Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-11, 23:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Antingen är du helt omedveten om hur (vissa av) medierna systematiskt ger en vilseledande bild av verkligheten eller så försöker du dölja detsamma.

Du kanske har följt diskussionen med HerrGickhan? Måste jag börja om på ny kula med dig. Kom med exempel.
Citat:

För att återgå till tråden så hittar du grundläggande problem här:
Kinas utsläpp mot nya rekord: ”Väst naivt”
https://www.nyteknik.se/nyheter/kinas-utslapp-mot-nya-rekord-vast-naivt/604498

Så länge en majoritet av befolkningen är så otroligt naiva (som du är ett exempel på) är problemen olösliga.
Är detta exempel på media som du anser överdriver? Vad är det som överdrivs? Kinas utsläpp?
Citera
2023-04-11, 23:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Varför är de förklaringar du fått tidigare inte värda att tänka över?

Förklara istället vilka dessa faktorer enligt dig är och vad som tyder på att orsakerna fortsatt och även har fördröjda effekter.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6033150/
Mängden CO2 då och nu är så olika att resonemangen haltar.

Citat:
Du kanske har följt diskussionen med HerrGickhan? Måste jag börja om på ny kula med dig. Kom med exempel.

Är detta exempel på media som du anser överdriver? Vad är det som överdrivs? Kinas utsläpp?
Givetvis inte. Artikeln i Ny Teknik visar hur (medvetet eller omedvetet) naiva du och dina gelikar är.
Citera
2023-04-12, 00:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Vad är anmärkningsvärt, mer specifik. Vilka tipping points är det som kan avfärdas som osannolika, enligt dig eller ännu hellre andra forskare? Länken till svt som du säger innehåller kommentarer verkar ju mest som en sammanfattning och ingen kritik eller ifrågasättande öht.

Jag skriver inte att det är osannolikt, men han argumenterar för att det som inte är säkert ändå ska betraktas som en nödsituation. I vanliga fall brukar vapen och ammunition bestämmas efter villebrådet.

Citat:
De svenska utsläppen är i paritet med världsgenomsnittet.

Enligt vilken beräkning?

Citat:
Då kanske du vill vara så god att kvantifiera och motivera denna kvantifiering av begreppet "försumbart"?

0.16 procent är mycket om det är < 0.16 procent som släpper ut det.

Det är inte enskilda individer som släpper ut jämnt fördelat, varvid beräkningen delat med antalet individer är helt vanvettig.

Citat:
Varför argumenterar du inte för att amerikanarna gör för lite istället?

Det är bara du som inte förstår att min kritik mot Parisavtalet och liknelsen med hur sjuåringar spelar fotboll är just det.

Citat:
Min bild av vår diskussion är att jag efterfrågat argument och att du ska specificera vad du menar. Kan du falsifiera detta och visa på var jag angripit dig, med exempel på något jag skrivit?

Din bild är inte ett argument. Det är en åsikt.
Citera
2023-04-12, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är inte enskilda individer som släpper ut jämnt fördelat, varvid beräkningen delat med antalet individer är helt vanvettig.
Vad är enligt dig då ett vettigt sätt att räkna? Att räkna per land är uppenbart vanvettigt.
Citera
2023-04-12, 07:49
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Mängden CO2 då och nu är så olika att resonemangen haltar.

Poängen var ju att du skulle motivera varför den vetenskapliga förklaringen, som det råder konsensus kring, skulle vara ogiltig för att du inte kan förklara en period som du ser som så "olik så resonemangen haltar".

Det blir ett "argument from ignorance ".
Citat:

Givetvis inte. Artikeln i Ny Teknik visar hur (medvetet eller omedvetet) naiva du och dina gelikar är.
Flög dig över huvudet ser jag. Det är lite festligt att klaga på en orättvis media och sedan länka direkt till media så fort det passar.
Citera
2023-04-12, 08:53
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Jämför med BNP och BNP per capita.
BNP per capita säger något om levnadsstandarden i ett land. Även om lönerna, utgifter och vinster inte är jämt fördelade bland företag och privatpersoner i ett land.

Schweiz har högre levnardsstandard än Indien eller hur?

De har betydligt lägre BNP, men betydligt högre BNP per capita.

Utsläppen måste också normaliseras efter storleken på grupperna som släpper ut. Det är fullständigt självklart, även om just du råkar hävda annorlunda.
Senast redigerad av MrArtur 2023-04-12 kl. 08:57.
Citera
2023-04-12, 09:04
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Poängen var ju att du skulle motivera varför den vetenskapliga förklaringen, som det råder konsensus kring, skulle vara ogiltig för att du inte kan förklara en period som du ser som så "olik så resonemangen haltar".

Det blir ett "argument from ignorance ".
Befintlig data är givetvis tillräcklig motivering för att visa att förutsättningarna för tidigare och nuvarande temperaturökning är olika. Det går inte att dra några säkra slutsatser utifrån befintligt underlag.
Citat:
Flög dig över huvudet ser jag. Det är lite festligt att klaga på en orättvis media och sedan länka direkt till media så fort det passar.
Nej, det var inget som ”flög över huvudet”. Det är du som har mycket kvar att lära om hur MSM fungerar.
Citera
2023-04-12, 09:14
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Befintlig data är givetvis tillräcklig motivering för att visa att förutsättningarna för tidigare och nuvarande temperaturökning är olika. Det går inte att dra några säkra slutsatser utifrån befintligt underlag.

Så hur kan du då använda tidigare perioder som du inte vet något om för att utesluta kända orsaker om den nuvarande (som vi faktiskt vet något om)?

Citat:

Nej, det var inget som ”flög över huvudet”. Det är du som har mycket kvar att lära om hur MSM fungerar.
Okidoki.
Citera
2023-04-12, 09:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Så hur kan du då använda tidigare perioder som du inte vet något om för att utesluta kända orsaker om den nuvarande (som vi faktiskt vet något om)?
Det är mycket känt om tidigare perioder och det går givetvis inte att isolera de senaste 50 åren från historiken.
Citera
2023-04-12, 09:55
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det är mycket känt om tidigare perioder och det går givetvis inte att isolera de senaste 50 åren från historiken.
Vad menar du?
Vad är det som är känt om tidigare perioder som möjliggör tolkningen att det är något annat än konsensusförklaringen som driver nuvarande uppvärmning?
Citera
2023-04-12, 10:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vad menar du?
Vad är det som är känt om tidigare perioder som möjliggör tolkningen att det är något annat än konsensusförklaringen som driver nuvarande uppvärmning?
Temperatur och koldioxidhalt (se mina tidigare inlägg om något är oklart härvidlag).
Citera
2023-04-12, 10:16
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Temperatur och koldioxidhalt (se mina tidigare inlägg om något är oklart härvidlag).
Det är ju läst och besvarat. Måste vi verkligen ta det en gång till?

Vad är det i tidigare kända eller okända orsaker till tidigare uppvärmningar mer specifikt, som talar för att konsunsusförklaringen till nuvarande uppvärmning inte håller eller värd att bortse ifrån?

Det är väl en mycket rimlig fråga som kräver ett svar? Det handlar ju om vad, vilka konkreta argument du bygger din föreställning på.

Jag har ärligt lite svårt att förstå hur oviktigt sådana "detaljer" (ironi) verkar vara i förnekarvärlden. Är det inte helt uppenbart att något måste tyda på att det man framför är det som gäller? Är inte det ett kritiskt kriterie för alla föreställningar?

Går du in på en bilaffär också och köper en ny bil utan att först titta på vad du har på kontot och utan att verifiera att köpet går igenom, hävda att det sedan är din bil? Behövs verkligen inget som tyder på att dina övertygelser stämmer med verkligheten?
Senast redigerad av MrArtur 2023-04-12 kl. 10:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in