2023-04-14, 14:09
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Fakta:
Enligt denna har Ukraina 124-131,000 KIA+WIA.
KIA är enligt denna läcka 16-17,000. Dvs en KIA:WIA ratio på 1:7
(källa: Wikipedia, "Leaked US war files contain 'fictitious information', says Ukraine". Financial Times. 7 April 2023. Retrieved 7 April 2023 (enligt Wikipedia)

Det är oklart om detta inkluderar utländska volontärer.

Ration ryska förluster vs. ukrainska förluster är enligt källan 1,5:1 i ukrainsk favör.

Det är 500% över Ukrainas medgivna KIA+WIA-siffror. (Källa: WaPo (har tyvärr inte länken).

Läckan tillhandahåller ingen rationale för hur trovärdig data är.
Var hittar du Ukrainas medgivna förluster? Det enda som jag har sett åt det hållet var när dom tvingades släppa sina siffror i vintras, men då var det väl nånstans 10-15 tusen döda. Vilket i så fall stämmer rätt bra med USA:s siffror nån månad senare.

Citat:
(gjorde ett litet räknefel. Ration mellan döda ryssar och döda ukrainier enligt källan är 2:1, och inget annat. Man kan gå på djupet och diskutera om USA har rätt i denna ratio, men det är offtopic i denna tråd.
Nu blandar du nog ihop döda och förluster igen. Åtminstone enligt alla officiella (borträknat officiella ryska, för där vet vi att det är direkta lögner) siffror som jag har sett.
Det mesta tyder på att skillnaden i döda är väldigt mycket större, då sjukvården och den allmänna "kamratandan" ställer till det en hel del på den ryska sidan. På den ukrainska sidan är förhållandet KIA:WIA 1:7 medans det på den ryska sidan verkar ligga bortåt 1:2 eller något åt det hållet.
Citera
2023-04-14, 14:28
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Var hittar du Ukrainas medgivna förluster? Det enda som jag har sett åt det hållet var när dom tvingades släppa sina siffror i vintras, men då var det väl nånstans 10-15 tusen döda. Vilket i så fall stämmer rätt bra med USA:s siffror nån månad senare.

Nu blandar du nog ihop döda och förluster igen. Åtminstone enligt alla officiella (borträknat officiella ryska, för där vet vi att det är direkta lögner) siffror som jag har sett.
Det mesta tyder på att skillnaden i döda är väldigt mycket större, då sjukvården och den allmänna "kamratandan" ställer till det en hel del på den ryska sidan. På den ukrainska sidan är förhållandet KIA:WIA 1:7 medans det på den ryska sidan verkar ligga bortåt 1:2 eller något åt det hållet.

Förluster är 2:1 i ratio enligt källan, se wikipedia och länken som wikipedia bygger på. Enligt källan är inte ryska sidans KIA:WIA ratio som du skriver, men som sagt off-topic för denna tråd. Död-ration enligt källan är också 2:1 (med högre decimalnogrannhet 2,3:1).

Ukrainas medgivna förluster (inte döda) kommer från en artikel från WaPo, har jag för mig. Jag sparade inte länken. Du har rätt i att just deras kommunicerade döda inte ligger så långt bort från läckans siffror.
Senast redigerad av psychicsailor 2023-04-14 kl. 14:32.
Citera
2023-04-14, 16:21
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Förluster är 2:1 i ratio enligt källan, se wikipedia och länken som wikipedia bygger på. Enligt källan är inte ryska sidans KIA:WIA ratio som du skriver, men som sagt off-topic för denna tråd. Död-ration enligt källan är också 2:1 (med högre decimalnogrannhet 2,3:1).

Ukrainas medgivna förluster (inte döda) kommer från en artikel från WaPo, har jag för mig. Jag sparade inte länken. Du har rätt i att just deras kommunicerade döda inte ligger så långt bort från läckans siffror.
Vad är det för wikipediartikel du pratar om? Och vilken länk? Denna har 480 olika källor..
https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Russo-Ukrainian_War
Citera
2023-04-14, 16:23
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Vad är det för wikipediartikel du pratar om? Och vilken länk? Denna har 480 olika källor..
https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Russo-Ukrainian_War

Den jag angav som källa i mitt inlägg, kolla där igen.
Citera
2023-04-14, 17:20
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Du har räknat på det som passar dig bäst.

Högsta förlusterna om samma källa enligt din länk 2,4 död ryss per död Ukrainare.
Lägsta uppgivna död ukrainare mot högsta uppgivna död ryss. 3,3 död ryss per ukrainare.

Nu räknar ryska MoD ungefär 8440 förstörda ukrainska tanks och stridsfordon. Av det 900 stridsdugliga tanksen Ukraina hade i början på konflikten.
Så jag antar att de räknar samma utslagna stridsvagnar om och om igen. Eller så skriver de leopard på de civila bilarna de skjuter sönder.

Sen vet vi inte hela historien bakom läckan. Om det var en antivaxxtrumpsupporter med uppmärksamhetsbehov eller en medveten läcka.
Citera
2023-04-14, 20:53
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Men du har varken länkat till eller namngett en wikipediaartikel. Söker jag på det du skrev där så dyker ingenting upp. Den enda nämnda wikipediaartikeln är den som jag länkade.
Citera
2023-04-14, 23:19
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Men du har varken länkat till eller namngett en wikipediaartikel. Söker jag på det du skrev där så dyker ingenting upp. Den enda nämnda wikipediaartikeln är den som jag länkade.

Bumpar fakta-delen av mitt inlägg:

Enligt den så omskrivna läckan har vi nu en ny typ av källa för att utröna hur många Ukrainska soldater som dött.

Data läckte tidigt i mars, och är antagligen ett par veckor gammal. Så vi kan anta att siffran gäller mitt i Februari.

Fakta:
Enligt denna har Ukraina 124-131,000 KIA+WIA.
KIA är enligt denna läcka 16-17,000. Dvs en KIA:WIA ratio på 1:7
(källa: Wikipedia, "Leaked US war files contain 'fictitious information', says Ukraine". Financial Times. 7 April 2023. Retrieved 7 April 2023 (enligt Wikipedia*)

Det är oklart om detta inkluderar utländska volontärer.

Ration ryska förluster vs. ukrainska förluster är enligt källan 1,5:1 i ukrainsk favör.

Det är 500% över Ukrainas medgivna KIA+WIA-siffror. (Källa: WaPo (har tyvärr inte länken)).

Läckan tillhandahåller ingen rationale för hur trovärdig data är.

* Wikipedia-länken är: https://en.wikipedia.org/wiki/Casualties_of_the_Russo-Ukrainian_War . Du hittar läckan som alla pratar om som en av källorna i denna tabell, dels för ryska, och dels för ukrainska förluster. Återgiven av Financial times.
Citera
2023-04-15, 15:29
Bannlyst
USA och EU talade om 100 000 dödade eller skadade ukrainska soldater redan i höstas.
I december slog Ukraina tillbaka mot uppgifterna, en av president Zelenskyjs rådgivare hävdade istället att upp emot 13 000 ukrainska soldater dödats under den storskaliga invasionens första nio månader. Siffrorna har inte bekräftats officiellt av armén.
Ingen vet säkert. Propagandakriget och fog of war, krigs*dimma, spär på osäkerheten.
Men de flesta i Ukraina känner någon som stupat. Och den kilometer*långa kyrko*gården i Charkiv fylls hela tiden av nya hål i marken.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQpGB6/ihors-sista-lofte-till-familjen-allt-kommer-bli-bra
Citera
2023-04-15, 16:51
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moosefirkin
USA och EU talade om 100 000 dödade eller skadade ukrainska soldater redan i höstas.
I december slog Ukraina tillbaka mot uppgifterna, en av president Zelenskyjs rådgivare hävdade istället att upp emot 13 000 ukrainska soldater dödats under den storskaliga invasionens första nio månader. Siffrorna har inte bekräftats officiellt av armén.
Ingen vet säkert. Propagandakriget och fog of war, krigs*dimma, spär på osäkerheten.
Men de flesta i Ukraina känner någon som stupat. Och den kilometer*långa kyrko*gården i Charkiv fylls hela tiden av nya hål i marken.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQpGB6/ihors-sista-lofte-till-familjen-allt-kommer-bli-bra

Ja, detta validerar också att läckan är "sann", eller i alla fall att USA själva tror på det. Kanske siffrorna är lite äldre än man tror också, ex från januari.

Jag har tittat på amerikansk rapportering i andra krig, och inte hittat några exempel på att USA tokljuger om sina allierades (eller sina egna) förluster. Däremot finns det fall där de tokljuger om vidden av motståndarens övergrepp eller hur många civila de dödat.
Citera
2023-04-17, 09:05
Medlem
psychicsailors avatar
Grägg, ukrainapositiv rapportör idag:
“...Sedan till försvarsminister Reznikovs ointeligenta uttalanden. Att vi bara skulle ha förlorat 50.000 soldater och civila är ren och skär bull s...t. Det är bara att gå in på varje gravgård och räkna gravarna, det är minst det dubbla!!!*“

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Grägg verkar räkna ihop civila förluster med soldater, och komma fram till siffran mer än 100,000 stupade.

Enligt FN har 8-14,000 civila bekräftats döda. Låt oss anta att 90% av dessa är på Kiev-kontrollerad jord.

I så fall har Ukraina enligt Grägg fått minst 90-95,000 stupade. Grägg är verksam i Ukraina och har säkerligen besökt gravplatserna när kamrater stupat, samt har rest runt mycket i frivilligarbete i landet under kriget.
Citera
2023-04-17, 09:20
Medlem
Citat:

Skulle tro att det är ganska bra siffror dom ligger nog rätt nära.
Citera
2023-04-21, 21:42
Medlem
Worldwatchers avatar
Att Ukraina lidit fasansfullt mycket större förluster än Ryssland råder inga tvivel om. Robert F. Kennedy Jr som tänker utmana Biden tar nu bladet från munnen. Han har med stor sannolikhet insiderinformation.

We’re killing a lot of Ukrainians as pawns in a proxy war between two great powers,” Kennedy told Fox News’ Tucker Carlson Tonight on Thursday evening. “Nobody talks about this. There’s 14,000 Ukrainian civilians that died, but 300,000 troops. Russians are killing Ukrainians at a 7:1 to 8:1 ratio. They cannot sustain this. What we’re being told about this war is just not true.”

https://www.rt.com/news/575138-rfk-tucker-ukraine-casualties/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in