2023-04-08, 18:30
Medlem
MissPeeRats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Om du berättar vad du vet! Att man inte är överens på detaljnivå är snarare än styrka än en svaghet. Det här är som sagt detaljer som inte är viktiga i det stora hela.

BW är skyldig till dråpet och MK är skyldig till att ha hjälpt till under efterspelet. Jag och många med
mig har mer förståelse för MKs beteende än vad han tror. Han var yngre än BW, som var en bestämd och aggresiv ledare. MK hamnade helt oplanerat och plötsligt i en väldigt ovanlig situation där BW dikterade villkoren fullständigt från start. Och innan MK visste ordet av var han inblandad på ett sätt som är svårt att snacka bort. I den inledande stressen och paniken bestämde han/såg sig tvungen att hjälpa BW och sedan har han väl tyckt att det inte fanns en väg tillbaka. Nu finns det ju visst det, genom att våga göra det enda rätta.

Och vad skall jag som er främsta supporter då tro? Ja, givetvis väljer jag att tro på dig, för annars blir ju parkeringen på cykelvägen helt obegriplig. Jag stödjer dig till 100% i detta fall!

Kjam!
Citera
2023-04-08, 18:45
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Varför svarar du då med "100" på frågor som ingen kan besvara förutom GM själva?

För att jag är övertygad om båten givetvis.
Hade vi haft tillgång till ett facit hade du själv fått se att jag har rätt på den punkten.
Citera
2023-04-08, 18:52
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
En fråga bara. Om MiKj vill förvilla genom att ställa sin bil på cykelvägen. Är han då helt dum i huvet som använder sin egen bil som kan identifieras och leda till honom och få jobbiga frågor om om nån ser den och noterar regnumret?

Det har resonerats kring det smarta i att stå på cykelvägen. Jag vill då bara påpeka att om man redan har kört ned till hamnen, vilket påstås av vissa i tråden, så kan man parkera där i skydd av träd. Dvs risken i sammanhanget är på väg till och från hamnen.

Har man redan tagit risken att åka dit fullt synligt från husen så kan man lika gärna stå kvar. Att stå parkerad i en hamn är nämligen inte på något sätt anmärkningsvärt. Vem som helst kan parkera där och ge sig av ett par dagar. Ingen noterar en regskylt och ingen kikar in på en bil i det läget.

Att däremot spärra en cykelväg så att cyklande är tvungna att stiga av är att bjuda in till att folk skall stanna och kika och eventuellt lägga regskylten på minnet.

Det förtjänar att sägas igen, det som Ugglan och Judaland sagt, om gärningsmännen känner till området, vilket man gör om man har en båt i hamnen, så parkerar man uppe vid caféet (för att inte bli iakttagen på väg till hamnen). Fast undantag finns, har man redan kört ned så finns det inget skäl att parkera om bilen, då står man kvar.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-04-08 kl. 18:57.
Citera
2023-04-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Man behöver inte vara professor för att förstå att gärningsmännen agerade under extrem press och i brutal panik. I ett sådant läge finns det ingenting som heter "plan", "strategi" eller "kloka beslut". Allt kan sammanfattas i ett enda ord: Tur. Och tro mig: Gärningsmännen ville bort från hela området fortast möjligt efter det att de hade hämtat kroppen vid lekplatsen. De avlägsnade sig på två röda sekunder med hjärtat i halsgropen.
Gm borde vilja bort från området så snabbt som möjligt. Innebär det att du anser att bilen som Carina såg inte har med HA att göra?
Citera
2023-04-08, 21:40
Medlem
ThordOlavssons avatar
Jag lämnar den här tråden nu. Tråden fylls av tramsinlägg. Folk som borde veta bättre än att mata trollen matar trollen. Detta har även visat sig vara tråden som XXXXXXXXXXXXX glömde så jag ger fan i tråden.
Citera
2023-04-08, 21:53
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Varför svarar du då med "100" på frågor som ingen kan besvara förutom GM själva?

Det var endast en fråga.
Överdriv inte allt i vanlig ordning.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-04-08 kl. 21:57.
Citera
2023-04-08, 23:04
Medlem
MrsPollifaxs avatar
En råttfälla någon 😄
Gärningsmän (och där tror jag att GW ev. har rätt vad gäller en av de ni käbblar om här) stannar inte kvar på brottsplatsen. Om en båt var inblandad låg den nån helt annanstans. Tror jag.
MrsP
Citera
2023-04-08, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det har resonerats kring det smarta i att stå på cykelvägen. Jag vill då bara påpeka att om man redan har kört ned till hamnen, vilket påstås av vissa i tråden, så kan man parkera där i skydd av träd. Dvs risken i sammanhanget är på väg till och från hamnen.

Har man redan tagit risken att åka dit fullt synligt från husen så kan man lika gärna stå kvar. Att stå parkerad i en hamn är nämligen inte på något sätt anmärkningsvärt. Vem som helst kan parkera där och ge sig av ett par dagar. Ingen noterar en regskylt och ingen kikar in på en bil i det läget.

Att däremot spärra en cykelväg så att cyklande är tvungna att stiga av är att bjuda in till att folk skall stanna och kika och eventuellt lägga regskylten på minnet.

Det förtjänar att sägas igen, det som Ugglan och Judaland sagt, om gärningsmännen känner till området, vilket man gör om man har en båt i hamnen, så parkerar man uppe vid caféet (för att inte bli iakttagen på väg till hamnen). Fast undantag finns, har man redan kört ned så finns det inget skäl att parkera om bilen, då står man kvar.
Det sista tvivlar jag på. Parkeringen till Bäcken är väl synlig från ekuddenvägen, att därifrån bära en livlös kropp ner mot hamnet skulle behövas göras i öppen terräng så att säga. Om de räknat med att ekuddenvägen innebär större chans till folk i rörelse i och med att det festades och folk i allmänhet gjorde en utökad raggarsväng neråt campingen (det var inte för inte som det infördes förbud mot fordonstrafik nattetid där senare), än i ett villaområde utan genomfardsled.
Citera
2023-04-09, 04:38
Medlem
Citat:
Om du berättar vad du vet! Att man inte är överens på detaljnivå är snarare än styrka än en svaghet. Det här är som sagt detaljer som inte är viktiga i det stora hela.

BW är skyldig till dråpet och MK är skyldig till att ha hjälpt till under efterspelet. Jag och många med
mig har mer förståelse för MKs beteende än vad han tror. Han var yngre än BW, som var en bestämd och aggresiv ledare. MK hamnade helt oplanerat och plötsligt i en väldigt ovanlig situation där BW dikterade villkoren fullständigt från start. Och innan MK visste ordet av var han inblandad på ett sätt som är svårt att snacka bort. I den inledande stressen och paniken bestämde han/såg sig tvungen att hjälpa BW och sedan har han väl tyckt att det inte fanns en väg tillbaka. Nu finns det ju visst det, genom att våga göra det enda rätta.
Japp, mordet på Tove har samma typ av gm. Där Johanna är den som är äldre och bestämmer och uppvisar psykopatvibbar och är den som stryper Tove med en medföljande yngre Maja som gör som hon blir tillsagd fast hon egentligen inte vill men hon kände att hon inte hade mycket till val.
Citera
2023-04-09, 06:11
Medlem
MissPeeRats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Det sista tvivlar jag på. Parkeringen till Bäcken är väl synlig från ekuddenvägen, att därifrån bära en livlös kropp ner mot hamnet skulle behövas göras i öppen terräng så att säga. Om de räknat med att ekuddenvägen innebär större chans till folk i rörelse i och med att det festades och folk i allmänhet gjorde en utökad raggarsväng neråt campingen (det var inte för inte som det infördes förbud mot fordonstrafik nattetid där senare), än i ett villaområde utan genomfardsled.

Helt rätt. Judaland och Ugglan vet inte ett dugg om hur det ser ut på Ekudden. Om de säger att det är bättre att parkera uppe vid Bäcken så är det säkert fel.
Citera
2023-04-09, 06:16
Medlem
MissPeeRats avatar
Citat:
Bilen var ljus till färgen men skenet från gatubelysningen kan ha bedragit lite.

Citat:
Ursprungligen postat av MissPeeRat
Inte så långt in på gryningen. Kolla själv imorgon får du se.

Kikade du nu på morgonen en halvtimme innan soluppgång? Det gjorde jag, hittade en lite rödaktig lampa och till min förvåning var alla vita bilar strax intill bronsfärgade. Jag uppmanar alla som är intresserade av fallet att göra samma expriment så förstår ni hur Carina kunde missta den parkerade vita golfen med påklistrad rail för en bronsfärgad bil.*

Fick tipset att kolla detta av GW.

Är detta sista påsken i frihet BW och MiKj?

* Att Carina sedan inte återsåg en golf när polisen körde runt henne berodde på den påklistrade railsen plus att hon är gravt närsynt.
Senast redigerad av MissPeeRat 2023-04-09 kl. 06:39.
Citera
2023-04-09, 06:38
Medlem
MissPeeRats avatar
Då så Pudelfrillan - vad vet vi idag?

Jag håller stenhårt på Skvagg: att BW och MiKj åkte ut med båten tillsammans medan deras vita golf lyste bronsfärgad under gatlampan på cykelvägen vid 03:30 tiden på morgonen, c:a 27 minuter innan soluppgången.

Om BW och MiKj kom tillbaka till bilen så hinner de köra de dryga 2 milen till Dillön och vara "där de bor" inom den tidsram som GW satt upp, att de är hemma mellan 3 och 4.

Men om du har rätt, att BW ror ensam till Dillön. Varför åker då inte MiKj bara därifrån efter att ha fyllt Helenas ryggsäck med grus och sten. Tror du verkligen att det tar så lång tid?

Jag är övertygad att du inom de närmaste dagarna vet precis samma som Skvagg.

Tillsammans är vi supersmarta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in