2023-04-08, 22:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Menar du att det är andra som har rört ihop vad DU har påstått?
Är det korrekt uppfattat?
Om du orkar läsa FUP så skulle du förstå. Tjejen Ale*andra påstår att hon och Maja går till Albin för att Ale*andra är förbannad för att hon inte får vara kompis med Albin. Albin påstår om samma tillfälle att Maja och Ale*andra kommer för att tjafsa om att T skvallrat om att J varit otrogen. Fotbollstränaren pratar om att upprinnelsen varit nåt tjafs om en kille, J*lius. Det är rörigt och rör sig förmodligen om flera tillfällen men Maja är där och nämns vid namn som en person T är rädd för.
Citera
2023-04-08, 22:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ok, jag ska låta dig och Zurfen ha ett tjäbbel ifred. jag försökte bara hjälpa lite.

I det andra håller jag med dig. Det finns någon bild på MH med massor av bling, silvertäckjacka...hon försöker att se ut som en kriminell rappare i mina ögon, men jag är till åren kommen, så det kanske är ett mer allmänt mode bland yngre nu.

Frågan är väl om hon (MH) trodde att sådana saker skulle leda fram till ett riktigt mord, eller om hon trodde att det var typ mer "normal" tonårsbrottslighet/busstreck.

Men att inte berätta om mordbrandsförsöken........MH är en svår nöt att försöka förstå sig på.
Hon hade kanske en mycket bra anledning att inte berätta om mordbrandsförsöken - hon kanske var med.
Citera
2023-04-08, 22:52
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Äkta eller spelad motvillighet?
Kanske var det ett trevande försök att så ett frö till att lägga skuld på M, en krok för att se om FL skulle nappa?

Ja, det är till att svartmåla J. Men ingenting verkar otänkbart för henne.
Absolut, det låter rimligt. Alltid värt ett försök. Låtsas bry sig om M.

Utan skuld, utan samvete är egentligen ingenting otänkbart.
Citera
2023-04-08, 22:55
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om du orkar läsa FUP så skulle du förstå. Tjejen Ale*andra påstår att hon och Maja går till Albin för att Ale*andra är förbannad för att hon inte får vara kompis med Albin. Albin påstår om samma tillfälle att Maja och Ale*andra kommer för att tjafsa om att T skvallrat om att J varit otrogen. Fotbollstränaren pratar om att upprinnelsen varit nåt tjafs om en kille, J*lius. Det är rörigt och rör sig förmodligen om flera tillfällen men Maja är där och nämns vid namn som en person T är rädd för.
Jag har läst FUPn.
Berätta med källhänvisning vart det står att" MH har trängt sig in i en lägenhet"

Det är inte svårare än så!
Citera
2023-04-08, 23:00
Medlem
MHs Hälsa-app har vid två tillfällen registrerat steg på natten. MH påstår att det är toabesök.

Planritningen över JJs lägenhet med vissa mått finns i aktbilaga 156 på s. 20. På s. 28 finns bild på sängen med alla saker.

Finns det någon mätking i tråden som vill ta sig an utmaningen att göra en uppskattning av avståndet från sängen till toan och tillbaka som mobilen kan ha rört sig?
Citera
2023-04-08, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Glöm inte att J samtidigt, i likhet med flertalet av hennes sort, förmodligen känner stolthet och eufori över att ha lyckats. - Skulle hon verkligen överlåta den äran åt M? Som hon kämpade på i skogen och grät för att det var så tungt. I övrigt, vid beskrivningen av hanteringen efteråt ger hon inga som helst uttryck för känslor, hon är tvärtom uppe i sitt intellekt hela tiden när hon på ett sakligt sätt beskriver efterförloppet.

Det är listigt av henne att låta M vara med i badrummet. Hämnd genom att göra M delaktig i mordet och framför allt att inte ha henne som vittne och därigenom kunna hävda olyckshändelse och lätt misshandel.
I och med att J:s tankar och känsloliv fungerar annorlunda eller avvikande, så går det heller inte att resonera utifrån hur en "normal" person skulle ha tänkt, någon utan en - i det här fallet förmodad - personlighetsstörning.

Det är faktiskt häpnadsväckande att ingen av dom på över 30 förhörs tillsammans visat några känsloyttringar. I skarpt läge under rätten grät dom visserligen båda två. Lite märkligt kan tyckas. Nu är rösterna förvrängda på ljudupptagningarna från rättegången. Men trots det, fick jag en olustig känsla av klippet där J förklarar med tårar på kinderna hur hon tänkte kremera T med lakanet och ljuset, för det var så hon själv ville haft det.

Med ord säger hon i förhör att både hon och M tyckte det var obehagligt att hantera kroppen. Och när hon fick syn på bilden från hennes badrum sa hon usch, bara jag ser bilden. Det är väl så nära en känsloyttring dom har kommit.

Jag förstår faktiskt inte er som tycker det är smart att blanda in M om hon inte var med. J förvärrar gärningen, framförallt för sig själv. Och hon skapar ett vittne som kan säga precis vad som helst, som innehär att hon tappar kontrollen över historien.

Om hon nu skulle vara så smart och kalkylerande att hon kan räkna ut att M s bidrag genom att ta bort T s händer från J s hals och hålla ner dom i 10 sekunder kan leda till en morddom. Då borde hon också kunna räkna ut att hon själv åker på samma morddom. Hela hennes försvar gick ut på att det var en lätt misshandel (orsakad av henne själv) som ledde till T s död.
Citera
2023-04-08, 23:04
Avslutad
Citat:
Jag har läst FUPn.
Berätta med källhänvisning vart det står att" MH har trängt sig in i en lägenhet"

Det är inte svårare än så!

FUP sid 445:
Citat:
För ett år sedan vid jultid ringde Tove upp Peter vid ca kl 02.00 på natten. Hon lade på men
Peter ringde upp. Tove sa det var ett himla liv. Sa att Maja stod utanför dörren och Tove fick
inte gå ut. Hon var osammanhängande, kanske hon inte hade koll på var hon var eller tid.
Var det för svårt att hitta själv?
Citera
2023-04-08, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hon hade kanske en mycket bra anledning att inte berätta om mordbrandsförsöken - hon kanske var med.

Det är inte klarlagt om M var med eller inte vid branden utanför T s pappas lägenhet. M var hemma hos J till sent på kvällen. M s pappa skulle hämta henne, men det framgår inte av telefontrafiken om han faktiskt gjorde det.
Citera
2023-04-08, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nu trumfar ju inte din subjektiva åsikt gällande rätt...

Precis det jag säger. Vad jag tror har ingen betydelse. Blir intressant att se vad rätten kommer fram till.
Citera
2023-04-08, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan678
Det finns så många scenarier som är tänkbara, om man tänker lite utanför boxen.
Inget av det J och M sagt behöver vara sant. Det att T inte skrek, kan ju vara att en av dem höll fast henne och en satte silvertejp över munnen, (kanske runt händerna också) för att därefter kunna slå T "obehindrat" på kroppen/i ansiktet . Men T sparkade kanske i väggen/dörren i hallen där de stod, och därför ville J få henne att sluta, och fällde henne så hon föll in i badrummet (det ser väldigt nära ut till badrummet om man står i hallen), T föll kanske baklänges mot toastolen där hon slog i huvudet? Och fick kanske handen under sig, därav skadan i handen. Därefter har J enkelt kunnat strypa T då T blev omtöcknad av slaget.

Bara gissningar givetvis, men ibland stirrar man sig blind...

Hade silvertejp varit inblandat så hade rättsläkaren hittat limresten runt händer eller mun(eller någonstans), vilket inte finns.
Är man två så är det lätt att hålla i, tysta och strypa.
Ensam är orimligt.
Citera
2023-04-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ja,Jo och hon har säkerligen gjort andra olagligheter också, MEN det var inte det som jag efterfrågade.

Jag ville ha svar på en specifik fråga ang. ett påstående.

Om det skrivs något som inte stämmer överens med verkligheten (medvetet eller inte)
så är det något som jag ogillar.
Det kan skapas sk. trådsanningar helt i onödan...
Sorry
Det var en annan skribent din fråga ställdes till
Citera
2023-04-08, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
MHs Hälsa-app har vid två tillfällen registrerat steg på natten. MH påstår att det är toabesök.

Planritningen över JJs lägenhet med vissa mått finns i aktbilaga 156 på s. 20. På s. 28 finns bild på sängen med alla saker.

Finns det någon mätking i tråden som vill ta sig an utmaningen att göra en uppskattning av avståndet från sängen till toan och tillbaka som mobilen kan ha rört sig?

Det har gjorts väldigt många gånger i tråden, börja läs från den 17e mars och framåt så hittar du det väldigt snart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in