Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-15, 17:45
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Jag som hoppades på att den innehöll något radioaktivt

According to the Old Testament of the Bible, the Ark of the Covenant was a sacred chest made of acacia wood and overlaid with gold. It contained the two stone tablets of the Ten Commandments that were given to Moses on Mount Sinai, as well as other holy objects. The Book of Exodus describes the contents of the Ark as follows:

"Put in the ark the tablets of the covenant law, which I will give you. Then make an atonement cover of pure gold... There, above the cover between the two cherubim that are over the ark of the covenant law, I will meet with you and give you all my commands for the Israelites." (Exodus 25:16-22, NIV)

In addition to the tablets of the Ten Commandments, the Ark also held Aaron's staff, which had budded as a sign of his selection as high priest, and a jar of manna, the bread-like substance that God provided to the Israelites during their journey through the desert. The Ark was considered to be a symbol of God's presence among the Israelites, and was revered as the holiest object in Jewish religion.
Citera
2023-04-15, 18:29
Bannlyst
Jag använder ChatGPT3 till lite kodassistans i ett ramverk, kan man väl säga, som jag inte kan något vidare. Den gör kod som fungerar, oftast, men det blir inte alltid så bra. Det senaste jag fick hjälp med såg jag snabbt att det kommer läcka minne. Jag påpekar det och ChatGPT3 svarar:
Citat:
You are correct. The modified code I provided earlier will leak memory over time, as it keeps adding new ***** to ***** without removing them.
Det känns ganska vanskligt att använda ChatGPT3 för kod i dagens läge när den gör så här grundläggande misstag.
Citera
2023-04-15, 22:46
Medlem
Det har visat sig att ChatGPT är rent opålitligt från flera håll. Den hittar på saker som inte stämmer.
GP hade en artikel där den tillfrågades om Göteborg blev bombat av tyskarna. ChatGPT svarade med att Göteborg blev bombat och tusentals dog. Detta är ju helt fel. ChatGPT är ren skit och bör skrotas, bara idioter går på skiten.
Citera
2023-04-15, 23:00
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
chatGPT har inte tillgång till nån databas.

Det finns verktyg som gör att man kan använda den mot dokument men det handlar mer om att få en kontext, inte att den ”söker” information i någon databas.

Du har påstått samma sak förut men det är mer en semantisk fråga antar jag, för visst baserar sig chatgpt på en massa data den tagit in från internet. Men det är inte så att det är en databas med färdiga svar i olika indexerade poster utan mer en komplex väv av olika mönster den lärt sig utifrån webbinnehåll, olika mönster den sen kan vikta svaren mot . Men dessa mönster innehåller information från webben. Det är därför den kan svara bättre på välkända fakta där det finns mycket engelskspråkiga källor, typ om andra världskriget eller datorer och så. Chat gpt påminner egentligen mer än om en AI den där funktionerna i google text man kan ha som keyboard i mobilen, den som gissar vilka ord som brukar vara i närheten av förra ordet. För att det ska funka så måste den ju ha en stor uppsättning data den kan basera det på. Sen kanske du inte kallar det databas, men det är en mängd reaktioner som bygger på data den skördat från nätet.
Senast redigerad av swimp78 2023-04-15 kl. 23:07.
Citera
2023-04-15, 23:02
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Det har visat sig att ChatGPT är rent opålitligt från flera håll. Den hittar på saker som inte stämmer.
GP hade en artikel där den tillfrågades om Göteborg blev bombat av tyskarna. ChatGPT svarade med att Göteborg blev bombat och tusentals dog. Detta är ju helt fel. ChatGPT är ren skit och bör skrotas, bara idioter går på skiten.

Nej det är inte skit, detta är framtiden, den behöver bara lära sig bättre. Nu kommer ju en ny variant där du inte behöver prompta utan du säger bara vad du vill uppnå, så ska den lösa det själv, blir fantastiskt bra på sikt.
Citera
2023-04-15, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Nej det är inte skit, detta är framtiden, den behöver bara lära sig bättre. Nu kommer ju en ny variant där du inte behöver prompta utan du säger bara vad du vill uppnå, så ska den lösa det själv, blir fantastiskt bra på sikt.

Begriper du inte, med den i framtiden kommer till slut kontrollera människan. Var inte så kortsiktig.
Citera
2023-04-15, 23:08
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Begriper du inte, med den i framtiden kommer till slut kontrollera människan. Var inte så kortsiktig.

Det är bra, människan behöver kontrolleras, det har ju visat sig att de allra flesta människor är rätt odugliga, de kan ersättas.
Citera
2023-04-15, 23:47
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Du har påstått samma sak förut men det är mer en semantisk fråga antar jag, för visst baserar sig chatgpt på en massa data den tagit in från internet. Men det är inte så att det är en databas med färdiga svar i olika indexerade poster utan mer en komplex väv av olika mönster den lärt sig utifrån webbinnehåll, olika mönster den sen kan vikta svaren mot . Men dessa mönster innehåller information från webben. Det är därför den kan svara bättre på välkända fakta där det finns mycket engelskspråkiga källor, typ om andra världskriget eller datorer och så. Chat gpt påminner egentligen mer än om en AI den där funktionerna i google text man kan ha som keyboard i mobilen, den som gissar vilka ord som brukar vara i närheten av förra ordet. För att det ska funka så måste den ju ha en stor uppsättning data den kan basera det på. Sen kanske du inte kallar det databas, men det är en mängd reaktioner som bygger på data den skördat från nätet.
Jag är ingen expert på databaser men såhär säger Wikipedia:
Citat:
En databas (tidigare databank) är en samling information som är organiserad på ett sådant sätt att det är lätt att söka efter och hämta enskilda bitar information, samt ofta även att ändra informationen.
Tycker du det rimmar bra med chatGPT?

Det går kanske på något långsökt sätt att göra tolkningen att GPT-x är en databas, men varför vill man göra det? Säg modell så fattar alla som håller på med maskininlärning vad som menas.

Skulle du säga att f(x, y) = 2x + 3y är en databas också?
Citera
2023-04-16, 01:42
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Jag är ingen expert på databaser men såhär säger Wikipedia:

Tycker du det rimmar bra med chatGPT?

Det går kanske på något långsökt sätt att göra tolkningen att GPT-x är en databas, men varför vill man göra det? Säg modell så fattar alla som håller på med maskininlärning vad som menas.

Skulle du säga att f(x, y) = 2x + 3y är en databas också?

Jag tror de som påstår chatgpt baseras på en databas menar att den innehåller en jävla massa information , den lagrar i sig en stor mängd data som den hämtat från internet .Vanligt när chat gpt beskrivs är benämningen "data set"

Så här beskriver wikipedia data set "A data set (or dataset) is a collection of data. In the case of tabular data, a data set corresponds to one or more database tables, where every column of a table represents a particular variable, and each row corresponds to a given record of the data set in question."

Jag tycker inte det är så enormt långt från databas. När du förnekar att chatgpt baserar sig på en databas så får man intrycket att du tror att chatgpt inte baserar sina svar på inhämtad data. Men det gör den ju . Det är så den lärt sig kommunicera och svara. Utan den datan skulle den vara värdelös.
Citera
2023-04-16, 02:10
Medlem
swimp78s avatar
Tydligen är chatgpts oförmåga att rimma mer en språkfråga. Dvs den är dålig på svenska.

Citat:
JAG : Kan du skriva en dikt på åtta rader där sista ordet i rad två rimmar på sista ordet i rad ett , sista ordet på rad fyra rimmar på sista ordet i rad tre osv

Citat:
CHATGPT:
Visst kan jag det! Här är en dikt som följer det mönstret du efterfrågade:

Himlen är mörk, vinden yr,
Ensamhetens tystnad härskar i detta kvarter,
Drömmar om framtiden och minnen från förr,
För alltid kommer de att ha sin plats, där i mitt hjärta.

Tiden går, dag blir natt,
Såren läks, men ärr finns kvar,
Livet rullar vidare och ingenting stannar,
Men minnen och känslor för alltid i hjärtat finnas kvar.

Citat:
JAG: Kan du göra samma sak som jag bad om fast en engelsk dikt iställlet?
Citat:
CHATGPT:
Sure, I can create a poem that follows the structure you requested earlier. Here's an English poem that meets your requirements:

Raindrops fall, a rhythmic sound,
Echoes of the past, they can be found,
Memories come flooding back,
Reminding us of what we lack.

Silence reigns, in the dark of night,
Shadows dance, in the pale moonlight,
Dreams of what could be, fill our minds,
Hopeful thoughts, in our hearts bind.

Time moves on, and so must we,
Leave the past, and let it be,
Look ahead, to what could be,
A brighter future, is what we'll see.
Citera
2023-04-16, 08:27
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag tror de som påstår chatgpt baseras på en databas menar att den innehåller en jävla massa information , den lagrar i sig en stor mängd data som den hämtat från internet .Vanligt när chat gpt beskrivs är benämningen "data set"

Så här beskriver wikipedia data set "A data set (or dataset) is a collection of data. In the case of tabular data, a data set corresponds to one or more database tables, where every column of a table represents a particular variable, and each row corresponds to a given record of the data set in question."

Jag tycker inte det är så enormt långt från databas. När du förnekar att chatgpt baserar sig på en databas så får man intrycket att du tror att chatgpt inte baserar sina svar på inhämtad data. Men det gör den ju . Det är så den lärt sig kommunicera och svara. Utan den datan skulle den vara värdelös.
Absolut tränades chatGPT på ett ”data set” (eller några olika egentligen) men modellen innehåller inte något data set.

När du frågar chatGPT om något så tar modellen fram ett svar som är så nära som möjligt (ur sitt perspektiv) svaret om det hade funnits något svar i något av dataseten som modellen tränade på.

Finns datan i dataseten så kommer den troligtvis svara rätt. Finns det motstridiga uppgifter i dataseten så kan svaret bero på hur frågan ställs. Finns det inte alls kan den hallucinera vilt men det ser du inte förrän du dubbelkollar, för det som modellen ger ut låter såklart rimligt i de flesta fall.

Jag tycker det är fel att kalla det databas. Det är en matematisk approximation av träningsdatan. Med tillräckligt mycket träningsdata blir modellen väldigt generell men ingen exakt databas.
Citera
2023-04-16, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Poängen är dock att den inte alltid "väljer" det mest sannolika, eftersom det finns slumpmässighet i modellen.
Samma input (i en ny session) ger därför inte samma output.

Det var väl exakt just det som jag beskrev?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in