2023-04-16, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Instruktör "Bella" är intervjuad av Ljusdalsposten.
Var faktiskt en riktigt intressant intervju där man får veta lite mer om honom som person.

https://www.ljusdalsposten.se/2023-04-16/bella-rojde-minor-som-elitsoldat--nu-aktuell-i-popular-realityserie
Betalvägg. Har du möjlighet att lägga ut texten?
Citera
2023-04-16, 16:36
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollebygden
Betalvägg. Har du möjlighet att lägga ut texten?

hela artikeln med bilder som en PDF-fil eller vad?
Citera
2023-04-16, 16:39
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av picapican
Instruktörerna är ju helt klart narcissister och psykopater, som de flesta militärer! Njuter av att plåga andra människor och varför har en av dem ett tjejnamn som nick?

En jävla tur att de är just instruktörer där då i stället för att ha andra jobb. Det hade varit sjukt jobbigt om de arbetade som säljare i en butik på Elgiganten, suttit i kassan på Ica eller jobbat på posten.

Lite jobbigt att bli hånad när man ska köpa nya hörlurar till mobilen eller köper kycklingfärs. (Läs med instruktörens röst) "Fan kan du inte slakta och mala din egna kyckling. Kanske lika bra att du slutar med matlagning"
Citera
2023-04-16, 17:32
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
En jävla tur att de är just instruktörer där då i stället för att ha andra jobb. Det hade varit sjukt jobbigt om de arbetade som säljare i en butik på Elgiganten, suttit i kassan på Ica eller jobbat på posten.

Lite jobbigt att bli hånad när man ska köpa nya hörlurar till mobilen eller köper kycklingfärs. (Läs med instruktörens röst) "Fan kan du inte slakta och mala din egna kyckling. Kanske lika bra att du slutar med matlagning"

Ha, ha .

Jag har dock sett så många säsonger så jag reflekterar inte över deras maner längre.
De sökanden har ju sett föregående säsonger, så jag antar att de inte tar det personligt.

Instruktörerna favoriserar vissa, och ger dem fler chanser.
De kan till och med prat-hjälpa vissa genom övningarna genom att säga "jo. Det klarar du."
Det var väl någon negress som de hade som favorit förra säsongen, som de till varje pris ville hjälpa, då hon var otroligt skarp på vissa av övningarna.

Det är faktiskt lite äckligt, då instruktörerna till och med daltar med deltagare de gillar.
Och gärna om någon drar en snyfthistoria om att den varit mobbad, gjort könskorrigering eller dylikt.

När du nämner Elgiganten så har jag nog mött mobilförsäljare som antagligen gått på charmkurs hos de där instruktörerna.
Senast redigerad av dialektiker 2023-04-16 kl. 17:35.
Citera
2023-04-16, 17:44
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregersWerle

Övningen med att efter bara en praktisk förevisning klara av att behärska den judoliknande tekniken att få upp en skadad kamrat i brandmannagrepp var (iaf som den framställdes av produktionen) fullkomligt livsfarlig. Inte för de tävlande men väl för instruktören (vilken krånglig och töntig titulering förresten, ordet ligger illa i munnen och blir därför svåruttalat för någon som är trött. "Chef" och "chefen" är t ex mycket bättre eller varför inte "Seschant" och "Seschanten"?) som låg på marken. En tävlande, typ 120-kilo Eddy, som ryckt tag i benet och kastat sig med axeln före rakt ner i instruktörens bröstkorg och därvid träffat illa, ja, det hade varit direkt dödande! Löjligt och som sagt livsfarligt. Den dylika tekniken bör läras ut långsamt och stegvis, vilket förmodligen också sker inom militären.

Är det så?
Kan någon annan insatt intyga att detta stämmer?
Det är ju sjukt om de gör så riskabla moment på tv-tid.
Hoppas de får ordentlig kritik från professionellt håll om det stämmer att detta är en riskabel judo-grepps-övning som inte ska instrueras hafsigt.
De som klarade övningen hade ju gjort det förr antagligen, och ska de hyllas med "att de förstått en instruktion" när de från början vet rent praktiskt hur man tar ett sånt judo-grepp?
Citera
2023-04-16, 18:43
Medlem
m11080s avatar
här kommer en länk för den som vill läsa intervjun med instruktör "Bella"
som gjordes av Ljusdalsposten

https://anonfiles.com/X2ddIdldz7/_Bella_r_jde_minor_som_elitsoldat_nu_aktuell_i_pop ul_r_realityserie_Ljusdals_Posten_new_pdf

Tycker det var rätt intressant och läsvärd
Citera
2023-04-16, 19:25
Medlem
F.Hansens avatar
Here we go again. Först vill jag klargöra att det här är helt mina egna tankar och åsikter och de representerar bara mig som person och ingen organisation eller företag.

Kollar in första avsnittet på tredje säsongen och först kan jag säga att sjävla upplägget med att instruktörerna säger motiverande quotes är motiverande och gör en peppad. Dock skulle Pams quote stå ut, inte vara en översättning av Winston Churchills, when walking thru hell, keep on going. Mer som, ”det handlar inte om att vinna, det handlar om att ge allt”, vilket var mycket bra sagt.

Sen hur de introducerar personerna, bra. Dessa småtjejjer lär vara de första att ryka beroende på hur de lagt upp testerna. En större kropp klarar mer helt enkelt. De med störst mentalt styrka och fysisk uthållighet kommer göra bäst ifrån sig, så ultradistanslöparen är min förstpick utan vidare info. Sveriges starkaste man, ja explosivitet och att kunna maxlyfta är inte precis det som tar en igenom nått sånt här. Elitidrottarna har en stor mental fördel för allt handlar om att ge allt tills inget finns kvar, och sen utifrån förutsättningarna är det en slags lotteri.

Sen är det värt att veta för folk som inte är så insatta att detta är tv och att SAS selection inte går till på det här sättet. På SAS selection är du helt själv och instruktörerna skriker inte eller hjälper dig. De observerar bara hur du agerar.

”Det blir tufft för mig”, ”– Vi hjälps åt.” Ja han gymnastikläraren även trots hans ålder lär vara top 5. Verkar vara en bra snubbe.
Mikaela, som var med i Kompani Svan, really. Om hon medverkar efter den inspelningen, kanske säger sig själv men man vet inte med dessa serier när de är inspelad, så har hon en slags övertag. Hon vet hur det hela går till och har bevisat att hon kan ge mycket. Dock lär hon inte vinna enligt vad jag tror.
Eddy, från och med nu kallar jag han för brottareddy kan nog vara top 3. Romersk gregisk brottning är inget skämt och om man legat i toppen har man absolut mentalt och fysiskt det som krävs för att slå andra i fysiska utmaningar.
Torstein, skidskytt, ja. Denne kommer nog också gå långt för som vi sett tidigare är det inte de lätta eller tunga människorna viktmässigt som det här passar utan personer på medelvikt som är otroligt sega uthållighetsmässigt.

Ja den här blonda tjejjen Elina kommer ju visa lite gnistor men jag kan ju redan nu säga att det är kört. Alla deltagare lär ju vara above average och nu får vi se vad hon har men prove me wrong.
En sak med människor är dock att de som är bäst på något kan ha väldigt låga tankar om sig själv. De vill visa världen att de kan och det är deras styrka. Dock får vi se om det finns något där inom några avsnitt...

8 dygn non stop. Med lite sömn och mat och konstant sliten, kul. Om man inte gjort värnplikt så kommer detta bli en ganska tråkig upplevelse för de flesta av utmanarna. Elitidrottare är elit för att de på något sätt kunnat skapa utrymme för träning, vila/sömn och ha ett bra upplägg. När detta upplägget inte finns och allt handlar om att brinna tills det bara finns glödande kol kvar kommer inte att vara en trevlig upplevelse för de flesta av dem och även sätta mentala tankehinder i dem. Men de är elit för att de överkommer saker så vi får se vilka som har vad som krävs.

Tomas, VD, ja om man avancerat till att vara the boss så har man något mentalt i alla fall som gör att fixar skiten. Frågan är bara om kroppen är där, och det kanske visar sig att han är typ fanatisk i obstacle racing, vem vet. Dock tippar jag på att denne man lär ryka inom några avsnitt utan vidare info.

Rafael – gymnastikläraren är 58 år ser jag nu. Ja man kan ha all vilja i världen att fixa skiten men om kroppen inte är där så kommer det inte att gå. Jag hoppas verkligen att denne man fysiskt har vad som krävs men om man kollar på han när han sitter i stolen ser han inte speciellt tränad ut.

Esmeralda, en av alla dessa unga tjejjer som vill bevisa något. Jag gissar på att hon väger 57 Kg, hon kan väga så lite som 52 Kg. Då kommer envisheten inte vara tillräckligt för att bära tung packning långt eller fysiskt lyfta lagkamrater när det krävs.

Hehe, Sami, lagerarbetare 23 år Skärholmen. ”Det finns bara en väg och det är fucking framåt.” Han borde ha gjort värnplikt, och om han har gjort det kan det kanske vara vinnaren som vi ser här. Samis svaghet kommer att vara i kontaktytan med alla småtjejjer då han troligtvis kommer köra sitt race när ekvationen handlar om att alla på båten måste med.
Ungefär som han som jag tror var läkare, också med ursprung från mellanöstern i säsong 2 lämnade sin stridsparskamrat, en tjej på en klipppa.
Sen kan man ju ställa frågan om folk som inte är lämpade ska utsättas för detta men det är en annan tråd.
Har mött många män från mellanöstern genom kampsportsträning och dessa har en mentalitet som unga svenska män inte har tragiskt nog, när det kommer till att fixa sin skit.

Årefjällen, ja där har jag varit en del och detta är en utmärkt plats att göra detta på. Är ju inte vinter så det lär ju underlätta, hehe.
Dock verkar det vara inspelat under senhösten så lär ju vara mindre kul med kylan på nätterna.

Bra intro av instruktörerna, välkommen till en vecka av totalt misär, hehe!

Ja, som KP säger. Det här handlar om vem som bara kan ta skit och fortsätta prestera, det är aldrig en trevlig upplevelse för någon. Plattan i mattan, man kör tills man dör.

”Om någon rekryt är här och inte ville ge 100% så finns det ingen anledning att den personen ska vara kvar.” – Pam
Helt rätt, hålller med.

Ja nu ska de ta sig upp på ett annat fjäll. Gissningsvis gör de snabbaste detta på 1 h.

Alltså de rör sig supersakta. Att ta på sig kläderna som en sengångare duger inte. Personligen hade jag skyndat mig för att skapa så mycket tid som möjligt för att ta mig till målet.

Ja man blir lite ledsen i hjärtat när de lagt ner så mycket energi på den här scenen när Pam ger framåt från helikoptern och att deltagarna står där som frågetecken. De kanske inte hörde då en helikopter låter rätt mycket men hallå, nu är klockan Kalle, ÖKA.

”Frågan jag ställer mig är om personen bredvid mig är en person jag vill ha med i strid.” Bra frågeställning. Och personer som inte haft militär träning och som kan lära sig snabbt och förstå läget, näe.

22 Kg packning, beroende på ryggsäck kan denna vikt bli olika tung. Men de bär i alla fall ok ryggsäckar verkar det som.
Gissningsvis kommer tjejjerna som väger under 70 Kg vara sist. Säkert 3-5 av dem.
Grejjen med ett projekt som detta är att maxprestationer på löpande band sliter väldigt mycket på folk som inte tränat så. Så nån kan vara jävligt snabb när man är fräsch men skrot resten av veckan. Vi får se vilka som förberätt sig på rätt sätt.

Torstein leder just nu mot toppen och det förvånar mig inte. När det kommer till att träna sig till att bli odödligt seg är skidåkare jävligt bra på det.

Mikaela har det jobbigt. Att hon är sist och har det jobbigt behöver inte innebära att hon inte är nått att räkna med. Om hon håller ut och andra trillar bort kan det visa sig att hennes pannben överväger hennes lägre fysiska vikt. Dock osannolikt i min mening, men vi får se.
Alltså hon verkar inte ha speciellt stor vana från att vara i naturen. Man klättrar inte över en halkig mossig sten och man går inte i gyttja och blir blöt om fötterna, om man kan ta andra vägar. Vilket instruktören råder henne till. Jeesus christ.

Mathias 28 år ishockeydommare är tvåa upp. Ja det säger ju något om honom. De har inte visat något om han tidigare i avsnittet vad jag snappat upp, definitivt en grey man.
Han berättar om vad han utsatt sig för. Låter bra. Som instruktör hade jag velat ha personer som han som jag tränar. I det fysiska känner han sig förberedd, bra jobbat. Låter mentalt förberedd för uppgiften. Gissningsvis top 2:a eller vinnaren.

Mikaela har det tung, Rafael också. Eddy som är största deltagaren har det tungt. No shit. De kriterier som gör en bra brottare är inte densamma för de som skiner på sånt här. Förhoppningsvis har han tränat tillräckligt med cardio för att klara utmaningar som denna.
Brottaröron though – respect.
Citera
2023-04-16, 19:26
Medlem
F.Hansens avatar
Esmeralda är bakom Eddy uppför fjället. Ja om man väger ca 55 Kg och bär 20 Kg samt är kvinna så är man inte lika stark som en 80 Kg man som är vältränad.
Tyvärr är hon för lätt för andelen fysiska utmaningar och hon lär vara den som ryker i det här avsnittet. Det är inte att kvinnor inte kan, man får ju tänka lite logiskt kring fysiologi och prestation och så märker man att en lätt kvinna inte kan göra saker som en tyngre man kan.

Ok nu berättar hon sina fysiska stats och hon är 147 och väger under 50 Kg. Att kånka 20 Kg uppför ett fjäll är ju orimligt. Så bra effort men hejdå.

Rafael har åldern mot sig och var för otränad. Det är antagligen han och Esmeralda som utslagningen kommer stå mellan.
Har även en skadad ländrygg. Synd, hade nog behövts en sån person som han i gruppen men klarar man inte av skiten fysiskt så hejdå.
Ja tyvärr, på vägen ner ser han ut att ha det jävligt jobbigt, mentalt eller fysiskt spelar ingen roll. Det här är personen som får lämna. Trist för han och hans elever som säkert hade höga forhoppningar, att han vid sin ålder gjort detta är dock ett stort plus.

Nu är de vid Ottsjön. Verkar vara en vattenövning. Vattnet lär vara 5 gradigt, kanske även kallare. Min gissning är att det inte kommer vara bobbing som i säsong 1 utan mer nån typ av långdistanssimning.

Ok de ska simma till ett rep hängandes från en helikopter och ta sig in i den.

Så simning och klättring, skulle säga att män på ca 75 Kg kommer att klara den hör övningen bra medans andra inte kommer att göra det.
Jaha nu är det tävling i simomentet då två tävlar om att komma först fram. När det kommer till simning spelar kroppsvikten och kroppstypen mindre roll, vattenvana är en större fördel. Nu får vi se vilka som brukar gå till badhuset.

Rafael mot Mikaela. Mikaela kommer troligtvis inte att klara att klättra upp. Tyvärr är kvinnor generellt sett inte så stark i överkroppen. Rafael lär ju ha varit på badhuset en hel del med elever så nånstans lär det ju finnas en vetskap om att man bör hålla en viss standard i simtider, simlängder osv.
Mikaela är först till repet men klarar troligtvis inte av att klättra upp.
Näe, hon klarar det inte.

Gillar KP:s robotröst. ”Dom, som, inte, klarar, uppgiften, har, inget, här, att göra.” Haha

Esmeralda mot VD Tomas. Framgår nu också att han är tungdykare. Vem som vinner det här är en nobrainer och Tomas lär klara det med en jävligt bra tid.

Röjdykarplutonsbefäl i marinen. Den första som man fått reda på om militär erfarenhet och hatten av. Mentalt har han garanterat vad som krävs, nu får vi se om han tränat upp sig tillräcklig, vilket han troligtvis har. Top 3 eller vinnaren.

Nu har de framåt. Jag kan lägga in en parentes om att lätta invider kan ha enorma fördelar i vissa fysiska utmaningar. Istället för att bära tungt en lång sträcka kan en lättare kropp vara mycket fördelaktigt i utmaningar där man inte bär så mycket vikt utan det gäller att vara kvick. Hon kan komma först till repet, men sannolikheten är 20%.

Verkar som att Tomas gasat ut. Nu kan kanariefågeln kanske visa att hon har vad som krävs.
Ok han är först till repet. Om han klarar att klättra upp, ja säkerligen. Det är tungt och blöt flytväst och kläder lär ju ställa till det. Men det finns stora knopar i repet så med rätt teknik är inte detta jättesvårt.
Han klarar det inte. Det pekar på att han inte gjort de fysiska förberedelserna som behövts, synd.

Ettan och tvåan i fjällmarschen mot varandra nu. Gissningsvis kommer skidskytten fram först då fysen som krävs är ganska lika vid skidåkning och krål. Sen om han kommer upp för repet, ja. Båda dessa har rätt kroppstyp.
Skidskytten har väldigt bra älgning ut mot repet.
Alltså vafan. Han föll när han var precis under helikoptern. Ja man kan ju anta att han har maxpump i underarmarna men om det inte är tidsbegränsning så borde man grejja det.

Ok Rafael ryker. 58 år, för gammal, alltså man kan nog vara tränad som 58-åring och troligtvis är han mer tränad än de flesta 58-åringar. Men det var helt enkelt inte tillräckligt.
Bra jobbat dock Rafael. Synd att han lämnar för gruppen skulle garanterat behövt en person som han.

Eddie berättar hur han upplevde fjällmarschen. Jo som skrivet har man inte tränat upp sig för det här utan tränat på som vanligt på gym har man inte tränat på rätt sätt. Om Eddie lyckas hänga ut mot slutet kan hans mentalitet dock vara avgörande.

Det verkar som att vissa redan har fotproblem dessutom. Det är ett dåligt tecken. Visst man kanske får tilldelade kängor men har man inte fötter som pallar några timmars fjällmarsch så är man dåligt förberedd.

”Simningen tog kål på mig.” Ja simning är jobbigt om man inte tränat på det. Det är jobbigt hur som helst men om man simmar några gånger i veckan och blir bättre på teknik så suger 200 meters simning inte musten ur en på samma sätt.

Mikaela blir intagen på förhör. Instruktörerna anser att hon inte presterar tillräckligt. Och vad vet jag, men min tolkning är att de ser att en kvinna en den åldern med den kroppen borde kunna klara av mer.
Tror ingen blev klokare av det förhöret om det är det hela i vad som sas. Hon blir arg när folk förminskar henne utifrån hennes utseende. Jaha, samtidigt som man har fillers i läpparna.
Alltså det där med att hennes familj betyder allt osv är ju helt rätt. Men lär åka ut inom några avsnitt.

Eddy lämnar in sin armbindel pga knäskador. Ja det är bara så det är. Dessa elitmänniskor kan ha en massa underliggande skador för det kostar att ligga på topp.
I slutändan är vi alla bara människor.

Utfallsteg tills nån ger upp. Äntligen lite riktiga takter. Den som inte pallar ska bort helt enkelt.

Alltså wtf. VD Tomas ger upp. Uppenbarligen har inte tränat upp sig som han borde inför det här.

3 ute i första avsnittet.Oväntat.

Ok nu är avsnittet slut och det jag kan konstatera är att vissa personer skulle ha förberett sig mycket mer och tagit utmaningen på större allvar innan de gick in i den.

MvH F.Hansen
Senast redigerad av F.Hansen 2023-04-16 kl. 19:38.
Citera
2023-04-16, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
8 dygn non stop. Med lite sömn och mat och konstant sliten, kul. Om man inte gjort värnplikt så kommer detta bli en ganska tråkig upplevelse för de flesta av utmanarna. Elitidrottare är elit för att de på något sätt kunnat skapa utrymme för träning, vila/sömn och ha ett bra upplägg. När detta upplägget inte finns och allt handlar om att brinna tills det bara finns glödande kol kvar kommer inte att vara en trevlig upplevelse för de flesta av dem och även sätta mentala tankehinder i dem. Men de är elit för att de överkommer saker så vi får se vilka som har vad som krävs.

Mycket bra skrivet! Det verkar vara väldigt många som tror att det är någon jävla idrottstävling, men när man tappar kontrollen och alla de koncept som idrottare byggt upp hela sin prestation på så inser man vilken skillnad i prestation det är frågan om. Eller som du uttrycker det så bra ”brinna tills det bara finns glödande kol kvar”.

Alla som i lumpen testat att göra den här typen av mentala utmatningsprov över lång tid vet att det inte hjälper någon ett skit att denne har två OS-medaljer i någon som helst sport.
Citera
2023-04-18, 19:31
Medlem
https://vm.tiktok.com/ZGJmJE9q7/
Citera
2023-04-18, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Mycket bra skrivet! Det verkar vara väldigt många som tror att det är någon jävla idrottstävling, men när man tappar kontrollen och alla de koncept som idrottare byggt upp hela sin prestation på så inser man vilken skillnad i prestation det är frågan om. Eller som du uttrycker det så bra ”brinna tills det bara finns glödande kol kvar”.

Alla som i lumpen testat att göra den här typen av mentala utmatningsprov över lång tid vet att det inte hjälper någon ett skit att denne har två OS-medaljer i någon som helst sport.

F.Hansens långa inlägg verkar ju vara skrivna av ChatGPT med tanke på att snubben numera är avstängd.
Citera
2023-04-19, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
F.Hansens långa inlägg verkar ju vara skrivna av ChatGPT med tanke på att snubben numera är avstängd.

Hahah indeed
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in