2023-04-12, 13:53
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Instämmer.
Utöver det tror J hade stor nytta av ridningen i sig vid mordet. Det kräver simultankapacitet att hålla ett fast tag i tyglar, göra sig tung sadeln, trycka med benen och dessutom parera rörelserna från hästen.
Japp! Och starka adduktorer.
Citera
2023-04-12, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Absolut! Mordet på Madeleine i Långshyttan är ett bra exempel. Där satt Madeleine i mitten av baksätet, då passagerarna till höger och vänster av henne höll fast henne, medans en person i bagaget ströp henne. Dessa två som höll fast henne fälldes också för Mord.

Men hur blir det om de som höll fast henne släpper taget innan hon dör?

Skall passagerarna belastas för det fullbordade brottet av personen i baksätet även om de ”ångrar sig” och släpper taget?
Citera
2023-04-12, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Men hur blir det om de som höll fast henne släpper taget innan hon dör?

Skall passagerarna belastas för det fullbordade brottet av personen i baksätet även om de ”ångrar sig” och släpper taget?

Alltså då blir det ju en bedömning om det tillfälliga fasthållandet varit tillräckligt för att främja mordet ELLER om det skall anses som ett frivilligt tillbakaträdande. Troligen hade det bedömts som det förstnämnda...
Senast redigerad av Haaaaag 2023-04-12 kl. 14:05.
Citera
2023-04-12, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Förstår ärligt talat inte alls vad du skriver eller syftar på. Vadå hur jag ser på att hon släpper händerna självmant? Varför skulle hon inte släppa självmant och vad spelar det för roll? Hur länge ska man hålla efter någon är livlös för att ha ansvar, och ska man behöva tvingas bort?

Vad menar du med paragrafen? Det gäller "den som frivilligt föranlett att brottet inte fullbordats". På vilket sätt har hon verkat för att brottet inte skulle fullbordas? Fullbordades inte brottet?

Sorry om jag var otydlig men frågan från min sida gällde följande:

- MH tar bort TTs händer från JJs hals och håller ned dom, JJ kommer åt punkten som gjorde TT i princip medvetslös direkt, MH släpper omgående händerna när hon märker att TT svimmat av. JJ fortsätter dock hålla kvar sina händer och dödar TT.

Då undrar jag, kan MH belastas för mordet, för JJs gärning även om hon själv backade och tog avstånd direkt?
Citera
2023-04-12, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, för oss (de flesta) tror jag ju att vi sätter tilltro till grannarnas berättelse vad gäller tidpunkt för dunsarna och sparkarna. Även är det väl för de flesta troligen så att dunsarna är tidpunkten för när Tove fälldes till golvet och allt utspelade sig och att det allra sista som grannen hörde (sparkarna) var då Tove avled.

Som du säger tar åklagaren säkert upp denna tidsram, som snävar in tiden med kanske 5- 10 minuter, vilket slutligen landar i ca 02:30- tiden.

Men har åklagaren kunnat bevisa befann sig i lgh Maja vid det tillfället? Och har han kunnat visa var Toves kropp legat efter mordet, då Majas mobil varit uppe och rört på sig? Har han kunnat bevisa att det är Maja (även om hon nu inte förnekat att hon varit uppe vid två tillfällen) som har rört på sig?

Det blir för många osäkerhetsfaktorer här känner jag, för att man ska kunna kräva att Maja har förklaringsbörda. Dvs jag tycker att åklagaren inte har bevisat att Maja varit delaktig i mordet.

Men jag tycker ibland att det verkar som att TR beslut kan vara mycket en gissningslek, där man ibland sågar varje indicium till fotknölarna, trots att det faktiskt inte alls är osannolikt att det kan ha med mordet att göra, och därmed kan inget bevis, vare sig det är blod på flera konstiga ställen från offret eller det är mycket allvarliga raderingar från sina egna enheter, läggas ihop till en sammanvägd bedömning.

Här skulle det kunna bli tvärtom, att man inte sågar något indicium, och på så sätt ser Maja som utom rimligt tvivel är skyldig.

Inget förvånar mig längre.

Men jag tror isf att Maja kommer att frias i HR för mordet.

Gissningar förstås.
Låt mig ställa en motfråga: hur ofta kan en åklagare visa var två personer varit och vad de exakt har gjort i en lägenhet när en tredje blir mördad? När deras berättelser inte är samstämmiga?

Är det inte den situationen som just detta med "gemensamt och i samförstånd" tar sikte på, dvs när det inte går att fastställa exakt vem som gjort vad? Att de ska kunna bli dömda ändå, trots att det inte går att fastställa exakt vem som gjort vad och var huvuden/fötter/telefoner etc har befunnits sig i vilket ögonblick?

Jag förstår att man måste kunna visa att bägge var på det klara med att ett mord begicks och att de agerade bägge på, på något sätt. Det krävs inte att deras handlande var jämbördigt dock. Men den här detaljnivån som du tror verkar behöva krävas, det tror inte jag krävs.

Det finns en förhistoria och en efterhistoria som visar ett handlande gemensamt och i samförstånd. Sen finns en lucka i historien, där bägge åtalade lämnar oriktiga uppgifter. Det blir dock försvårande för Maja, som hävdar oskuld när det kommer till mordet, att hon inte lämnar en trovärdig redogörelse. I frånvaron av den trovärdiga redogörelsen kommer istället åklagarens redogörelse för att förmodat händelseförlopp, som då också på ett trovärdigt sätt inkorporerar förhistorian och efterhistorian till en helhet. Räcker det, ingen aning.

EDIT: en sak som t ex hade kunnat gjort att Maja åker dit utan att åklagaren kan redogöra för var hon var exakt är om rättsläkaren hade kunnat fastställa att det krävs två gärningsmän för mordet. Då spelar detaljerna ingen roll. Krävs det två, de har varit de två på plats och inga andra, då är det klart.
Senast redigerad av Zurfarn08 2023-04-12 kl. 14:21.
Citera
2023-04-12, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
Jag vidhåller mitt tips på 18 år för 20-åringen och 10 år för 18-åringen.
Något liknande tror jag med.
Citera
2023-04-12, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Precis som du säger så finns det mycket märkliga delar i M:s berättelse, och att hon ändrat sin historia ett flertal gånger gör henne inte mer trovärdig. Men du glömmer att "M:s rätt" troligen kommer gå före "J:s rätt" i detta fallet...

1. "M har ändrat sin historia ett flertal gånger" - En tilltalad är på inget sätt bunden till sin tidigare berättelse. Det kan finnas många anledningar för en misstänkt att ändra sin berättelse. Att en förhörsutsaga har lästs upp och godkänts av förhörspersonen är inte någon garant för att uppgiften stämmer och heller inte en garant för man står bakom alla delar som uppgivits. Detta har tydligt fastslagits i "Balkongfallet" (NJA 2015 s. 702). I slutändan är det alltid det som sägs under huvudförhandlingen som har den centrala betydelsen. Det finns det även en muntlighetsprincip och en omedelbarhetsprincip som reglerar.

2. "Hon placerar sig utanför händelsen och nämner inte en enda sak som skulle kunna vara till hennes nackdel" - Vare sig M är skyldig eller oskyldig så har hon rätt att ljuga och utelämna hur mycket hon vill. Att således inte nämna någonting som kan vara till ens nackdel är alltså helt i sin ordning och ingenting som skall läggas personen till last. I Europakonventionen finns ett förbud mot självinkriminering som gör klart en misstänkt inte har någon som helst skyldighet att bidraga till sin egen utredning. Det är åklagaren som har bevisbördan, så det åligger endast honom att lägga fram uppgifter till nackdel för M.
(Som jag tidigare varit inne på så har M alla anledningar i världen att ljuga, ändra sina utsagor eller lämna en dikterad berättelse. Detta eftersom hennes bästa kompis misstänktes för mord, vilket gör det naturligt för M att inte ange henne. Därefter misstänks även hon själv för Mord och hon vet att hon varit med och lockat dit Tove, varit på plats i lägenheten när Tove mördades och att J pekar ut henne som medgärningsman. Det är klart att hon då måste forma ihop en berättelse "som friar henne" oavsett om hon är skyldig till detta eller inte).

3. I andra änden finns J:s berättelse, som skall "styrka" att M:s uppgifter inte är trovärdiga. Men här finns det ju tydlig praxis att man skall ta en medtilltalads utpekande med särskilt stor försiktighet eftersom denna har både "taktiska" och "hämndlystna" skäl att peka ut den andre. Detta är ju reglerat i många rättsfall, t ex "Bilsprängarfallet", "Båtstöldsfallet" och även på sätt och vis i "Lindomefallet". Därför är det stödbevisningen, snarare än J:s berättelse, som kommer att bli avgörande här.

Får återigen tacka för ett informativt inlägg som är till nytta för mig som inte är speciellt insatt i den juridiska biten.

Jag har dock en synpunkt på punkt 3. Det gäller utpekandet av att medtilltalads ska tas med stor försiktighet, vilket jag tycker är fullt rimligt. Och normalt är väl ett utpekande just av taktiska skäl, att skjuta över skuldfrågan för att själv komma undan. Men det anser jag inte J har gjort. Hela vägen från bråket på Nöjet till dumpningen av kroppen tar hon på sig huvudansvaret och beskriver M s del som ytterst marginell.

Skulle det vara pga. hämndlystenhet kan man tycka att hon i sin beskrivning av vad M gjort, borde vara tydligare och mer konkret. Inte som i förhör där hon säger att hon inte vet eller inte minns. Nedan följer ett par exempel från dom sista förhören med J där hon beskriver vad som hänt. Den fetade texten är enda tillfället jag kan hitta som J berättar att M tog ett eget initiativ.

Innan lägenheten
J: Ja jag vet ju inte exakt vad som rörde sig i Majas huvud men jag uttalade väl det högt och
Maja hakade liksom på och instämde.
BF: Okej. På vilket sätt instämde hon så att säga?
J: Ja alltså, det är ganska diffust exakt men hon sa ju inte direkt emot utan hon höll ju med
och sa ja det gör vi när jag sa det, vi går mot min lägenhet och tar det på vägen så instämde
hon väl liksom att ja men det gör vi och så. Något sånt

Inne i badrummet
J: Ja, det var väldigt mycket adrenalin i kroppen och det gick så fort så jag kan inte exakt säga
var Maja var men jag vet att hon var med och hon höll i Toves händer och så och sen satt hon
ju liksom kvar där då och kände efter, försökte se om hon andades och så. Så det var ju, Maja
var ju med liksom.
F: Du sa att Tove tog ett stryptag på dig först när hon låg ner förstår jag och att Maja då tog
bort hennes händer?
J: Ja någonstans där jag kommer inte ihåg exakt var det var. Det var väldigt mycket liksom.
F: Vet du om Maja höll kvar hennes händer när du tog stryptag? Om hon fortfarande höll i
Tove då?
J: Ja, jag tror det.
F: Men du vet inte eller hur skall jag förstå dig?
J: Nej jag kan inte säga exakt för alla sådana där detaljer är ganska diffusa så jag kan inte
säga det med säkerhet.

Efter mordet
J: Eh, sen så som sagt så sitter jag och Maja i vardagsrummet och jag hade gått tillbaka och
kollat. Maja kanske också gjorde det. Det är diffust i minnet men någonstans så landade vi att
Tove hade dött liksom, ja och det var väldigt surrealistiskt och det gick liksom fortfarande
inte riktigt tänka rationellt utan det var lite som att hon fortfarande var som en robot, ja det
enda jag kunde få fram var att hon kan inte, en död människa kan liksom inte ligga i mitt
badrum

J: Ja tanken, eh, jag kommer inte ihåg exakt hur konversationen gick men det sa jag ju högt
till Maja att vi måste få bort henne och Maja var ju med på det spåret att vi behövde
transportera bort henne på något sätt då

J: Alltså jag kan ju bara säga hur jag upplevde henne men hon var väl, hon var, det kändes
också som att hon var väldigt i chock. Hon var ju inte som vanligt. Hon sa ju inte massa saker
utan hon bara var liksom.
F: Mmm.
BF: Var var hon någonstans när du lämnade lägenheten för att gå ner så att säga?
J: I vardagsrummet.
F: Okej och sen kom du tillbaka och Maja fick hamburgaren var det rätt?
J: Ja.
F: Åt hon upp den med eller?
J: Ja det gjorde hon faktiskt.
F: Okej.
J: Det var också lite så att jag tror Maja var så pass chockad att vi båda bara reagerade på
mekaniska instinkter att här har du mat, du måste äta. Det var inte så mycket frågor om är jag
hungrig, är jag inte hungrig eller vad är rimlig och vad är inte rimligt utan det, allt var väldigt,
väldigt mekaniskt så att säga. Så jag gav henne bara hamburgaren och sa ät den och så gjorde hon det så var det inte så mycket mer med det liksom.

J: Ja och sen så lade jag det nog i hallen tror jag och därefter så släpade jag ut Tove till
lakanet och försökte liksom vira in henne i det då och sen tyckte Maja fortfarande att det var
väldigt obehagligt så då föreslog hon att vi skulle ta två svarta sopsäckar och trä över dem.
F: Föreslog Maja det?
J: Ja. Och då sa jag att vi kunde göra det så då hjälpte vi väl åt att göra det

J: Och, ja och sen tror att jag hämtade nog min väska där och lade i ett ljus och en tändare för
jag tänkte att det bästa vore liksom om vi åkte ut till skogen och lade Tove och helt enkelt
brände upp henne

Dumpningen
J: Eh, Maja tyckte det var väldigt obehagligt och ville helst inte ta i henne. Det ville inte jag
heller men vi var ju tvungna liksom. Så första tanken att då sa jag att då kan jag bära henne
själv men hon var så tung så det gick inte. Det var jättetungt så jag tog om hennes armar och
liksom om axlarna så och Maja försökte bära henne i benen.

BF: Okej, sa ni någonting till varandra du och Maja?
J: Eh, Något sa vi nog men jag kan inte komma ihåg exakt vad.
BF: Jag tänker om Maja undrade vart, varför ni åkte åt det hållet?
J: Ja jag pratade nog högt och sa att vi, att jag inte visste vart vi skulle åka och tänkte väl högt
och sa att vi, jag åker hitåt något sånt men jag kommer inte ihåg exakt.

J: Jag plockade fram mobilen och hon såg också att jag plockade fram
mobilen. Kan till och med ha varit så att jag bad henne att ta fram för jag vet att när vi bar ner
Tove så blev jag väldigt, väldigt svettig och varm och så där och då lade jag av mig jackan
och lade den i mitten typ i bilen då ungefär då Maja och det kan vara så att jag till och med
henne plocka fram mobilen. Så hon var väldigt medveten om att jag, eh, vad jag skulle göra
helt enkelt.

F: Höger sida som det kastas ut på eftersom det är Maja som kastar ut dem sa du senast?
J: Precis.
F: Och hon kastade genom passagerardörrens ruta?
J: Ja

F: Men det var du själv som släpade henne till den platsen där hon senare låg?
J: Ja

J: Eh, ja och sen gick jag tillbaks till bilen då och Maja satte sig i bilen. Hon ville inte se
liksom när jag var tvungen att tända eld på det liksom så Maja satte sig i bilen och då tog jag
handsprit som jag hade i bilen.

F: Du sa förra gången att du blev arg på Maja.
J: Ja jag vart lite irriterad för att hon, alla tankar var väldigt irrationella så att det var inga
vanliga proportioner, allt var väldigt konstigt och jag tycker inte om när, dels när någon rör
mina saker och jag tycker definitivt om när någon sitter i min säng så det var väl liksom en
reflex kan man säga att jag bara reagerade på och blev arg för att hon hade ju fortfarande
jacka på sig och allting så då blev jag ju lite arg för att hon låg i min säng då och jag hade en
massa saker där men det var ingen stor grej så där.
F: Somnade Maja där eller?
J: Det vet jag inte. Jag vet inte hur lång tid det gick det men det var ett par minuter bara tror
jag.
F: Vet du om Maja vid något tillfälle har sovit under den här natten?
J: Ja alltså när jag var på Mc Donald´s så lämnade jag ju henne själv ett tag så men när jag var
med henne så kan jag inte minnas att hon sov, nej.

Jag avslutar där. Min tolkning av J s förhör är verkligen inte att hon försöker lägga skuld på M. Och skulle hon blanda in M för att hon vill hämnas gör hon det på ett väldigt udda sätt.
Citera
2023-04-12, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Sorry om jag var otydlig men frågan från min sida gällde följande:

- MH tar bort TTs händer från JJs hals och håller ned dom, JJ kommer åt punkten som gjorde TT i princip medvetslös direkt, MH släpper omgående händerna när hon märker att TT svimmat av. JJ fortsätter dock hålla kvar sina händer och dödar TT.

Då undrar jag, kan MH belastas för mordet, för JJs gärning även om hon själv backade och tog avstånd direkt?

Det beror sig så klart på. Om hon har varit införstådd med att de håller på att döda Tove så är hon också ansvarig för detta. Att hon släpper efter hon blivit livlös är definitivt en försvårande omständighet för att visa att hon varit delaktig i mordet. Det är möjligt att man hade dömt båda för mord, men JJ hårdare för att det faktiskt är hennes händer på halsen, och ett lägre tidsbestämt straff för MH, men det kan jag bara spekulera kring. Det handlar ju om man tror att det fanns uppsåt hos MH eller inte, annars kan det kanske bli tal om vållande till annans död eller något annat. Att inte ha larmat efter är ju då också en försvårande omständighet.

Men detta är mest hypotetiska resonemang, jag tror inte alls att rätten kommer hamna i någon sådan diskussion. Där finns ingen teknisk bevisning för att MH har hållit i händerna och hon nekar till detta.
Senast redigerad av Dogmatix 2023-04-12 kl. 14:32.
Citera
2023-04-12, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Mina kommentarer:
Det fanns ett gemensamt handlande inne på Nöjet 1 timme innan mordet, där Maja och Johanna agerade gemensamt mot Tove vid ett bråk. Maja uppger inte att hon blir uppmanad av Johanna att ge sig in i gruffet på Johannas sida, utan hon gör det på eget bevåg.

Efter Nöjet finns ett gemensamt handlande i att hålla utkik efter T och prata med henne för att få henne med sig. Det går inte att fastställa exakt vad Johanna och Maja hade för avsikt med detta. Men de agerade gemensamt för att få henne med sig.

Vad som hände i lägenheten är oklart. Både Johanna och Maja lämnar oriktiga uppgifter. Majas uppgifter motbevisas av tidslinjen för mordet och övriga händelser i närhet av mordet som går att objektivt fastställa. Här är dock svagheten i målet, det går inte att närmare bevisa vad hon gjort.

Efter mordet agerar de i samförstånd när de hjälps åt att forsla bort kroppen. Att Maja deltagit motvilligt kommer från Majas vittnesmål och ska inte tas för en sanning. Maja kan ha känt en större olust inför en död kropp än Johanna, och därför varit mindre pigg på att ta i kroppen. Det behöver inte betyda att hon inte deltog i samförstånd. Det finns ju också uppgifter från Johanna att plastpåsar sätts över Ts huvud för att Maja tycker att det är läskigt att titta på henne. Maja är också följare och tar regelmässigt mindre initiativ än Johanna. Det hade varit högst avvikande om Maja hade steppat upp och tagit ledningen vid bortforslingen av kroppen.

Rätten får göra en sammanvägd bedömning av om det kan anses ställt utom rimligt tvivel att hela gärningen genomfördes gemensamt och i samförstånd, eller om det finns rimligt tvivel att samförståndet pausades under mordet för att sedan återuppstå vid bortforslingen av kroppen.

Ja jag följer ditt resonemang och det ska bli väldigt intressant att läsa rättens resonemang främst med avseende på nivån av bevisning. Jag tror verkligen att det kan gå hur som helst i TR beroende på vad de lägger tyngd vid.
Citera
2023-04-12, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Låter mest troligt, ja.

Omständigheter: hon uppges ha fått fem timmars sömn på några dygn. Då måste hennes hjärna åtminstone befinna sig i halvdvala. Lägg till lagom fylla på ovanpå det och för lite mat under dagen.
Till och med J säger i sitt första förhör att M hade låg energi denna natt. Det var också innan hon kunde föreställa sig att hon skulle åka dit för mord.

Är det naturligt att vilja sova kl 02 på natten, kan man fråga sig, för mordet begicks ju inte dagtid. Svaret är såklart givet.

Det finns individer, särskilt unga personer, som sover sig igenom högre ljud än några dunsar och påringningar. Men, invänder någon, hon kunde väl inte falla i djupsömn inom 20 minuter? - Ja, om hon lider av allvarlig sömnbrist.

Ljuden då? Ser två möjligheter/förklaringar här; antingen hörde hon, men stängde av/höll för öronen utan att veta exakt vad som pågick bakom stängd dörr. Ville heller inte veta.
Alternativt trängde ljuden igenom i sömnen, men som bakgrundsljud utan att några larmklockor ringde.

Vart kommer den uppgiften ifrån? Vet du om det var J eller M som körde bilen fram och tillbaks från Gbg dagen innan?
Citera
2023-04-12, 15:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kommenterar även om inlägget inte är till mig.

Din iakttagelse gällande M:s passivitet tror jag kommer att vara av stor vikt också när tingsrätten tar sitt beslut, för det väger tungt i sammanhanget.
Det kan vara som du menar, att M tog bort T:s händer men fort släppte.

Se mitt tidigare inlägg idag där jag utifrån förhör med J, ger exempel på hur J håller sig nära sanningen när hon tar till sina lögner.
Det är därför inte omöjligt att dessa påstådda 10 sekunder ligger nära sanningen; se rättsläkarens utlåtande om skadad struktur i närheten av den punkt som reglerar puls/blodtryck. Vad vill jag säga med det? - Jo, att T kan ha slutat kämpa emot efter 10 sekunder då hon drabbats av "betydande blodtrycksfall med sänkt medvetandetillstånd." Men istället för att släppa greppet som J hävdar att hon har gjort, så fortsätter hon hålla ytterligare några minuter?

Ja, ni tar faktiskt upp en viktig detalj här, som faktiskt rätten förhoppningsvis tar ställning till också.

Och visst kan det ligga till på det viset, att Maja deltog i något som hon inte borde ha gjort, men kanske även i ett skede innan hon förstod vart det skulle barka. Eller när hon såg att det gick för långt, backade.

Samtidigt kan just detta, med att strukturen sinus corticus (en av de saker som jag skulle ta upp som jag nämnt som kan ha medverkat till medvetslöshet) vara en viktig detalj, som kan ha fått Tove mycket snabbt medvetslös. Detta har dock föregåtts av nedslagningen, förmodligen misshandel och avslutats med strypningen, som jag ser det.

Från rättegången:
Utfrågningen av rättsläkaren Alexandra Lazarevic av Clea:

(Mina fetningar)

AL: "Den viktigaste strukturen som finns i halsartären, jag vet inte om det syns så bra, men det finns en liten utbuktning här. Den strukturen kallas för sinus caroticus och det är en neurovaskulär struktur som reglerar blodtryck och puls, dvs hjärtaktivitet. Och den strukturen kan också ha en väldigt avgörande betydande roll i själva mekanismen vid yttre våld mot halsen.

Du nämner vad som, vad vagal reflex kan uppkomma i samband med yttre våld mot halsen, oftast hos äldre personer, men det kan ses även hos yngre, det är ju möjligt. Men generellt sett så är vasovagal reflex mekanismen väldigt, väldigt ovanlig, utan snarare är ju sinus carotis påverkan som har mycket större roll. Och i Toves fall så har vi ju faktiskt skador på halsartären, som ligger precis där.

Och vid tryck på den här strukturen i halsartären som heter sinus caroticus; om man trycker på det, så redan efter en eller två sekunder så sjunker hjärtfrekvensen, man blir bradycard och pulsen går ner till 60 eller till och med mindre än så och man har blodtrycksfall. Och det behöver, man behöver inte bara tryck på sinus caroticus, det räcker ju även att man trycker i närheten av det och att man på nått sätt stimulerar själva artären kring det så kommer det att reagera.
"

//

A: "Det är två vitala funktioner.

C: "Hur händer då, då? Om man kommer åt där och trycker?

A: Man blir medvetandepåverkad."

C: "Blir man kanske medvetslös?"

A: "Kanske senare i förloppet"

C: "Medvetandepåverkad... på vilket sätt då?"

A: "Att man blir slö, att man inte behöver stimuleras kraftigt, att man inte bara svarar på tilltal utan man kanske behöver ruskas kraftigare. Beror lite på hur länge trycket varar.
"

//
A: "Tove hade skada precis här nedanför, men som jag sa innan, man behöver [egen kommentar: inte ?] trycka precis på sinus caroticus. Det räcker med stimulering här i närheten, för själva strukturen är utbyggt för att reagera på puls och blodtryck. Och med det långvariga trycket här och kraftiga trycket som det har gett upphov till blödningar i djupa muskulaturen längst bak, då har man ju åtminstone partiellt tryck vid arteriell blodtillförsel till Toves huvudet samtidigt som det är mycket möjligt att hon då fick betydande blodtrycksfall och sänkt aktivitet."

https://www.youtube.com/watch?v=2ptVQ8W_qf4
Citera
2023-04-12, 15:11
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vart kommer den uppgiften ifrån? Vet du om det var J eller M som körde bilen fram och tillbaks från Gbg dagen innan?
Det framfördes under rättegången. Ingen aning, men borde vara J?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in