2023-04-12, 17:22
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Grafiska institutet

SE går den tvååriga utbildningen 1960-62 (inte 1965-67). Den innebar såväl ämnen inom grafisk design som kunskaper i att driva en verksamhet och även allmänorienterande ämnen samt språk.

Första året har SE, förutom i "teckning och färglära", genomgående låga betyg och har svårt att få godkänt i vissa ämnen, som "bokbinderi och kartonnage", "lagar och förordningar I", "bokföring" och "samhälle". Andra året är han mer en medelelev, men företagsekonomi går uselt och han blir till slut "med tvekan" godkänd trots att han inte lyckas tentera godkänt.

Elevkatalog och elevkort GI plus ett fotografi på SE 1960:

https://imgur.com/a/xVXiHNQ

-Han har 1960 kompletterat i historia och engelska för att få fullt studentbetyg
-Konstindustriell aftonskola 1956-59
-Bokhantverkskurs 1960
-Praktik och anställning Esselte 1956-57, foto och layout
-Anställningen Armétygförvaltningen i tecknarateljén - perspektivteckning

-Mer värt att notera än annat är att det anges att han gjort värnpliktenpå KATF och som tecknare. Det skulle iofs förklara att han kan få anställning som tecknare där senare, eftersom sådana uppgifter torde krävt viss träning och färdigheter. Han kanske tjänstgjorde där några månader.

Efter GI får han anställning hos Erikssons reklamstudio (C-E Eriksson Reklamstudio). Denna byrå har något slags bemyndigande att auktorisera reklamkonsulenter. Därefter Sveriges Radio.

Vad gjorde han 1965-69?

Enligt TP så anställdes SE 1960 på Sveriges Radios förlag, där han framställde informationsmaterial och diverse andra publikationer. (sid 172, första boken)

Sedan fortsätter TP's kronologi med giftermålen. 1964, samt med ME 1968 samma år som han började på Skandia. (även det sid 172)
Citera
2023-04-12, 17:23
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
För det första är det inte "min" teori i den meningen att jag skulle vara upphovsman till den. Teorin om att SE inte har sett någon i gränden lades (vad jag vet) fram för första gången 2019 av författaren Lars Renvall. Därefter har även videobloggare och några här i tråden varit inne på den här förklaringsmodellen.

För det andra har jag själv tröttnat på att försöka förklara, och på att bemöta sporadiska och oftast missriktade invändningar mot den här teorin.

Det är beklagligt att du är trött. Och att får ej önskvärda invändningar i ett forum. Det innebär dock inget skäl för mig att ändra ståndpunkt - den att teorin, vems det än är, "inte går ihop". Men det är ju synd, inte minst för mig, om det är så att den inte gör det eftersom jag missförstått den i något avgörande avseende och dess tillskyndare inte ids förklara. Jag har faktiskt ägnat den lite seriös möda tidigare.

Citat:
Jag efterlyser nu alltså en begriplig sammanfattning av den alternativa teorin, dvs. den om att SE skall ha sett vittnet Lars J i gränden. Om någon kan skriva ned (eller länka till) en sådan sammanfattning så kan vi ställa teorierna mot varandra, och se vilken som har det bästa förklaringsvärdet.

De minimikrav jag tycker att man bör kunna ställa på en teori om "SE:s iakttagelser i gränden" är att den kan förklara varför han lämnar de upplysningar han lämnar (dvs. vilka överväganden som får honom att säga som han gör). Dessutom bör en sådan här teori kunna hantera mysteriet med att objektet för den påstådda (och ibland bara antydda) iakttagelsen växlar: Från att i den första versionen gälla mördaren, i den andra versionen vittnet Lars J, och i den tredje versionen Christer Pettersson.

Det där kräver väl lika mycket eller lite förklaring oavsett "teori"? Det är ju inte så att tokiga och varierande uppgifter automatiskt pekar mot GM-SE. Kan snarare vara tvärtom. I synnerhet så i skenet av att GM-SE i många avseenden agerar så rationellt.

Ingen vet oavsett vad som förevar i SE:s huvud.
Citera
2023-04-12, 17:25
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Fint inlägg!

Stämmer det inte att han började på Skandia 67?

Det förekommer olika uppgifter, men jag har fått för mig att 1968 verkar troligast. Finns det något belagt gällande detta?

Det blir oavsett ett tidsglapp.

Edit: En sak han kan tänkas ha ägnat sig åt i glappet är arbete på det företag som innehas av den dåvarande reklamtecknare han lånar schweizerfranc av på nittiotalet.

Men jag hoppas att det är något KATFskt.
Senast redigerad av Roerlig 2023-04-12 kl. 17:30.
Citera
2023-04-12, 17:27
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Enligt TP så anställdes SE 1960 på Sveriges Radios förlag, där han framställde informationsmaterial och diverse andra publikationer. (sid 172, första boken)

Ja, vet man vilka källor han använder?

Tycker att den "officiella" kronologin verkar stämma dåligt.
Citera
2023-04-12, 17:37
Medlem
Roerligs avatar
Angående Skandias kamratförening och skytte.

I början av sextiotalet hade kamratföreningen en klubblokal i Gamla Stan, på Västerlånggatan 27 (LOP bodde senare på nr. 31). I källaren, med mäktiga valv och golv vilande på Stockholms stadsmur. Huset disponerades i sin helhet av Skandia.

Föreningslokalen invigs oktober 1959 och i ett reportage 1961 framstår den som "hypermodern" på alla vis. Hur länge man hade kvar lokalen vet jag inte, men förmodligen i ett antal år.

Under valvbågarna utövas bland annat korthållsskytte, bridge och fotohobby. Man har förstoringsapparat och mörkrum. Detta hålls låst.

Källa: Svd 610810
Citera
2023-04-12, 17:45
Avslutad
Jag tror att SE:s anställning upphörde sommar höst 1967 (rent av i augusti) på SR enligt uppsägnings pappret, och att han började på Skandia mars 1968. Vill minnas att dessa papper återfinns i någon "mapp" som senaste PU begärde ut (som även innehöll någon enklare korrespondens (artigheter) mellan SE och sin chef, vilken finns att ladda ner från Excellbladet på Facebook, osäker på vad just denna "post" i bladet heter, hittar inte mitt för ögonblicket.
Citera
2023-04-12, 17:53
Avslutad
Vad jag har förstått, var det denna dyra modell och (på den tiden) märkvärdiga maskin SE hade på sitt rum, eller i grannrummet, därav lås (eventuellt) på åttiotalet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Process_camera?fbclid=IwAR1CBKJHpcAmsFgn_-jJJ_rmPg9ghpjNEOUCCoZZlFhDNUxBVMFiqLsPRFk
Citera
2023-04-12, 18:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Från Jeremiah Karlssons intervju med "Utredaren" påstår denne att
"..när SE dog så såg lägenheten genomsökt ut.."
https://youtu.be/7JyzdDio3ys?t=946

Finns det någon som vet källan till vart den uppgiften kommer ifrån?
Varken ME eller SE's bror uppger något alls kring detta.

Någon som vet?

Om detta hade varit sant, hade man då inte utrett SE:s död som möjligt mord?

Men jag antar utredaren mer var inne på att den som hittat SE död sökt genom lägenheten för att undanröja eventuella tecken på att han var Palmes mördare. Således behöver vi bara få reda på vem som hittade SE, så vet vi vem han avser.
Citera
2023-04-12, 18:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag tror att SE:s anställning upphörde sommar höst 1967 (rent av i augusti) på SR enligt uppsägnings pappret, och att han började på Skandia mars 1968. Vill minnas att dessa papper återfinns i någon "mapp" som senaste PU begärde ut (som även innehöll någon enklare korrespondens (artigheter) mellan SE och sin chef, vilken finns att ladda ner från Excellbladet på Facebook, osäker på vad just denna "post" i bladet heter, hittar inte mitt för ögonblicket.

Syftar du på denna? Här finns allt de fick ut från arkiven på Sveriges Radio, såvitt jag förstår.

Tyvärr är en hel del maskerat, som till exempel datumen. På första sidan framgår det emellertid att SE jobbade där från 1960 och fram till 1968. Här kan man dessutom studera SE:s tidiga skrivstil:

https://drive.google.com/file/d/1aOE57Cd5WcTUHf5cdj6VJyvE2VLxgYhu/view

Här verkar den inte influerad av kalligrafin ännu. Den är i vart fall annorlunda.

Man kan undra hur den såg ut på 80-talet. (Host, host! Norrtälje-breven. Host!)

Reagerade annars på det som står på s. 33: "Engelska talar jag flytande, efter flerårig vistelse utomlands." Avser SE här vistelsen i Indien, innan han flyttade till Sverige, eller något annat?
Citera
2023-04-12, 18:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Syftar du på denna? Här finns allt de fick ut från arkiven på Sveriges Radio, såvitt jag förstår.

Tyvärr är en hel del maskerat, som till exempel datumen. På första sidan framgår det emellertid att SE jobbade där från 1960 och fram till 1968. Här kan man dessutom studera SE:s tidiga skrivstil:

Här verkar den inte influerad av kalligrafin ännu. Den är i vart fall annorlunda.

Reagerade annars på det som står på s. 33: "Engelska talar jag flytande, efter flerårig vistelse utomlands." Avser SE här vistelsen i Indien, innan han flyttade till Sverige, eller något annat?

Snabbt i steget. Enl vad som sipprar ut ur dokumenten var han anställd på SR 1963-67.

Utomlands torde vara Indien, ja? Blev förvånad över att han inte klarade engelskan i studenten. Han borde väl delvis växt upp med (kolonial-)språket.
Citera
2023-04-12, 18:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Fast läser man korrespondensen så framgår det att SE slutade sensommaren eller hösten 67. Och att han gör det pga att han fått jobb på ett försäkringabolag, troligen Skandia. Så någon tidslucka finns egentligen inte. Är det så enkelt som att poliserna gått på uppgiften om 18 år och räknat bak från mordet till 1968, men att det egentligen var 18 år och 5 månader han jobbat. Polisen kan ju inte veta exakt när han jobbade på SR innan de fått svar från SR.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-04-12 kl. 19:10.
Citera
2023-04-12, 19:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, vet man vilka källor han använder?

Tycker att den "officiella" kronologin verkar stämma dåligt.

Ja, kronologin stämmer inte alls gällande Sveriges Radios förlag 1960(i boken) men där de bilder du länkade till innan så framgår datumet 1.4.63 för Sveriges Radio.
Och 1960 så ska han ha kompletterat sina studier i Historia och Engelska samt gått en 8 veckors kurs på Skolan för Bokhantverk.

Just i detta fall har TP inte angivit någon källa. Han är annars rätt duktig på detta.
Ska se om hans föregångare Lars Larsson har något om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in