Citat:
Se, nu cherry-pickar du igen genom att ge större tyngd till andra vittnesmål än IMs vittnesmål. Problemet med sådana som dig är att ni inte förstår hur man ska väva ihop alla de första vittnesmålen så att de tillsammans blir begripliga och meningsfulla. Sen vad folk som är upptagna vid bankomaterna gör när de väntar på sin tur ska logiskt inte kunna mäta sig med IMs eller ABs vittnesmål även fast de också givetvis är viktiga.
Ta t ex ABs första (eller de första) vittnesmål när han har känslan att tre personer går bredvid varandra och samtalar innan skotten. Från ABs position direkt bakom LOP, och vid berusning där man tappar djupseende, så kan en person som också kommer upp bakom LOP (och är längre) se ut att han faktiskt går bredvid fast han egentligen är några meter bakom och håller en snabbare takt för att komma ikapp. OP sköts ju inte i direkt höjd med Dekorimas avfasning utan några meter från mitten av skyltfönstret. I ABs tillstånd kan just de metrarna och tiden han uppfattade vara just dessa metrar.
För övrigt blir det väldigt löjligt när du ska leka amatörpsykolog och diagnostisera IM och vad kan känt genom åren. Personligen så tycker jag inte IM har förändrats ett dugg genom årtiondena. Ska då vara det att han inte alltid är säker på att om det var en vältränad person eller en pundare som stod vid Dekorima. Om det är någon idag levande som MOP satt djupa spår i så är det Anna Hage.
Ta t ex ABs första (eller de första) vittnesmål när han har känslan att tre personer går bredvid varandra och samtalar innan skotten. Från ABs position direkt bakom LOP, och vid berusning där man tappar djupseende, så kan en person som också kommer upp bakom LOP (och är längre) se ut att han faktiskt går bredvid fast han egentligen är några meter bakom och håller en snabbare takt för att komma ikapp. OP sköts ju inte i direkt höjd med Dekorimas avfasning utan några meter från mitten av skyltfönstret. I ABs tillstånd kan just de metrarna och tiden han uppfattade vara just dessa metrar.
För övrigt blir det väldigt löjligt när du ska leka amatörpsykolog och diagnostisera IM och vad kan känt genom åren. Personligen så tycker jag inte IM har förändrats ett dugg genom årtiondena. Ska då vara det att han inte alltid är säker på att om det var en vältränad person eller en pundare som stod vid Dekorima. Om det är någon idag levande som MOP satt djupa spår i så är det Anna Hage.
Som sagt, jag cherrypickar ingenting. Det inte vittnen jag refererar till. Som du vet finns det mer än vittnesuppgifter i en utredning.
När det gäller IM och bankomaterna runt mordplatsen så finns ju uttagsloggarna i automaterna och tider för dem. Det är rätt tydligt hur lång tid IMs kamraters uttag tar, när de börjar i förhållande till den som tog ut pengar före dem och att det före honom inte gjordes några uttag i absolut närtid till mordet. Det behövs inga vittnen att ge högre tilltro än andra vittnen.
IMs minnesbild är att han stod där i upptill 6 minuter och pga av att det var lång kö till bankomaten.
Loggarna, tillsammans med vad alla i sällskapet och mannen som tog ut pengar uppger, ger en helt annan bild.
Fakta visar att det inte var någon kö, det var bara Glenn som stod där. När hans uttag nästan är klart kommer det en bil och parkerar precis bakom honom och släpper av 3 personer. Susannes uttag påbörjas enligt loggen 4 sekunder efter att Glenns uttag avslutas 23.16.53, vill jag minnas.
Sedan visar loggen att Helenas uttag avslutas 23.18.56, och att hon uppger att skotten hördes ungefär mitt i hennes uttag som pågick mellan 23.18.13-23.18.56, dvs ca 23.18.40 enligt bankomatens klocka. Dvs att hela händelsen med IM på platsen tar ganska exakt 2 minuter och då kör IM runt och parkerar. Det behövs inga vittnen för att se att de ca 6 minuter IM tycker sig stå parkerad I själva verket är lite drygt 90-100 sekunder. Den långa kön IM ser var bara Glenn som nästan var klar.
Jag säger inte att han ljuger, det tror jag inte alls. Men hans upplevelser stämmer inte med vad fakta säger.