2023-04-12, 20:16
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Ibland räcker det med att bara se personerna lite grand, för att avgöra.
(Så konstigt att inte experterna är skarpare själva.)

Finns två möjliga förklaringar, vet inte vilken som är värst:

Experterna är för inkompetenta/självgoda

eller

Experterna ser absolut samma uppenbara saker som oss andra men de gör medvetet dessa dåliga matchningar ändå för att det är bra TV då.

Tycker synd om deltagarna om det är det sistnämnda.

Finns för övrigt intressant artikel från X antal år sen om man hoppar lite bakåt i den här tråden, där Per och Eva intervjuas och de båda ifrågasätter varför de blev matchade med varandra då de inte har några gemensamma nämnare. SVT hade ju väldigt svårt att motivera denna matchning med någon rimlig förklaring IMO
Citera
2023-04-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Finns två möjliga förklaringar, vet inte vilken som är värst:

Experterna är för inkompetenta/självgoda

eller

Experterna ser absolut samma uppenbara saker som oss andra men de gör medvetet dessa dåliga matchningar ändå för att det är bra TV då.

Finns för övrigt intressant artikel från X antal år sen om man hoppar lite bakåt i den här tråden, där Per och Eva intervjuas och de båda ifrågasätter varför de blev matchade med varandra då de inte har några gemensamma nämnare. SVT hade ju väldigt svårt att motivera denna matchning med någon rimlig förklaring IMO

Jag trodde att vi var helt överens om att de castar personer till programmet och felmatchar helt medvetetet för att skapa en spännande tv produktion. De som trasas sönder känslomässigt av programmet får klara sig bäst de kan. Därför känns psykologerna och sexologens deltagande så oseriöst. Men jag kanske är för kategorisk?

Tack för ett väldigt bra inlägg, intressant analys!
Citera
2023-04-12, 20:43
Medlem
OptimismPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag trodde att vi var helt överens om att de castar personer till programmet och felmatchar helt medvetetet för att skapa en spännande tv produktion. De som trasas sönder känslomässigt av programmet får klara sig bäst de kan. Därför känns psykologerna och sexologens deltagande så oseriöst. Men jag kanske är för kategorisk?

Håller med.

När man anser att feminina män kan matchas med vem som helst tvärt emot kvinnans sexuella läggning (Märta) så är man inte bara oseriös, man begår ett övergrepp, särskilt när man skäller ut kvinnan för att hon inte försöker tillräckligt när hon innerst inne håller på att gå sönder av skuldkänslor.

Älskar att hata detta programmet. Man känner sig tvungen att titta, precis som vid en trafikolycka.
Citera
2023-04-12, 20:46
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OptimismPrime
Håller med.

När man anser att feminina män kan matchas med vem som helst tvärt emot kvinnans sexuella läggning (Märta) så är man inte bara oseriös, .
De ska stå straight/hetero där va? dvs ingen straight kvinna kan vilja ha en Axel
Citera
2023-04-12, 20:48
Medlem
OptimismPrimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
De ska stå straight/hetero där va? dvs ingen straight kvinna kan vilja ha en Axel

Mellan raderna, ja.
Citera
2023-04-12, 20:49
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Förskräckligt om det är så ändå.
Många deltagare har verkligen varit utlämnade i den här produktionen.

Tänk om experterna bara ser något att hugga tänderna i som de kan mangla i bästa sändningstid?

Om inte, så är experterna såpass inkompetenta så de borde gå i terapi själva, för att lära sig läsa av andra människor.
Citera
2023-04-12, 21:03
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Förskräckligt om det är så ändå.
Många deltagare har verkligen varit utlämnade i den här produktionen.

Tänk om experterna bara ser något att hugga tänderna i som de kan mangla i bästa sändningstid?

Om inte, så är experterna såpass inkompetenta så de borde gå i terapi själva, för att lära sig läsa av andra människor.

Jag tror att Fredric genuint har viss inkompetens snarare än medveten ondska. T ex när har pratar om vikten av gemensamma värderingar tror jag att han tror att han hittat det (gemensamma värderingar).

Dock tror jag att han förmodligen är helt ute och cyklar med vad för "värderingar" som betyder något för en relation

Värderingar som spelar roll för ett par tänker jag är tex:
* När och hur ska man sova? Vilken tid, ska man alltid sova ihop?
* Hur ska man tillbringa sin fritid? Social på fest eller myskväll?
* Är det viktigt med ett städat hem?
* Hur mycket tid ska man tillbringa med sin partner vs hur mycket tid ska man göra egna grejer?

Medan jag tror att Fredric frågar:
* Vad röstar du på i riksdagsvalet?
* Har alla människor lika värde?
* Vad tycker du om Sverigedemokraterna?
* Ska vi ha fri invandring till Sverige?

Osv

Värderingar som man visserligen kan tycka är viktiga, men också värderingar man skulle kunna hålla käften om/inte diskutera med sin partner, och då skulle partnern vara lyckligt omedvetandes/inte märka av det och därmed inte påverkas negativt av det. Att din partner är grinig och inte vill med på fest alt att din partner är kall och bara vill festa istället för att vara med dig skulle du dock märka av jävligt snabbt och absolut påverkas av.
Citera
2023-04-12, 21:07
Medlem
NiccoJs avatar
Han långhåret, har han aldrig hört att man måste ha slutbesked innan man flyttar in, man får inte bo på en byggarbetsplats.
Citera
2023-04-12, 21:12
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara

Är ju på ett sätt lite märkligt för tänk hur bra reklam det vore för programmet om de faktiskt lyckades bättre?

Jag är ju mycket mer engagerad i par som jag tror har någon slags chans också. Par som är dömda från början är ju inte så spännande egentligen då man vet vart det barkar.
Citera
2023-04-12, 22:20
Medlem
Citat:
Är ju på ett sätt lite märkligt för tänk hur bra reklam det vore för programmet om de faktiskt lyckades bättre?

Jag är ju mycket mer engagerad i par som jag tror har någon slags chans också. Par som är dömda från början är ju inte så spännande egentligen då man vet vart det barkar.

Jag håller med dig. Om de skapade fler Tacopar, så skulle fler vilja söka till programmet, och vilja titta på det. Vilken ringar på vattnet effekt det skulle kunna bli. Det är ju fantastiskt att följa det lyckliga paret på instagram och se hur det går med barn, hund, olika projekt mm. Vem vill följa Märta? Eller den hemska socionomen som hackade på Johan?

Jag tycker att produktionen borde kicka dessa oseriösa psykologer, och satsa på några nya ansikten.
Citera
2023-04-12, 23:33
Medlem
Här är en bra artikel i Magasinetfilter där de intervjuar Lotta Hellman, tv producent för programmet. Hon kom in i tredje säsongen och beskriver i detalj hur sållningen går till:

https://magasinetfilter.se/intervju/gift-vid-forsta-ogonkastet-lotta-hellman/

Det är helt klart att psykologen Fredric Bohm behöver bytas ut. Det är han de anser vara experten. Jo, tack vi har sett det nu åtskilliga säsonger.

Fredrik har formulerat ett formulär där de sållar ut de som är för extrema politiskt, religiöst för de går inte att ha med. (Så därför har vi bara etniskt vita typ kulturellt kristna med?)

Sedan sållar de bort de som är rigida eller inflexibla. De som har barn under 18 år försvinner direkt. De sållar vidare bort de som är introverta samt de som är konfrontationsbenägna (de räknade aldrig med Märtas kuddmur haha).

Efter den starka kritiken programmet har fått har de infört att deltagarna får se programmet i förväg, samt att alla experter är auktoriserade inom sina områden, vilket de inte var från början. Hon förnekar att de gör trainwreck-matchningar. Men ska man kunna ta det på allvar, då måste de göra sig av med psykologen som bara bommar.
Citera
2023-04-12, 23:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OptimismPrime
Håller med.

När man anser att feminina män kan matchas med vem som helst tvärt emot kvinnans sexuella läggning (Märta) så är man inte bara oseriös, man begår ett övergrepp, särskilt när man skäller ut kvinnan för att hon inte försöker tillräckligt när hon innerst inne håller på att gå sönder av skuldkänslor.

Älskar att hata detta programmet. Man känner sig tvungen att titta, precis som vid en trafikolycka.
Hade inte Märta sagt något i castingen om att han hon ville han en sådan typ av man som hon fick?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in