2023-04-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Nej, nej. Absolut inget kommer att ske när Ukraina förlorar bakhmut den är ju bara "30% av lund" som någon skrev tidigare. Men om du läste vad jag svarade så har storleken på staden ingen betydelse, det väsentliga är hur mycket båda sidorna satsar där och givetvis hur stora förlusterna blir.

Är det så svårt att förstå?

Det anses från tillförlitliga källor att talet ligger runt 6/1. På en död eller lemlästad Ukrainare dör eller lemlästas 6 ryzzar. Honungsfällan funkar.
Citera
2023-04-13, 22:47
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Varför tror du att Ryssland har mindre förluster när de anfaller där UA ägnat år åt att gräva och förstärka?
Har jag nämnt något om mindre/större förluster i siffror för någon sida i bakhmut? Citera gärna det då så ska jag förklara, men du kommer tyvärr inte att hitta något sådant inlägg kan jag med vänlighet säga, så bespara dig den energin av onödigt sökande

Du måste ha misstolkat att jag skrev att Ryssland förmodligen föredrar en punkt där Ukraina kraftsamlar, istället för en utspridd front.

Du behöver inte be om ursäkt men släpp det bara
Citera
2023-04-13, 22:48
Medlem
Citat:
Det är inte enbart naturresurser det handlar om, jag skrev att det finns flera andra anledningar. Jag kan inte presentera alla fördelar med att få kontroll över dessa områden och kreml har säkert 100 andra anledningar som varken du eller jag vet om. Oavsett vad så finns det stora fördelar med att kontrollera dessa områden sett ur ett långt perspektiv.

Du får givetvis fortsätta att klura i flera år till gällande fördel/nackdel att ha dessa områden. Låt det inte drabba din sömn åtminstone

Kan du se nackdelarna med långt blodigt krig, isolering, sanktioner etc? Ryssland startade ju inte på topp heller, och det har inte gått uppåt senaste året.
Citera
2023-04-13, 22:48
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Det anses från tillförlitliga källor att talet ligger runt 6/1. På en död eller lemlästad Ukrainare dör eller lemlästas 6 ryzzar. Honungsfällan funkar.

Med tanke på Rysslands befolkning gentemot ukrainas måste de nog behålla förhållandet 1 på 3 åtminstone för att nöta ut ryssarna.
Citera
2023-04-13, 22:50
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Angående ukrainsk offensiv, det krävs mycket större militära resurser för en offensiv jämfört med försvar. Man brukar säga att vid en invasion ska man ha 2-3 gånger större militära resurser jämfört med den försvarande sidan.
Nämn inte sånt i den här tråden, då blir folk griniga. Låt dom tro på den där "våroffensiven" när hösten vintern kommer har de nån ny "offensiv" att se fram emot
Citera
2023-04-13, 22:51
Medlem
Citat:
Det är inte enbart naturresurser det handlar om, jag skrev att det finns flera andra anledningar. Jag kan inte presentera alla fördelar med att få kontroll över dessa områden och kreml har säkert 100 andra anledningar som varken du eller jag vet om. Oavsett vad så finns det stora fördelar med att kontrollera dessa områden sett ur ett långt perspektiv.

Du får givetvis fortsätta att klura i flera år till gällande fördel/nackdel att ha dessa områden. Låt det inte drabba din sömn åtminstone

Ja Kreml har säkert 100 andra anledningar. Vi har hört många av dem.
Från Kreml ser vi ljuset och sanningen?
Eller hur vatnik?

Som jag ser det kommer det bara lögner från Kreml. Började med lögnen om att man bara övar där uppgavs till flera statsledare..sedan invaderade ryzzland Ukraina...o på den vägen är det.
Citera
2023-04-13, 22:57
Medlem
Citat:
Nämn inte sånt i den här tråden, då blir folk griniga. Låt dom tro på den där "våroffensiven" när hösten vintern kommer har de nån ny "offensiv" att se fram emot

Många är redan glatt överraskade av att världens andra armé sitter fast i småstäder i grannlandet och inte verkar kunna göra så mycket åt det. Redan det är mer än de flesta vågat hoppas på. Vad UA gör med stödet är upp till dem.
Citera
2023-04-13, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Om det tattarcirkusen uppvisade jan-mars ens var offensiv så gick/går den inge vidare. Åt helvete, till och med. Återstår att se om UAF lyckas bättre med sin. Många siar om Maj, Juni någon gång. Fram tills dess så kommer kommer gränsstolparna nog stå sig relativt statiskt.
När jag gör korv hemma så går köttet in från ena sidan kvarnen. Aldrig åt andra hållet. Hoppas det håller i sig så att orcherna fortsätter dö en masse.
Citera
2023-04-13, 23:02
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Allting talar för en ukrainsk våroffensiv och Ryssland gör ingen hemlighet av att dom förbereder sig för denna, har du missat deras 70 km långa skyttegrav?
Borde du inte ringa Kreml och informera att det inte blir nån offensiv, du kommer spara dom en jävla massa förberedelsearbete.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk

Du verkar missförstå vad ett övertag i artilleri innebär. (och övertag i det mesta annat förutom otränade soldater)

Varför skriver så många zz istället för ss i ord med Ryss*

försöker man projicera något kanske?

det är många som bara hör och ser vad de vill höra i dessa trådar.
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Med tanke på Rysslands befolkning gentemot ukrainas måste de nog behålla förhållandet 1 på 3 åtminstone för att nöta ut ryssarna.

Enligt den stora läckan (idag arresterades en misstänkt amerikan från National Guard på mycket sannolika grunder, han heter Taxeira) så är förlustration uppskattad av USA totalt sett till 2:1, dvs ryssarna förlorar fler. Om man ser till förlust per capita förlorar Ukraina, även innan man räknar med alla som flytt landet för att de inte vill vara med i kriget.

(editerade, hade läst lite fel på de ryska förlusterna enligt källan)
Senast redigerad av psychicsailor 2023-04-13 kl. 23:34.
Citera
2023-04-13, 23:04
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Kan du se nackdelarna med långt blodigt krig, isolering, sanktioner etc? Ryssland startade ju inte på topp heller, och det har inte gått uppåt senaste året.
Självklart finns det stora nackdelar med det du beskriver. Krig är aldrig trevligt och drabbar tyvärr civila och redan utsatta hårdast. Men, det drabbar inte bara Ryssland-Ukraina. Stora delen av världen drabbas av det här, fattiga länder som inte får spannmål, aktiemarknaden rasar, eu-länderna och dess medborgare får öppna sina plånböcker listan kan göras hur lång som helst.

Ett fåtal personer tjänar på kriget, bla. De som sitter på vapenproduktion, de som vill utvidga Nato, de som vill sälja återuppbyggndadsritningar till ukr. De som vill splittra folket. Är det inte covid är det krig, är det inte krig är det miljön. Det är exakt samma människor som skriker ut dessa budskap, de pekar på en viss ledare och kallar den för ond/diktator medan när de själva agerar på samma sätt är det i "demokratins namn". De babblar om smältande isar och naturkatastrofer men flyger och lever "ohållbart". De tjänar på detta och de har lyckats lura många tidigare och även i denna blågula sörja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in