2023-04-09, 16:10
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Haha du är ju helt lost.
Du kan inget om mat ,det bevisar du med ditt inlägg.

Vad jag kan eller inte kan om mat i allmänhet har inget med dessa fakta att göra.
Citera
2023-04-09, 16:11
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad jag kan eller inte kan om mat i allmänhet har inget med dessa fakta att göra.
Men nu är det ju ingen fakta. Det är ju bara din egna fantasi eller vanföreställningar.
Ge dig nu.
Citera
2023-04-09, 16:18
Medlem
Citat:
Exakt. Gott det också,men någon carbonara är det ju inte.
Aha missförstod dig som en gräddsåsare
Citera
2023-04-09, 16:18
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Det är inte jag som tjafsar. Jag påtalar fakta.

Som du inte kan bevisa - det kallas tjafs.

Även om många restauranger gör en gräddig sås med skinka pastasås och kallar det för Carbonara så finns det ställen där Carbonara serveras.

Om det finns 100 restauranger som gör riktig Carbonara hur många har då grädde om förhållandet är
99.99% ?
Citera
2023-04-09, 16:21
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Är en smörgås med pålägg i ugn en pizza för att man kallar det en pizza?

Är det Carbonara om man har rökt lax i sin pastarätt?.
Det kan också vara väldigt gott men är det Carbonara?
Citera
2023-04-09, 16:22
Medlem
Apkonsts avatar
Använder man grädde istället för ägg, stekfettet och riven hårdost så får man ju inte till samma slags sås. Det finns andra pastarätter där gräddsås passar bättre. En carbonara gjord på tärnat bacon, parmesan och ägg blir bra även om det inte är orginalet. Om man istället för parmesan och ägg använder grädde så blir det helt annorlunda och passar inte ihop. Då behöver man byta bacon till tärnat oxkött, och lägga till svamp samt lite kryddor, så får man en god pasta som inte alls påminner om carbonara.
Citera
2023-04-09, 16:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Som du inte kan bevisa - det kallas tjafs.

Även om många restauranger gör en gräddig sås med skinka pastasås och kallar det för Carbonara så finns det ställen där Carbonara serveras.

Om det finns 100 restauranger som gör riktig Carbonara hur många har då grädde om förhållandet är
99.99% ?

Självklart finns det restauranger som serverar en ”äkta” italiensk carbonara. Bara i Stockholm finns det ett tiotal italienska restauranger med italiensk mat.

Jag har enbart påtalat att det finns en svensk variant av denna rätt som innehåller grädde och det är denna rätt som man förväntar sig på en vanlig svensk lunchrestaurang.
Citera
2023-04-09, 16:24
Bannlyst
Citat:
Jag blir inte kränkt. Jag skrattar åt okunskapen.
Vilken okunskap menar du? Inga pastarätter från Italien innehåller grädde egentligen, varken carbonara, pasta al limone, puttanesca eller någon annan.

Häller svensken i grädde ändå? Ja i vissa fall, kanske för grädde är bas i svenskt kök. Det är inget fel med det, men borde inte vara känsligt man påpekar receptavvikelsen.
Senast redigerad av strangegirl 2023-04-09 kl. 16:26.
Citera
2023-04-09, 16:30
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Självklart finns det restauranger som serverar en ”äkta” italiensk carbonara. Bara i Stockholm finns det ett tiotal italienska restauranger med italiensk mat.

Jag har enbart påtalat att det finns en svensk variant av denna rätt som innehåller grädde och det är denna rätt som man förväntar sig på en vanlig svensk lunchrestaurang.

Du sa att 99.99% serverade skinksås med grädde och kallade rätten för Carbonara.

Kan det kallas Carbonara om man har i morötter i skinksåsen?
Citera
2023-04-09, 16:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jguendorbuln
Om något, så verkar ju gräddfalangen vara helt besatta av den här frågan och ta det väldigt personligt. Jag har lagt fram en förklaring till gräddens förekomst och bakgrund. Alla som använder grädde håller på och kissar på sig av upphetsning över det hela. Helt ärligt så verkar ju inte grädde i carbonara vara ert största problem här i livet
Frågan är fortfarande varför du håller på att tjata ihjäl dig om att carbonara inte innehåller grädde när trådstarten är jättetydlig om att det inte är det som tråden handlar om. Du har fått påpekat för dig att trådämnet inte är om huruvida carbonara får ha grädde i sig eller inte, utan istället handlar om folk som alltid måste leka besserwissrar och alltid tjata om att det minsann inte är grädde i en äkta carbonara. Varför fortsätter du tjata om det även efter att flera berättat att tråden inte handlar om det?
Citera
2023-04-09, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strangegirl
Haha skrattar av igenkänning…

Jag har fått vissa fixidéer om matlagning hemifrån. Tänker det kanske är tacky akademiker fenomen? När jag växte upp var mat något heligt, mina föräldrar kunde lägga hela dagen på att laga en maträtt, och restaurangbesök var något högtidligt. På samma sätt förhöll de sig till museibesök, och annat.

Precis så. Tron att exklusiv mat och avancerad matlagning skulle signalera stil och klass sitter djupt förankrad i den personlighet som TS beskriver. Det ger ett skitnödigt förhållningssätt till mat som varit den tacky medelklassens signum under 2010-talet.

Och svaren som TS fått bekräftar att det är så.
Citera
2023-04-09, 16:37
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Du sa att 99.99% serverade skinksås med grädde och kallade rätten för Carbonara.

Kan det kallas Carbonara om man har i morötter i skinksåsen?

Nej, det har jag inte sagt. Jag sa att 99,99% av besökarna på vanliga svenska lunchrestauranger FÖRVÄNTAR sig en svensk gräddvariant när de beställer en pasta carbonara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in