2023-04-12, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, ni tar faktiskt upp en viktig detalj här, som faktiskt rätten förhoppningsvis tar ställning till också.

Och visst kan det ligga till på det viset, att Maja deltog i något som hon inte borde ha gjort, men kanske även i ett skede innan hon förstod vart det skulle barka. Eller när hon såg att det gick för långt, backade.

Samtidigt kan just detta, med att strukturen sinus corticus (en av de saker som jag skulle ta upp som jag nämnt som kan ha medverkat till medvetslöshet) vara en viktig detalj, som kan ha fått Tove mycket snabbt medvetslös. Detta har dock föregåtts av nedslagningen, förmodligen misshandel och avslutats med strypningen, som jag ser det.

Från rättegången:
Utfrågningen av rättsläkaren Alexandra Lazarevic av Clea:

(Mina fetningar)

AL: "Den viktigaste strukturen som finns i halsartären, jag vet inte om det syns så bra, men det finns en liten utbuktning här. Den strukturen kallas för sinus caroticus och det är en neurovaskulär struktur som reglerar blodtryck och puls, dvs hjärtaktivitet. Och den strukturen kan också ha en väldigt avgörande betydande roll i själva mekanismen vid yttre våld mot halsen.

Du nämner vad som, vad vagal reflex kan uppkomma i samband med yttre våld mot halsen, oftast hos äldre personer, men det kan ses även hos yngre, det är ju möjligt. Men generellt sett så är vasovagal reflex mekanismen väldigt, väldigt ovanlig, utan snarare är ju sinus carotis påverkan som har mycket större roll. Och i Toves fall så har vi ju faktiskt skador på halsartären, som ligger precis där.

Och vid tryck på den här strukturen i halsartären som heter sinus caroticus; om man trycker på det, så redan efter en eller två sekunder så sjunker hjärtfrekvensen, man blir bradycard och pulsen går ner till 60 eller till och med mindre än så och man har blodtrycksfall. Och det behöver, man behöver inte bara tryck på sinus caroticus, det räcker ju även att man trycker i närheten av det och att man på nått sätt stimulerar själva artären kring det så kommer det att reagera.
"

//

A: "Det är två vitala funktioner.

C: "Hur händer då, då? Om man kommer åt där och trycker?

A: Man blir medvetandepåverkad."

C: "Blir man kanske medvetslös?"

A: "Kanske senare i förloppet"

C: "Medvetandepåverkad... på vilket sätt då?"

A: "Att man blir slö, att man inte behöver stimuleras kraftigt, att man inte bara svarar på tilltal utan man kanske behöver ruskas kraftigare. Beror lite på hur länge trycket varar.
"

//
A: "Tove hade skada precis här nedanför, men som jag sa innan, man behöver [egen kommentar: inte ?] trycka precis på sinus caroticus. Det räcker med stimulering här i närheten, för själva strukturen är utbyggt för att reagera på puls och blodtryck. Och med det långvariga trycket här och kraftiga trycket som det har gett upphov till blödningar i djupa muskulaturen längst bak, då har man ju åtminstone partiellt tryck vid arteriell blodtillförsel till Toves huvudet samtidigt som det är mycket möjligt att hon då fick betydande blodtrycksfall och sänkt aktivitet."

https://www.youtube.com/watch?v=2ptVQ8W_qf4

Vid något tillfället har T givetvis blivit medvetslös och därefter avlidit. Men att det skulle skett dom 10 första sekunderna borde vara uteslutet med tanke på att det gick 2-4 min från första dunsen till sparkljuden. Det hårda trycket på halsartären borde rimligtvis skett i slutfasen. Det är vanligt att gm tvingas ändra tryckpunkt då offret stretar emot. Ett konstants hårt tryck på ett och samma ställe har troligen inte skett.
Citera
2023-04-12, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Det framfördes under rättegången. Ingen aning, men borde vara J?

Det missade jag. Men om någon lyckas få fram uppgiften om att hon sov 5 timmar på några dygn vore det bra. Det talar ju verkligen för att M borde vara trött.
Citera
2023-04-12, 15:21
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vart kommer den uppgiften ifrån? Vet du om det var J eller M som körde bilen fram och tillbaks från Gbg dagen innan?

Citat:
Det framfördes under rättegången. Ingen aning, men borde vara J?

Citat:
Det missade jag. Men om någon lyckas få fram uppgiften om att hon sov 5 timmar på några dygn vore det bra. Det talar ju verkligen för att M borde vara trött.

Dom var tre tjejer som åkte till konsert i Göteborg, den tredje tjejen kan ha varit Louise (samma som var med på förfesten) men jag är osäker.

Men jag tror det var den tredje tjejens bil, så hon borde ha kört, men jag är osäker på det också.

Men alla tre tjejer lär ha sovit i bilen den natten.
Citera
2023-04-12, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Dom var tre tjejer som åkte till konsert i Göteborg, den tredje tjejen kan ha varit Louise (samma som var med på förfesten) men jag är osäker.

Men jag tror det var den tredje tjejens bil, så hon borde ha kört, men jag är osäker på det också.

Men alla tre tjejer lär ha sovit i bilen den natten.

Det var bara J och M som var i Gbg. Kan inte söka i FUP för tillfället men 99% säker. Vet dock inte vem som körde hem. Om det var J borde den trötte M sovit på vägen. Enkel väg 4 timmar ZZzz.

Edit

Förhör med Louise 2022: 12-05
Vilka var i Göteborg?
Johanna och Maja.

Förhör M; 2022-11-15
M: Jag och Johanna åker hem från Göteborg på förmiddagen på lördagen vi är hemma runt
fyra någon gång, jag hinner precis träffa mamma och pappa innan dom åker till stugan och
jag går och lägger mig efter det direkt.
Senast redigerad av Heretic77 2023-04-12 kl. 15:40.
Citera
2023-04-12, 15:44
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Absolut! Mordet på Madeleine i Långshyttan är ett bra exempel. Där satt Madeleine i mitten av baksätet, då passagerarna till höger och vänster av henne höll fast henne, medans en person i bagaget ströp henne. Dessa två som höll fast henne fälldes också för Mord.

Detta är lite oftopic men jag tar ändå upp det eftersom vi i tråden pratar om M:s diagnoser.
Förövarna i Långshyttan (i synnerhet en eller ett par av dem) var ju på ett mindre barns nivå. Jag kommer särskilt ihåg att en pappa i samband med rättegången(?) uttalade sig beskyddande om sin son och sa typ "han är bara på en 10-årings nivå" hur som helst han var bara på ett barn nivå vilket också framgick av förhöret.. Nu reserverar jag mig för eventuella fel.

Jag funderade mycket på vad de skulle göra med dessa förövare som inte ens var på tonåringars nivå, var de skulle placera dem. Då menar jag inte att det var några speciella diagnoser utan begåvningshandikapp som gjorde de helt oförmögna (i mitt tycke) av förstå konsekvenserna av vad de sysslade med. Jag tror en eller två av dem arbetade.

Samtidigt var de myndiga och hade mördat en kvinna så de fick fängelse. Men hur klarar de sig i fängelset när de var helt oförmögna att klara sig på ett rimligt sätt ute i samhället?
Citera
2023-04-12, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Du vet inte att vi inte har "jury" i Sverige.

Jag har själv varit nämndeman så jag vet hur systemet fungerar. Något annat jag också har koll på är användande av citationstecken.

Förstår inte riktigt varför du hakar upp dig så på det ordet? Du vet väl att nämndemän är vanliga människor i likhet med tex. det amerikanska jurysystemet?
Citera
2023-04-12, 16:14
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Absolut, jag förstår vad du menar! Jag hade absolut inte vågat satsa min månadslön på att M kommer frias, detta är allt annat än ett solklart fall. Det jag vill säga med mina svar är att detta enkom kommer att handla om bevisvärdering och frågan "Är det praktiskt taget uteslutet att det kan ha skett på något annat sätt än att M varit delaktig i mordet?". Man kommer alltså INTE bara ta J:s berättelse som intäkt för sanningen, säga att M:s historia inte är trovärdig och sedan döma M till livstids fängelse för Mord.

Men jag anser inte att åklagaren kunnat producera en sådan bevisning som gör att det skulle övergå i en förklaringsbörda för M - och OM det skulle ha övergått i en förklaringsbörda så har hon ju isåfall kommit med förklaringar. För i slutändan räcker det ju inte med att man kan visa att hon varit vaken/varit i rörelse vid två tillfällen. M kan ju ha varit uppe men inte förstått vad som hänt. Hon kan ha varit uppe och hört vad som hänt, men gått undan för att hon inte vågat agera. Hon kan ha anslutit till platsen och försökt avstyra mordet, men misslyckats. Dessutom vet man ju inte säkert NÄR mordet skedde, vilket gör det svårt att koppla till de gånger man kan se att hälsoappen varit i rörelse.
Nyanserat och redogörande inlägg!

Även om M varit fullt vaken alternativt halvvaken, så är det inte liktydigt med att hon har deltagit i mordet, ens vetat vad som pågått bakom stängd dörr.

Vore horribelt om denna 18-åriga tjej döms till livstids fängelse eller ens 18 år. Hon tillhör inte heller kategorin gängkriminell och har inget brottsligt förflutet.
Men gränser förflyttas lätt, så även inom rättsväsendet - riskerar en fällande dom att på sikt skada rättssäkerheten? Tidsandan är under ständig förändring.
Att en åklagare väljer att föreslå livstid eller 18 år i det här målet, är för mig obegripligt. Det visar bara hur nytillkomna lagar, tillsammans med vädjan och hetsande från allmänhetens sida om hårdare tag som en slags universallösning, har resulterat i mindre hänsynstagande för den enskilde och sänkt ribba för bedömning av tillräckliga bevis?
Om hon helt eller delvis ljuger om sömnen, så gör det henne som sagt inte per automatik medskyldig.

I likhet med många av sina medsystrar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar tillsammans med begåvningsnedsättning, är hon en följare som lätt hänger på en mer dominant person, hon har svårt att upptäcka manipulation och ett utnyttjande. Hon ligger med sina 18 år även efter i känslomässig mognad, ge henne 10 år till så är hon ikapp.
Med rätt stöd och utlärande av gränssättning så har hon med en rimlig chans att hålla sig undan psykopat-kompisar framgent.

Anser att rättsläkarens vittnesmål borde få avgöra ifall J kan ha utfört detta utan hjälp.
Citera
2023-04-12, 16:32
Avslutad
Citat:
Nyanserat och redogörande inlägg!

Även om M varit fullt vaken alternativt halvvaken, så är det inte liktydigt med att hon har deltagit i mordet, ens vetat vad som pågått bakom stängd dörr.

Vore horribelt om denna 18-åriga tjej döms till livstids fängelse eller ens 18 år. Hon tillhör inte heller kategorin gängkriminell och har inget brottsligt förflutet.
Men gränser förflyttas lätt, så även inom rättsväsendet - riskerar en fällande dom att på sikt skada rättssäkerheten? Tidsandan är under ständig förändring.
Att en åklagare väljer att föreslå livstid eller 18 år i det här målet, är för mig obegripligt. Det visar bara hur nytillkomna lagar, tillsammans med vädjan och hetsande från allmänhetens sida om hårdare tag som en slags universallösning, har resulterat i mindre hänsynstagande för den enskilde och sänkt ribba för bedömning av tillräckliga bevis?
Om hon helt eller delvis ljuger om sömnen, så gör det henne som sagt inte per automatik medskyldig.

I likhet med många av sina medsystrar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar tillsammans med begåvningsnedsättning, är hon en följare som lätt hänger på en mer dominant person, hon har svårt att upptäcka manipulation och ett utnyttjande. Hon ligger med sina 18 år även efter i känslomässig mognad, ge henne 10 år till så är hon ikapp.
Med rätt stöd och utlärande av gränssättning så har hon med en rimlig chans att hålla sig undan psykopat-kompisar framgent.

Anser att rättsläkarens vittnesmål borde få avgöra ifall J kan ha utfört detta utan hjälp.
Herregud. Är det orimligt med 18 års fängelse när en 21-årig tjej fått sitt liv helt borttaget? Vad är Toves liv värt??
Citera
2023-04-12, 16:37
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ur VP: "M*kael S*egfors beskriver 18-åringen som trött efter ett dygn i Göteborg där de sov cirka tre timmar och ett par timmar på eftermiddagen, med lite mat."

Det var dygnet innan, ber om ursäkt för felaktig uppgift om flera dygn.
Citera
2023-04-12, 16:39
Avslutad
Citat:
Ur VP: "M*kael S*egfors beskriver 18-åringen som trött efter ett dygn i Göteborg där de sov cirka tre timmar och ett par timmar på eftermiddagen, med lite mat."

Hennes advokats uppgift. Han som introducerade tanken om Den Stora Sömnen.
Citera
2023-04-12, 16:42
Medlem
BayouXs avatar
Citat:

Herregud! Det är ju hennes egen försvarsadvokat som kommer med påståendet om så få timmars sömn och så lite mat, tror att ni är några som har drabbats av tunnelseende då det kommer till MH.
Åklagaren hade ju aldrig åtalat om det är så självklart att hon är så oskyldig som ni tror.
Citera
2023-04-12, 16:44
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Herregud. Är det orimligt med 18 års fängelse när en 21-årig tjej fått sitt liv helt borttaget? Vad är Toves liv värt??
Är hon oskyldig till huvudgärningen så är det orimligt. Även om hon vore skyldig så skulle jag se ett lägre straff.

Däremot är J som ju har haft en central och drivande roll i mordet, livsfarlig för sin omgivning även i framtiden så där anser jag åtminstone jag att livstid är befogat. Eller 18 år.

Å andra sidan är jag inte bevandrad i juridiken så diskussioner om påföljd överlåts åt de juridiskt kunniga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in