Enligt den så omskrivna läckan har vi nu en ny typ av källa för att utröna hur många Ukrainska soldater som dött.
Data läckte tidigt i mars, och är antagligen ett par veckor gammal. Så vi kan anta att siffran gäller mitt i Februari.
Fakta:
Enligt denna har Ukraina 124-131,000 KIA+WIA.
KIA är enligt denna läcka 16-17,000. Dvs en KIA:WIA ratio på 1:7
(källa: Wikipedia, "Leaked US war files contain 'fictitious information', says Ukraine". Financial Times. 7 April 2023. Retrieved 7 April 2023 (enligt Wikipedia)
Det är oklart om detta inkluderar utländska volontärer.
Ration ryska förluster vs. ukrainska förluster är enligt källan
1,5:1 i ukrainsk favör.
Det är 500% över Ukrainas medgivna KIA+WIA-siffror. (Källa: WaPo (har tyvärr inte länken).
Läckan tillhandahåller ingen rationale för hur trovärdig data är.
Analys
Är siffrorna rimliga?
De ligger väsentligt under vad i alla fall jag bedömt i tråden tidigare. Jag hade angivit att Ukraina nu hade 160,000 KIA+WIA vilket jag får vara extremt nöjd med om nu läckan är sann, det är bara 20% fel på den uppskattningen. Men jag hade antagit många fler döda. Jag ligger på 98K döda i februari, mot 17K döda enligt läckan, dvs 470% högre än läckan. Kanske kan man förklara det med att i döda ligger inte MIA, och många är MIA för att de ligger kvar döda i terräng som ryssarna erövrat.
siffrorna tyder på att det tickar in lite drygt 300 WIA+KIA för Ukraina varje dag. Det ligger i linje med många "mikrosituationer" som vi sett från kriget, t ex rapporter från förluster i Bakhmut och journalister som stått och räknat hur många som besöker fältsjukhus.
I historiska krig som WW1 låg ration skadade/döda helt annorlunda, närmare 1:3 än 1:7.
I sig tycker jag därför just dödssiffrorna ligger orimligt lågt. Helheten (WIA+KIA) är rimlig. MIA är en möjlig förklaring på detta.
Är läckan sann vad gäller förluster?
Vi har just sett filmer på att amerikanska soldater gripit en person, och hans namn har bekräftats, Jack Texeira, och han var knuten till en av delstaternas National Guard, Intelligence unit. Jag har svårt att tänka mig att USA skulle kunna fejka ett gripande. Andra bedömare (proryska men amerikanska Moon of Alabama:
https://www.moonofalabama.org/ ) bedömer att fotografier och liknande har korrekt språk. Amerikanska medier har också grävt i detta och verkar mena att läckan är korrekt.
Det som också tyder på att informationen är sann är att mycket som släppts bryter mot alla möjliga narrativ. "Ukraina vinner"-narrativet är inte betjänt av att förlustration är 1,5:1, to say the least. Det ser heller inte bra ut att USA visar att Ukraina tokljuger.
Denne killen har förstört sin karriär och kommer nog få ett långt fängelsestraff, och riskerar kanske att bli avlivad av ukrainier. Det är svårt att tänka sig att han läckt detta på kommando. Så vad för möjligheter finns det att informationen inte stämmer?
"Nyttig idiot"-teorin: USA visste att denne person inte var kompetent att hålla på information. Eller att om man sprider information tillräckligt brett, så kommer den att läcka för eller senare. Jag ser viss risk för detta. Jag har svårt att förstå varför man skulle behöva sprida denna information till amerikanska National Guard. Personen har uppenbart agerat extremt olämpligt i detta fall, och kan ha gjort det även vid andra tillfällen.
USA vill bedragas-teorin: Läckan är reell, men USA har inte själva korrekta data. Denna tror jag inte alls på. Ukraina är superkorrupt, så de är lätta att infiltrera. USA har så klart tillgång till deras data för att kunna ge dem bra rådgivning. Möjligtvis skulle man kunna hävda att det finns olika kvalitetsnivåer, och att det som cirkulerats brett i amerikanska försvaret inte stämmer helt.
Det är också vanligt att USA (och andra) släpper saker som blandar sanna och falska saker.
Slutsats: : KIA+WIA-siffran är rimlig och kan mycket väl vara sann.