2023-04-09, 11:10
Medlem
Det är ett snobberi, förstås. Oerhört löjeväckande. Jag tror att vi i efterhand kommer att förknippa matsnobberiet med 2010-talet lite som vi idag ser överdrivet solande som en 80-talsgrej.

Kunskap som blindtarm till konsumtion.

Jag föreslår att du läser tråden om tacky medelklass. Där hittar du fler fenomen som de här matsnobbarna sysslar med.
Senast redigerad av Bubo.bubo 2023-04-09 kl. 11:13.
Citera
2023-04-09, 11:39
Medlem
WitchcultTodays avatar
Jag håller på så. Den har ju inte det?

Men sedan gör man ju inte alltid lasagne, tacos och annat på "originalvis" så egentligen kan man ju tjafsa om varenda jävla maträtt.

Det är dock ett särskilt krig om Carbonara i specifikt matgrupper på Facebook, ja.

Men där ska ju alla bara tjafsa, provocera och "vara roliga" - så de lägger upp en bild på korv och bröd och kallar det Carbonara.

"Vår" svenska Carbonara är väl någon gräddhistoria med något deppigt fläsk till? Det är helt ok..

Men alla borde prova att äta eller tillaga en, ja just det, äkta Carbonara. Så otroligt gott! Mycket godare!

Den vi modifierat (försämrat liiiite ändå) här kan nog tänkas vara mer barnvänlig och uppskattas mer i familjer än en äkta?
Citera
2023-04-09, 12:21
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokpokpok
Har du grädde och bacon i så är det en skinksås. Varför envisas med att kalla det carbonara om du inte lagar en carbonara?

Men sluta var så jävla bajsnödig. En SVENSK carbonara är lök, grädde, bacon, svartpeppar, spagetti och en äggula på toppen. Att du får nåt helt annat när du beställer en carbonara i Italien är totalt oväsentligt om du befinner dig i Sverige.

Innan du rättar mig: vad tror du att du får på tallriken om du beställer en pasta carbonara på Leffes lunchrestaurang i Finspång?
Citera
2023-04-09, 12:28
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Men sluta var så jävla bajsnödig. En SVENSK carbonara är lök, grädde, bacon, svartpeppar, spagetti och en äggula på toppen. Att du får nåt helt annat när du beställer en carbonara i Italien är totalt oväsentligt om du befinner dig i Sverige.

Innan du rättar mig: vad tror du att du får på tallriken om du beställer en pasta carbonara på Leffes lunchrestaurang i Finspång?

Därför att det inte finns svensk Carbonara.
Det du får är en svensk skinksås med pasta - sjukt gott!

Var går gränsen för när Carbonara upphör att vara Carbonara?
Kan man ha i fisk eller blomkål i såsen och ändå kalla rätten för Carbonara?
Citera
2023-04-09, 12:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys

Konstigt att det inte finns någon svensk carbonara när jag sett just denna rätt på 2000 lunchmenyer sen 80-talet.

En svensk carbonara består NÄSTAN alltid av lök, grädde, bacon, svartpeppar, spagetti och en äggula på toppen. Det är det du får om du beställer en pasta carbonara på en svensk lunchrestaurang och det är det som folk förväntar sig att få.
Citera
2023-04-09, 12:45
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Konstigt att det inte finns någon svensk carbonara när jag sett just denna rätt på 2000 lunchmenyer sen 80-talet.

En svensk carbonara består NÄSTAN alltid av lök, grädde, bacon, svartpeppar, spagetti och en äggula på toppen. Det är det du får om du beställer en pasta carbonara på en svensk lunchrestaurang och det är det som folk förväntar sig att få.

Kan du köpta svensk parmaskinka också?
Eller svensk Champagne?

Rätten är jättegod men en Carbonara är nåt annat. Rätten har succesivt förändrats till nåt annat än ursprungen. Inte nödvändigtvis nåt sämre men det är ganska långt från originalrätten.

I Sverige borde den heta nåt annat
Citera
2023-04-09, 12:48
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Men sluta var så jävla bajsnödig. En SVENSK carbonara är lök, grädde, bacon, svartpeppar, spagetti och en äggula på toppen.

Du glömde de gröna ärtorna. Utan det så är det ingen riktig carbonara. Du kan inte en svensk carbonara märker jag (trots att du klagar på andra för exakt den kunskapsbristen - patetiskt).
Citera
2023-04-09, 12:49
Medlem
peterpanps avatar
Citat:

Räkor och brunsås finns som en klassisk svensk-pizzeria-carbonara.

Inte testat, men det skall vara en svensk-ghetto-arab-turk-pizzeria-klassiker-carbonara som jag förstått det.

Men jag håller med dig. Det är lätt att totalt urvattna ett begrepp så att det blir nästan meningslöst. Snart kan man kalla varenda rätt som vrider på lite svartpeppar för; Carbonara!!
Citera
2023-04-09, 12:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Kan du köpta svensk parmaskinka också?
Eller svensk Champagne?

Rätten är jättegod men en Carbonara är nåt annat. Rätten har succesivt förändrats till nåt annat än ursprungen. Inte nödvändigtvis nåt sämre men det är ganska långt från originalrätten.

I Sverige borde den heta nåt annat

Att du tycker att en svensk carbonara borde heta något annat ändrar inte faktumet att det finns en rätt som heter pasta carbonara i Sverige som består av lök, grädde, bacon, svartpeppar, spagetti och en äggula på toppen.
Citera
2023-04-09, 12:51
Bannlyst
Haha skrattar av igenkänning…

Jag har fått vissa fixidéer om matlagning hemifrån. Tänker det kanske är tacky akademiker fenomen? När jag växte upp var mat något heligt, mina föräldrar kunde lägga hela dagen på att laga en maträtt, och restaurangbesök var något högtidligt. På samma sätt förhöll de sig till museibesök, och annat.

När det gäller pasta gnäller jag över grädde för jag helt enkelt inte tycker det är aptitligt. Grädde är sött, pasta baserat på mjöl är också sött, så blir godare laga på traditionellt vis så man får sälta som bryter av.

Bryr mig inte om matlagningsregler om brytandet av dem resulterar i en godare rätt. Svennetacos ex är många gånger godare är riktig tacos!
Senast redigerad av strangegirl 2023-04-09 kl. 12:56.
Citera
2023-04-09, 12:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Du glömde de gröna ärtorna. Utan det så är det ingen riktig carbonara. Du kan inte en svensk carbonara märker jag (trots att du klagar på andra för exakt den kunskapsbristen - patetiskt).

Gröna ärtor var det alltid i carbonaran i skolbespisningen när jag växte upp men jag har endast vid ett fåtal tillfällen fått gröna ärtor i carbonaran på lunchkrogar.
Citera
2023-04-09, 12:52
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Att du tycker att en svensk carbonara borde heta något annat ändrar inte faktumet att det finns en rätt som heter pasta carbonara i Sverige som består av lök, grädde, bacon, svartpeppar, spagetti och en äggula på toppen.

Du glömmer de gröna ärtorna som är ett måste i den rätten. Pinsamt dålig koll du har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in