Citat:
Ursprungligen postat av
86spanare
Do you "only" investigate S&W's owned by someone who lived in Stockholm? It's 14 islands - not a lot of sq. meters to cover?
Do you only investigate someone who was known to be at the scene?
If you answer yes to the two questions above - you now know why its been 37 plus years...
He matches all descriptions. Could be CP's twin brother. Height, build, hair, call him a doppelgänger...
Age 43
Dead - July 87 - great way to disappear!
Hated OP, would be considered a "working alcoholic" by todays standards.
Seriously, who carries a bottle of gin in their briefcase?
Go get the ammunition and the S&W
Should have been tested long ago - Hans Melander screwed up. Time for him to admit it.
There is a reason it's been kept secret by the Svanberg family - ask yourself why
Eftersom jag inte rönt någon framgång med min privata förfrågning på Flashback-mejlen så kan jag lika gärna upprepa förfrågningen härute "på banan" i form av det man brukar kalla för ett "öppet brev". Kanske får vi svar nu, om inte från 86spanare själv så via något annat huvud på spanar- och utredarhydran här i tråden.
Under tiden jag inväntat svar tog jag mig även för att kolla flyktigt bakåt i tråden vad som tidigare sagts om denne Björn Svanberg, och av det förstår jag att 86spanare under en längre tid drivit tesen att Svanberg skulle ha innehaft en magnumrevolver som emellertid inte blivit provskjuten, att Svanberg liknar Christer Pettersson så till den grad att han kan beskrivas som "dubbelgångare", och att Svanberg var en alkoholiserad palmehatare som mycket väl kan ha skjutit Olof Palme.
Det är ganska grova grejor det, och då undrar man om sonen Filip Svanberg är införstådd med att det sitter någon här på Flashback och anonymt riktar sådana anklagelser mot dennes bortgångne far. Vad säger han i så fall om saken?
Jag tog mig även för att kika lite snabbt på nätet om Filip Svanberg, som visar sig vara moderat kommunalpolitiker på Lidingö. Eller åtminstone var han det tills alldeles nyligen, för i höstas blev han visst avpolletterad av partiet i någon slags intern uppgörelse, och avsade sig alla sina uppdrag. Vad som ligger bakom det har jag inte fått klart för mig, och kommunalpolitiken på Lidingö hör inte till de saker jag håller mig à jour om. Så om någon har pejl på politiskt lidingöskvaller och vet vad det rörde sig om så vore det fint att få höra det här.
Här kommer då det öppna brevet:
Hej där 86spanare!
Dina inlägg nu på sluttampen har fått mig att tänka att jag borde höra efter lite mer om vem denne Björn Svanberg är och vad du "har på honom" – dels i form av persondata och biografisk info men även i form av politiska kontakter, nätverk som han ingått i och sådant.
Sedan är jag förstås intresserad av att lära mig mer om vapnet du säger att Svanberg hade. En Smith & Wesson, säger du, och då får man utgå från att det handlar om en .357 Magnum. Har du något mer på vapnet, typ piplängd, ursprung och historia, om det stulits osv.?
Nu har jag visserligen inte gjort någon uttömmande studie om provskjutningarna, utan ögnar mest igenom sådant material. I en förteckning över provskjutna vapen lade jag dock märke till att listan inte innehöll något vapen med åttatumspipa, vilket jag menar att vi kan vara så gott som säkra på att mordvapnet hade. Därför blir frågan mer konkret om det satt åttatumspipa på Svanbergs revolver?
Så vill jag även peka på att jag kunnat leda i bevis att klockorna både på LAC-bandet och i SBC:s sambandscentral ändrats inför mordkvällen – så att båda gick två och en halv minuter före realtid vid mordet. En sådan ändring kan bara underrättelsetjänsten utföra, och därför kan vi utesluta någon "ensam galning" – i fall det är så du tänkt dig Svanbergs roll.
Däremot är det ju fullt möjligt att underrättelsetjänsten anlitat någon "halvgalning" med starkt Palmehat för att utföra mordet. Ett exempel på hur sådant kan gå till är den historia som Ivan von Birchan berättat om hur "CIA-mannen Charles Morgan" ska ha erbjudit honom två miljoner dollar för att skjuta Palme.
För egen del tror jag inte att Birchans historia är påhittad, men däremot kan ju denne "Charles Morgan" ha arbetat för någon annans räkning än just CIA, och dessutom kan erbjudandet ha varit en bluff för att lägga ut ett villospår redan innan mordet, och "peka finger" mot just CIA. Det är svårt att säga, men om man tittar på historiskt material om sådant här så är Birchan ändå urtypen för sådana "halvgalna" typer med antipatier mot objektet (Palme i det här fallet) som de kan tänkas använda för sådant.
Mot den bakgrunden undrar jag hur du ser på Svanberg från det perspektivet. Är han "den typen" som de skulle kunna tänkas använda för ett sådant här uppdrag? I så fall varför, och vad har du för information (om någon) om Svanbergs eventuella kontakter eller förbindelser med underrättelsetjänster?
Avslutningsvis tänkte jag föreslå, att du författar en serie ordentligt skrivna inlägg, helst på svenska då, och där du går igenom "allt du har" på denne Björn Svanberg. På så vis kan folk som jag, som inte är insatta, lättare komma ikapp och få en bra överblick. Annars går det naturligtvis även bra att svara i dialog här på mejlen.
Bästa hälsningar
- PiP