2023-04-12, 01:43
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Folk har sett henne på tinder.
Undra hur hennes press-text ser ut, vad söker hon för gubbe iom sin ökade självinsikt efter att ha träffat Axel,
ta skärmbilder ni som stöter på henne, ni trycker på volymknappen + tänd skärm
Citera
2023-04-12, 01:53
Medlem
Varför gapade den där bruden och hennes fjortispolare så mycket? Stackars häst.. inte särskilt smart heller, vet väl alla att hästar är känsliga för ljud och rörelser.. den där Arvid och hans farmor gav mig lite creeps. Visst, HON var gullig och rar men han var en smilfink och lite slemmig. Men han kanske önskar få ärva/bo kvar i huset när hon trillar av pinn så smörar på extra, värderad 17 miljoner den där kedjehuslådan, sjukt.. de håller kanske serien ut men inte mer. Annars mycket lantisar som flyttar till större städer och inte hittar sig till rätta med familjelivet. Vore bättre de flyttade hem, för kvinnorna är det högre andel lediga män i småstäder också.
Citera
2023-04-12, 07:04
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Nej legitimerad djursjukskötare, det är viss skillnad.
Och han var väl förutom akutsjuksköterska även avdelningschef.
Dock inte läkare…
Citera
2023-04-12, 07:56
Medlem
Ledarens avatar
Hon med näsringen fick rätt tidig ångest alltså. Det bådar ju inte gott. Verkar vara en bruten själ och så ska hon hänga med luffar August och hans umgänge. Det kommer nog vara fint i början men sen när besöket till tippen, förlåt hans hem sker så kommer det förändras.
Citera
2023-04-12, 10:51
Medlem
Ida och Arvid är de enda man fått se lite mer av hittills. Det sätt Ida beskriver de föväntningar hon har på sin man i termer av äventyr och att det ska hända en massa saker hela tiden krockar ofta med hur livet ser ut. För de flesta par innehåller livet mest vardag med tidiga morgnar där man ska till jobbet. Tarzan man lever med ser ut som en vanlig oduschad SvenneBanan. Ett liv ganska långt från äventyret. Om man inte kan hantera det kommer ingen partner man möter att kunna leva upp till de förväntningar man har på livet.
Citera
2023-04-12, 14:34
Medlem
Mina tankar efter första avsnittet.

Lina: Jag har verkligen längtat efter det här. Länge.

Experterna och produktionen
- Gift vid första ögonkastet är ett program där människor lämnar över beslutet om vem de skulle passa ihop med till några som vet bättre, eller som uppges veta bättre. När kärlek ändå inte uppstår måste en av två saker ha fallerat – antingen experternas kompetens för denna uppgift, eller de medverkandes vilja att få det att funka. Det här problemet, och försöken att placera skulden någonstans, återkommer i varje säsong (liksom mina klagomål på det, så jag ska inte upprepa allt här). I år provar produktionen i alla fall ett nytt grepp för att hantera problemet: matchningen sägs kretsa runt vad deltagarna "behöver", kontra vad de "vill ha". Narrativet är att det här är en stor förändring, och därmed ska deltagarnas ”kravlistor” (som expert-Fredric kallar det) mest uppfattas som exempel på vad de tror sig vilja ha, medan vi tittare, liksom experterna, ju vet bättre. Dock känns inte förändringen som helt tydlig, inte heller för deltagarna, som mest verkar uppfatta det som en semantisk fråga. Som Stina säger: ”Jag hoppas att vad jag behöver och vad jag vill ha har blivit samma sak”. Sammanfattningsvis: om produktionen, genom att betona den här skillnaden, tror sig ha hittat en lösning på det problem som programmets grundpremiss orsakar tror jag att de hoppas på för mycket.

- I år har produktionen också, förklarar expert–Kalle, "kryddat på" tiden, och paren får nu fem veckor på sig innan de måste besluta sig för att fortsätta vara gifta eller ej. Jag är försiktigt positiv till detta. Inte minst betyder det ju mer tv för oss.

- Jag har bestämt mig för att ge expert-Fredric en chans i år. Han vann så sakteliga över mig i slutet av förra säsongen, som minnesgoda läsare känner till. Han är en del av det här programmet, och jag börjar faktiskt acceptera det.

Ida och Arvid
- När vi först träffar Arvid bjuds han upp till dans av sin mormor till Gloria Gaynors gamla dänga "I will survive", en låt som, enligt Arvid, "är för oss båda". Varför förklaras inte, men en möjlig spekulation är att överlevnadssträvan motiveras av krigsfaran (för "stridisen" Arvid) respektive hög ålder (för hans mormor).

- Arvid betonar att han bor "tillfälligt" hos sagda mormor (som för övrigt skulle platsa i Operation Klotty) i Djursholm. Är det för programmets skull eller av yrkesmässiga skäl? Ska hans tilltänkta dela hans resesäng där – även om den säkert inte är Ikeas billigaste?

- I tidigare säsonger har varje karaktär – förlåt, deltagare – tilldelats en huvudsaklig vän och bollplank, som håller dem i handen genom processen och med vilken vi tittare ska kunna identifiera oss med. Minns till exempel (det gör ni väl?) hur jag hyllade Martins kompis Maria i förra säsongen. Ett problem med detta upplägg, vilket jag också påpekat tidigare, är att det tenderar att fungera sämre för manliga deltagare, som mer sällan har den sortens vänskapsrelationer. Det har då och då lett till forcerade grepp – minns Sam, från 2018 års säsong, som bollade sitt (misslyckade) äktenskap med sin chef i köket på jobbet. Min fråga här är: kommer mormor att få den rollen för Arvid? Hon verkar ju redan ganska van vid att uttrycka åsikter om de "trevliga flickor" han tidigare omgivit sig med, men kanske finns det någon korpral (el. dyl.) som Arvid också kan diskutera med.

- Arvids definierande problem – "anledningen till att han är singel", med produktionens språk – är ett intresse för självutveckling som tangerar, eller rentav bara är, narcissism. Han säger det själv mer eller mindre rakt ut: han har inte "upplevt att älska med hela sitt hjärta" (mormor hälsar och tackar för den kommentaren), och det har berott på "vem han tittat på i spegeln" (man kommer osökt att tänka på Woody Allens replik till Diane Keaton i taxin i Manhattan, "you look so beautiful I can hardly keep my eyes on the meter"). Bildsättningen understryker sedan detta, och visar att projektet åtminstone ytligt nått framgång: den kropp som otvunget stiger upp ur vattnet (vid en förmodligen strandskyddsvidrig Djursholmsbrygga) har trimmats till "ska spela huvudroll i Marvel-film"-nivå, och Arvids beskrivning av hur han ”förfinat sin talang för ordning så att han kan optimera sitt liv” bildsätts med ett Excel-formulär där, får vi anta, hela hans effektiva vardag och ”kvantifierade jag” finns noggrant uppspaltat. Problemet tas också upp i efterprogrammet Kärleksrådet, där expert-Kalle påbörjar en genusanalys av saken ("historiskt har det varit inkorporerat av kvinnlighet"), men stannar vid att det är "uppfriskande" att även män nu "tar sitt ansvar". Det jag känner att den diskussionen missar är kanske att mäns självutvecklingsprojekt i enrum ofta ser ut mer som Arvids: att förbättra sig kvantitativt, på mätbara områden. Det är också då intresset kan stå i vägen för en relation, som Arvid påpekar att har gjort, eller gör, för honom. Kvinnlig självutveckling har (i allmänhet) mer handlat om att (typ) lära känna sig själv och sitt inre, vilket då tvärtom underlättar framtida relationer.

- Ida presenteras också med dans, med en kanske mer åldersadekvat partner, och därefter med ett samtal med en vän om vad hon ”behöver” (inte ”vill ha”, då) i Kungsträdgården. Något jag brukar hylla programmet för är klippningen och kameraarbetet, och här får vi ett lysande exempel på det. Som av en händelse (eller är det planerat? Den ständiga frågan . . .) passerar en vaktparad i bakgrunden, något kameramannen upptäcker, och fokuserar på, innan Ida gör det. Snart ställer Ida och väninnan upp sig för att förundrat (i den mån bakhuvuden kan anses se förundrade ut) betrakta militärparaden – klipp till Arvid, på jobbet i militäruniform. Åter till Ida, som gjort lumpen och ”haft en dröm om att någon gång kunna jobba i Totalförsvaret”. Full pott.

- Mer subtil klippningsfiness: ”Så många drömmar och mål har blivit verklighet”, säger Arvid, med blicken fäst på något snett nedanför honom. Klipp till de tennsoldater (!) han tittar på (eller i alla fall skulle ha kunnat titta på medan han sa just det). Vi får genast en bild av en ung Arvid som leker med soldaterna och drömmer om en framtid i uniform. Eloge till Johanna Söderström (klippare, enligt eftertexterna).

- Arvid plockar enkelt Idas Astrid Lindgren-referens i den inspelning som skickas innan vigseln, och vi kryssar för grundläggande litterär kompatibilitet till parets förmån.

- Visst kan man tänka sig att Idas ”tjejer” vid vigseln high five-ade redan när de såg alla uniformer på brudgummens sida?

- Den bokstavliga vita springaren . . . Kommentarer överflödiga, kanske, men det har inte hindrat mig förut. Det är tur (eller ett resultat av skicklig matchning, så klart) att Ida är en person som inte tycker att det kl*schiga i den synen skymmer det romantiska.

- Arvid förväntar sig att snart göra ett avancemang i yrkeslivet, men också privat – han ska gå från en ”stilig man” till en ”äkta make”. Inget fel på självförtroendet, tänker jag om det egna beröm som ingick i beskrivningen, men Idas första kommentar när hon ser Arvid är också att han är just ”stilig”, så den syrligheten fick jag raskt äta opp. (Och ja, han är ju stilig.)

Caroline och Agust
- Det man kan störa sig på med – jag säger det bara – hippies är väl ofta det naiva flummet och det lösa snacket, och på så sätt skulle det kunna vara upplagt för att man ska ogilla Agust (bara det att han – självklart – stavar det ”Agust”). Men när man, som Agust och hans vänner i Uddebo, faktiskt också genomför reella förändringar och t.ex. bygger ett eget hus blir det ju mer än tomma ord, och det är svårt att inte respektera. Agust själv omnämner också, i två av sina relativt få kommentarer i avsnittet, spänningen mellan just naivitet och realism. Kanske varnar produktionen oss för något här, men om den konflikten är Agusts grundproblem verkar han ju åtminstone i sitt liv, om än inte ännu i en relation, ha hittat ett fungerande sätt att hantera det på.

- Agust ”fastnar lätt i storstadsreflektionen”. ”Det är så mycket, och jag känner mig så liten i den här lilla lådan.” Det är inte helt lätt att tolka, men kan det betyda att han funderar på att flytta till en större stad? (Och räknas Carolines Kumla i så fall som en sådan, jämfört med Uddebo?) Det känns oklart. Caroline, å sin sida, vill i alla fall gärna bo i ett hus nära naturen, ute i skogen. Lite som i Uddebo, då, ska vi förstå.

- Caroline vill inte ha något ”fluffifluff” och inget med spets, förklarar hennes vän (självklart iförd Nooshi-tröja) – det gäller bröllopsklänningen, men också, i överförd betydelse, livet i allmänhet. Det verkar ju stämma in på Agust, men är ett ”tiny house” i Uddebo och Agusts naivitet, om än i homeopatisk dos, just det fluff-fria levnadssätt som passar henne?

(Fortsätter nedan.)
Citera
2023-04-12, 14:34
Medlem
(Fortsättning.)

Stina och Fredrik
- Det här (blivande) paret presenteras genom ”kravlistor”, som väl ska förstås som medvetet ironiska efter förklaringen om att det ju är vad de behöver som räknas i år. Stina vill ha en brunett – Fredrik är blond. Stina vill ha någon med (eufemistiskt sagt) ”atletiska armar” – klipp till en (förolämpande) antydning om att Fredrik saknar sådana. Detta par är matchade på värderingar, förklarar expert-Maria, men särskilt mycket om vilka dessa är får vi egentligen inte veta. För visst kan väl inte verkshöjden för en ”värdering” uppnås av det vi får höra om ”skinn på näsan” och ”raka rör”, eller förkärleken för att äta i sällskap med andra (”Jag älskar verkligen kombinationen av pasta och vin” )?

- Varje säsong behöver ett lite tråkigare par. Det är för tidigt att säga definitivt än, men min preliminära prognos är att Stina och Fredrik fyller den rollen i år.

Lina och Alexander
- När vi möter postcovidsjuka Lina ”springer hon för livet / med en skadskjuten kråka i famn”. Dock är det förstås inte, för att plåga metaforen ytterligare, ”redan alldeles för sent” för henne.

- En sista (?) gång om preferenser (vad man ”vill ha” respektive ”behöver”) – visst vill produktionen både ha och äta kakan på den fronten? Stina och Fredriks hårfärgspreferenser vevades ju uppenbarligen som ett nästan stolt exempel på hur lite sådant spelar roll (eftersom de inte stämde med matchningen), men när Lina målar upp en bild av en ”rakad man med glasögon” visas lika glatt upp att detta stämmer. ”Kravlistor” som inte uppfylls visas alltså som exempel på att sådant inte spelar någon roll i år, medan man fortfarande vill sola sig i glansen av fullträffarna.

- Den sympatiske Alexander är en ”framgångsrik man med ett bra jobb”, men ser framför sig att hans utmaning blir att ”våga stanna”. Han kommer att ”bli rädd”. Skymtar vi där konturerna av Jonas ”escapeknapp” från förra säsongen?

- Om jag var tvungen att göra ytterligare en jämförelse med förra säsongen tror jag att vi här har en blandning av Louise och Jonas (även Louise hade ju en sjukdomshistoria som uppenbarligen fått henne att känna sig mindre värd), och kanske Bodil och Hans (mognaden, vilken dock inte alltid underlättar för ett överraskningsäktenskap). Jag utnämner dem, också här preliminärt (minns att jag sa samma sak om Märtha och Axel efter första avsnittet förra året . . .), till säsongens mest intressanta par.

- En liten cliffhanger inför nästa avsnitt: det finns en potentiell risk för att Lina ”beter sig jättemärkligt” när hon väl får se Alexander vid vigseln, säger hon. (Dock borgar ju den självinsikt som krävs för att känna så ofta just för att man inte är så märklig.)

Till sist
- Ida vill ha en stor och stark man med "långa björnarmar". Björnar, kända för sin imponerande armlängd.
- I Stinas familj finns många starka och fantastiska kvinnor som hon ”har tagit mycket energi av”. En oskyldig felsägning, eller ett erkännande, på bästa sändningstid, om att hon är det som populärt kallas för en energitjuv?
- Ett försonande drag med Arvids gymkropp är, måste jag säga, hans rätt goofy leende.
- Arvid har, i tidigare förhållanden, ”pekat med hela handen”, enligt mormor. Inte skulle väl en militär . . . ?
- Vi får anta att den nye vigselförrättaren, Marcus, ser uppdraget som ett naturligt trappsteg mot nästa jobb, som energiminister.
- Jag ska inte upprepa min bestående förvåning över "hur många där ute i stugorna som ändå, uppenbarligen (..) konceptualiserar sina önskningar om livet i färdigställda klyschor eller matriser", men vill lyfta fram en roande variant av samma fenomen: uppfattningen att ordstäv eller skämt som är i allmänt bruk myntades av eller är emblematiska för den person man först råkade höra säga det. Exempel: "Det är som [min mormor] säger, att man inte har roligare än vad man gör sig" (Arvid) ”Mormor brukade säga: ’Om man kan åka till månen ska nog jag fixa det här’” (Stina, som ”försöker leva efter det mottot”).
- Jag skulle vilja tipsa den som vill läsa mina tankar om att de också kommer att publiceras i e-postnyhetsbrevet GVFÖ-revyn, vilket man kan prenumerera på här. Men självklart fortsätter jag också att skriva här i tråden.
Senast redigerad av hatter1719 2023-04-12 kl. 15:13.
Citera
2023-04-12, 15:08
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledaren
Hon med näsringen fick rätt tidig ångest alltså. Det bådar ju inte gott. Verkar vara en bruten själ och så ska hon hänga med luffar August och hans umgänge. Det kommer nog vara fint i början men sen när besöket till tippen, förlåt hans hem sker så kommer det förändras.

Jo, det är ju inte alla som är beredda på att bo i ett Tiny house bara sådär.
En Järna-bo med ytterst spartanskt leverne.
Återstår att se om hon är med på detta.
Citera
2023-04-12, 16:36
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Arvid kanske blir en ny Lee Christiernsson, alla machoattribut innan omvändelsen.

Alltså helt ärligt uppfattar jag honom som gay all the way
Citera
2023-04-12, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatter1719
Mina tankar efter första avsnittet.

Experterna och produktionen

- Jag har bestämt mig för att ge expert-Fredric en chans i år. Han vann så sakteliga över mig i slutet av förra säsongen, som minnesgoda läsare känner till. Han är en del av det här programmet, och jag börjar faktiskt acceptera det.

Så roligt att se dig i tråden igen hatter1719! Det är så roligt att läsa dina analyser! Vill du berätta mer om din vändning angående den sk psykologen Fredric? Jag får rysningar när de säger att de struntat i den fysiska attraktionen och gått efter att para ihop folk utifrån deras värderingar....Det brukar ju inte gå så bra. Och sen kommer Fredric och ska bedriva terapi för att få paret i fråga att "försöka" ändå. Så jag känner mest aversion mot Fredric.

Jag är också provocerad av det glada Taco-paret som nu återigen hyllar produktionen på sin instagram, utan att ägna en tanke på de stackare som inte hade sån tur att bli matchade, utan felmatchade, såsom Alex och Märta, Johan mfl mfl.
Citera
2023-04-12, 18:51
Medlem
karamellas avatar
Kul att inte vara ensam om att lägga märke till att Stina säger att hon tar energi från sin omgivning. Det verkar ju lite on brand med att hon inte är så intellektuell direkt, och därför inte har så god behärskning av sitt eget modersmål.

Jag vill flika in med en grej jag irriterar mig med angående experterna. Ett resonemang man hörde flera gånger under det första avsnittet var vad deltagarna "behöver" och att det är dessa "behov" experterna går efter i sina matchingar. Under tidigare säsonger, och även i det senaste avsnittet, har det varit tydligt att speciellt Fredric har vissa idéer om att man "behöver" motsatt energi/förmågor. Tex Ida "behöver" struktur och kontroll i form av Arvid, Arvid behöver någon som kan få honom att släppa lös i form av Ida.

På samma sätt kan vi se att bögparet t ex var olika när det gäller struktur, städning, rutiner och skulle komplettera varandra.

Något som aldrig framkommer i serien är något slags underlag på varför man "behöver" sin motsatta egenskap eller på vilket sätt man faktiskt gynnas av att vara med en person som är olik en själv.

Kollar jag på verkligheten vill jag nämligen påstå att par trivs bäst när de har SAMMA uppfattning som sin partner i sådana här frågor.

Tex:
Två partners som båda är avslappnade kring städning kan bo ihop alldeles utmärkt
Två partners som båda prioriterar renlighet kan bo ihop alldeles utmärkt
MEN ett par där är en är sådär "det gör väl inget" och den andra är "JO det gör något" kommer bli sura och bittra på varandra och oundvikligen hamna i gräl.

Tänker på bögparet där ena snubben ville vara en sur person som sover tidigt, följer rutiner, gör det man ska, och den andre ville festa hela natten... Varför skulle de må bra av att umgås med varandra? Jag skulle också bli mordisk om någon i min ålder ville festa en hel natt och inte komma hem. Men jag skulle inte få för mig att dejta en sån karl.

Jag kan acceptera/köpa en matchning som Carro och Agust när den ene säger "jag diskar gärna men någon annan får laga mat" och den andra säger "jag älskar att laga mat med någon annan får gärna diska". Men då bygger det ju också på en gemensam uppfattning att man ska laga hemlagad mat och att disken ska göras inom rimlig tid.

Jag hade också sån sekundärångest över Ellinor och Lars där hon ville ha riktiga, seriösa och även allvarliga, mörka samtal och Lars var oförmögen till ett riktigt samtal och ville ta allt med ett klackspark och bara prata om roliga, lättsamma saker. Vem av dem gynnas av att hamna med en partner med så annorlunda energi och kommunikationsstil? (Spoiler: ingen av dem)

I övrigt, lite tankar om årets par:

Stina och Fredrik
Man vet ju inte så mycket om dem ännu, utöver att Stina säger att hon tar energi från sin omgivning hehe. Hon kändes ganska basic tråkig live laugh love tjej som har "vin, brunch och resor" som intresse. Jag hoppas hon har lite mer personlighet, men det lär vi ju märka snart.

Fredrik har jag redan dömt ut också, då han mest bara beskrivit sig själv som "snäll" och ett fan av vin och pasta.

Snark

Carro och Agust

Försiktigt optimistisk. Hennes polare verkade ju förstå bra vilken slags tjomme han var (långhårig skogsmulle) och hon verkade ju inte vara emot detta. De verkar kunna vilja ha ungefär samma slags livsstil. Båda lite hippie. Hoppas det fungerar

Alexander och Lina
För tidigt att säga så mycket än.

Arvid och Ida
Försiktigt optimistisk här - de har några saker som talar till deras fördel, t ex att de är jämnsnygga med varandra och ser bra ut båda två. Vältränade/i form. Båda intresserade av det militära, hennes värnplikt gör ju att förstår mer av hans yrke än vad tjejer annars skulle ha gjort.

Hela grejen med att han bor med sin mormor oroar. Undrar också om han är lite för tråkig i intressen - hon verkar ju vara föreningsaktiv, gillar dans mm och vill att det ska hända saker. Han verkar ju åka skidor vilket absolut är bra även om det inte är lika socialt, hoppas att de kan matchas i energi kring typ hur mycket de vill ska hända på fritiden osv.
Citera
2023-04-12, 20:07
Medlem
dialektikers avatar
Barkar det hän åt ytterligare en säsong av dominanta-kvinnor-som-inte-pallar-med-sina-valhänta-män (iallafall Ida och Stina med sina partners)?

Ska bli intressant att se hur mycket mormodern kommer vara med i bilden hos Arvid och Ida, och hur Ida tacklar det i så fall.

Är postcovid-hjärtsjuka Lina sjukskriven och Alexander uppe i ett hektiskt chefsjobb på Akuten?
Det framgick inte om hon jobbade överhuvudtaget.

Tja, än har vi sett för lite för att avgöra.

Men jag misstänker att det kommer utmynna i att både Ida och Stina kommer att tycka att deras partners är för töntiga?

Jag kan inte spiksäkert säga, men ibland räcker det med få första intryck.
(Jag kände nörd-vibbar över Arvid hur han betedde sig då han kom på sin vita häst.
Och jag tycker inte att han är sexig någonstans. Men jag tror hon smackade på honom med stadiga kyssar för att han visade lite pondus?)

Kan man ana att det kommer bli en "Märta och Axel" av Stina och Fredrik?

Ibland räcker det med att bara se personerna lite grand, för att avgöra.
(Så konstigt att inte experterna är skarpare själva.)
Senast redigerad av dialektiker 2023-04-12 kl. 20:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in