Är inte carbonara från USA från början? Typ makaroni with cheeSe och sedan lite bacon? Har för mig att jag läste nån gång att rätten sedan exporterades till Italien av några amerikaner på semester som trodde att carbonara var något typiskt italienskt.
Mamma brukar annars köpa tryffelcarbonara. Vet ej vad som är i men den är asagod. Den är djupfryst men tar lika lång tid att tina som det gör att koka spaghetti. Tror att det är grädde i den. Brukar ta med extra ketschup.
Nej, carbonara är inte från USA, det är italiensk arbetarmat. Och äkta carbonara har ingen grädde i sig. Men vill man har i både det ena och andra, så kan man ha det. Det blir dock ingen carbonara så som den skall vara då.
Nej, carbonara är inte från USA, det är italiensk arbetarmat. Och äkta carbonara har ingen grädde i sig. Men vill man har i både det ena och andra, så kan man ha det. Det blir dock ingen carbonara så som den skall vara då.
Ska inte svära på att det är grädde i mammas carbonara men jag tror det, kan kolla på ett paket om det står något.
Det gör det visst. Det finns bara ett enda recept som är erkänt av den Italienska köksakademien, och den är utan grädde men med guanciale och pecorino. Vill du så kan jag skicka receptet till dig i ett PM.
Men för att återgår till frågeställningen. Jag tror att det har att göra med rent snobberi. Dessa människor känner till ett litet kuriosum, i detta fall vad som är en ”äkta” carbonara, och sitter på hanen för att förmedla budskapet på ett mycket mästrande sätt när tillfälle ges. Det är även samma släkte av människor som är språkpoliser. Ödmjukheten är oftast inte deras starkaste sida.
/AI
Vad säger att den italienska köksaksdemien skulle äga frågan om vad rätten skall innehålla?
Den är av vad jag förstår av sent och oklart ursprung och det var inte någon köksakademi som uppfann den. Den skapades av någon eller några matlagare som löste en praktisk matlagaruppgift och baserades på existerande rätter. Det är då rätt förmätet av dem att påstå sig utgöra ett rättesnöre för vad en carbonara skall vara, om de nu gör det, när de som bäst är en deskriptiv instans för vad en äkta carbonara av många anses vara.
Avviker man från receptet från Akademien - t ex genom att ha i grädde - är det man lagar därför fortfarande en carbonara om man så vill och lika äkta som något annat, så länge det i princip är en någorlunda liknande pastarätt.
Carbonara som den skall vara är en myt eftersom det inte finns någon upphovsman eller upphovskvinna till originalcarbonaran. Det kan mycket väl vara så att rätten inte nödvändigtvis från början måste innehålla de ingredienser man idag ser som den äkta carbonaran.
Vad säger att den italienska köksaksdemien skulle äga frågan om vad rätten skall innehålla?
Den är av vad jag förstår av sent och oklart ursprung och det var inte någon köksakademi som uppfann den. Den skapades av någon eller några matlagare som löste en praktisk matlagaruppgift och baserades på existerande rätter. Det är då rätt förmätet av dem att påstå sig utgöra ett rättesnöre för vad en carbonara skall vara, om de nu gör det, när de som bäst är en deskriptiv instans för vad en äkta carbonara av många anses vara.
Avviker man från receptet från Akademien - t ex genom att ha i grädde - är det man lagar därför fortfarande en carbonara om man så vill och lika äkta som något annat, så länge det i princip är en någorlunda liknande pastarätt.
Allt har sitt ursprung någonstans, och vad som är äkta blir i slutändan alltid en metadiskussion. Det är därför man åkallar ”auktoriteter,” för att få några parametrar att förhålla sig till. Många drar sig ju ex.vis. inte för att hänvisa till SAOB/SAOL när det gäller frågor om det svenska språket, fastän språket är något som ständigt utvecklas med massor av lokala variationer. I förekommande fall skulle jag utgå från AIC:s recept på carbonara som norm, och lägga till ”con panna,” ”con pancetta,” eller motsvarande, där det avviker.
Som av en slump så fick jag veckans hellofresh med Spagetthi Carbonara. 4 dl matlagsninsgrädde, svensk tärnad bacon, färsk spenat, ett helt paket färska champinjoner, man vispade ihop 4 äggulor och grädden och ett paket riven ost och hällde på pastan och koade bara upp. Väldigt gott, men inte säkert den går som carbonara i Italien.
Det är jättebra att folk engagerar sig och nördar ner sig i världens alla ämnen. Jag ser däremot inte poängen med att behöva läxa upp de som har grädde i sin carbonara, kallar en stridsvagn för pansarvagn eller inte känner för att byta hjul på bilen själv.
Haha ni är för roliga!
Du ser ingen poäng i att folk läxar upp andra men du ser märkligt nog en poäng i att läxa upp folk som läxar upp andra...
En äkta Carbonara ska alltså innehålla palmfett, smältostpulver, äggulepulver, gräddpulver, hydrolyserat vegetabiliskt protein, glukossirap och framför allt rök (cigarettrök?).