2023-04-08, 23:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Oklart= Det Har Inte Hänt!
God natt, hoppas att du har ett fint Påsklov...
Oklart=det var några år sen och olika personer har olika minnesbilder.
Ha ett bra påsklov själv.
Citera
2023-04-08, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Det är inte svårt att sia om. Jag kan hitta otal gånger och möjligheter, som alla diskuterats till leda i detta forum, som JJ haft att kunna slänga MH under bussen, men inte gjort det.

JJ kunde gjort det betydligt värre för MH, det tror jag vi alla är överens om.

Frågan är: varför har inte gjort det?

Jag funderar också på varför?
Det är det märkligaste i det här fallet att J inte sätter dit M?
Efter all beskrivning om J och hennes sjuka beteende i mångt och mycket
Så hade jag förväntat mig att hon skulle försöka lägga skulden på M
Citera
2023-04-08, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är som sagt oklart eftersom olika personer berättar olika saker. Hon och Johanna blir väl utkastade ur en lägenhet vid ett tillfälle.
Jag tror Johanna var själv när hon blev utkastad. Det var nåt bråk om att My hade blivit ihop med ett ex till Johanna. Den killen knuffade ut Johanna ur lägenheten. Tove gömde sig i ett sovrum då tror jag.
Citera
2023-04-08, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
J märkte nog att FL inte nappade på kroken om Ms skuld till aktiviteterna på datorn och tfn.

För att kunna skuldbelägga M behövde hon öka sin egen trovärdighet. Då erkände hon haschkakeresan, poängterade mycket tydligt att det var hennes initiativ och att M talade sanning när hon sa att hon inte var med. Ingen är ju så dum så att den erkänner något den inte gjort.

Inte heller det gick som hon hade tänkt sig, då M berättade om dumpningen. Om M berättade mer visste hon inte.

Vad hon däremot visste var att hon var tvungen att öka sin trovärdighet. Det hade hon inte gjort genom att lägga skuld för mordet på M då hon inte visste om M redan hade berättat vad som hände.

Båda tjejerna blev införstådda ganska tidigt att polisen kan ta reda på vart deras telefoner befunnit sig. Det var det som låg som grund för J s lögn om hashkakan. Hon visste att M s telefon inte var med. Kanske därför hon tog på sig den resan själv?

Men hela detta spel och manipulation för att öka sin trovärdighet borde iså fall ha som slutmål att lägga över skulden för mordet på M. Men hon gör ju inte det. Hon berättar ytterst sparsamt och även tveksamt om M s delaktighet.
Citera
2023-04-08, 23:46
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag funderar också på varför?
Det är det märkligaste i det här fallet att J inte sätter dit M?
Efter all beskrivning om J och hennes sjuka beteende i mångt och mycket
Så hade jag förväntat mig att hon skulle försöka lägga skulden på M

Ja, jag var nästan övertygad om att mcd-resan var JJs fönster. Enda säkerställda gången som någon av JJ och MH var ensam med TT. "När jag åkte mådde hon bra...". Dessutom mtp att JJ verkligen ville synas på Mcd genom att både ringa och gå fram till vännen på mcd-parkeringen med ett enda signalvärde: jag är inte hemma. Hennes enda misstag här: TTs mobil.

Jag tror att hon agerat milt mot MH beror på tre saker i kombination: JJ hade en övertro på tekniska bevis mot henne själv, hon trodde det skulle sänka trovärdigheten om hon helt bytte story, hon gillade verkligen MH.
Citera
2023-04-08, 23:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Jag tror Johanna var själv när hon blev utkastad. Det var nåt bråk om att My hade blivit ihop med ett ex till Johanna. Den killen knuffade ut Johanna ur lägenheten. Tove gömde sig i ett sovrum då tror jag.
Killen J*lius säger i sitt förhör att Maja var med. Rörigt är bara förnamnet . Men det är väl det att det är några år sen.
Citera
2023-04-08, 23:54
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är faktiskt häpnadsväckande att ingen av dom på över 30 förhörs tillsammans visat några känsloyttringar. I skarpt läge under rätten grät dom visserligen båda två. Lite märkligt kan tyckas. Nu är rösterna förvrängda på ljudupptagningarna från rättegången. Men trots det, fick jag en olustig känsla av klippet där J förklarar med tårar på kinderna hur hon tänkte kremera T med lakanet och ljuset, för det var så hon själv ville haft det.

Med ord säger hon i förhör att både hon och M tyckte det var obehagligt att hantera kroppen. Och när hon fick syn på bilden från hennes badrum sa hon usch, bara jag ser bilden. Det är väl så nära en känsloyttring dom har kommit.

Jag förstår faktiskt inte er som tycker det är smart att blanda in M om hon inte var med. J förvärrar gärningen, framförallt för sig själv. Och hon skapar ett vittne som kan säga precis vad som helst, som innehär att hon tappar kontrollen över historien.

Om hon nu skulle vara så smart och kalkylerande att hon kan räkna ut att M s bidrag genom att ta bort T s händer från J s hals och hålla ner dom i 10 sekunder kan leda till en morddom. Då borde hon också kunna räkna ut att hon själv åker på samma morddom. Hela hennes försvar gick ut på att det var en lätt misshandel (orsakad av henne själv) som ledde till T s död.
Jag har lyssnat till två korta ljudupptagningar, utan förvrängda röster. J låter som en dålig skådespelerska med inlagda snyftningar lite här och där - fejk rakt igenom.
M låter äkta med påtaglig ångest och skräck i rösten, det går också att höra fysiologiska reaktioner.

M började bära när hon fick tillsägelse av J som bad om hjälp. I skogen tittade hon bort och orkade inte vara kvar. Hon satte sig i bilen med huvudet mellan knäna - krypa ihop, inte vilja se, inte vilja höra.
Hon berättar också att hon mådde skit.

Vad J gör är märkligt och horribelt; får bränningen av kroppen att likna omtanke. Hon menar att hon gjorde det hon var tvungen till. Samma uttryck vid släpandet över grusvägen.

Att M visar sig vara känslomässigt avtrubbad de första månaderna - ja, absolut.
Läste att hon har missbrukat en del hasch och sista gången skulle ha skett i augusti förra året.
Hon hade i samband med det tillfället haft hallucinationer som klingat av efter en tid. Det låter som att M har missbrukat cannabis ganska frekvent då hon drabbas av en psykos. Cannabis är fettlösligt och kan sitta i flera veckor efter ett enda röktillfälle och pytsas det på under en längre tid så är det inte ovanligt att det till sist utlöser en kortvarig psykos.
Är en hjärna under växande med sårbarheter i frontalloben så drabbar det framför allt minnesfunktionen. Men även personligheten påverkas med mer eller mindre avtrubbning av känslolivet som följd.

Funderade bara ifall det här cannabismissbruket har varit mer omfattande än hon har velat erkänna och att det är en av orsakerna till känslomässig avstängdhet under lång tid.

Vad gäller rubriceringen så trodde kanske J på fullt allvar att hennes ärliga erkännande om misshandel och olyckshändelse, kunde fria henne från mord - visste hon ens att en rättsläkare kunde motbevisa hennes påstående om 10 sekunder?
Citera
2023-04-09, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag har lyssnat till två korta ljudupptagningar, utan förvrängda röster. J låter som en dålig skådespelerska med inlagda snyftningar lite här och där - fejk rakt igenom.
M låter äkta med påtaglig ångest och skräck i rösten, det går också att höra fysiologiska reaktioner.

M började bära när hon fick tillsägelse av J som bad om hjälp. I skogen tittade hon bort och orkade inte vara kvar. Hon satte sig i bilen med huvudet mellan knäna - krypa ihop, inte vilja se, inte vilja höra.

Vad J gör är märkligt och horribelt; får bränningen av kroppen att likna omtanke. Hon menar att hon gjorde det hon var tvungen till. Samma uttryck vid släpandet över grusvägen.

Läste att hon har missbrukat en del hasch och sista gången skulle ha skett i augusti förra året.
Hon hade i samband med det tillfället haft hallucinationer som klingat av efter en tid. Det låter som att M har missbrukat cannabis ganska frekvent då hon drabbas av en psykos. Cannabis är fettlösligt och kan sitta i flera veckor efter ett enda röktillfälle och pytsas det på under en längre tid så är det inte ovanligt att det till sist utlöser en kortvarig psykos.
Är en hjärna under växande med sårbarheter i frontalloben så drabbar det framför allt minnesfunktionen. Men även personligheten påverkas med mer eller mindre avtrubbning av känslolivet som följd.

Funderade bara ifall det här cannabismissbruket har varit mer omfattande än hon har velat erkänna och att det är en av orsakerna till känslomässig avstängdhet under lång tid.

Vad gäller rubriceringen så trodde kanske J på fullt allvar att hennes ärliga erkännande om misshandel och olyckshändelse, kunde fria henne från mord - visste hon ens att en rättsläkare kunde motbevisa hennes påstående om 10 sekunder?
J hade kunnat sagt att det var M som misshandlade och strypt 10 sek
Sen kan vi inte hittepå att M höll på med cannabis och därför är avtrubbad och oskyldig
som en förklaring till hennes beteende som inte finns
Citera
2023-04-09, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews

Du har inte en aning om hur cannabis funkar
Citera
2023-04-09, 00:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Båda tjejerna blev införstådda ganska tidigt att polisen kan ta reda på vart deras telefoner befunnit sig. Det var det som låg som grund för J s lögn om hashkakan. Hon visste att M s telefon inte var med. Kanske därför hon tog på sig den resan själv?

Men hela detta spel och manipulation för att öka sin trovärdighet borde iså fall ha som slutmål att lägga över skulden för mordet på M. Men hon gör ju inte det. Hon berättar ytterst sparsamt och även tveksamt om M s delaktighet.
Eftersom J inte visste vad M berättat tror jag hon insåg att risken var för stor att lägga skulden på M. Om hon gjort det kunde M berättat hur det egentligen förhöll sig. För att få kontroll, försöka styra förloppet, verka trovärdig och inte provocera fram sanning ur M erkände hon då en lättare misshandel och olyckshändelse. Men någon form av hämnd ville hon ha, så M angavs som delaktig så hon inte skulle komma undan.
Citera
2023-04-09, 00:23
Medlem
Att T fick något i glaset är möjligt.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-09 kl. 00:29.
Citera
2023-04-09, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
De båda håller ju tyst i förhören tills kroppen hittas och polisen talar om för JJ att endast JJs mobil var vid fyndplatsen och att inget DNA från MH finns i badrummet. Det är då JJ börjar sätta in MH i sina storys.

Så har jag läst det som i alla fall.

Ja, så är det!

Nej, precis.

Normalt om man nu ska visa sin lgh för en kompis mitt i natten, efter krogen så brukar man ju bjuda på en drink/vin etc. eller ex kaffe. De brukade ju tydligen väldigt ofta efterfesta hela umgängeskretsen.

Jag tror som sagt på drog i vinet (kanske GHB) och/eller ett plötsligt hårt slag med tillhygge i huvudet, där vid köksbordet.

Men vi lär nog aldrig få veta, tyvärr.

Att T fick något i glaset är möjligt. De hittade dock ingen dna från T på vinglasen i köket. Men hon kan ju druckit från något annat som J gömt undan eller dylikt. Jag tror dock att överfallet skedde när T var på väg hem och först tänkte gå på toa. Det stämmer bättre med grannens tidsmässiga iakttagelser. Eller alternativt gick hon till toaletten för att hon inte mådde bra. Och då såg J sin chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in