Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Glöm inte att J samtidigt, i likhet med flertalet av hennes sort, förmodligen känner stolthet och eufori över att ha lyckats. - Skulle hon verkligen överlåta den äran åt M? Som hon kämpade på i skogen och grät för att det var så tungt. I övrigt, vid beskrivningen av hanteringen efteråt ger hon inga som helst uttryck för känslor, hon är tvärtom uppe i sitt intellekt hela tiden när hon på ett sakligt sätt beskriver efterförloppet.
Det är listigt av henne att låta M vara med i badrummet. Hämnd genom att göra M delaktig i mordet och framför allt att inte ha henne som vittne och därigenom kunna hävda olyckshändelse och lätt misshandel.
I och med att J:s tankar och känsloliv fungerar annorlunda eller avvikande, så går det heller inte att resonera utifrån hur en "normal" person skulle ha tänkt, någon utan en - i det här fallet förmodad - personlighetsstörning.
Det är faktiskt häpnadsväckande att ingen av dom på över 30 förhörs tillsammans visat några känsloyttringar. I skarpt läge under rätten grät dom visserligen båda två. Lite märkligt kan tyckas. Nu är rösterna förvrängda på ljudupptagningarna från rättegången. Men trots det, fick jag en olustig känsla av klippet där J förklarar med tårar på kinderna hur hon tänkte kremera T med lakanet och ljuset, för det var så hon själv ville haft det.
Med ord säger hon i förhör att både hon och M tyckte det var obehagligt att hantera kroppen. Och när hon fick syn på bilden från hennes badrum sa hon usch, bara jag ser bilden. Det är väl så nära en känsloyttring dom har kommit.
Jag förstår faktiskt inte er som tycker det är smart att blanda in M om hon inte var med. J förvärrar gärningen, framförallt för sig själv. Och hon skapar ett vittne som kan säga precis vad som helst, som innehär att hon tappar kontrollen över historien.
Om hon nu skulle vara så smart och kalkylerande att hon kan räkna ut att M s bidrag genom att ta bort T s händer från J s hals och hålla ner dom i 10 sekunder kan leda till en morddom. Då borde hon också kunna räkna ut att hon själv åker på samma morddom. Hela hennes försvar gick ut på att det var en lätt misshandel (orsakad av henne själv) som ledde till T s död.