är det fläckvis ett ganska långsökt "spår". Ett slags löst fladdrande motiv, så mycket mer handfast att ta på finns ju inte, tycker jag.

Jag tror mest på en inhemsk konspiration (om nu inte GM agerat ensam), det finns några tänkbara varianter och kandidater. Den som hade flertalet starka (även personliga) motiv var ju Palmehataren Alf Enerström, synd att Gio Petré drog tillbaka sitt alibi för AE så pass sent, annars är jag övertygad om att PU satt klorna i honom ordentligt. Tråkigt att AE fick så lite plats i Stocklassas tv-serie. Dokumentären borde handlat mer om de olika uppslagen, istället för om den självgode linslusen Stocklassa.
Citera
2023-06-15, 19:35
Medlem
Faderligs avatar
Jag lyssnade igenom podden Palmemordets avsnitt om Buss 43 (avsnitt 152).

I den så talas det om att UL sett en man vid en busshållplats i närheten av mordplatsen. I beskrivningen av mannen så är ett mindre "paket" i ljust blågrå plast omnämnd. När UL sedan pratar med LGWP så reagerar han på denna och säger att det påminner om den "Handbag" som civila poliser bär sin pistol i.

Men jag lyckas inte hitta någon bild på en sådan. Det hade varit intressant att se om en sådan överensstämmer med YNs observationer.

Så är det någon som vet hur en sådan såg ut på den tiden eller till och med har en bild?
Citera
2023-06-15, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Nä, eftersom det är Svartenbrandt som är mördaren.

1) Ok, hur har du kommit fram till att det ÄR han som var Palmes mördare?

2) Har du kontaktat polisen i och med att du så bestämt tycks påstå dig sitta på sådan nyckelkunskap?
Citera
2023-06-15, 23:27
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag lyssnade igenom podden Palmemordets avsnitt om Buss 43 (avsnitt 152).

I den så talas det om att UL sett en man vid en busshållplats i närheten av mordplatsen. I beskrivningen av mannen så är ett mindre "paket" i ljust blågrå plast omnämnd. När UL sedan pratar med LGWP så reagerar han på denna och säger att det påminner om den "Handbag" som civila poliser bär sin pistol i.

Men jag lyckas inte hitta någon bild på en sådan. Det hade varit intressant att se om en sådan överensstämmer med YNs observationer.

Så är det någon som vet hur en sådan såg ut på den tiden eller till och med har en bild?
noterbart är att polisen bytte ut sitt tjänstevapen 1986 till sig sauer. den lever fram till idag då de byter igen till Glock under 2023. även Säpo bytte 86. vad de hade innan vet jag inte, möjligen Walther. Det jag vill ha sagt med detta är att många poliser kan ha haft originalkartongen o möjligen ha transporterat runt på det viset om de precis fått den. Även om det bröt mot rutinerna.
Citera
2023-06-16, 00:54
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
noterbart är att polisen bytte ut sitt tjänstevapen 1986 till sig sauer. den lever fram till idag då de byter igen till Glock under 2023. även Säpo bytte 86. vad de hade innan vet jag inte, möjligen Walther. Det jag vill ha sagt med detta är att många poliser kan ha haft originalkartongen o möjligen ha transporterat runt på det viset om de precis fått den. Även om det bröt mot rutinerna.
Rutiner följs väl sällan. Men jag tror inte de menade en kartong, utan någon slags dold väska att ha vapen i för civilare. Eller har jag fattat fel?

Men jag fattar inte heller vad de menade med att den var i plast. Var det en väska som var invirad i plast eller en väska i plast.

Och hur kunde GW känna igen beskrivningen. Hade civilare en så utmärkande väska på den tiden? Ljust blågrå, om det nu var väskan som var i den färgen, låter ju inte diskret alls.
Citera
2023-06-16, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways

"Kan ha haft" originalkartongen och "möjligen ha transporterat" den på buss på stan. Tala om tomma och långsökta spekulationer! Det kommer då från någon som hoppar på folk för deras val av adjektiv och adverb som visst inte duger för den grammatiske finsmakaren.

Först och främst är uppgiften om "ett litet paket i gråblå plast" inte bekräftad på något vis, och om det paketet överhuvudtaget existerat i sinnevärlden så kan det vara vad för "litet paket" som helst och behöver inte alls vara någon "originalkartong" för tjänstevapen. Det kan lika gärna vara ett hoplindad påse med potatis. Fast magnum bonum blir ju inte lika spännande att dilla om som magnumrevolvrar och andra skjutvapen.

Vidare företer den iakttagelsen från 43:ans buss ingen egentlig likhet med den lilla svarta väska på cirka 15 x 20 cm som Yvonne Nieminen berättar att hon sett i vänsterhanden på mannen som sprang nedför David Bagares Gata och som han verkade försöka öppna dragkedjan på. Dessutom finns ingen koppling mellan de två iakttagelserna.

Det finns överhuvudtaget inget stöd för att mannen på David Bagares Gata skulle vara polis, vare sig på öppna sidan eller säksidan. Men kanske hör "transvestiten" på 43:ans buss ändå till Säpo, för de gillade visst att spöka ut sig när de skulle ut på stan. Vem vet, kanske skulle han/hon/hen iväg och sjunga i "Cosi fan tutte" med övriga Säpokören?

Uppgiftslämnaren på 43:ans buss var Lars Krantz, en så pass stollig farbror att han knappt ens platsade bland de övriga halvstollarna i Fritz Petterssons krets av privatspanare. Krantz finaste insats var väl när han på bästa sändningstid påstod att det var Lisbeth Palme som skjutit sin egen make Olof. Trovärdigheten i Krantz' uppgifter från bussen kan kalibreras därefter.

Sedan tycker jag själv att Krantz' arkiverade blogg "Nationalmordet" åtminstone bitvis är ganska festlig läsning, men då mest från underhållningssynpunkt. Kratsar man tålmodigt kan man rentav få fram någon enstaka kastanje där, men inte om 43:ans buss då. För i det ärendet blev Krantz stämd av poliserna (Ekesäter & Piltz) som han pekat ut och dömd till skadestånd för det.

För övrigt kommer jag mycket väl ihåg när de bytte till Sig Sauern 1986. Då bytte man även ut det gamla vita hölstret med knäpplock till ett öppet hölster där det nu betydligt större magasinet stack rätt ut. Det gav ett väldigt påtagligt intryck av "höjning av våldskapitalet", när den stora kolven nu blev helt naken och synlig. En annan och brutalare framtoning för polisen, som fick folk att känna sig missmodiga inför dem.

I samma veva bytte man även färgschema på polisbilarna från den gamla svartvita teckningen till den nya enfärgade vita med blågula "stripes" på sidan. Även det kändes negativt, lite som om polisen försökte smyga med vilka de var – ända tills de klev ur bilarna och visade upp sina nya vapen då. Det här nämner jag för alla läsare av tråden som inte själva var med på den tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in