Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-15, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Jag har testat chatGPT juridiskt och den ger ofta helt galna svar, väldigt vanligt att den refererar till helt fel paragrafer och missar något relevant i lagtexten så det är långt ifrån att vara tillfredsställande.

Däremot är den väldigt bra på att skriva om text och göra det korrekt.
Till exempel att man skriver en text som inte är helt 100 sen ber man den förbättra texten så får du en bättre formulerad text med komman och punkter på rätt ställen.

Exakt det här jag menar ja om man tänker hur AI fungerar. Man kan, för tillfället, inte använda den till att hänvisa till källor (men det finns t.ex. 4an på kommande eller Bing som ska tydligen klara av det). Sättet den formulerar en källa kan framstå för den som inte är källkritisk, att chatGPT är hundra procent säkert. Men att den kan formulera samt förlänga texter är helt givet som studeranden just nu tar sig igenom uppsatser. Personligen tycker jag att det är helt tokigt att behöva ersätta sin skrivförmåga men each to its own.
Citera
2023-04-15, 09:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulpensel
Å andra sidan så ställde jag en följdfråga och den svarade:
”Ja, det stämmer att Bing chatbot är baserad på GPT-4. Men jag är inte Bing chatbot. Jag är en annan chatbot som också kan hjälpa dig att hitta information eller svara på frågor du har. Vad kan jag hjälpa dig med idag?”

OpenAI ChatGPT, på deras egen sajt, har tillgång till deras egen databas. Microsoft Bing chatbot har istället tillgång till Microsofts databas.
Citera
2023-04-15, 09:53
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
OpenAI ChatGPT, på deras egen sajt, har tillgång till deras egen databas. Microsoft Bing chatbot har istället tillgång till Microsofts databas.
chatGPT har inte tillgång till nån databas.

Det finns verktyg som gör att man kan använda den mot dokument men det handlar mer om att få en kontext, inte att den ”söker” information i någon databas.
Citera
2023-04-15, 11:22
Medlem
PotatisHulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Svenska staten kan väl upplåta skattefria servar som dom gör med facebook, din fi

Buhu kan inte staten (se: alla andra med jobb) betala för mig. Gå och sätt dig utanför ICA vetja.
Citera
2023-04-15, 11:29
Medlem
PotatisHulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Svenska staten kan väl upplåta skattefria servar som dom gör med facebook, din fi

Jag gjorde matten.

Sveriges stadsbudget är 1,137mkr. Kostnaden för ChatGPT är $100,000 per dag, alltså ca. 1mkr.
1*365 = 365mkr, 365/1,137 är då 0.32, alltså typ en tredjedel av vår stadsbudget. Rimligt. Håll käften.
Citera
2023-04-15, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PotatisHulken
Jag gjorde matten.

Sveriges stadsbudget är 1,137mkr. Kostnaden för ChatGPT är $100,000 per dag, alltså ca. 1mkr.
1*365 = 365mkr, 365/1,137 är då 0.32, alltså typ en tredjedel av vår stadsbudget. Rimligt. Håll käften.

Haha nej!
Citera
2023-04-15, 15:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
chatGPT har inte tillgång till nån databas.

Det finns verktyg som gör att man kan använda den mot dokument men det handlar mer om att få en kontext, inte att den ”söker” information i någon databas.

Nja, tidigare diskussioner och chatt-trådar finns lagrade i respektive företags databas.

Tilläggas skall att ChatGPT nu förbättrats och lagrar och kan hitta alla tidigare konversationer med alla användare. I alla fall gäller detta, numera, för GPT4.

BingChatt har, dessutom en egen språkmodel och egna förmågor, integrering resurser och verktyg, som kan skilja sig ifrån OpenAI:s GPT4.

Så för de Flashbackare som sysslar med nätmobbning av GPT, karma, karma..... 🙂
https://youtu.be/ei44f1_hxM4
Senast redigerad av Ola Schubert 2023-04-15 kl. 15:20.
Citera
2023-04-15, 17:17
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PotatisHulken
Jag gjorde matten.

Fast statsbudgeten är i miljarder, inte miljoner, så du är väldigt fel på det.

https://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/statens-budget/statens-budget-i-siffror/
Citera
2023-04-15, 17:26
Medlem
Nån som kan fråga vart bundsförvantsarken (ark of the covenant) är någonstans och vad den innehåller, sedan posta svaret?
Senast redigerad av Rektumfrans 2023-04-15 kl. 17:29.
Citera
2023-04-15, 17:34
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Nån som kan fråga vart bundsförvantsarken (ark of the covenant) är någonstans och vad den innehåller, sedan posta svaret?

"The location of the Ark of the Covenant is unknown, and there is no conclusive evidence to suggest where it might be. The Ark is believed to have been lost or destroyed over 2,500 years ago.

According to the Old Testament, the Ark of the Covenant was a sacred chest containing the tablets of the Ten Commandments, as well as other holy objects. It was kept in the Holy of Holies, a special chamber within the Temple in Jerusalem.

Over the years, there have been many theories and legends about the whereabouts of the Ark. Some suggest that it was hidden by the Jewish priests before the Babylonian invasion of Jerusalem in 586 BCE. Others believe that it was taken to Ethiopia, where it is said to be kept in a church in the city of Aksum.

However, there is no concrete evidence to support these theories, and the true location of the Ark of the Covenant remains a mystery."
Citera
2023-04-15, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
"The location of the Ark of the Covenant is unknown, and there is no conclusive evidence to suggest where it might be. The Ark is believed to have been lost or destroyed over 2,500 years ago.

According to the Old Testament, the Ark of the Covenant was a sacred chest containing the tablets of the Ten Commandments, as well as other holy objects. It was kept in the Holy of Holies, a special chamber within the Temple in Jerusalem.

Over the years, there have been many theories and legends about the whereabouts of the Ark. Some suggest that it was hidden by the Jewish priests before the Babylonian invasion of Jerusalem in 586 BCE. Others believe that it was taken to Ethiopia, where it is said to be kept in a church in the city of Aksum.

However, there is no concrete evidence to support these theories, and the true location of the Ark of the Covenant remains a mystery."

Spännande, tack!
Citera
2023-04-15, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream

Jag som hoppades på att den innehöll något radioaktivt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in