Citat:
Ursprungligen postat av
Anedin
Det fanns inga droger i T kropp
Det har ju flera skribenter förklarat redan för dig
Det testas inte för exakt ALLA droger som finns, inte ens vid en mordobduktion! Det är alldeles för DYRT!
Polisen lämnar en lista till obducenten som man vill ha testad! TTs "lista" är ändå ovanligt lång, men täcker inte alls exakt allt.
Citat:
Ursprungligen postat av
EsmeraldaFelicia
Att T fick något i glaset är möjligt. De hittade dock ingen dna från T på vinglasen i köket. Men hon kan ju druckit från något annat som J gömt undan eller dylikt. Jag tror dock att överfallet skedde när T var på väg hem och först tänkte gå på toa. Det stämmer bättre med grannens tidsmässiga iakttagelser. Eller alternativt gick hon till toaletten för att hon inte mådde bra. Och då såg J sin chans.
Det användes väl plastglas på förfesten, vad jag förstår, och vid fyndplatsen fanns en halvbränd ciderburk. Ett plastglas kan ju ha brunnit upp där, i soppåsen som JJ verkar ha bränt upp också.
Citat:
Ursprungligen postat av
nousernameneeded
Det förutsätter ju att Tove varit i liv över 1timma och att det endast var 1 kork GHB...
Jag vet inte men det känns omöjligt inom den tidsramen? Eller är jag ute och cyklar

?
Jag håller med om att tidsramen är snäv, mycket snäv, och jag vet faktiskt inte riktigt hur GHB "uppför" sig i en död kropp.
Ett alternativ kan ju vara att JJ ställer till denna scen inne på Nöjet (bråket med TT) för att kunna komma åt TTs glas och lägga i något där. Kanske också då viktigt att MH går in och håller koll på TT så hon inte blir för lealös och "tas om hand" av någon annan. Då kan tidsramen för GHB stämma.
Eller att JJ bjuder på ett plastglas vin (med GHB i) på hemvägen, mellan Nöjet och JJs lgh.
TTs cykel lär ju också vara uppställd och låst på ett slarvigt sätt, TT lär ha varit rädd och försiktig om cykeln, det var inte likt TT att parkera cykeln slarvigt, enligt vissa av hennes familj/vänner.
Det finns ju fler tillfällen faktiskt, än bara i lgh.
Men bara en hypotes......
Polisen utreder ju även ett rykte om att GHB el. liknande har droppats i drinkar på Nöjet helgen innan, eller något sådant. Står i fuppen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Shvetsiya
Läser i tråden att en del är inne på GHB.
Men används det verkligen som drog fortfarande?
Har inte hört det användas på typ 20 år eller nåt.
Har aldrig heller hört talas om att nån använder det på hästar.
Jag har sysslat med hästar i snart 40 år och aldrig hört talas om det. En snabb googling gav väldigt få träffar.
" Gamma Hydroxybuterate (GHB) and Gamma-Butyrolactone (GBL)
GHB and GBL are previously unlisted drugs that have been added to the Banned Substance list because of a ‘high potential for abuse to improve athletic performance.’ GHB is the active compound and GBL is a prodrug that is metabolized into GHB after administration.
In humans it has been shown that GHB stimulates the production of growth hormone, up to five times baseline levels. This effect has been used and abused by bodybuilders to increase muscle gains and could have the same effect on our horses, though no studies have been performed to evaluate the safety of GHB in horses or whether it produces any anabolic effects.
If this drug name sounds familiar to you in an ominous way it’s because it is more well known as ‘the date rape drug,’ due to its action as a narcotic sedative and ability to produce drowsiness, dizziness, loss of consciousness and even amnesia. None of these are effects that you would want to produce in your horses, no matter how great the athletic gain. In human medicine it is legally used to treat sleep related disorders such as narcolepsy by increasing slow-wave sleep but this use is closely regulated by the FDA through a patient registry. Not only is this medication illegal to use in FEI horses but in many US states it is a class I drug carrying fines up to $5 million and jail sentences as long as 20 years."
https://horsesport.com/magazine/health/up-to-speed-on-medication-control/