2022-12-29, 18:08
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
På 80-talet sa man "Spagge", i sydvästra Skåne i alla fall. Bagge tänker jag på norrmän, Blatte har väl funnits länge.

Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Fast Spagge trodde jag betydde italienare pga av likheten med "spaghetti"?

Ursäkta, om jag lånar tråden lite!

När jag va grabb, så minns jag min äldre släkting kallade Italienare för jävla gipskatter !
Vet någon var det uttrycket härstammar från?
Citera
2022-12-29, 18:18
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan

När jag va grabb, så minns jag min äldre släkting kallade Italienare för jävla gipskatter !

Stötte på ett blogginlägg där det påstås att italienare sålde mycket gipsfigurer i Sverige i mitten av 1800-talet.
Citera
2022-12-29, 18:24
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Stötte på ett blogginlägg där det påstås att italienare sålde mycket gipsfigurer i Sverige i mitten av 1800-talet.

Ok, tack för snabbt svar.
Det köper jag med hull å hår, mjau!
Citera
2022-12-29, 18:30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan

Kanske fanns flera skäl.
Italienska fotbollsspelare kallades gipskatter, då dom föll väldigt lätt, och verkade döende vid minsta kontakt.
Något som tyvärr är norm idag.
Vid samma tid visste man att om en engelsk spelare låg ner så var ett ben brutet på tre ställen, minst.
Citera
2022-12-29, 19:11
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Kanske fanns flera skäl.
Italienska fotbollsspelare kallades gipskatter, då dom föll väldigt lätt, och verkade döende vid minsta kontakt.
Något som tyvärr är norm idag.
Vid samma tid visste man att om en engelsk spelare låg ner så var ett ben brutet på tre ställen, minst.

Ok, det kanske ligger mer i tiden.
Det förklarar mer varför uttrycket användes. Då fotboll va ett vanligt spörsmål i dessa kretsar.
Tack för svar.
Citera
2023-04-09, 09:55
Medlem
Babbe och blatte?

Begreppen i rubriken används flitigt både här och i övriga samhället. Så vitt jag förstått så är det slang för människor från MÖ, ibland också från Afrika.
Är det någon som kan härleda orden? När började de bli frekventa?
I min ungdom sa man att någon var arab om de var från MÖ, om de var från Afrika sa man afrikan eller neger (de ordet var inte så laddar då).
Citera
2023-04-09, 10:00
Medlem
TheJackets avatar
Babbe är nåt Stockholmstrams. Blatte heter det.

Märkligt, Arab har aldrig historiskt varit samlingsnamn för MÖ, det har däremot Turk varit.

Ordet "blattes" ursprung är oklart.

Ordet kan beläggas åtminstone sedan 1967, men kan vara betydligt äldre. Det finns med i Gibsons Svensk slangordbok från 1969, både i betydelsen 'pajas' och i betydelsen 'neger'. Som grovt skällsord om invandrare eller utlänning kan det beläggas i skrift från 1986.[2]

En förklaring som fått spridning i debatten på senare år är att ordet, liksom många andra svenska slangord, kan ha lånats från finsk romani, där blāto eller blawato betyder ’blå’, och har betydelsenärhet till det medeltida svenska begreppet blåman (man med mörk hudfärg, i synnerhet om nordafrikan; med äldre synonymer mor, neger[6]) och i sin tur kan vara ett inlån från sydslaviskans plav, ’blå’.[7]

En annan förekommande hypotes är att ordet har att göra med det svenska verbet "blattra", 'pladdra, prata strunt' och att en "blatte" är någon som talar ett obegripligt språk – alltså en analog bildning till det från grekiskan komna "barbar".[2]

Carl Henrik Svenstedt menar i en artikel i Sydsvenskan att ordet kan härröra från vulgärlatin blatta, vilket "lär betyda 'mörk', 'dunkel'".[8] På klassiskt latin betyder blatta 'mal' eller 'purpur'.[9]
Citera
2023-04-09, 10:00
Medlem
...Och när jag var ung sa man att man skulle knacka "kanacker".

Och Babbe kommer väl från Kebabtekniker?
Senast redigerad av AlanParsonsProject 2023-04-09 kl. 10:03.
Citera
2023-04-09, 10:13
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket

Märkligt, Arab har aldrig historiskt varit samlingsnamn för MÖ, det har däremot Turk varit.

Ordet kan beläggas åtminstone sedan 1967, men kan vara betydligt äldre. Det finns med i Gibsons Svensk slangordbok från 1969, både i betydelsen 'pajas' och i betydelsen 'neger'. Som grovt skällsord om invandrare eller utlänning kan det beläggas i skrift från 1986.[2]

En förklaring som fått spridning i debatten på senare år är att ordet, liksom många andra svenska slangord, kan ha lånats från finsk romani, där blāto eller blawato betyder ’blå’, och har betydelsenärhet till det medeltida svenska begreppet blåman (man med mörk hudfärg, i synnerhet om nordafrikan; med äldre synonymer mor, neger[6]) och i sin tur kan vara ett inlån från sydslaviskans plav, ’blå’.[7]

En annan förekommande hypotes är att ordet har att göra med det svenska verbet "blattra", 'pladdra, prata strunt' och att en "blatte" är någon som talar ett obegripligt språk – alltså en analog bildning till det från grekiskan komna "barbar".[2]

Carl Henrik Svenstedt menar i en artikel i Sydsvenskan att ordet kan härröra från vulgärlatin blatta, vilket "lär betyda 'mörk', 'dunkel'".[8] På klassiskt latin betyder blatta 'mal' eller 'purpur'.[9]

Knappast. Efter ha haft det tvivelaktiga nöjet att bo de senaste decennierna i Västsverige kan jag med säkerhet konstatera att "babbe" är mer frekvent nyttjat. På senare tid har jag också uppfattat att "babbeluring" används.
Citera
2023-04-09, 10:16
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Knappast. Efter ha haft det tvivelaktiga nöjet att bo de senaste decennierna i Västsverige kan jag med säkerhet konstatera att "babbe" är mer frekvent nyttjat. På senare tid har jag också uppfattat att "babbeluring" används.

Jo det är ett Stockholmspåhitt som sen populariserades med "järnrörsskandalen". Att folk säger det utanför Stockholm numera pga det ändrar inget.
Citera
2023-04-09, 10:26
Medlem
LKKINGENs avatar
Blattar har varit allt svartmuskigt för mig och där jag växte upp.
Även greker, spanjorer etc har ingått i denna benämning.
Idag känns arab som ett bra ord för lägre stående, finns inga positiva vibbar kring det.
Citera
2023-04-09, 10:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket

Blatte kommer från ordet blatta (kackerlacka).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in