2023-04-15, 18:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Är man medveten så kan man rikta sparkarna, även böja foten så att hälen träffar. Spasmer eller kramper hamnar ju där dom hamnar så att säga.
Jag funderar över om stamp i golvet skulle kunna låta som sparkar?
Om T, likt en rodeohäst, stampar i golvet och går upp i brygga.
Men det bode vara ett stummare ljud i trappan och höras mer neråt. Men pappan där nere hörde väl inte dem?
Citera
2023-04-15, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Om man ligger på rygg och böjer foten för att sparka med hälen förlorar man minst ca 25 cm i "längd", eller så har man böjda knän.....

Vill inte förminska på något sätt. Men jag fattar faktiskt inte, att man inte kan tänka sig att en person som ligger på rygg i badrum som har måtten 255x210 inte kan sparka i väggen med ett ben?

Man kan givetvis sparka i väggen om måtten är 8x8 meter också. Men i ett mindre badrum ökar ju chansen att nåt ben når en vägg.

Var är det som skon klämmer?
Citera
2023-04-15, 18:11
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag har tränat karate och jujutsu i ca 15 års tid, där vi övade försvar mot strypgrepp liggande bla. Du får bättre kraft att sparka i väggen liggandes på rygg, än om du låg på sidan. Och sparka kunde Tove, fotbollstjej som hon var. Då menar jag att hon sparkat rakt fram, och inte slängt iväg sparkar sidledes. De sparkarna skulle inte ha samma kraft, hon skulle ha använt långsidan av foten då.
Aha! Det har jag inte tänkt på. Tack!
Citera
2023-04-15, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Men det stämmer ju inte. Det fungerar ju precis tvärt om. Rättsmedicin har haft ett löpande och tätt samarbete där olika hypoteser har provats utifrån vad som varit känt i förundersökningen, inklusive de misstänktas berättelser. Det Rättsmedicinska utlåtandet är alltså en sammanvägning av den samlade kända bilden. Inklusive obduktion.

1:05:20 - 1:08:06
https://youtu.be/2ptVQ8W_qf4?t=3920

Då tolkar du det fel. Hon bedömer den sammantagna skadebilden. Dom prövar olika hypoteser utifrån dom misstänkas berättelser om händelseförloppet. Med händelseförloppet menar hon gärningsbeskrivningen som ledde till alla T s skador.

Hon tar exempelvis inte hänsyn till om M har empati och kan således inte vara skyldig till att hålla fast i någons händer medans J stryper henne.
Citera
2023-04-15, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag funderar över om stamp i golvet skulle kunna låta som sparkar?
Om T, likt en rodeohäst, stampar i golvet och går upp i brygga.
Men det bode vara ett stummare ljud i trappan och höras mer neråt. Men pappan där nere hörde väl inte dem?

Ingen aning. Men det spelar nog inte så stor roll, då det väsentliga är att ljuden vittnar om att T var medveten.
Citera
2023-04-15, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undringar
Precis och jag tycker ärligt talat det osar suspekt att en hel drös nick i tråden skriver som om de vore hennes försvarsadvokater. En svarade väl t.o.m. på sina egna inlägg vilket ser ut lite som ett visst regelbrott begås…Det känns väldigt personligt med just det frenetiska mörkandet och ursäktandet av M och attackerna mot dom som skriver om henne.
M framstår som en riktig orm, tycker nästan hon är läskigare än J för J är så uppenbart grandios och svartsjuk så att fler lagt märke till det. Hon är för narcissistisk för sitt eget bästa i det här fallet. M verkar inte alls narcissistisk utan enbart kallt beräknande och vet att hålla sig till ”jag visste inte, jag förstod inte, jag var naiv, lilla jag, hoppsan, ojdå, det var inte jag, ok det var jag men bara lite” osv.

Jag har också hela tiden känt att M är väldigt obehaglig. Just för att hon verkar harmlös vid första anblicken.
Men sen ska man nog inte döma en 18-åring för hårt heller. Dom är ju inte mogna än.
Men som du säger, J är en sån uppenbart galen narcissist med massa lösa skruvar i huvudet.
Jag tror ju inte att M är ond. Mer att hon inte känner nånting. Mer än för sig själv.
Jag tror det blir ett skydd när man har upplevt flera uppbrott och bristande anknytning i tidig ålder. Då tar man liksom hand om sig själv och sätter sig själv först.
J tror jag hon umgås med mest för att det gynnar henne själv. Tror inte hon är så intresserad av Js personlighet främst, utan allt roligt som händer henne när hon är med J.
Sen är föräldrarna där och sopar framför henne, underlättar, ursäktar och skyller på diagnoser. (Och ja, diagnoserna ställer nog till en hel del.)

Jag har stött på några personer med störd anknytning och som är extrema egoister. Det är som om dom är färgblinda inför andra människors känslor och behov. Dom kan inte se och ta in det. Det enda dom bryr sig om är sig själva, och dom har alltid en baktanke om vad som gynnar dom själva.
Dom är inte onda, dom kan bara inte ta in andra människor. Nåt saknas.
Citera
2023-04-15, 18:20
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Vill inte förminska på något sätt. Men jag fattar faktiskt inte, att man inte kan tänka sig att en person som ligger på rygg i badrum som har måtten 255x210 inte kan sparka i väggen med ett ben?

Man kan givetvis sparka i väggen om måtten är 8x8 meter också. Men i ett mindre badrum ökar ju chansen att nåt ben når en vägg.

Var är det som skon klämmer?

Mh ljuger, det är där skorna klämmer ...

Var i inledningen av det hemska fallet inne på att mh var oskyldig. Mer och mer övertygad om motsatsen. Hon så att säga "skäms " för sina handlingar inför sina kristna föräldrar...
Citera
2023-04-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Vad jag förstått är förhörsledare inte så proffsiga som folk tror.

En av dem, Gunilla Karlsson, är en av Sveriges vassaste förhörsledare, så det beror nog inte på det att det tog lång tid att klämma ur tjejerna info. GK undervisar också i förhörsteknik på Polishögskolan.
Citera
2023-04-15, 18:31
Medlem
colis avatar
Citat:
Det är uppenbarligen inte vilka tjejer som helst som kan mörda i kallt blod. Det förstår du väl?

Jo att både MH och JJ förhoppningsvis är unika råder det ingen tvekan om.
Mitt svar till dig var dock ett svar på ditt inlägg om att förhörsledarna inte var så kompetenta.

Min uppfattning är att förhörsledarna nog har god kompetens, men inte lyckats tidigare för att de åtalade har en obegriplig och obehaglig förmåga att fortsätta ljuga.
Obegriplig för att det handlar om två unga ostraffade välanpassade tjejer.

MH berättade dessutom för sin cellkamrat/medsittare är hon visste att T var ihjälstrypt - långt innan MH erkände samma sak i förhören.
Det är lite uppseendeväckande att MH tydligen hade en strategi kring till vem hennes lögner skulle riktas mot. Hon var uppenbarligen inte heller ”blockerad” eller led av minnesförlust utan valde aktivt att fortsätta ljuga just under förhören.
Det sticker ut och förvånar. Det går inte heller riktigt ihop med bilden av en underdånig, rädd oskyldig 18-åring.
Citera
2023-04-15, 18:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Då tolkar du det fel. Hon bedömer den sammantagna skadebilden. Dom prövar olika hypoteser utifrån dom misstänkas berättelser om händelseförloppet. Med händelseförloppet menar hon gärningsbeskrivningen som ledde till alla T s skador.

Hon tar exempelvis inte hänsyn till om M har empati och kan således inte vara skyldig till att hålla fast i någons händer medans J stryper henne.

Du blandar bort korten. Vem fan har påstått att rättsläkaren har att överväga hur till vida M har empati eller ej?

Däremot har rättsläkaren ex vis testat hypoteser utifrån de misstänktas berättelse. Vilket du i tidigare inlägg påstått vara fel. Tre minuter borde dom flesta orka lyssna av, innan kommentar.

1:05:20 - 1:08:06
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-04-15, 18:41
Medlem
Citat:
Vad jag förstått är förhörsledare inte så proffsiga som folk tror.

Spelar ingen roll om förhörsledaren är bra eller dålig, väljer dom misstänkta att svara ingen kommentar på varje fråga så har förhörsledaren ett problem.

Det finns många duktiga förhörsledare i Sverige.
Citera
2023-04-15, 18:47
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag har tränat karate och jujutsu i ca 15 års tid, där vi övade försvar mot strypgrepp liggande bla. Du får bättre kraft att sparka i väggen liggandes på rygg, än om du låg på sidan. Och sparka kunde Tove, fotbollstjej som hon var. Då menar jag att hon sparkat rakt fram, och inte slängt iväg sparkar sidledes. De sparkarna skulle inte ha samma kraft, hon skulle ha använt långsidan av foten då.
Fast T hade inte optimala förutsättningar att sparka då hon låg utan vägg framför fötterna, därför måste de 5-10 sparkarna ut mot hallväggen komma från utsidan av T:s högra ben. J har själv ritat en skiss med T:s position.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in