2023-04-09, 17:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Så om jag förstår saken rätt är det "järnrörsskandalen" som avses? Den som inträffade juni 2010 och "avslöjades" november 2012? Det var då ordet "babbe" började användas? Men samtidigt finns det inlägg från 2009 i slangopedia där ordet finns med?

http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=babbe
Jag tror att "babbe" var ett ord som främst användes i Stockholm. I Skåne hördes det aldrig på "min" tid.
Citera
2023-04-09, 20:08
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror att "babbe" var ett ord som främst användes i Stockholm. I Skåne hördes det aldrig på "min" tid.

Inte på min tid heller, av uppenbara orsaker; man behöver inget ord för invällare om det inte finns några, vilket det inte fanns. Frågan är främst när babbe började användas, före eller efter järnrörstramset och huruvida det ersatt blatte på grund av detta och att babbe är ett stockholmshittepå. Min uppfattning är att blatte och babbe uppstått parallellt och ingalunda efter en viss händelse eller att det är bundet till ett geografiskt område. När väl blatte var ett faktum dök babbe också upp.
Citera
2023-04-11, 18:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Blatte kommer från ordet blatta (kackerlacka).
Nej, det gör det med all sannolikhet inte, vilket har klargjorts ett antal gånger i tråden. Se t ex (FB) Ordet "blatte" (Sammanfogad tråd) .
Citera
2023-04-11, 22:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, det gör det med all sannolikhet inte, vilket har klargjorts ett antal gånger i tråden. Se t ex (FB) Ordet "blatte" (Sammanfogad tråd) .

Det var i alla fall det vi fick höra på 70-talet. Då fanns varken internet eller mobiltelefoner.
Citera
2023-04-11, 22:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var i alla fall det vi fick höra på 70-talet. Då fanns varken internet eller mobiltelefoner.
Ja. jag var med då jag också, men än sen? Vad skulle mobiler och internet ha att göra med etymologin för blatte? Argumenten emot den är ju helt tids- och teknikberoende.
Citera
2023-04-11, 23:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja. jag var med då jag också, men än sen? Vad skulle mobiler och internet ha att göra med etymologin för blatte? Argumenten emot den är ju helt tids- och teknikberoende.
'De rykten du hör idag är maskirovka.
Citera
2023-04-12, 03:01
Medlem
Bertil85s avatar
Skrev tidigare ett lnlägg med ordet blatte i ett svar här på forumet.

Ingen har än brytt sig om det. De flesta blattar man ser och prater med är nog vana vid det ordet.
Citera
2023-07-31, 22:42
Medlem
GustavAdams avatar
Babbe o Blatte

Det kanske är bäst att fråga innan även dessa två ord bli lika förbjudna som N-ordet.
Vilket ursprung har orden babbe respektive blatte?
När började de användas i det svenska språket?
Finns det motsvarighet till den i t.ex tyska o franska?
Citera
2023-07-31, 22:54
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Det kanske är bäst att fråga innan även dessa två ord bli lika förbjudna som N-ordet.
Med N-ordet, menar du neger eller nigger?

Blatte betyder antaglien "mörk, dunkel".
https://sv.wikipedia.org/wiki/Blatte

Babbe är bara ett annat ord för blatte.
https://sv.wiktionary.org/wiki/babbe

Kom ihåg att knattarna från början var 4.
Knatte, Fnatte, Tjatte och Blatte!
Citera
2023-07-31, 22:55
Medlem
Bubba00s avatar
Babbar kommer från öknen och är egentligen muhamedaner. Blatte är synonymt med neger.

Jag uppfattar dessa nya ord som något värre än t.ex neger. Blatte är sällan neutralt. Det kan dock neger ganska ofta vara. I alla fall var det så förr. En neger är ju trotts allt en neger. Det är inte så mycket ett skällsord som en beteckning. Det går inte att göra något åt den saken.
Citera
2023-07-31, 22:58
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam

Jag tror Babbe härstammar från BAbian (förkortning)
Och Blatte är väl nån blandning av Blaha (allt rörigt, stinkigt, skrikigt gapigt) och Babian (skrikande apdjur men minimal panna)
Citera
2023-07-31, 23:10
Medlem
1983 sa en kompis till mig att en blatte var en synnerligen mörk person. Det har funkat sen dess. Tack Stefan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in