Citat:
Ursprungligen postat av
falsk_mekaniker
Det är inte enbart naturresurser det handlar om, jag skrev att det finns flera andra anledningar. Jag kan inte presentera alla fördelar med att få kontroll över dessa områden och kreml har säkert 100 andra anledningar som varken du eller jag vet om. Oavsett vad så finns det stora fördelar med att kontrollera dessa områden sett ur ett långt perspektiv.
Du får givetvis fortsätta att klura i flera år till gällande fördel/nackdel att ha dessa områden. Låt det inte drabba din sömn åtminstone
Rysslands problem har aldrig varit brist på fertil mark eller naturresurser utan snarare brist på folk, infrastruktur och kompetens.
När nu 2 miljoner av de mest välutbildade ryssarna flyr landet och ytterligare en halv miljon unga män(och i framtiden fler) lemlästas eller dör, förbättrar du givetvis inte situationen. Det blir än fler babushkas och få unga människor kvar.
Ifall Ryssland nu ens kommer kunna bygga infrastruktur för att ta till vara donbass kolgruvor, samt finna säljare återstår att se.
Tror ej de kan få ut en bråkdel av vad de fick från nordstream ens ifall det sker.
Nej, ekonomiskt är kriget poänglöst, orsaken till kriget handlar nog mer om skadad ego då ryssland inte fick sin vilja igenom efter maiden-revolutionen, samt en hel del hybris. Att acceptera att man är så lite supermakt att man inte ens får sin vilja igenom i lillebrorlandet ukraina gör nog ont.