2023-04-13, 00:07
Medlem
OptimismPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Hade inte Märta sagt något i castingen om att han hon ville han en sådan typ av man som hon fick?

En känslomässigt mogen man. Inte en lillasyster.
Citera
2023-04-13, 00:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OptimismPrime
En känslomässigt mogen man. Inte en lillasyster.
är rätt säker på att hon sa att hon ville ha en femenist
Citera
2023-04-13, 00:39
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Här är en bra artikel i Magasinetfilter där de intervjuar Lotta Hellman, tv producent för programmet. Hon kom in i tredje säsongen och beskriver i detalj hur sållningen går till:

https://magasinetfilter.se/intervju/gift-vid-forsta-ogonkastet-lotta-hellman/

Det är helt klart att psykologen Fredric Bohm behöver bytas ut. Det är han de anser vara experten. Jo, tack vi har sett det nu åtskilliga säsonger.

Fredrik har formulerat ett formulär där de sållar ut de som är för extrema politiskt, religiöst för de går inte att ha med. (Så därför har vi bara etniskt vita typ kulturellt kristna med?)

Sedan sållar de bort de som är rigida eller inflexibla. De som har barn under 18 år försvinner direkt. De sållar vidare bort de som är introverta samt de som är konfrontationsbenägna (de räknade aldrig med Märtas kuddmur haha).

Efter den starka kritiken programmet har fått har de infört att deltagarna får se programmet i förväg, samt att alla experter är auktoriserade inom sina områden, vilket de inte var från början. Hon förnekar att de gör trainwreck-matchningar. Men ska man kunna ta det på allvar, då måste de göra sig av med psykologen som bara bommar.

Det här var spännande. De säger att de utesluter de som är för rigida, typ de som vill träna varje dag och inte rucka på det. Varför? Para ihop två träningsnarkomaner med varandra bara!!!
Citera
2023-04-13, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nja. Som sagt. Jag förstår inte riktigt bara varför du tycker att man ska ha sex när man inte vill? Annars är jag med. Märtha borde kanske inte varit med alls då hon verkar sakna den öppenhet och vidsynthet som krävs. Men oavsett så kunde hon skött det snyggare. Man behöver inte ha sex eller känna attraktion med en gång på bröllopsnatten med en vilt främmande person man blivit tilldelad bara sådär om man inte känner för det, det tycker jag absolut inte. Så har det varit med flera av paren så det är inget ovanligt i sig. Men man behöver inte ställa till sådana scener och bete sig som ett rövhål bara för det som Märtha gjorde. Där ligger problemet snarare. Sen måste man vara inställd på att det rör sig om en stackars månad där man åtminstone får ge en chans. Man har ju ändå möjlighet att skiljas sen. Mest pinsamt bara för Märtha. Inget annat. Sen även experterna med en sådan extremt värdelös matchning. Den var inte ens lovande på förhand på pappret.

Okej, jag försöker med en liknelse:

"Hur tycker du att det går för oss?"
"Jag vet inte. Fan, vad du ser tjock ut i brudklänningen".
"Va? Ursäkta, vad sa du?"
"Jag tycker att du ser fet ut i den klänningen. Rätt roligt faktiskt. Ha ha"
"Men...men hur kan du säga så?"
"Ja, vad fan, jag tycker ju det. Det kan ju inte jag hjälpa. Om jag känner någonting så är det ju så. Då kan det väl inte vara fel av mig att säga det? Du ser fet och oattraktiv ut. Du borde ha valt en annan klänning. Eller bantat."
"Bu-hu, snörvel, snyft..."
"Vad är det som har hänt? Varför gråter hon?"
"Jag vet inte. Jag bara sade vad jag kände".
"Jaha, men då så".
"Håll käften, jag tycker att du verkar dum i huvudet"!

Ja, så skall vi ju uppföra oss mot varandra i en civiliserad värld, eller hur?
Citera
2023-04-13, 09:26
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregersWerle
Okej, jag försöker med en liknelse:

"Hur tycker du att det går för oss?"
"Jag vet inte. Fan, vad du ser tjock ut i brudklänningen".
"Va? Ursäkta, vad sa du?"
"Jag tycker att du ser fet ut i den klänningen. Rätt roligt faktiskt. Ha ha"
"Men...men hur kan du säga så?"
"Ja, vad fan, jag tycker ju det. Det kan ju inte jag hjälpa. Om jag känner någonting så är det ju så. Då kan det väl inte vara fel av mig att säga det? Du ser fet och oattraktiv ut. Du borde ha valt en annan klänning. Eller bantat."
"Bu-hu, snörvel, snyft..."
"Vad är det som har hänt? Varför gråter hon?"
"Jag vet inte. Jag bara sade vad jag kände".
"Jaha, men då så".
"Håll käften, jag tycker att du verkar dum i huvudet"!

Ja, så skall vi ju uppföra oss mot varandra i en civiliserad värld, eller hur?
Hehe. Det var roligt

Men i vilket fall. Märtha är långt ifrån den första i detta programmets historia att känna som hon gjorde. Utan det är hur hon hanterar som är problemet. Andra i liknade situationer har dock sagt typ "vi kan sova ihop men vi tar det lite lugnt nu i början och lär känna varandra först och ser vart det leder" vilket är båda kan köpa och är ett snyggt sätt ta sig ur det om man ändå känner att man inte har för avsikt att fortsätta. efter programmet då dom faktiskt vet vad dom gett sig in på och får handla efter det utan att skämma ut sig eller förnedra/kränka den andra.
Citera
2023-04-13, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ST4L3M4T3
Min gissning

Arvid+Ida -
Chans: 8/10

Agust+Caroline -
Chans: 5/10

Alexander+Lina -
Chans: 6/10

Stina+Fredrik -
Chans: 2/10

Min gissning efter första avsnittet, kommer säkert ändras:

Arvid och Ida, chans 3/10.
Ida ville ha en Tarzan men fick en Carl Hamilton men ok det är close enough. Attraktionen vid första mötet var det heller inget fel på, Ida ville knappt släppa Arvid vid bröllopskyssen och det är väl sannolikt att de fullbordar bröllopsnatten. Problemen tror jag kommer komma ganska snabbt när de ska börja få ihop sina liv, Arvid lever ett väldigt organiserat liv med en stark uppfattning om hur ska saker ”ska vara”, kompromissen ligger längre bort för honom och frågan är om han blir tillräckligt kär för att avstå en del av sina behov, jag tror inte det oavsett vad mormor tycker. Arvid borde matchas med en tjej från samma regemente och från samma sociala bakgrund som han själv.

Agust och Caroline, chans 6/10.
Det här paret tror jag mest på. Han har ring i örat och hon ring i näsan, en bra början. Agust verkar vara en stabil person med rätta glimten i ögat, en trygg famn för Caroline att vila i när ångesten kommer över henne, eftersom han kommer vara attraherad av henne vill han finnas där för henne.

Alexander och Lina, chans 2/10.
Det anonyma paret. Här kanske man behöver se mer av dem för att ranka deras chanser bättre. Min spontana känsla är att det här är helt fel sammanhang för Lisa att kastas in i bl.a med tanke på hennes problematik. Tror att hon är en sådan person som behöver tid på sig och en påtvingad situation som denna gör att hon hellre flyr, vem hon matchas med spelar mindre roll, killen verkar ok. Stor risk för att det börjas byggas kuddmurar redan på bröllopsnatten.

Stina och Fredrik, chans 3/10.
Den stora risken här är att de matchat Stina med en väninna istället för en kärlekskamrat. Jag kan lätt tänka mig ett par avsnitt in i serien att paret (läs Stina) konstaterar att de är jättebra vänner men att kemin inte finns för något mer. Det finns ju en anledning till att Stina är singel, hon har väldigt höga krav och hur stackars Fredrik ska kunna motsvara alla dem förstår jag inte. Även här finns det risk för kuddmurar.

Som någon sa tidigare i tråden, säkert misslyckas produktionen avsiktligt i vissa matchningar annars skulle det inte bli bra tv.

Till sist, efter avsnitt två kommer det bli mycket lättare att uppskatta parens chanser då alla träffat varandra, efter avsnitt ett är det ju bara ett par som träffat varandra och där slog det ju gnistor.
Citera
2023-04-13, 13:21
Medlem
Jag kan inte hålla fingrarna borta. Vilket härligt engagemang ni har. Det är jag som är "luffar Agust". Tack för den, Ledaren - haha!
Citat:
Ursprungligen postat av Ledaren
... med luffar August...
Jag gillar att ni kommit på så många lustiga smeknamn. Ni kommer säkert hitta på hundra till, och det välkomnar jag
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Han långhåret, har han aldrig hört att man måste ha slutbesked innan man flyttar in, man får inte bo på en byggarbetsplats.
Självklart har jag det. Jag fick godkänt slutbesked 24 november 2020 - utan badrum & kök. Sedan gjorde jag en bygganmälan för badrum & kök den 26 juli 2021.
Citera
2023-04-13, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ernie1616
Jag kan inte hålla fingrarna borta. Vilket härligt engagemang ni har. Det är jag som är "luffar Agust". Tack för den, Ledaren - haha!

Jag gillar att ni kommit på så många lustiga smeknamn. Ni kommer säkert hitta på hundra till, och det välkomnar jag

Självklart har jag det. Jag fick godkänt slutbesked 24 november 2020 - utan badrum & kök. Sedan gjorde jag en bygganmälan för badrum & kök den 26 juli 2021.

Välkommen till tråden! Jag har en fråga: Hur vågade du söka till programmet när du vet hur dåliga produktionen är på matchningar? Och att det är ganska hög procents risk att du riskerar bli felmatchad för tv-dramats skull? Eller litar du så blint på Statstevisionen att de ska göra rätt?
Citera
2023-04-13, 14:26
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Välkommen! Vore kul om du vill hänga lite här. Man är ju nyfiken minst sagt på hur det är att vara med i det.
Citera
2023-04-13, 14:37
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Vad var det för present du skickat Caroline? Jag fattade inte heller vad det var.

Är du uppvuxen i Järna? Är du antroposof?
Senast redigerad av dialektiker 2023-04-13 kl. 14:40.
Citera
2023-04-13, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Jag vill flika in med en grej jag irriterar mig med angående experterna. Ett resonemang man hörde flera gånger under det första avsnittet var vad deltagarna "behöver" och att det är dessa "behov" experterna går efter i sina matchingar. Under tidigare säsonger, och även i det senaste avsnittet, har det varit tydligt att speciellt Fredric har vissa idéer om att man "behöver" motsatt energi/förmågor. Tex Ida "behöver" struktur och kontroll i form av Arvid, Arvid behöver någon som kan få honom att släppa lös i form av Ida.

På samma sätt kan vi se att bögparet t ex var olika när det gäller struktur, städning, rutiner och skulle komplettera varandra.

Något som aldrig framkommer i serien är något slags underlag på varför man "behöver" sin motsatta egenskap eller på vilket sätt man faktiskt gynnas av att vara med en person som är olik en själv.

Kollar jag på verkligheten vill jag nämligen påstå att par trivs bäst när de har SAMMA uppfattning som sin partner i sådana här frågor.

Tex:
Två partners som båda är avslappnade kring städning kan bo ihop alldeles utmärkt
Två partners som båda prioriterar renlighet kan bo ihop alldeles utmärkt
MEN ett par där är en är sådär "det gör väl inget" och den andra är "JO det gör något" kommer bli sura och bittra på varandra och oundvikligen hamna i gräl.

Tänker på bögparet där ena snubben ville vara en sur person som sover tidigt, följer rutiner, gör det man ska, och den andre ville festa hela natten... Varför skulle de må bra av att umgås med varandra? Jag skulle också bli mordisk om någon i min ålder ville festa en hel natt och inte komma hem. Men jag skulle inte få för mig att dejta en sån karl.

Jag kan acceptera/köpa en matchning som Carro och Agust när den ene säger "jag diskar gärna men någon annan får laga mat" och den andra säger "jag älskar att laga mat med någon annan får gärna diska". Men då bygger det ju också på en gemensam uppfattning att man ska laga hemlagad mat och att disken ska göras inom rimlig tid.

Jag hade också sån sekundärångest över Ellinor och Lars där hon ville ha riktiga, seriösa och även allvarliga, mörka samtal och Lars var oförmögen till ett riktigt samtal och ville ta allt med ett klackspark och bara prata om roliga, lättsamma saker. Vem av dem gynnas av att hamna med en partner med så annorlunda energi och kommunikationsstil? (Spoiler: ingen av dem)

Tycker du är helt rätt ute i ditt resonemang. Det har varit mycket att paren ska komplettera varandras styrkor och svagheter. Någon ska få hjälp att släppa loss, och någon annan ska få hjälp att vara ordningssam. Som att de personliga engenskaperna ska balansera varandra och det ska bli jämvikt för paret som helhet. Men det funkar inte alls. I vissa par har den ena varit mer eller mindre helt ur balans och då ska den andre ha rollen som stabil och sund för att den ur balans behöver någon att luta sig mot. Som om det ska vara psykbehandling i relations-TV.

Citat:
Ursprungligen postat av karamella

Experterna ser absolut samma uppenbara saker som oss andra men de gör medvetet dessa dåliga matchningar ändå för att det är bra TV då.

Det har väl funnits flera uppenbart medvetna felmatchningar genom åren. Typ någon säger sig vara attraherad av långa män som blir ihopparad med en kortvuxen och liknande. Deltagaren har blivit matchad med motsatsen till vad man söker, eller ihopparad med någon som är i en fas i livet där det helt saknas förutsättningar att funka i en relation.
Citera
2023-04-13, 15:42
Medlem
Edit: Tack för välkomnandet, hoppas att ni inte håller tillbaka bara för att jag är här!
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Välkommen till tråden! Jag har en fråga: Hur vågade du söka till programmet när du vet hur dåliga produktionen är på matchningar? Och att det är ganska hög procents risk att du riskerar bli felmatchad för tv-dramats skull? Eller litar du så blint på Statstevisionen att de ska göra rätt?
Jag har träffat många i mitt liv och har 100% fail-rate. Jag litar faktiskt på att casten gör sitt bästa, både innan men framförallt efter att ha träffat och sett hur dom jobbar.
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Välkommen! Vore kul om du vill hänga lite här. Man är ju nyfiken minst sagt på hur det är att vara med i det.
Klart, jag svarar gärna på frågor! Men jag kommer såklart inte att spoila något!
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Vad var det för present du skickat Caroline? Jag fattade inte heller vad det var.
Är du uppvuxen i Järna? Är du antroposof?
Jag gick i en Waldorfskola men jag skulle inte kalla mig för en antroposof, inte mina föräldrar heller. Btw såg att någon kommenterade på stavningen av mitt namn. Mina föräldrar kommer från Island så det stavas egentligen Ágúst, så "Agust" är bara en försvenskning
Presenten, ja vad var det egentligen? Den kom med en instruktion - om att elda upp den
Senast redigerad av Ernie1616 2023-04-13 kl. 15:48. Anledning: Glömde tacka!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in