2023-02-18, 17:10
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Min förvirring kom nog ur den felskrivningen, tack för klargörandet och en intressant diskussion!

En sista kommentar: tråden handlar inte om ryska förluster och vi ska inte glida in på det. Du skrev att du trodde de ryska förlusterna kanske var ännu högre (dvs >400 000 döda + sårade osv). Räkna ihop ursprungliga invasionsstyrkan (ca 200 000), lite frivilligförband och andra arméförband som roterat in (högst 100 000), Wagner (ca 50 000) och mobiliserade (ca 300 000). Det skulle innebära att mer än 50% av de ryska soldaterna som deltagit under någon del av kriget har blivit förluster. Det är väldigt högt. Flera av siffrorna ovan är gissningar från min sida så det är möjligt att ännu fler har deltagit i kriget på Rysslands sida. Det är ännu svårare att göra liknande uppskattningar för Ukraina då de inte har uppgivit någon siffra för totala antalet mobiliserade som Ryssland har gjort (med brasklappen att Ryssland mycket väl kan ljuga/dölja hur många som har mobiliserats). Jag tycker därför inte att din modell klarar den rimlighetsprövningen.

Nej, det har du faktiskt rätt i, kanske. Bra input. Jag håller med om att det är svårt att se att ryssarna skulle ha så höga förluster och då får man antingen "ge sig" och ändra sig till att de har lägre förluster, eller så får man justera ner AFU-förlusterna. Eller möjligen att ryssarna "fuskar" och har fler soldater än angivet i kriget, som du är inne på.
Citera
2023-02-18, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Den där 4-timmars siffran har vi diskuterat innan, den kan inte stämma.
Anta att 500 människor försvarar den absoluta frontlinjen i Bachmut (det lär vara fler).
Anta att de inte slåss på natten. (men det gör de).
Livslängd: 4 timmar. Då dör minst 3 skift under dygnets ljusa timmar. Det är 2000 människor om dagen.

I så fall skulle Ukraina få 60,000 KIA i månaden i Bachmut. Orimligt.

Du, 4-timmars klippet pratar om män som sätts in som är dåligt förberedda. Ni får lyssna noggrannare. Vi får anta att inte varenda en är dåligt förberedd i Bakhmut, de har bla Azov och NATO där.

2000 pers per dygn är du den enda som har nämnt. De förlorar tresiffrigt varje dag i Bakhmut, KIA + WIA. Det säger de bla här. https://t.me/UkraineHumanRightsAbuses/19721
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2023-02-18 kl. 23:16.
Citera
2023-02-19, 02:15
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Du, 4-timmars klippet pratar om män som sätts in som är dåligt förberedda. Ni får lyssna noggrannare. Vi får anta att inte varenda en är dåligt förberedd i Bakhmut, de har bla Azov och NATO där.

2000 pers per dygn är du den enda som har nämnt. De förlorar tresiffrigt varje dag i Bakhmut, KIA + WIA. Det säger de bla här. https://t.me/UkraineHumanRightsAbuses/19721

Ok, men då blir talet ointressant om vi inte vet hur många som är "dåligt förberedd". Det är inte omöjligt att de förlorar tresiffrigt, eller i alla fall gjorde det, varje dag i Bakhmut.
Citera
2023-02-19, 05:40
Bannlyst
Du kan hitta dussintals YouTube-videor på enorma militärkyrkogårdar i Ukraina. Så här:
https://youtu.be/Jr2pTV0ekVo
https://youtu.be/6JWlX-06gHI
https://youtu.be/ADlztczcekw
https://youtu.be/b_byDlvnU7s
https://youtu.be/ZyUQqn-6miE
....
Citera
2023-02-19, 09:57
Medlem
Citat:
Ok, men då blir talet ointressant om vi inte vet hur många som är "dåligt förberedd". Det är inte omöjligt att de förlorar tresiffrigt, eller i alla fall gjorde det, varje dag i Bakhmut.
Det får du väl tycka. Det är ett utav klippen som sprids för att visa upp att ukrainarna har stora förluster där vissa mobiliserade antar jag, sätts in som ren kanonmat. Douglas Macgregor och Brian Berletic var först ut med att säga att AFU sätter in vissa män som knappt får någon träning (baserat på klipp direkt från AFU brigader som jag också postat), endast ca 3 veckors träning vilket enligt dem var grymt.

Senare har viss västmedia och ukrainarna själva hoppat på tåget och pratat om tresiffriga förluster varje dag i Bakhmut. De vill dock inte avslöja några konkreta siffror så allt är väldigt luddigt. Undrar om Kiev ens kommer avslöja den riktiga siffran efter att kriget är slut. De mest konkreta siffror jag personligen sett har varit där ett antal AFU brigader spelat in sig själva och klagat på att 70 % utav deras gruppering är borta. Klipp från AFU av denna typen. https://t.me/UkraineHumanRightsAbuses/7701

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Wagner förlorar några hundra soldater per dag. Enligt dem själva:

Texten ovan får ses som ett följdinlägg till detta som de skrev tidigare:

Du trollet, källan som det klippet kommer ifrån är ett nytt konto som skapades i februari i år. Det kan vara ett utav dessa ukrainska fejkkonton man hört talas om som är till för att lura den ryska befolkningen & ändra opinionen. Det där klippet känns som ukrainarnas fejk nr 3 & nr 4 gällande stora Wagner förluster. Varför har de döda inga kläder på i ett utav klippen? Kommer inte videon direkt från Prigozhin skulle jag inte lita på det, om Prigozhin postar videon så litar jag på det. Man ser heller aldrig Wagners emblem på dessa fejkklipp de kommer med.

Vi kan summera det hela med att oavsett vad den egentliga siffran är, är deras totala förluster väldigt stora. Jag har postat många ukrainska klipp som visar upp det. Bla den här väldigt arga volontören vid fronten som vill ha en revolution i Ukraina. https://t.me/UkraineHumanRightsAbuses/7436
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2023-02-19 kl. 10:52.
Citera
2023-02-19, 11:04
Medlem
Edit: fel sista klipp, skulle ha varit det här.

"Save us from Zelenskys genocide & lawlessness".
Citat:
A well-known Ukrainian volunteer, Oleksandr Osker, who is under house arrest, calls for a military coup.

◾️According to him the country it's been destroyed from within, entire brigades are swallowed by the meat-grinder of Bakhmut, volunteers are been arrested and beaten by orders of Zelensky cabinet, all the government is corrupted and are trying to cover up the theft of the money sent by the West.

◾️The Ukrainian Nationalist goes in full "Fuhrer" mode within a few seconds calling for public hangings and lynching mobs.
https://t.me/UkraineHumanRightsAbuses/16848
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2023-02-19 kl. 11:08.
Citera
2023-04-13, 22:24
Medlem
psychicsailors avatar
Enligt den så omskrivna läckan har vi nu en ny typ av källa för att utröna hur många Ukrainska soldater som dött.

Data läckte tidigt i mars, och är antagligen ett par veckor gammal. Så vi kan anta att siffran gäller mitt i Februari.

Fakta:
Enligt denna har Ukraina 124-131,000 KIA+WIA.
KIA är enligt denna läcka 16-17,000. Dvs en KIA:WIA ratio på 1:7
(källa: Wikipedia, "Leaked US war files contain 'fictitious information', says Ukraine". Financial Times. 7 April 2023. Retrieved 7 April 2023 (enligt Wikipedia)

Det är oklart om detta inkluderar utländska volontärer.

Ration ryska förluster vs. ukrainska förluster är enligt källan 1,5:1 i ukrainsk favör.

Det är 500% över Ukrainas medgivna KIA+WIA-siffror. (Källa: WaPo (har tyvärr inte länken).

Läckan tillhandahåller ingen rationale för hur trovärdig data är.

Analys
Är siffrorna rimliga?

De ligger väsentligt under vad i alla fall jag bedömt i tråden tidigare. Jag hade angivit att Ukraina nu hade 160,000 KIA+WIA vilket jag får vara extremt nöjd med om nu läckan är sann, det är bara 20% fel på den uppskattningen. Men jag hade antagit många fler döda. Jag ligger på 98K döda i februari, mot 17K döda enligt läckan, dvs 470% högre än läckan. Kanske kan man förklara det med att i döda ligger inte MIA, och många är MIA för att de ligger kvar döda i terräng som ryssarna erövrat.

siffrorna tyder på att det tickar in lite drygt 300 WIA+KIA för Ukraina varje dag. Det ligger i linje med många "mikrosituationer" som vi sett från kriget, t ex rapporter från förluster i Bakhmut och journalister som stått och räknat hur många som besöker fältsjukhus.

I historiska krig som WW1 låg ration skadade/döda helt annorlunda, närmare 1:3 än 1:7.

I sig tycker jag därför just dödssiffrorna ligger orimligt lågt. Helheten (WIA+KIA) är rimlig. MIA är en möjlig förklaring på detta.

Är läckan sann vad gäller förluster?
Vi har just sett filmer på att amerikanska soldater gripit en person, och hans namn har bekräftats, Jack Texeira, och han var knuten till en av delstaternas National Guard, Intelligence unit. Jag har svårt att tänka mig att USA skulle kunna fejka ett gripande. Andra bedömare (proryska men amerikanska Moon of Alabama: https://www.moonofalabama.org/ ) bedömer att fotografier och liknande har korrekt språk. Amerikanska medier har också grävt i detta och verkar mena att läckan är korrekt.

Det som också tyder på att informationen är sann är att mycket som släppts bryter mot alla möjliga narrativ. "Ukraina vinner"-narrativet är inte betjänt av att förlustration är 1,5:1, to say the least. Det ser heller inte bra ut att USA visar att Ukraina tokljuger.

Denne killen har förstört sin karriär och kommer nog få ett långt fängelsestraff, och riskerar kanske att bli avlivad av ukrainier. Det är svårt att tänka sig att han läckt detta på kommando. Så vad för möjligheter finns det att informationen inte stämmer?

"Nyttig idiot"-teorin: USA visste att denne person inte var kompetent att hålla på information. Eller att om man sprider information tillräckligt brett, så kommer den att läcka för eller senare. Jag ser viss risk för detta. Jag har svårt att förstå varför man skulle behöva sprida denna information till amerikanska National Guard. Personen har uppenbart agerat extremt olämpligt i detta fall, och kan ha gjort det även vid andra tillfällen.

USA vill bedragas-teorin: Läckan är reell, men USA har inte själva korrekta data. Denna tror jag inte alls på. Ukraina är superkorrupt, så de är lätta att infiltrera. USA har så klart tillgång till deras data för att kunna ge dem bra rådgivning. Möjligtvis skulle man kunna hävda att det finns olika kvalitetsnivåer, och att det som cirkulerats brett i amerikanska försvaret inte stämmer helt.

Det är också vanligt att USA (och andra) släpper saker som blandar sanna och falska saker.

Slutsats: : KIA+WIA-siffran är rimlig och kan mycket väl vara sann.
Citera
2023-04-13, 23:36
Medlem
psychicsailors avatar
(gjorde ett litet räknefel. Ration mellan döda ryssar och döda ukrainier enligt källan är 2:1, och inget annat. Man kan gå på djupet och diskutera om USA har rätt i denna ratio, men det är offtopic i denna tråd.
Citera
2023-04-14, 00:00
Medlem
psychicsailors avatar
En av Twitters mest makabra trådar: 100 (!) videos med olika Ukrainska krigskyrkogårdar:

https://twitter.com/RadarFennec/status/1644089519551946753

Vissa videos har uppenbarligen flera hundra gravar. Dubbelfilmade kyrkogårdar förekommer nog.

Det är svårt/tidskrävande att kvantifiera detta till döda soldater. Men om man kan ukrainska och är tålamodig OSINTare så kan man säkert räkna fram något.
Citera
2023-04-14, 00:27
Medlem
Citat:
Enligt den så omskrivna läckan har vi nu en ny typ av källa för att utröna hur många Ukrainska soldater som dött.

Data läckte tidigt i mars, och är antagligen ett par veckor gammal. Så vi kan anta att siffran gäller mitt i Februari.

Fakta:
(källa: Wikipedia, "Leaked US war files contain 'fictitious information', says Ukraine". Financial Times. 7 April 2023. Retrieved 7 April 2023 (enligt Wikipedia)

Ration ryska förluster vs. ukrainska förluster är enligt källan 1,5:1 i ukrainsk favör.

Det är 500% över Ukrainas medgivna KIA+WIA-siffror. (Källa: WaPo (har tyvärr inte länken).

Analys
Är siffrorna rimliga?

De ligger väsentligt under vad i alla fall jag bedömt i tråden tidigare. Jag hade angivit att Ukraina nu hade 160,000 KIA+WIA vilket jag får vara extremt nöjd med om nu läckan är sann, det är bara 20% fel på den uppskattningen. Men jag hade antagit många fler döda. Jag ligger på 98K döda i februari, mot 17K döda enligt läckan, dvs 470% högre än läckan. Kanske kan man förklara det med att i döda ligger inte MIA, och många är MIA för att de ligger kvar döda i terräng som ryssarna erövrat.

siffrorna tyder på att det tickar in lite drygt 300 WIA+KIA för Ukraina varje dag. Det ligger i linje med många "mikrosituationer" som vi sett från kriget, t ex rapporter från förluster i Bakhmut och journalister som stått och räknat hur många som besöker fältsjukhus.

I historiska krig som WW1 låg ration skadade/döda helt annorlunda, närmare 1:3 än 1:7.

I sig tycker jag därför just dödssiffrorna ligger orimligt lågt. Helheten (WIA+KIA) är rimlig. MIA är en möjlig förklaring på detta.

Vi har just sett filmer på att amerikanska soldater gripit en person, och hans namn har bekräftats, Jack Texeira, och han var knuten till en av delstaternas National Guard, Intelligence unit. Jag har svårt att tänka mig att USA skulle kunna fejka ett gripande. Andra bedömare (proryska men amerikanska Moon of Alabama: https://www.moonofalabama.org/ ) bedömer att fotografier och liknande har korrekt språk. Amerikanska medier har också grävt i detta och verkar mena att läckan är korrekt.

Det som också tyder på att informationen är sann är att mycket som släppts bryter mot alla möjliga narrativ. "Ukraina vinner"-narrativet är inte betjänt av att förlustration är 1,5:1, to say the least. Det ser heller inte bra ut att USA visar att Ukraina tokljuger.

Denne killen har förstört sin karriär och kommer nog få ett långt fängelsestraff, och riskerar kanske att bli avlivad av ukrainier. Det är svårt att tänka sig att han läckt detta på kommando. Så vad för möjligheter finns det att informationen inte stämmer?

"Nyttig idiot"-teorin: USA visste att denne person inte var kompetent att hålla på information. Eller att om man sprider information tillräckligt brett, så kommer den att läcka för eller senare. Jag ser viss risk för detta. Jag har svårt att förstå varför man skulle behöva sprida denna information till amerikanska National Guard. Personen har uppenbart agerat extremt olämpligt i detta fall, och kan ha gjort det även vid andra tillfällen.

USA vill bedragas-teorin: Läckan är reell, men USA har inte själva korrekta data. Denna tror jag inte alls på. Ukraina är superkorrupt, så de är lätta att infiltrera. USA har så klart tillgång till deras data för att kunna ge dem bra rådgivning. Möjligtvis skulle man kunna hävda att det finns olika kvalitetsnivåer, och att det som cirkulerats brett i amerikanska försvaret inte stämmer helt.

Det är också vanligt att USA (och andra) släpper saker som blandar sanna och falska saker.

Jag har inte sett dokumenten, men tror att de är de mest trovärdiga uppskattningar som kommit ut. Interna document för att ha som underlag till viktiga strategiska beslut. Kan ju dock vara en 'false flag' operation också, men känns mindre troligt.
Citera
2023-04-14, 00:36
Medlem
Citat:

Fakta:

Analys
Är siffrorna rimliga?

WIA är svårt att beräkna, får man fort bra sjukvård kan soldaten återvända igen till frontlinjen.
Citera
2023-04-14, 12:53
Medlem
Sqeptisks avatar
Svaret på rubriken är:

Alldeles för många
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem