Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-24, 10:39
  #97
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
... Det är naturligtvis så. Men det är en viss skillnad på om etymologin är nån som bara blattrar och inte säger något begripligt, eller om vederbörande liknas vid en kackerlacka. Vi ska akta oss för att låta den politiska korrektheten influera etymologin också.
Intressant är i alla fall att etymologin stundom tar en tur in på entomologins domäner.¹ Det är i så fall inte första gången, särskilt om man vidgar dessa domäner till att inkludera åttafotiga plågor. Telefonsäljande fondrådgivare kan med ett kortare namn benämnas fästingar "ticks".

¹ entomologi = läran om insekterna, tidigare inkluderande spindeldjur
Citera
2011-06-27, 12:12
  #98
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Kackerlacksmyten om ordet blattes ursprung verkar lika svår att utrota som skadedjuret självt. Som påpekats flera gånger i tråden, finns det inga som helst belägg för blatte eller blatta i SAOB, vilket betyder att det inte har använts i tryck mellan 1526 och 1913, då bandet dä blatte skulle ha ingått trycktes. Det är alltså mycket osannolikt att ordet någonsin har använts i betydelsen kackerlacka på svenska.Vidare är det romanska blatte/blatta utpräglat femininum medan en blatte ensamt och omodifierat på svenska företrädesvis är en man, och man borde rimligen, om det är ett romanskt lånord med betydelsen kackerlacka, ha hittat spår av det också på vägen mellan Frankrike och Italien och hit, vilket man inte gör. Som har upprepats flera gånger i tråden är det klart troligaste att blatte har att göra med bladdra, som också har kunnat heta blattra, och att en blatte ursprungligen är någon som pratar ett obegripligt språk.

Men är inte avsaknaden av äldre belägg för blatte ett problem även för blattra-teorin? I SAOB:s artikel betecknas blattra som utdött, och det sista exemplet som ges är från 1745. Menar du alltså att blattra som synonym till pladdra fortfarande är levande i någon dialekt och att ordet blatte formats där på senare tid och sedan spritt sig över hela landet?

Det här är ett tillfälle då det skulle vara till stor nytta om ett radioprogram som Språket skickade ut en lyssnarfråga om hur länge och i vilken/vilka betydelser folk har hört ordet blatte.

Edit: Språkrådet har lite årtal för skriftliga belägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Språkrådets frågelåda
fråga
Varifrån kommer blatte och vad betyder det?



svar
Bakgrunden till skällsordet blatte är mycket osäker. Kanske hänger det ihop med ett verb blattra ’pladdra, prata strunt’. Det verkar däremot osannolikt att det skulle hänga ihop med italienska blatta ’kackerlacka’.
Det kan beläggas åtminstone 1967, fast det kan gott vara äldre. Det finns med i Gibsons Svensk slangordbok från 1969, både i betydelsen ’pajas’ och i betydelsen ’neger’.

Som skällsord om invandrare eller utlänning kan det beläggas i skrift från 1986.

Det anses mycket grovt.
http://www.sprakradet.se/frågelådan
__________________
Senast redigerad av Käg Malax 2011-06-27 kl. 12:34.
Citera
2011-06-28, 11:49
  #99
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Men är inte avsaknaden av äldre belägg för blatte ett problem även för blattra-teorin? I SAOB:s artikel betecknas blattra som utdött, och det sista exemplet som ges är från 1745. Menar du alltså att blattra som synonym till pladdra fortfarande är levande i någon dialekt och att ordet blatte formats där på senare tid och sedan spritt sig över hela landet?
Jag har bestämt för mig att jag själv har hört verbformen blattra användas aktivt i dialektal västsvensk miljö. När det gäller ord med ett antal varianter, som pladdra/bladdra/blattra är det normala att dessa olika former kommer från olika dialektmiljöer, och att en form mer eller mindre godtyckligt och slumpmässigt fixeras i skriftspråket. Eller så differentieras de. I min egen idiolekt använder jag både pladdra och bladdra, men i olika betydelser. En som bladdrar pratar strunt eller dumheter. En som pladdrar pratar mångordigt om trivialiteter eller ointressanta saker utan att bry sig om om någon är intresserad eller vill lyssna.

Citat:
Det här är ett tillfälle då det skulle vara till stor nytta om ett radioprogram som Språket skickade ut en lyssnarfråga om hur länge och i vilken/vilka betydelser folk har hört ordet blatte.
Håller med, och det bör förmodligen göras snabbt.

Citat:
Edit: Språkrådet har lite årtal för skriftliga belägg:http://www.sprakradet.se/frågelådan

Skriftliga belägg för blatte säger tyvärr ungefär lika mycket om ordets ålder som skriftliga belägg för kuk.
Citera
2011-06-28, 21:54
  #100
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Skriftliga belägg för blatte säger tyvärr ungefär lika mycket om ordets ålder som skriftliga belägg för kuk.
Det har du förmodligen rätt i, men det ger oss i alla fall en terminus ante quem som ligger en bra bit före den tid då ordet blev mer allmänt känt.

Jag undrar förresten om det inte kan ligga en del i Evaristos inlägg 26:

Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
I den urgamla kortleken kille är det lägsta kortet Blaren. Blaren är nån typ av narr och ser ganska hysterisk och osympatisk ut på den kortlek jag har. Mina äldre släktingar som brukade spela kille kallade alltid Blaren för Blatten. Kan det ha nåt samband tro?

Blatte kan ju enligt Gibsons Svensk slangordbok från 1969 utom neger även betyda pajas; blaren är ju en sorts narr och ordet har enligt SAOB använts bildligt både om personer som utseendemässigt påmint om spelkortet och personer som uppträtt narraktigt.

Man får väl då tänka sig en utveckling där svarta har börjat kallas blatte antingen eftersom de ansetts påminna utseendemässigt om kortet (figuren har rätt bred näsa på de bilder jag hittar) eller eftersom de ansetts narraktiga. Med den ökande invandringen har sedan skällsordet fått utvidgad användning.

Psykopatkjell är också inne på kortspelet kille i inlägg 57 med en liknande förklaring:

Citat:
Ursprungligen postat av Psykopatkjell
På denna tiden skall det mer eller mindre varit poliskultur att på sin lediga tid spela ett kortspel som hette "chille" eller liknande, vet ej hur det stavas.

I kortspelet kunde man givetvis få bättre och sämre händer, den sämsta handen man kunde få var "bladen" eller "blarná" som jag fick det berättat, vilket var en riktigt ful jävel, och hade man detta då var man "blatte" i spelet, med andra ord skulle blatte betyda "en riktigt ful jävel".

Därefter överfördes detta mer eller mindre genom att man kallade bus, och oftast givetvis mörkhyade bus för "blattar". Något som idag har blivit en vardaglig benämning för just det... Blattar..

*****************

Så lät det när jag fick det berättat för mig av en äldre poliskommissarie för ett par år sedan, han var övertygad om att kortspelet som uttalades "chille" skulle finnas att köpa fortfarande, men jag har aldrig hittat det någonstans, även sökt på internet (givetvis).

Edit: För vad det nu kan vara värt kan nämnas att Wiktionary ger ungefär samma förklaring (som en av två tänkbara) som Psykopatkjell, men med flaggning för källa:

Citat:
2)I äldre tider, d v s 1950-tal och tidigare 1900-tal, 1800-tal, har det ofta spelats kort i polisstationerna. Poliser spelade ofta "Kille", en särskild kortlek används. Ett slags "svarte-petter-kort", blaren, figurerar och är icke önskvärt att få på hand. Kortet kallas alltså "blare" eller "blarren" och föreställer en lodis-lik mörktufsig man. Polisen började kalla bovar på gatan för detsamma och "blarre" kom att bli "blatte", vilket användes nedvärderande speciellt om mörkhyade.
http://sv.wiktionary.org/wiki/blatte
__________________
Senast redigerad av Käg Malax 2011-06-28 kl. 22:12.
Citera
2013-08-20, 15:52
  #101
Medlem
foool13s avatar
När började ordet blatte användas utbrett..? jag kommer bara ihåg främst Turk, turkjävel, svartskalle, neger etc ifrån börhjan av 90-talet.. var det främst i mitten av 90-talet "man" började använda "blatte" mer utbrett..?

Började tänka på mest med hänvisning till denna artikeln/boken

Citat:
Vi som aldrig sa blatte
Daniel Poohl reflekterar över uppväxten
http://www.aftonbladet.se/kultur/article17321840.ab
__________________
Senast redigerad av foool13 2013-08-20 kl. 16:01.
Citera
2015-04-29, 02:55
  #102
Medlem
Eastmancolors avatar
(1) Mest sannolika förklaring: ordet 'blatte' (med varianten 'blading') har sin härkomst i hasardkortspelet Kille där 'Blaren' eller 'Blarren' betecknar pajaskortet. Enl Gibsons slangordbok betyder 'blatte' såväl 'pajas' som 'neger' varmed en direkt koppling här kan etableras. Själva spelet kallas 'kille' (uttalas 'tjille') efter Harlekinkortet och enl Hellqvist Svensk etymologisk ordbok är även vardagsordet 'kille', alltså 'grabb', uppkommet ur detta sammanhang. Om det stämmer att spelet som är från 1700-talet främst levat kvar inom poliskåren är ju saken biff; spelet med sin symbolik blir en intern jargong och nya uttryck myntas med referens till det bland landets konstaplar. Jag vill minnas att första gången jag hörde uttrycket 'blatte' var i en tv-pjäs av Guillou från 1980-talet i vilken framgick att detta var polisbeteckningen på invandrare.

(2) Den näst mest sannolika förklaringen är att 'blatte' uppstått på samma sätt som ord som tjomme m fl. Exempelvis kan det ha varit ett smeknamn/öknamn på en specifik person av invandrarbakgrund. Man kan kanske tänka sig en jugoslav i 1960-talets Trollhättan som hette Bulatovic och som kallades Blatte av sin svenska omgivning eller liknande. Den snarlika beteckningen 'dego' eller 'dago' (uttalas 'däjgo') har f ö denna sorts ursprung: det spanska namnet Diego.

(3) Mindre troligt men nämnt på Wikipedia är att finsk romani skulle ha förlänat svenskan ordet via sitt eget 'blaato' som skulle betyda 'svarting'. Jag har dock litet svårt att se denna koppling av flera skäl: skulle finska zigenare, som själva pekas ut som mörka jfr finskans mustalainen 'svarting', använda detta om invandrare på så vis att ordet uppsnappats av svenskar? Vad som är fullt möjligt är att, om vi går tillbaka till kortspelet Kille, benämningen 'Blar(r)en' på pajaskortet med Svarte Petter-karraktär är från romaniordet i fråga. Detta är troligare också i beaktande av att finska zigenare förr vara romanispråkiga i större utsträckning än idag.

(4) 'Bladneger' åsyftade ursprungligen pressfolk men genom folketymologi i kombination med fonetisk reduktion kan möjligen formen 'blatte' uppstått (fast man snarare skulle ha väntat sig formen 'bladde'). Det är förmodligen dock omvänt: 'bladneger' i betydelsen 'journalist' har ömsat innebörd och betyder nu 'neger' under inflytande av uttrycket 'blading' som har samma innebörd, alltså en sorts tautologisk folketymologi.

(5) Orden blatta, blatte, blatella 'kackerlacka' etc har nämnts som ordets ursprung här. Detta är dock osannolikt eftersom dels använder inte svenskar i gemen italienska, franska eller latin som källa för slangord, dels så är betydelsen 'kackerlacka' långsökt som pejorativ referens då dessa är förhållandevis ovanliga här. Dessutom använder franskan och italienskan företrädesvis orden cafard resp scarafaggio för 'kackerlacka'; blatte resp blatta är något skriftspråkliga.

(6) 'Mulatt': den som någonsin hört den väntade mellanformen 'mulatte' kan ju räcka upp en hand...

(7) 'Blatino' nämner jag bara for good measures: en sammandragning av black latino. Knappast relevant i sammanhanget.

(8) Återstår då 'blattra' från tyskans blattern ytterst ur latinets blatero 'jag pladdrar'. Man kan naturligtvis tänka sig att 'blatte' kommit ur 'blattra': någon som pratar oupphörligen eller pratar obegripligt men är det verkligen en trolig etymologi? 'Blattra' är ett förhållandevis ovanligt verb. Dessutom, borde inte formen ha blivit 'blattrare' jfr lirare, pajsare?

Sammantaget är ordet 'blatte' en rejäl utmaning för språkvetare, dåligt belagt i skrift som det är. Uttrycket verkar ha fått en rejäl skjuts i användningen fr o m senare hälften av 1980-talet. "Var har det lurat under tiden", undrar man. "Inom poliskåren!" känns som en fullt godtagbart svar på den frågan: även polisen har sitt 'romani'...
__________________
Senast redigerad av Eastmancolor 2015-04-29 kl. 03:50.
Citera
2015-11-23, 13:38
  #103
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
En snab googling ger bl a det här i en tråd där ett gäng lärare och skolbibliotekarier försöker hitta ordet blattes ursprung:
"I Stig Claessons novellsamling Supportern från 1962 finns en historia som heter Pastorna gode vän. Den handlar om hur man samlar pengar (till missionen antar jag)i söndagsskolan och lägger pengarna i en sparbössa i form av en negerpojke (ja det hette så!) och den som ansvarar för detta insamlande får öknamnen Blattens brorsa eller Pastorns gode vän. Historien utspelar sig i Stig Claessons egen barndom dvs på 30-talet på Söder i Stockholm."

Källa
Kollar ni hela hennes inlägg så tror hon inte riktigt på Gringos förklaring. Tidningen Gringo har tydligen skrivit en artikel där de går på kackerlacksspåret.

Stig Claessons historia "Pastorns goda vän" går att lyssna till här. Historien tyder på att ordet "blatte" var ett spritt slangord för "neger" i Stockholm innan 1936 då insamlingen slutade.

Jag hittade följande intressanta omnämnande från 1963 då Petter Bergman diskuterar ordet "blatte" i Bonniers litterära magasin 1963 under titeln "Att kalla en spade en spade" (en recension av Bo Holmqvists översättning av Colin Macinnes roman "Spader går hem"):

Citat:
Den ordagranna översättningen av uttrycket "spade", som är ett slangord för neger, måste ha kostat Bo Holmqvist en del huvudbry. Uttrycket förklaras emellertid i boken, och i och med det kan man väl låta sig nöja, precis som den tjänsteman i kolonialdepartementet som samtidigt får reda på att han själv är en "jumble". Detta tycks vara de engelskspråkiga afrikanernas beteckning på vit, det ord som har sin amerikanska motsvarighet i "ofay". Jag är böjd att tycka att översättaren gjorde rätt i att på detta sätt ta tjuren vid hornen och använda de ord som originalet erbjuder. Det enda svenska slangord för neger som jag känner till som har samma egenskaper som "spade", d.v.s. det är respektlöst men inte på något sätt ovänligt eller kränkande, är, är ordet "blatte", och jag är inte säker på hur pass vanligt det är ens i Stockholm.
Citera
2015-11-24, 08:28
  #104
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celerity
Jag känner rätt många (då mest invandrare?) som använder ordet "blatte", och som jag kommit fram till är det en betäckning på en utländsk person som kommer från den arabiska halvön, åtminstone har jag inte hört att man skulle kalla tex Danskar för blattar .

Betäckning? Really?
Citera
2016-04-16, 19:59
  #105
Medlem
apelsinhimlens avatar
Då jag själv blivit kallad "svenne" två gånger senaste halvåret har jag som reaktion på detta börjat använda ordet blatte.

Är sexigt med intellektuella kvinnor som säger blatte.
Citera
2017-03-22, 10:01
  #106
Medlem
I min närkingska uppväxt började vi använda ordet "blattig" någon gång i slutet av sextiotalet. Jag påstår inte att vi uppfann ordet, utan vi lärde oss säkert av äldre ungdomar. Betydelsen för oss var då "dålig", "ynklig" eller liknande. Exempelvis "Herregud va' "blattigt" om något vi inte gillade.
Om det var en allmän betydelse skall jag låta vara osagt, men helt rimligt om så var fallet att betydelsen glider över som en beteckning på något annat man inte gillar. Som t ex för invandrare, om man har den läggningen ... Jag minns inte att det handlade om en beteckning på invandrare - det var liksom inget vi hade synpunkter på; utlänningar var oftast finnar och dem kallade vi inte för något annat än just "finnar", eller som värst "finnjävlar".
Citera
2022-02-07, 22:14
  #107
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
Första gången ni hörde ordet "babbe"?

På 70/80-talen sa de flesta "utlänning", "svartskalle" eller ""blatte" om invandrare - ordet "babbe" hörde jag inte förrän i slutet av 90-talet...

När var första gången ni hörde detta vackra ord - och i vilken del av landet var man först med att använda det?
__________________
Senast redigerad av SalthavsStjaert 2022-02-07 kl. 22:52.
Citera
2022-02-07, 22:16
  #108
Medlem
Järnrörsfilmen om av och med Dum Dummare.

__________________
Senast redigerad av The13 2022-02-07 kl. 22:19.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback