2023-04-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Alternativt tog bort TTs händer från JJ och släppte sen taget när TT blev medvetslös.

Fast det där är ju allt annat än att vara passiv. Att aktivt hindra någon från att freda sig under ett mordförsök är att likställa med att aktivt delta i mordet.
Citera
2023-04-12, 13:29
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ett tillägg till din sista punkt som ytterligare försvagar är att MH i stora delar av efterförlopet bara är en åskådare och de få gånger JJ kräver hennes hjälp är när JJ inte klarar av ett moment rent fysiskt. MHs motvilja att agera i efterförloppet och att JJ inte kräver mer hjälp anser jag också säger något om hur det gått till under mordet.

Det vill säga att MH såg vad som hände men ingrep inte, eller att hon faktiskt kanske tog bort TTs händer men släppte när TT tappade medvetandet och JJ slutförde mordet själv då TT i det läget var helt försvarslös. Vid detta scenario är MHs agerande i efterförloppet mer logiskt och även JJs agerande som inte kräver mer hjälp av MH.
Kommenterar även om inlägget inte är till mig.

Din iakttagelse gällande M:s passivitet tror jag kommer att vara av stor vikt också när tingsrätten tar sitt beslut, för det väger tungt i sammanhanget.
Det kan vara som du menar, att M tog bort T:s händer men fort släppte.

Se mitt tidigare inlägg idag där jag utifrån förhör med J, ger exempel på hur J håller sig nära sanningen när hon tar till sina lögner.
Det är därför inte omöjligt att dessa påstådda 10 sekunder ligger nära sanningen; se rättsläkarens utlåtande om skadad struktur i närheten av den punkt som reglerar puls/blodtryck. Vad vill jag säga med det? - Jo, att T kan ha slutat kämpa emot efter 10 sekunder då hon drabbats av "betydande blodtrycksfall med sänkt medvetandetillstånd." Men istället för att släppa greppet som J hävdar att hon har gjort, så fortsätter hon hålla ytterligare några minuter?
Citera
2023-04-12, 13:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ett tillägg till din sista punkt som ytterligare försvagar är att MH i stora delar av efterförlopet bara är en åskådare och de få gånger JJ kräver hennes hjälp är när JJ inte klarar av ett moment rent fysiskt. MHs motvilja att agera i efterförloppet och att JJ inte kräver mer hjälp anser jag också säger något om hur det gått till under mordet.

Det vill säga att MH såg vad som hände men ingrep inte, eller att hon faktiskt kanske tog bort TTs händer men släppte när TT tappade medvetandet och JJ slutförde mordet själv då TT i det läget var helt försvarslös. Vid detta scenario är MHs agerande i efterförloppet mer logiskt och även JJs agerande som inte kräver mer hjälp av MH.

Ja, någonstans tror jag att Maja ljuger och det är nog inte bara för att skydda Johanna s a s, utan sig själv.

Men att ljuga här, kan bero på flera faktorer, alltifrån att Maja ändå varit delaktig på något plan, till att Maja är livrädd att åka dit för ett mord som hon inte varit med på men vetat om eller i varje fall misstänkte att det kunde gå illa. Möjligen att hon hörde en misshandle, men trodde aldrig att Johanna verkligen skulle avsluta Toves liv på riktigt.

Det finns ju egentligen flera punkter som rätten ska ta ställning till och även fler invändningar då.

Problemet med Majas bristande vilja till att hjälpa till i efterförloppet (även vid bränderna) kan också ses i annat perspektiv. Hon hjälper ju faktiskt till, trots motvilja.

Det skulle väl kunna vara så att Maja tycker att det är otäckt att se, ta, höra allt, men ändå gör det. För att Johanna kräver det och för att "hon måste", då Maja säkert inte vill att en kropp blir liggande i lgh, trapphus, eller för nära vägen. Det oavsett om hon är skydlig eller inte.

Johanna är dessutom en mycket driftig tjej, tar tag i saker på egen hand. Detta mönster av hur tjejerna beter sig under mordet (JJ aktiv i kubik, MH mycket passiv), kanske är ett sådant mönste som de normalt har i sitt inbördes agerande.

Väldigt klurigt.

Jag ser det som svårt att bevisa för åklgaren att Tove inte kunde dödas av Johanna ensam, då det absolut kunnat vara så att Tove blivit inkapabel att försvara sig som hon normalt kunnat (hård smäll i huvudet) som föregåtts av ett överfall (översakningsmomentet som rättläkren nämner som en orsak till att det kan saknas avvärjningskador på förrövare).

Som sagt, återkommer till vad rättsläkaren sagt om delar som handlar om sänkt medvetandegrad i vissa situationer och riskmoment som Tove varit utsatt för.
Citera
2023-04-12, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Fast det där är ju allt annat än att vara passiv. Att aktivt hindra någon från att freda sig under ett mordförsök är att likställa med att aktivt delta i mordet.

Jag har ingen juridisk bakgrund men läser på lite allteftersom diskussionerna i tråden fortskrider. Hur ser du på nedanstående paragraf t ex och att MH släpper händerna självmant?

I 23 kap. 3 § BrB står att ansvar för försök, förberedelse eller stämpling inte ska ådömas den som frivilligt föranlett att brottet inte fullbordats. Paragrafen utgör en så kallad ursäktande omständighet i och med att den tar bort ett ansvar som annars skulle ha ådömts en person.

För att paragrafen ska vara aktuell krävs alltså att tillbakaträdet har varit just frivilligt, det vill säga att man hade kunnat fullfölja brottet men att man själv väljer att inte göra det. I den situation du beskriver i din fråga hade det alltså krävts att gärningspersonen gjorde ett eget val att inte fullfölja brottet (exempelvis på grund samvetskval). Det räknas till exempel inte som frivilligt om personen ångrar sig av den anledningen att polisen varit på väg att upptäcka brottet och att det är därför man avbryter brottet.
Citera
2023-04-12, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Håller med, tycker att det är helt fel att jämföra dessa tjejer som jämnstarka; se bara på fotona.
T hade tydligen inte tränat fotboll sedan hon åkte till L*nköping; benen ser visserligen vältränade ut, dock inte den övriga kroppen. J ser betydligt stadigare ut med breda axlar och kraftiga lår.
Kroppskonstitutionen är genetiskt betingad och vid ung ålder går den många gånger före riktad träning.

J är c: a 20 cm längre, jämför man/kvinna. Ovanpå det är hon minst 10 kg tyngre än T.
Att J är stark finns bevis på när hon utövar ett sådant kraftfullt och djupt tryck på artärer och vener, att inga petekier uppstår.
Rättsläkaren menar att det är ovanligt.

Instämmer.
Utöver det tror J hade stor nytta av ridningen i sig vid mordet. Det kräver simultankapacitet att hålla ett fast tag i tyglar, göra sig tung sadeln, trycka med benen och dessutom parera rörelserna från hästen.
Citera
2023-04-12, 13:44
Medlem
Citat:
Jag har ingen juridisk bakgrund men läser på lite allteftersom diskussionerna i tråden fortskrider. Hur ser du på nedanstående paragraf t ex och att MH släpper händerna självmant?

I 23 kap. 3 § BrB står att ansvar för försök, förberedelse eller stämpling inte ska ådömas den som frivilligt föranlett att brottet inte fullbordats. Paragrafen utgör en så kallad ursäktande omständighet i och med att den tar bort ett ansvar som annars skulle ha ådömts en person.

För att paragrafen ska vara aktuell krävs alltså att tillbakaträdet har varit just frivilligt, det vill säga att man hade kunnat fullfölja brottet men att man själv väljer att inte göra det. I den situation du beskriver i din fråga hade det alltså krävts att gärningspersonen gjorde ett eget val att inte fullfölja brottet (exempelvis på grund samvetskval). Det räknas till exempel inte som frivilligt om personen ångrar sig av den anledningen att polisen varit på väg att upptäcka brottet och att det är därför man avbryter brottet.

Förstår ärligt talat inte alls vad du skriver eller syftar på. Vadå hur jag ser på att hon släpper händerna självmant? Varför skulle hon inte släppa självmant och vad spelar det för roll? Hur länge ska man hålla efter någon är livlös för att ha ansvar, och ska man behöva tvingas bort?

Vad menar du med paragrafen? Det gäller "den som frivilligt föranlett att brottet inte fullbordats". På vilket sätt har hon verkat för att brottet inte skulle fullbordas? Fullbordades inte brottet?
Senast redigerad av Dogmatix 2023-04-12 kl. 13:52.
Citera
2023-04-12, 13:44
Medlem
Citat:
Avseende punkt nr 3 så är det väl inte så att man bara bortser från JJs berättelse utan rätten kommer att göra en värdering av utsagan.

Man gör väl någon typ av sannolikhetsbedömning i hur stor utsträckning den kan anses vara sanningsenlig. I den beräkningen tar man t ex hänsyn hur detaljerad den är, hur självutlämnande den är om både sin egen brottslighet och annans och hur väl den överensstämmer med övrig stödbevisning.

Det vi kan konstatera från JJs berättelse är att den är väldigt självutlämnande och hon pekar ut sig själv som den drivande från start till stopp. Hennes berättelse stämmer överens med den övriga stödbevisning som tagits fram i fup:en och som skulle kunna bekräfta hennes historia.

Med det sagt så tycker jag inte det är självklart att rätten kommer att förkasta JJs utsaga bara för att det är den medåtalades uppgifter. Men rätten kanske ändå hittar hål i den och bedömer trovärdigheten som lägre/obefintlig. Men att den bara kommer och förkastas i sin helhet, sett till hur självutlämnande den är, det tror jag inte.

Nej, absolut inte. Precis som jag skrev så säger praxis att man skall ta en medtilltalads utpekande med särskilt stor försiktighet. Man bortser eller förkastar den alltså inte.

Jag tycker du beskriver det väl. Man bedömer trovärdigheten och tillförlitligheten hos den medtilltalade genom att se om berättelsen t ex är detaljerad och konstant över tid. Sedan ställs dennes utpekande/berättelse mot övrig bevisning, för att se om den vinner stöd i utredningen. Man ser till om den medtilltalades utsaga är självutlämnande och innebär nackdelar för denne själv. Till detta prövar man också om den medtilltalade har något konkret skäl eller motiv för att beljuga/beskylla den utpekade.

En annan sak som ingår i denna bevisvärderingsmodellen, som är väldigt relevant i detta fallet, är att det liksom inte räcker med att den medtilltalades berättelse i kombination med stödbevisningen styrker dennes egna erkännande/medgivande - utan att det skall styrka den utpekades skuld.
Citera
2023-04-12, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Kommenterar även om inlägget inte är till mig.

Din iakttagelse gällande M:s passivitet tror jag kommer att vara av stor vikt också när tingsrätten tar sitt beslut, för det väger tungt i sammanhanget.
Det kan vara som du menar, att M tog bort T:s händer men fort släppte.

Se mitt tidigare inlägg idag där jag utifrån förhör med J, ger exempel på hur J håller sig nära sanningen när hon tar till sina lögner.
Det är därför inte omöjligt att dessa påstådda 10 sekunder ligger nära sanningen; se rättsläkarens utlåtande om skadad struktur i närheten av den punkt som reglerar puls/blodtryck. Vad vill jag säga med det? - Jo, att T kan ha slutat kämpa emot efter 10 sekunder då hon drabbats av "betydande blodtrycksfall med sänkt medvetandetillstånd." Men istället för att släppa greppet som J hävdar att hon har gjort, så fortsätter hon hålla ytterligare några minuter?

Jag såg ditt tidigare inlägg och det var väldigt välskrivet och håller med dig i det skrivna.

Om jag försöker se objektivt på efterförloppet så talar det mer för att JJ har en större skuld i mordet än att det skulle ge stödjande bevis för att de även utfört mordet i samförstånd.
Citera
2023-04-12, 13:50
Avslutad
Citat:
Om vi försöker bena ut det som anses vara i samförstånd gällande tiden före och tiden efter och som anses vara en sammanhängande trovärdig kedja:

1. Tiden före mordet på Nöjet. Det finns inga bevis på att det förelegat ett samförstånd om mord, möjligtvis ett samförstånd om misshandel.

2. Tiden under mordet finns inga bevis kopplade mot MH möjligtvis mer än att hon var aktiv och inte sov. Men inget som binder henne till gärningen.

3. Tiden efter mordet är det en motvillig MH som följer med. Både JJ och MH uppger att JJ i princip gör det mesta, de få gånger JJ inte klarar av ett moment fysiskt förmår hon MH att göra en stödinsats. Att MH i princip bara är med och att JJ inte kräver mer av MH säger också något om samförståndet kring mordet.

Jag tror att MH var passiv vid gärningen, ingrep inte. Alternativt tog bort TTs händer från JJ och släppte sen taget när TT blev medvetslös. Då fortsatte JJ mordet på en försvarslös TT. Det gör att efterförloppet är mer logiskt då JJ är skyldig till att döda TT och därmed gör det mesta av jobbet själv men MH var där och ingrepp inte och därför är väldigt motvilligt med i efterförloppet.
Mina kommentarer:
Det fanns ett gemensamt handlande inne på Nöjet 1 timme innan mordet, där Maja och Johanna agerade gemensamt mot Tove vid ett bråk. Maja uppger inte att hon blir uppmanad av Johanna att ge sig in i gruffet på Johannas sida, utan hon gör det på eget bevåg.

Efter Nöjet finns ett gemensamt handlande i att hålla utkik efter T och prata med henne för att få henne med sig. Det går inte att fastställa exakt vad Johanna och Maja hade för avsikt med detta. Men de agerade gemensamt för att få henne med sig.

Vad som hände i lägenheten är oklart. Både Johanna och Maja lämnar oriktiga uppgifter. Majas uppgifter motbevisas av tidslinjen för mordet och övriga händelser i närhet av mordet som går att objektivt fastställa. Här är dock svagheten i målet, det går inte att närmare bevisa vad hon gjort.

Efter mordet agerar de i samförstånd när de hjälps åt att forsla bort kroppen. Att Maja deltagit motvilligt kommer från Majas vittnesmål och ska inte tas för en sanning. Maja kan ha känt en större olust inför en död kropp än Johanna, och därför varit mindre pigg på att ta i kroppen. Det behöver inte betyda att hon inte deltog i samförstånd. Det finns ju också uppgifter från Johanna att plastpåsar sätts över Ts huvud för att Maja tycker att det är läskigt att titta på henne. Maja är också följare och tar regelmässigt mindre initiativ än Johanna. Det hade varit högst avvikande om Maja hade steppat upp och tagit ledningen vid bortforslingen av kroppen.

Rätten får göra en sammanvägd bedömning av om det kan anses ställt utom rimligt tvivel att hela gärningen genomfördes gemensamt och i samförstånd, eller om det finns rimligt tvivel att samförståndet pausades under mordet för att sedan återuppstå vid bortforslingen av kroppen.
Citera
2023-04-12, 13:51
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Som jag skrev, finns det en möjlighet att hon slumrat till före första toabesöket, om det nu var dit hon gick. Därefter tror jag inte att hon sov, möjligtvis halvsov.

Jag tror det finns substans, undanhållanden och lögner i bådas versioner.
Låter mest troligt, ja.

Omständigheter: hon uppges ha fått fem timmars sömn på några dygn. Då måste hennes hjärna åtminstone befinna sig i halvdvala. Lägg till lagom fylla på ovanpå det och för lite mat under dagen.
Till och med J säger i sitt första förhör att M hade låg energi denna natt. Det var också innan hon kunde föreställa sig att hon skulle åka dit för mord.

Är det naturligt att vilja sova kl 02 på natten, kan man fråga sig, för mordet begicks ju inte dagtid. Svaret är såklart givet.

Det finns individer, särskilt unga personer, som sover sig igenom högre ljud än några dunsar och påringningar. Men, invänder någon, hon kunde väl inte falla i djupsömn inom 20 minuter? - Ja, om hon lider av allvarlig sömnbrist.

Ljuden då? Ser två möjligheter/förklaringar här; antingen hörde hon, men stängde av/höll för öronen utan att veta exakt vad som pågick bakom stängd dörr. Ville heller inte veta.
Alternativt trängde ljuden igenom i sömnen, men som bakgrundsljud utan att några larmklockor ringde.
Citera
2023-04-12, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix

Absolut! Mordet på Madeleine i Långshyttan är ett bra exempel. Där satt Madeleine i mitten av baksätet, då passagerarna till höger och vänster av henne höll fast henne, medans en person i bagaget ströp henne. Dessa två som höll fast henne fälldes också för Mord.
Citera
2023-04-12, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Absolut! Mordet på Madeleine i Långshyttan är ett bra exempel. Där satt Madeleine i mitten av baksätet, då passagerarna till höger och vänster av henne höll fast henne, medans en person i bagaget ströp henne. Dessa två som höll fast henne fälldes också för Mord.

Satt faktiskt precis och tänkte på det fallet och försökte minnas hur de dömdes där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in