2023-04-15, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Som du själv skrev innan lär det inte höras så mycket om tårna går i väggen.

Är man medveten så kan man rikta sparkarna, även böja foten så att hälen träffar. Spasmer eller kramper hamnar ju där dom hamnar så att säga.
Citera
2023-04-15, 16:35
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Jag tänker mig att hon bar telefonen i handen, så som tjejer oftast gör. Vi har ju sällan fickor stora nog för en smartphone. I mitt huvud lyfte hon upp telefonen och gick igenom lägenheten kl. 02:19, lade ifrån sig den och deltog i mordet och lyfte upp den igen vid 02:43.

Rimligt!
Citera
2023-04-15, 16:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Jag tänker mig att hon bar telefonen i handen, så som tjejer oftast gör. Vi har ju sällan fickor stora nog för en smartphone. I mitt huvud lyfte hon upp telefonen och gick igenom lägenheten kl. 02:19, lade ifrån sig den och deltog i mordet och lyfte upp den igen vid 02:43.
Exakt. 02:43 stämmer också med tiden som Johanna lämnade lägenheten för att avlägsna Ts cykel. Det är rimligt att tänka sig att Maja tog upp telefonen för att ha koll på om Johanna skulle kontakta henne.
Citera
2023-04-15, 17:00
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Exakt. 02:43 stämmer också med tiden som Johanna lämnade lägenheten för att avlägsna Ts cykel. Det är rimligt att tänka sig att Maja tog upp telefonen för att ha koll på om Johanna skulle kontakta henne.

Instämmer oxå här !

Tack Alfa & Zurfarn för eran klarsynthet !
Senast redigerad av ziracorn 2023-04-15 kl. 17:06. Anledning: d
Citera
2023-04-15, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Det är ju en möjlighet, liksom andra,
Citera
2023-04-15, 17:16
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Det scenariot är inte riktigt överensstämmande med hur det brukar se ut vid strypning.
Läste en amerikansk avhandling sent inatt där det förklaras enkelt (för er som behärskar engelska)

” Sober and conscious victims of strangulation will first feel terror and severe pain. If strangulation persists, unconsciousness will follow. Before lapsing into unconsciousness, a strangulation victim will usually resist violently, often producing injuries of their own neck in an effort to claw off the assailant, and frequently also producing injury on the face or hands of their assailant. These defensive injuries may not be present if the victim is physically or chemically restrained before the assault. Victims may lose consciousness by any one or all of the following methods: blocking of the carotid arteries in the neck (depriving the brain of oxygen), blocking of the jugular veins (preventing deoxygenated blood from exiting the brain), and closing off the airway, making breathing impossible.”

Jag har hittat en annan vetenskaplig skrift, även den på engelska, utbildning för Minnesotas poliser i Domestic Violence and Abuse:

"Strangulation is a serious crime and marker of risk to the victim. Only four pounds of pressure for
ten seconds can cause unconsciousness and death can result in as little as one or two minutes,
depending on the pressure applied.

Strangulation behavior is potentially lethal and it is a common action used by an abuser to dominate
a victim. It sends multiple messages, such as: “Stop saying what I don’t want to hear,” “I can kill you
if I want,” and “I’m more powerful than you.” It is more frequently an act of violence used by a
person with a significant strength advantage than by people of equal strength. It is rarely used by a
victim of violence as an act of self-defense or retaliation.

https://praxisinternational.org/wp-content/uploads/2016/02/BPSupp3FTrainingMemo-LawEnforcementResponsetoStrangulation.pdf
Citera
2023-04-15, 17:39
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ok, men är det rimligt att någon av J eller M bankar i väggen när grannen precis har ringt på?
Är det rimligt att T skulle ha dödskramper eller spasmer som träffar väggen så hårt som 5-10 gånger utan att någon av gm flyttar på henne för att undvika att hon gör väsen av sig?

Är ändå inte den rimligaste förklaringen att det är T som sparkar? Eftersom det stämmer överens tidsmässigt med den höga dunsen, kamp på golvet i några minuter och till sist sparkar i väggen av T?

5-10 gånger var det INTE i början av tråden, jag har för mig att grannen sa "ca 3 stycken sparkar".

Citat:
Nej. Även om det var fyra man runt överkroppen, skulle det vara märkligt att kunna sparka I väggen eftersom hon låg på rygg. Om hon legat på sidan kunde jag förstått.

Att sparka I sidled med ett ben i en paniksituation låter inte så troligt.

Kanske om hon låg I vinkel med benen upp mot väggen, men det har jag också svårt att tro.

Jag håller med dig!

Citat:
Den idén har jag testat och fått avfärdad av dem som har dylik kunskap.

Bry dig inte så mycket om att bli avfärdad, speciellt inte om de inte ens har någon vettig, underbyggd förklaring/alternativ.

Citat:
Som du själv skrev innan lär det inte höras så mycket om tårna går i väggen.

Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Är man medveten så kan man rikta sparkarna, även böja foten så att hälen träffar. Spasmer eller kramper hamnar ju där dom hamnar så att säga.

Om man ligger på rygg och böjer foten för att sparka med hälen förlorar man minst ca 25 cm i "längd", eller så har man böjda knän.....
Citera
2023-04-15, 17:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Förlåt att jag hoppar in här, men rättsläkaren tar inte hänsyn till alla aspekter när h*n obducerar. Yttre orsaker som att de kan ha varit två gm t.ex. H*n tar endast hänsyn till de fynd som hittas på/i kroppen. De visar inte "sanningen" vad gäller händelseförloppet i lägenheten/badrummet.

Men det stämmer ju inte. Det fungerar ju precis tvärt om. Rättsmedicin har haft ett löpande och tätt samarbete där olika hypoteser har provats utifrån vad som varit känt i förundersökningen, inklusive de misstänktas berättelser. Det Rättsmedicinska utlåtandet är alltså en sammanvägning av den samlade kända bilden. Inklusive obduktion.

1:05:20 - 1:08:06
https://youtu.be/2ptVQ8W_qf4?t=3920
Citera
2023-04-15, 18:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
5-10 gånger var det INTE i början av tråden, jag har för mig att grannen sa "ca 3 stycken sparkar".

3 dunsar och 5-10 sparkar

Citat:
Citera
2023-04-15, 18:03
Medlem
Citat:

Jag håller med dig!

Bry dig inte så mycket om att bli avfärdad, speciellt inte om de inte ens har någon vettig, underbyggd förklaring/alternativ.

Om man ligger på rygg och böjer foten för att sparka med hälen förlorar man minst ca 25 cm i "längd", eller så har man böjda knän.....

Det går att rotera fotleden även om man ligger på rygg och på så vis få till sparkarna i väggen.
Citera
2023-04-15, 18:03
Medlem
Citat:
Nej. Även om det var fyra man runt överkroppen, skulle det vara märkligt att kunna sparka I väggen eftersom hon låg på rygg. Om hon legat på sidan kunde jag förstått.

Att sparka I sidled med ett ben i en paniksituation låter inte så troligt.

Kanske om hon låg I vinkel med benen upp mot väggen, men det har jag också svårt att tro.

Jag har tränat karate och jujutsu i ca 15 års tid, där vi övade försvar mot strypgrepp liggande bla. Du får bättre kraft att sparka i väggen liggandes på rygg, än om du låg på sidan. Och sparka kunde Tove, fotbollstjej som hon var. Då menar jag att hon sparkat rakt fram, och inte slängt iväg sparkar sidledes. De sparkarna skulle inte ha samma kraft, hon skulle ha använt långsidan av foten då.
Citera
2023-04-15, 18:05
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Jag har hittat en annan vetenskaplig skrift, även den på engelska, utbildning för Minnesotas poliser i Domestic Violence and Abuse:

"Strangulation is a serious crime and marker of risk to the victim. Only four pounds of pressure for
ten seconds can cause unconsciousness and death can result in as little as one or two minutes,
depending on the pressure applied.

Strangulation behavior is potentially lethal and it is a common action used by an abuser to dominate
a victim. It sends multiple messages, such as: “Stop saying what I don’t want to hear,” “I can kill you
if I want,” and “I’m more powerful than you.” It is more frequently an act of violence used by a
person with a significant strength advantage than by people of equal strength. It is rarely used by a
victim of violence as an act of self-defense or retaliation.

https://praxisinternational.org/wp-content/uploads/2016/02/BPSupp3FTrainingMemo-LawEnforcementResponsetoStrangulation.pdf
Klart att strypning är ett allvarligt brott, det har väl ingen förnekat.
Men! Det finns ingenting som tyder på att händelseförloppet var kortvarigt, Rättsläkaren har förklarat att det var långvarigt, sett till skadorna i halsens muskulatur och blodstockningar i vitala organ.
Resten i den ”vetenskapliga skriften” du refererar till är ju självklarheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in