2023-04-13, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Min gissning är också att det inte rör sig om ett sviktande minne. Det känns som ett strutsbeteende för att undvika följdfrågor. Man kan ju bara spekulera om incitamentet till detta beteende.

Det känns ju som om det skurit sig mellan henne och utredarna ganska tidigt.
De verkar tycka att hon gav ett ganska dåligt intryck, och inte går dem till mötes på någon punkt.
Effekten kan ha blivit att hon inte sagt mer än hon måste, och behållit sina minnesbilder för sig själv.
Hon får konstiga frågor som hon inte har en aning om varför de ställer. Dessförinnan har hon haft många möten med TP.
Hon kan ha tröttnat.
Citera
2023-04-13, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Ja, från senaste utredningen, det måste väl vara någon av Karin Johansson, Peter Stuede eller Herr Blombergsson? Det var väl bara de tre och Mellander och åklagare Petersson i senaste, någon av dessa kallar ju sig inte "utredare" vad jag vet?
Jag tror inte på Steude eller Johansson. Knappast Melander heller.
Spelar egentligen ingen roll för min del, utan den som uttalar sig har ju haft ett visst inflytande på utredningen som fått klartecken från de övriga, och åtgärderna går att bekräfta.
Det utredaren säger är ju saker som finns i materialet.
Citera
2023-04-13, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag tror inte på Steude eller Johansson. Knappast Melander heller.
Spelar egentligen ingen roll för min del, utan den som uttalar sig har ju haft ett visst inflytande på utredningen som fått klartecken från de övriga, och åtgärderna går att bekräfta.
Det utredaren säger är ju saker som finns i materialet.

Jag tycker det var oerhört positivt, att "utredaren" medverkade hos Jeremiah och lite försiktigt öppnade upp, kring utredningen (hur de tänkt och gått tillväga). För första gången öppnade ju senaste PU upp om ett troligt (hur de tänkt) händelse scenario, värdefull information, synd att inte åklagaren gjorde det på den digitala pressträffen; misstänker att han hade fått mindre kritik då.

Jeremiah antydde ju att det kunde bli ytterligare "samtal" med hen, håller tummarna att så blir fallet. Jeremiah har ju en behaglig och seriös framtoning (till skillnad från sina "kollegor"), så jag tror att det kan bli värdefullt för alla MOP-intresserade, oavsett hur man ser på den MGM SE.

Personligen tycker jag det var intressant att utredaren spekulerade i att SE kan ha blivit avsnäst bortåt Sari, därefter följt efter makarna och kanske sökt kontakt än en gång bortåt södra annonspelaren (min gissning) innan han sköt.
Citera
2023-04-13, 20:48
Medlem
Citat:
Jag tycker det var oerhört positivt, att "utredaren" medverkade hos Jeremiah och lite försiktigt öppnade upp, kring utredningen (hur de tänkt och gått tillväga). För första gången öppnade ju senaste PU upp om ett troligt (hur de tänkt) händelse scenario, värdefull information, synd att inte åklagaren gjorde det på den digitala pressträffen; misstänker att han hade fått mindre kritik då.

Jeremiah antydde ju att det kunde bli ytterligare "samtal" med hen, håller tummarna att så blir fallet. Jeremiah har ju en behaglig och seriös framtoning (till skillnad från sina "kollegor"), så jag tror att det kan bli värdefullt för alla MOP-intresserade, oavsett hur man ser på den MGM SE.

Personligen tycker jag det var intressant att utredaren spekulerade i att SE kan ha blivit avsnäst bortåt Sari, därefter följt efter makarna och kanske sökt kontakt än en gång bortåt södra annonspelaren (min gissning) innan han sköt.
Håller med om det mesta du skriver här. Hoppas att Jeremiah får den möjligheten.
Samtalet med utredaren är bland det intressantaste som blivit publikt efter nerläggningen.
Är inte riktigt lika ”på” när det gäller avsnäsningen (rättat).
Tycker att den biten är lika konstruerad som det övriga, men detta med väskköp, pimpelfiskare och och prästsamtal är i särklass.
Senast redigerad av MacMackay 2023-04-13 kl. 20:57.
Citera
2023-04-13, 20:58
Avslutad
Citat:
Håller med om det mesta du skriver här. Hoppas att Jeremiah får den möjligheten.
Samtalet med utredaren är bland det intressantaste som blivit publikt efter nerläggningen.
Är inte riktigt lika ”på” när det gäller avsändningen.
Tycker att den biten är lika konstruerad som det övriga, men detta med väskköp, pimpelfiskare och och prästsamtal är i särklass.

Håller med, har heller aldrig fått puls på detta, men förstår till viss del att de undersökte detta.

Edit: Avsnäsningen tycker jag är intressant till viss del, men ser inte att den är nödvändig, att SE nämner den i Skydd & Säkerhet, kan ju komma sig av att han (som GM) vill hitta ett "legitimt" skäl att skjuta OP, och framföra i tidningen, eller att han helt enkelt bara "killgissade" för att verka smart? :-)
Senast redigerad av HermanSerman 2023-04-13 kl. 21:04.
Citera
2023-04-13, 21:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är beklagligt att du är trött. Och att får ej önskvärda invändningar i ett forum. Det innebär dock inget skäl för mig att ändra ståndpunkt - den att teorin, vems det än är, "inte går ihop". Men det är ju synd, inte minst för mig, om det är så att den inte gör det eftersom jag missförstått den i något avgörande avseende och dess tillskyndare inte ids förklara. Jag har faktiskt ägnat den lite seriös möda tidigare.

Det där kräver väl lika mycket eller lite förklaring oavsett "teori"? Det är ju inte så att tokiga och varierande uppgifter automatiskt pekar mot GM-SE. Kan snarare vara tvärtom. I synnerhet så i skenet av att GM-SE i många avseenden agerar så rationellt.

Ingen vet oavsett vad som förevar i SE:s huvud.
Som jag har förstått det finns det då alltså tre olika teorier om denna "SE:s iakttagelse i gränden" (och om hur SE tänkte) här:

1. SE har inte sett någon i gränden:

2. SE såg Lars J från mordplatsen:

3. SE såg Lars J från trappkrönet:
Senast redigerad av Draifos 2023-04-13 kl. 21:29.
Citera
2023-04-13, 21:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Både väskköpet och pimpelfisket är möjligen kopplade till Norrtälje-breven. Brevskrivaren säger att vapnet ligger "i sjön". Eftersom SE färdades utefter Riksväg 70 och hade en röd bil, är det intressant. Men varför välja en sådan liten pluttsjö, som antagligen hade ett tjockt lager is?

Om nu inte den gode Skandiamannen hade en okänd fäbless för vinterfiske i Dalarna, så ...

Är det bekräftat att det verkligen är en äkta utredare och inte en bluff?

Lyssnade bara som hastigast. Men om det är så givande så får jag nog ta och spetsa öronen igen.

Jeremiah leder skarpt loppet bland alla YouTubers, med sin mer neutrala framtoning.

Otto kan emellertid skaka fram något oväntat då han gärna huvudstupa hoppar in i situationer.

Håller med om Sari-scenariot: Där måste det ha svartnat för SE. Vid Götabanken tar han fram revolvern. Rörelsen att titta på klockan speglar rörelsen att ta fram en revolver ur axelhölstret ...
Citera
2023-04-13, 21:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det där med avsnäsningen har jag aldrig riktigt fattat, och väskköpet i Norrtälje var väl också ett riktigt långskott som inte gick in. Men pimpelfiskaren och prästsamtalet, där var nog utredarna på rätt spår.
Citera
2023-04-13, 21:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Håller med, har heller aldrig fått puls på detta, men förstår till viss del att de undersökte detta.

Edit: Avsnäsningen tycker jag är intressant till viss del, men ser inte att den är nödvändig, att SE nämner den i Skydd & Säkerhet, kan ju komma sig av att han (som GM) vill hitta ett "legitimt" skäl att skjuta OP, och framföra i tidningen, eller att han helt enkelt bara "killgissade" för att verka smart? :-)

Han har i samma artikel ett resonemang om att man kan bli förbannad och vilja skrämma någon med ett vapen, som råkar avfyras.

Någon som känner igen sig?

"Det var kanske inte alls överlagt och planerat. Inte mord, utan dråp, eller som ett vådaskott under en älgjakt -- ungefär som domaren förklarade 17-åringens nedskjutning av trafikanten Schönkopf på motorvägsavfarten vid Eskilstuna. [...] Perspektivet 'dråparen' anger att det var någon som 'råkade ut' för det här på Sveavägen -- som 17-åringen som vill skrämma en bilist utanför Eskilstuna, och råkade ha ett vapen på sig."

Ständigt dessa älgjakter ...
Citera
2023-04-13, 21:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det där med avsnäsningen har jag aldrig riktigt fattat, och väskköpet i Norrtälje var väl också ett riktigt långskott som inte gick in. Men pimpelfiskaren och prästsamtalet, där var nog utredarna på rätt spår.

Det har nog att göra med det LP sa i ett förhör: Att OP dröjde när de skulle gå vidare från Sari.

Hon stod och tittade in i skyltfönstret och kan ha missat nåt.

SE nämner vid ett tillfälle att han tog buss från Odenplan till Östra station efter att ha lämnat Skandia.

Kan det ha varit den ursprungliga planen redan kl. 23:19, när han stämplade ut?
Citera
2023-04-13, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han har i samma artikel ett resonemang om att man kan bli förbannad och vilja skrämma någon med ett vapen, som råkar avfyras.

Någon som känner igen sig?

"Det var kanske inte alls överlagt och planerat. Inte mord, utan dråp, eller som ett vådaskott under en älgjakt -- ungefär som domaren förklarade 17-åringens nedskjutning av trafikanten Schönkopf på motorvägsavfarten vid Eskilstuna. [...] Perspektivet 'dråparen' anger att det var någon som 'råkade ut' för det här på Sveavägen -- som 17-åringen som vill skrämma en bilist utanför Eskilstuna, och råkade ha ett vapen på sig."

Ständigt dessa älgjakter ...

Jag tycker det är en spännande tanke, faktiskt. Tänk om SE (eller annan GM) bara råkade avfyra vapnet mot OP (kanske rent av ovetande om att revolvertrumman innehöll kulor, eller riktiga sådana). Fast då måste man ju fråga sig om skott nummer två? Skött han det i rena förskräckelsen likt en klumpeduns då, eller fick han panik över att OP verkligen blev skjuten och därför siktade mot LP? Att han inte träffade LP allvarligt måste han ju insett ganska omgående, varför då inte skjuta ännu skott (avståndet till henne var ju fortfarande nära), kom han av sig eller fanns det endast två kulor i trumman? Detta talar ju i min värld både för att SE kan ha gjort det och/eller av det var en "olycka". Tesen att det inte var professionellt utfört, stärks ju.

Ja, ständigt dessa älgjakter...
Citera
2023-04-13, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tror du att utredningen om pimpelfiskaren var rätt spår?
En röd bil kör ner mot en sjö i snöstorm. Ut stiger en smalt byggd man med ny blå overall, och en fiskeväska på ryggen. I handen bär han en isborr.
Han går ner mot sjön och borrar ett hål, men stannar inte så länge, utan går tillbaka till bilen och åker i väg.
Är inte risken överhängande att detta rör sig om en pimpelfiskare som inte stod ut med snöfallet?
Detta skulle ha hänt på tisdagen den 4/3, men makarna Engström lär ju ha åkt förbi där på söndagen den 2/3.
Skulle vapnet ligga på botten i denna lilla tjärn tänker du? Varför inte dyka ner och kolla?
Prästsamtalet?
Vad tyder på att exfrun ringt från fjällstugan i Idre och berättat om en man på Snickarbacken? Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in