2023-04-09, 19:13
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Nej, jag får säga det att det är häpnadsväckande att inte BWs påstådda möte med Helena inte alls berörs av media efter SLA-artikeln. Detta är ju då inte bara någon som påstås ha sett Helena utanför Stadt utan också återger för reportern vad hon har sagt och att han "till och med" fått en kram innan hon gick.

BW måste ju blivit ordentligt hörd om detta hos Polisen. Detta erlagda vittnesmål tycker man även kunna vara en allmän handling hos dem, och som då journalister kan ta del av. I och med att han BW själv har kommunicerat ut detta till SLA tre dagar efter försvinnandet. Detta vittnesmål borde ju då kan man tycka Jenven kunna med enkelhet berätta om i just: "Att lösa ett mord"(Viaplay, TV3, 2022).

Hade han glömt det ? Vi kan även ta det GW berättar om i "Veckans brott" och även TV4s Nyhetsmorgon: ingenting om någon vän till Helena som hon pratat med innan hon gick. Lotte Dalsgaard som säger i sin bok att hon har fått ta del av polisrapporter, vittnesmål och dylikt säger heller ingenting om detta, men är ändå för övrigt allmänt sett mycket utförligare än P4-dok. Ingenting då i "Efterlyst"(1996) heller då som inte borde kunna vara styrt av Ulrika ej heller Jenven själv för den delen. Frågan är varför Fredrik Unden inte gjort ett bättre journalistiskt jobb då han själv kunde plöjt igenom tidningsartiklar som kom strax efter försvinnandet. Var tidningen SLA så liten och obetydlig då så även han oberoende av Jenven missat det ?

Detta är mycket konstigt. Kan det till och med vara så att BWs vittnesmål inte ens finns hos Polisen. Att man har missat att föra ner det på papper eller band och därför kan det ej räknas in efterhand som något hållbart material för en dokumentär eller TV-inslag ? För jag har mycket svårt att tänka mig att detta vittnesmål skulle vara sekretessbelagt när BW själv basunerat ut detta i SLA.

Ugglan vad är det för vittne: NP ? Vart såg detta vittne Helena ? På torget ? Vill du berätta mer om vart du sett detta eller hört om detta ? Jag ifrågasätter inte riktigheten i din uppgift utan är endast nyfiken.
Om du läser den fjärde länken med SLA som du nämner så står det klart och tydligt att reportern skriver att Björn Wallberg "tror sig vara den som sist pratade med Helena innan hon lämnade Stadshotellet". Det tolkas väl närmast som om dom träffades inne på hotellet och inte utanför som du påstår och som oftast sagts. Även av mig. BW kan alltså ha släppts in och där träffat Helena. Eller så ljuger han. Frågan kvarstår om någon sett BW och Helena tillsammans inne på eller utanför hotellet.
Citera
2023-04-09, 19:32
Medlem
Du har rätt i att Pudelfrillan och jag inte är överens om hur dumpningen av kroppen med båten gick till. Här vill jag gärna höra dina tankar.

Jag tror generellt att MKs andel i brottet är begränsad. Han hjälpte endast till med det praktiska tex genom att bära kroppen. Han har inte aktivt skadad Helena när hon levde, det är min uppfattning.

Jag tror idén att ge sig ut på sjön var Björns. Jag tror att MK följde med i båten och att de tillsammans puttade i kroppen, den har med all säkerhet tyngts på något sätt.

Sedan tror jag MK släpps av i lilla hamnen, springer till bilen som står på cykelbanan. Det är BWs bil som använts denna natt. MK kör iväg och ställer den på sjukhusparkeringen innan han springer till den lägenheten där han står skriven. BW fortsatte med båten ut till Dillö och sov där.
Vad tror du?
Citat:
Ursprungligen postat av MissPeeRat
Och vad skall jag som er främsta supporter då tro? Ja, givetvis väljer jag att tro på dig, för annars blir ju parkeringen på cykelvägen helt obegriplig. Jag stödjer dig till 100% i detta fall!

Kjam!
Citera
2023-04-09, 20:41
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Om du läser den fjärde länken med SLA som du nämner så står det klart och tydligt att reportern skriver att Björn Wallberg "tror sig vara den som sist pratade med Helena innan hon lämnade Stadshotellet". Det tolkas väl närmast som om dom träffades inne på hotellet och inte utanför som du påstår och som oftast sagts. Även av mig. BW kan alltså ha släppts in och där träffat Helena. Eller så ljuger han. Frågan kvarstår om någon sett BW och Helena tillsammans inne på eller utanför hotellet.

Det behöver inte vara så att BW antingen träffade Helena inne på Stadt eller att han ljög. Om han träffade och pratade med Helena direkt när hon kom ut från Stadt, och de stod på trappan, precis utanför, och hon gick därifrån efter det, så träffade han ju henne "innan hon lämnade Stadshotellet". Även om de stod några meter från utgången, så tycker jag inte att det är något konstigt med uttrycket.
Citera
2023-04-09, 21:15
Medlem
MissPeeRats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Du har rätt i att Pudelfrillan och jag inte är överens om hur dumpningen av kroppen med båten gick till. Här vill jag gärna höra dina tankar.

Jag tror generellt att MKs andel i brottet är begränsad. Han hjälpte endast till med det praktiska tex genom att bära kroppen. Han har inte aktivt skadad Helena när hon levde, det är min uppfattning.

Jag tror idén att ge sig ut på sjön var Björns. Jag tror att MK följde med i båten och att de tillsammans puttade i kroppen, den har med all säkerhet tyngts på något sätt.

Sedan tror jag MK släpps av i lilla hamnen, springer till bilen som står på cykelbanan. Det är BWs bil som använts denna natt. MK kör iväg och ställer den på sjukhusparkeringen innan han springer till den lägenheten där han står skriven. BW fortsatte med båten ut till Dillö och sov där.
Vad tror du?

Varför skall jag svara på dina frågor? Det är ju din och Pudelfrillans teori och jag håller med er om vad ni än säger för jag älskar er.

Men du verkar ju vara en trevlig prick så du skall få sex frågor som kan ge dig svaren på din fråga. Kom ihåg att klockan obönhörligt går framåt innan du svarar på frågorna och tänker igenom ditt schema.

1. Tränade MiKj inför Stockholm marathon?
2. Om MiKj är folkbokförd på ett ställe och BW på ett annat, hur i all sin dar har GW förstått att de två bor tillsammans på Dillön?
3. Var BW:s pök på Dillön?
4. Är det bra eller dåligt att dela på sig eller vara tillsammans under ett sådant här skede?
5. Det är bra med vittnen. Finns det någonstans någon officiell person som mitt i natten kan "råka" söka igenom bilen och se att Helena inte ligger i den? Finns det något smart ställe där man kan få bilen genomtittad på enkelt sätt?
6. Varför frågade polisen om vilken bil BW hade i Radbyn? Det måste han väl ha vetat själv, om han nu säger att han var där...

Jag kommer att hålla med dig och Pudelfrillan om alla svar du har på ovanstående frågor. Det är ju trots allt er teori och inte min.
Citera
2023-04-09, 21:24
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det behöver inte vara så att BW antingen träffade Helena inne på Stadt eller att han ljög. Om han träffade och pratade med Helena direkt när hon kom ut från Stadt, och de stod på trappan, precis utanför, och hon gick därifrån efter det, så träffade han ju henne "innan hon lämnade Stadshotellet". Även om de stod några meter från utgången, så tycker jag inte att det är något konstigt med uttrycket.
Sant. Jag ville bara upplysa IB03 att Jenvén, och alla övriga, som menar att man tappar bort Helenas göranden så snart hon lämnar hotellet inte nödvändigtvis då bortser från BW och vad han sade till SLA.
Citera
2023-04-09, 21:44
Medlem
Tack för intressanta frågor.
Synd med bara 0-0 i dag.
Du ska få mina svar, hoppas jag gör ok ifrån mig och att du vill hjälpa till lite med rättandet:
1. Nej, han sprang alltså kortare.
2. Förhör + MKs kommentar på facebook under bilden på soffan.
3. Menar du hans alibi? Ja.
4. GM agerade smart. De var tillsammans när de behövde vara det. Delade på sig direkt när det inte behövdes längre.
5. Mycket smart. Felparkering vid sjukhuset.
6. Polisen har missförstått det mesta. GM har outsmartat polisen.
Citat:
Ursprungligen postat av MissPeeRat
Varför skall jag svara på dina frågor? Det är ju din och Pudelfrillans teori och jag håller med er om vad ni än säger för jag älskar er.

Men du verkar ju vara en trevlig prick så du skall få sex frågor som kan ge dig svaren på din fråga. Kom ihåg att klockan obönhörligt går framåt innan du svarar på frågorna och tänker igenom ditt schema.

1. Tränade MiKj inför Stockholm marathon?
2. Om MiKj är folkbokförd på ett ställe och BW på ett annat, hur i all sin dar har GW förstått att de två bor tillsammans på Dillön?
3. Var BW:s pök på Dillön?
4. Är det bra eller dåligt att dela på sig eller vara tillsammans under ett sådant här skede?
5. Det är bra med vittnen. Finns det någonstans någon officiell person som mitt i natten kan "råka" söka igenom bilen och se att Helena inte ligger i den? Finns det något smart ställe där man kan få bilen genomtittad på enkelt sätt?
6. Varför frågade polisen om vilken bil BW hade i Radbyn? Det måste han väl ha vetat själv, om han nu säger att han var där...

Jag kommer att hålla med dig och Pudelfrillan om alla svar du har på ovanstående frågor. Det är ju trots allt er teori och inte min.
Citera
2023-04-09, 21:53
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Sant. Jag ville bara upplysa IB03 att Jenvén, och alla övriga, som menar att man tappar bort Helenas göranden så snart hon lämnar hotellet inte nödvändigtvis då bortser från BW och vad han sade till SLA.

Det kanske avses att Helenas göranden försvann efter det att hon lämnade "hotell-området"; Stadt, samtal med några personer, torget. BW, och att/om han pratade med Helena, borde höra till "hotell-området". Efter att hon gått i riktning mot Österlånggatan, så verkar det inte finnas några helt säkra vittnesiakttagelser.

Jag ställer mig dock, som så många andra gör och har gjort, frågande till varför BW:s vittnesmål om samtalet med Helena i samband med/innan hon går iväg hemåt aldrig nämns. Hur kan det inte ses som viktigt, då han själv säger att han tror att han var en av de sista att se Helena innan hon försvann.
Citera
2023-04-09, 22:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
/.../

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
/.../

Jag tror inte att vi ska märka ord så mycket. Det är bättre att läsa in en viss "marginal" i olika uttalanden. Men visst finns möjligheten att BW skulle ha hunnit in på Stadt, men han kan lika gärna ha befunnit sig på trappan eller på trottoaren utanför. (Varför skulle han ens släppas in när Stadt var i färd med att stänga?) Det finns minst tre namngivna personer som träffade Helena utanför Stadt, varav BW är en av dem. Vem som var sist att träffa henne, lär vi nog aldrig få veta.

Varför BW inte förekom mer i media, kan ha många anledningar. En anledning kan vara att han helt enkelt uppmanades av polisen att av utredningstekniska skäl inte prata mer i media. En annan anledning kan vara att BW insåg/kände att det typ "fick räcka med bara ett uttalande". Men det kan självklart vara så att BW blev misstänkt av polisen ett tag (vilket givetvis då diskvalificerar honom som en av GW Perssons två gubbar) och av den anledningen inte kände sig bra nog till mods att figurera i pressen något mer. Men visst har också jag funderat en hel del över allt detta.

Det förtjänas att igen påpekas att det inte var bara BW och Ulrika som visste att Helena skulle gå hem. Vi vet att också folk inne på Stadt hade hört Helena fråga om det var någon mer som skulle åt hennes håll (citerat från media). Om vi samlar ihop att Helena hade för avsikt att hem och att hon ville ha frisk luft, finns det absolut ingenting som pekar på att Helena varken skulle ha accepterat skjuts eller än mindre ha frågat efter någon. Allt tyder på att Helena gick hem med manligt sällskap. Iakttagelsen utanför gamla Systembolaget av en kvinna och en man som gick bort från torget samt iakttagelsen på Marieholmsbron, säger sammantaget med övertygelse att Helena gick hem. Sedan händer det något.
Citera
2023-04-10, 03:48
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag tror inte att vi ska märka ord så mycket. Det är bättre att läsa in en viss "marginal" i olika uttalanden. Men visst finns möjligheten att BW skulle ha hunnit in på Stadt, men han kan lika gärna ha befunnit sig på trappan eller på trottoaren utanför. (Varför skulle han ens släppas in när Stadt var i färd med att stänga?) Det finns minst tre namngivna personer som träffade Helena utanför Stadt, varav BW är en av dem. Vem som var sist att träffa henne, lär vi nog aldrig få veta.

Varför BW inte förekom mer i media, kan ha många anledningar. En anledning kan vara att han helt enkelt uppmanades av polisen att av utredningstekniska skäl inte prata mer i media. En annan anledning kan vara att BW insåg/kände att det typ "fick räcka med bara ett uttalande". Men det kan självklart vara så att BW blev misstänkt av polisen ett tag (vilket givetvis då diskvalificerar honom som en av GW Perssons två gubbar) och av den anledningen inte kände sig bra nog till mods att figurera i pressen något mer. Men visst har också jag funderat en hel del över allt detta.

Det förtjänas att igen påpekas att det inte var bara BW och Ulrika som visste att Helena skulle gå hem. Vi vet att också folk inne på Stadt hade hört Helena fråga om det var någon mer som skulle åt hennes håll (citerat från media). Om vi samlar ihop att Helena hade för avsikt att hem och att hon ville ha frisk luft, finns det absolut ingenting som pekar på att Helena varken skulle ha accepterat skjuts eller än mindre ha frågat efter någon. Allt tyder på att Helena gick hem med manligt sällskap. Iakttagelsen utanför gamla Systembolaget av en kvinna och en man som gick bort från torget samt iakttagelsen på Marieholmsbron, säger sammantaget med övertygelse att Helena gick hem. Sedan händer det något.
Kan du länka var det stått att hon sagt att hon frågat om någon ska GÅ åt mitt håll?
Citera
2023-04-10, 04:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Kan du länka var det stått att hon sagt att hon frågat om någon ska GÅ åt mitt håll?

Jag länkade flera gånger för bara någon vecka sedan, och i det medieinslaget hördes Helena fråga om någon just skulle åt hennes håll. Kom ihåg en sak: Jag hittar aldrig på något!
Senast redigerad av Ugglan. 2023-04-10 kl. 05:10.
Citera
2023-04-10, 05:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Bara så att alla vet!
Citera
2023-04-10, 07:02
Medlem
Fantastiskt. Och ändå har du inte förstått att BW o MK är GWs gubbar. Det fattar så gott som alla vi andra.
Helena gick INTE hem. Hon fick skjuts av vänner och därför var en bil med i händelsen från början.
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Bara så att alla vet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in