2023-04-12, 18:54
Medlem
HanifBalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Är det det berömda ’kompetensregnet’ du talar om? Varför är då sysselsättningsgraden så mycket lägre bland raketforskarna än svenskar?
För att dom är mindre i antal.
Citera
2023-04-12, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
I den pyramid som massinvandringen från MENA är så behövs den grå massan för att skapa gängkriminella, islamister och terrorister.
Den grå massan urholkar Sverige vad gäller kultur, språk, ekonomi, socialt och demografiskt.
Som en invasiv art så förvandlar man Sverige till det sämre, nu går det betydligt fortare än för 20 år sedan då de numera utgör en så pass stor del av befolkningen.
Skaffa barn då så slipper vi importera folk. Och gör skitjobben.
Citera
2023-04-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
"Går inte att komma ifrån".........????????

Invandring var lönsam fram till 1980.

Därefter är invandring en kostnad.

Det finns INGEN ekonom som kommit fram till slutsatsen att den invandring vi haft och har på senare årtionden är lönsam.

De politiker, journalister och debattörer som påstår att den är lönsam ljuger. Tyvärr blir de aldrig ifrågasatta. Därför kommer Sverige som sammanhållet land och välfärdsstat försvinna.

Det var väl Mp-forskaren Joacim Ruist som fick en beställning på att ta fram en rapport om att invandring är lönsam, han kom fram till att den tvärtom kostar 70 000 kr per invandrare och år LÅGT RÄKNAT.

Oslos universitet räknade ut att kostnaden för Norges 100 000 syrier är 500 000 000 000 (FEM HUNDRA MILJARDER NORSKA KRONOR). Som kurdiske nationalekonomen Tino Sanandaji kommenterade: "För de pengarna kan man återuppbygga Mellanöstern."

Migration är dyrt, farligt, orättvist, ineffektivt och miljöskadligt.
Fast problemet är att dessa forskningsrapporter inte tar hänsyn till alla de med utländsk bakgrund som är medborgare här och som jobbar och deras barn som utbildats i svenska skolsystemet och nu är akademiker. Det är sånt man även måste väga in.

Allt som allt går Sverige plus på den invandring vi haft sedan 1980 eftersom det genererat barntillväxt och folk som varit villiga att ta skitjobben.

Att asylinvandrare kostar i början är en annan sak. Men de innebär inte att Sverige går minus allt som allt på invandringen.
Citera
2023-04-12, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beastprey
]

Väldigt lätt fråga att svara på! Svenskar såklart! Varför många (framför allt företag) skriker sig hesa för ökad invandring är att lönedumpa! Hade det inte funnits massa invandrare som e desperata efter jobb eller feriearbetare som e beredda att arbeta för pisslöner och dåliga vilkor, så hade dessa arbeten haft bättre villkor! Kommuner och företag utnyttjar dessa invandrare som många gånger inte vet bättre eller kanske får mycket bättre villkor än i deras hemländer. Allt är en fråga om tillgång och efterfrågan. Till exempel: kommunen behöver en städare! De söker med ljus o lykta men ingen är beredd att ta tjänsten för den låga lönen, kommunen måste då höja lönen tills någon e beredd att ta jobbet. Jag hörde på radion under corona att företagen i Norrland som importerar thailändare för att plocka bär var oroliga att de inte skulle få tag i folk! Klart det finns folk inom landets gränser som skulle klara av att plocka bär i skogen. Det är bara det att företaget inte vill betala en normal svensk lön! Varför ska ert företag anställa en svensk för 30 k i månaden när den kan ta en thailändare för 10? ( vet ej vad de får). Exemplet med kommunen hade resulterat i att kommunen hade fått en ökad lönekostnad, men samtidigt hade man kanske fått färre arbetslösa o därmed mindre bidragstagare. Banker vill gärna ha fler låntagare som de kan kränga svindyra lån till.
Jag vet att facken inte står högt i kurs på fb, men kollektivavtalet är ingen dum idé för alla knegare! Då är företagen bundna att betala avtalsenliga löner och vi hade minskat arbetskraftsinvandringen på lättare arbeten! Många vet inte om att det finns ingen lagstadgad minsta lön i Sverige! Så det e helt lagligt att anställa nån för 500spänn i månaden! Är du van vid 250 spänn i månaden så är det ju dubbelt upp!! Att Sverige stannar utan invandrare är bullshit! Men det hade blivit dyrare för alla som.anställer!
Så svensken som i gemen är utbildad ska vara villig att ta städjobb, chaufförjobb, restaurangjobb, jobb på äldreboende? Det spelar ingen roll hur bra villkoren än må vara. Svenskar-Har-Det-För--Bra! Få in det i era skallar.

Och på det så föder ni inte ens barn för att täcka upp befolkningsökningen.

Hade du varit villig att jobba som städare hela ditt liv i utbyte mot att Sverige stoppar sin invandring?

Ni är fan efterblivna.
Citera
2023-04-12, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Du får röra dig i andra miljöer tror jag. Jag har svenska städare på mitt nuvarande och mitt förra jobb, och en är en ung man i uppskattningsvis 25-årsåldern. Flyttstädet vi anlitade för ett par år sedan var en helsvensk firma.

Inte en chans att 80 % av busschaufförerna är invandrare. Jag tvivlar på att ens hälften är det.

Du verkar förutsätta att Stockholm är normen för resten av landet. Så är inte fallet.
Det är klart man måste utgå från Stockholm eftersom 25 procent av Sverige invånare bor här och vi har en fortsatt stark pågående urbanisering.

Då har jag inte ens räknat med Göteborg och Malmö.

Att det finns en Olle 64 år i Jokkmokk som plockar fimpar är betydelselöst i sammanhanget.
Citera
2023-04-12, 19:01
Medlem
Citat:
Så du menar att invandringen resulterar i en importerad underklass? Det är ett väldigt bra skäl att vara emot invandring, dessutom kompatibelt med vänsterideologier.
Det behövs en underklass. Vem ska annars göra skitjobben?
Citera
2023-04-12, 19:01
Medlem
Citat:
Det är för fan inte ens lönt att bemöta sådan här skit, men jag försöker ändå: Källa på det?
Hur många förvärvsarbetande svenskar menar du på allvar lever under svältgränsen?
Citera
2023-04-12, 19:04
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nydagnyatider
Det är klart man måste utgå från Stockholm eftersom 25 procent av Sverige invånare bor här och vi har en fortsatt stark pågående urbanisering.

Då har jag inte ens räknat med Göteborg och Malmö.

Att det finns en Olle 64 år i Jokkmokk som plockar fimpar är betydelselöst i sammanhanget.
Som du säger, är 75 % av Sverige inte Stockholm. Följaktligen är det totalt efterblivet att utgå från Stockholm när man talar om Sverige i stort.

Dina källor lyser med sin frånvaro. Fram med dem!
Citat:
Det behövs en underklass. Vem ska annars göra skitjobben?
Vad är det för jävla borgarresonemang?
Citat:
Hur många förvärvsarbetande svenskar menar du på allvar lever under svältgränsen?
Hur många invandrare gör det? Ser du många svältdrabbade invandrare som städar eller kör buss?
Citera
2023-04-12, 19:07
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Citat:
Hade du varit villig att jobba som städare hela ditt liv i utbyte mot att Sverige stoppar sin invandring?
Absolut, om även alla misskötsamma/inkompatibla invandrare utvisades så hade jag kunnat vara städare hela livet, ja.
Citera
2023-04-12, 19:12
Medlem
Citat:
Så kan det vara. Men likväl arbetar de flesta och skapar mervärde.
Haha, men ge dig. Du har redan fått källa på att majoriteten av invandrarna Aldrig Blir självförsörjande i Sverige, ändå fortsätter du påstå att de flesta skulle jobba. Du måste trolla, annars har du fan ensiffrigt IQ.
Citera
2023-04-12, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Absolut, om även alla misskötsamma/inkompatibla invandrare utvisades så hade jag kunnat vara städare hela livet, ja.
Håller med
Citera
2023-04-12, 19:13
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
På 70 och 80 talet fanns en inhemsk svensk underklass som tog de jobben. Den svenska inhemska underklassen finns inte längre. Svårare än så är det inte. Därför behövs invandrare som täcker upp för skitjobben.

Men de klarar ju inte av dem. För om man kan cirkus 60 ord på svenska, och jobbar till ex inom hemtjänsten så är det inte att "klara ett jobb". Det handlar om så mycket mer än sysselsättning och det fattar du också. Språk, kultur, moral... Det handlar om integration och de här människorna är o-intergrerbara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in