2023-04-08, 09:26
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denandrasidan
Förklara gärna varför. Vilka är dina drivkrafter? Hur känns det när du tillrättavisar folk? Vill du visa att du är lite mer kultiverad, att du har koll? Känns det som att du har en hemlig kunskap som de som lagar carbonara med grädde och vitlök inte har? Blir du rentav provocerad om någon kallar en carbonara med grädde för carbonara? Berätta gärna hur det går till när du rättar folk. Berätta gärna om din livsstil och socioekonomiska förhållanden.
Som nämnts ovan. Receptet på carbonara innehåller inte grädde. Om det ska visa något är det möjligen att jag är läskunnig. Rätter ändras och modifieras. Finns massa gipskatter som går apskit när de får se kebabpizzor. Sedan beställer de en men muttrar surt att "de e gött men fan inte riktig pizza".

Berätta gärna om din livsstil och socioekonomiska förhållande.

Vad gäller gräddens eller mjölkens vara eller icka vara i autentiska italienska recept så är pasta a la bolognese ett bra exempel där även vissa traditionella italienare tycker att ragun ska ha en skvätt grädde eller mjölk i sig.
Citera
2023-04-08, 09:27
Medlem
Citat:
Så fort man kommenterar en video på YouTube, gör ett inlägg på ett forum eller pratar med någon i verkligheten och råkar nämna en ingrediens man gillar att ha i sin carbonara som kanske inte är helt traditionell blir de mästrande, nedsättande och pretentiösa:

"Haha! I en äkta carbonara är det ingen grädde! Man ska ha ääääkta pecorino från en familjegård i Toscana, ingen fake från ICA! Och så ska det vara guaaaanciiiaaale. Själv köper jag guanciale i Östermalmshallen. Riktigt fiiiint. Bara nybörjare som inte vet vad de gör har bacon. Vadå vitlök?? Det är inte traditionellt! Kom över till mig nån gång så ska du få smaka en ÄKTA carbonara! "

Jag tvivlar på att majoriteten av dessa har varit i Italien och smakat en "äkta" carbonara, än mindre pratat med någon italiensk mormor som lagat carbonara i 50 år.

Varifrån kommer denna sjukliga fascination för en "äkta carbonara"? Varför tror folk att de är mästerkockar för att de inte har grädde i carbonara? Vilka är det som sitter och skriver alla inlägg på Flashback och Youtube? Varför bryr de sig? Och nu menar jag svenskar. Italienare är ett kapitel för sig...

Diskutera.

Edit: Den här tråden handlar alltså inte om recept, utan om vilka det är som känner behov av att påpeka vilka ingredienser som får eller inte får ingå i en äkta carbonara.

Därför att äkta carbonara görs på antingen ägg/pecorino eller parmigiano reggiano, inte grädde eller creame fraiche.
Det är ÄKTA italiensk carbonara.
Kolla youtube så ser du att många italienska kockar gör så.

Kom ihåg pasta vattnet också

https://youtu.be/AvO8UPbIH30
Citera
2023-04-08, 09:40
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Så fort man kommenterar en video på YouTube, gör ett inlägg på ett forum eller pratar med någon i verkligheten och råkar nämna en ingrediens man gillar att ha i sin carbonara som kanske inte är helt traditionell blir de mästrande, nedsättande och pretentiösa:

"Haha! I en äkta carbonara är det ingen grädde! Man ska ha ääääkta pecorino från en familjegård i Toscana, ingen fake från ICA! Och så ska det vara guaaaanciiiaaale. Själv köper jag guanciale i Östermalmshallen. Riktigt fiiiint. Bara nybörjare som inte vet vad de gör har bacon. Vadå vitlök?? Det är inte traditionellt! Kom över till mig nån gång så ska du få smaka en ÄKTA carbonara! "

Jag tvivlar på att majoriteten av dessa har varit i Italien och smakat en "äkta" carbonara, än mindre pratat med någon italiensk mormor som lagat carbonara i 50 år.

Varifrån kommer denna sjukliga fascination för en "äkta carbonara"? Varför tror folk att de är mästerkockar för att de inte har grädde i carbonara? Vilka är det som sitter och skriver alla inlägg på Flashback och Youtube? Varför bryr de sig? Och nu menar jag svenskar. Italienare är ett kapitel för sig...

Diskutera.

Edit: Den här tråden handlar alltså inte om recept, utan om vilka det är som känner behov av att påpeka vilka ingredienser som får eller inte får ingå i en äkta carbonara.
Det är individer okapabla att tänka utanför boxen. Det är inte bara carbonara som förpestats av dessa kioskmongon. Även glassriket har infekterats av deras bad energy vibes. Dom hänger i glasstråden med en strut uppkörd där bak och predikar om hur deras hemmagjorda glass nog allt är den godaste glassen. När man läser sånt vill man ju bara gråta. Men samtidigt skratta åt deras naivitet då dom bevisligen inte utsatt sina fagra smaklökar för sias vår finaste salt karamell.
Citera
2023-04-08, 09:49
Medlem
Citat:
Du verkar vara en äkta carbonaraexpert! Imponerande! Kan du berätta lite om din bakgrund och socioekonomiska status? Det hade varit väldigt intressant att veta hur du blev en carbonaraexpert.

Ingen expertis krävs, det är en enkel rätt på några få ingredienser... Kallar du folk som kan använda en tvättmaskin för tvättexperter också?
Citera
2023-04-08, 10:18
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Är väl liknande personer som de som alltid ska påpeka att man är kass om man köper färdig majonäs. Sen ska de påtala att det är så jäkla enkelt att slå sin egna majonäs hemma samtidigt som de bokstavligt talat får orgasm över sin egna förträfflighet.
Så är det. Självutnämnd expert söker social upphöjelse i form av erkännande, bekräftelse, beundran och avund. I vissa sällskap så fungerar det och i värsta fall så kan experten få nöja sig med relativ upphöjelse genom att försöka sänka någon annan.

Jag tror även att fenomenet till viss del kan drivas utav en rädsla för att presentera en egen åsikt, om den egentliga sakfrågan, huruvida maten är god.

-Det här smakar förjävligt!
-Det här är skitgott!
-Det smakar likadant!

Säger man något sådant så kan ju vad som helst hända. Andra kanske inte håller med och det går inte att peka på objektiva fakta som bevisar att man har rätt.

Hamnar man i minoritet i en sådan konflikt så kan det vara socialt förödande. -Haha, Åke tycker inte grädde! -Åke, ska du inte ha lite grädde på pannkakorna? -Nej, förlåt, jag glömde att du inte gillar det! Alla fnissar åt Åke!
-MEN FÖR HELVETE! DET ÄR BARA I CARBONARAN SOM JAG INTE GILLAR GRÄDDE!!!!

Nä, sådana där situationer vill man inte riskera att hamna i, så man väljer det trygga alternativet att skrävla, om vad som är en äkta carbonara istället. Ett ämne som man dessutom anser sig vara expert på. Tryggare kan det inte bli.
Citera
2023-04-08, 10:27
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaschDay
Ja men då är det ju en annan rätt! Carbonara innehåller ingen grädde...
Vad heter min rätt då?
Och vad heter spaghetti med kyckling eller pizza med ananas?
För de "finns inte heller"!
Citera
2023-04-08, 10:40
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Så är det. Självutnämnd expert söker social upphöjelse i form av erkännande, bekräftelse, beundran och avund. I vissa sällskap så fungerar det och i värsta fall så kan experten få nöja sig med relativ upphöjelse genom att försöka sänka någon annan.

Jag tror även att fenomenet till viss del kan drivas utav en rädsla för att presentera en egen åsikt, om den egentliga sakfrågan, huruvida maten är god.

-Det här smakar förjävligt!
-Det här är skitgott!
-Det smakar likadant!

Säger man något sådant så kan ju vad som helst hända. Andra kanske inte håller med och det går inte att peka på objektiva fakta som bevisar att man har rätt.

Hamnar man i minoritet i en sådan konflikt så kan det vara socialt förödande. -Haha, Åke tycker inte grädde! -Åke, ska du inte ha lite grädde på pannkakorna? -Nej, förlåt, jag glömde att du inte gillar det! Alla fnissar åt Åke!
-MEN FÖR HELVETE! DET ÄR BARA I CARBONARAN SOM JAG INTE GILLAR GRÄDDE!!!!

Nä, sådana där situationer vill man inte riskera att hamna i, så man väljer det trygga alternativet att skrävla, om vad som är en äkta carbonara istället. Ett ämne som man dessutom anser sig vara expert på. Tryggare kan det inte bli.

Jag gillar bbq sås. Häller du de på pannkakorna blir jag sur. Vill du skratta åt mig då är du välkommen. Jag skulle heller inte tricks ett glas barolo till frukost.

Grädde i i pasta kan vara gott men om det fundamentalt ändrar smaken är det väl ändå skillnad på receptet? (Ja det är en skillnad).

Och jag kan presentera mina åsikter utan rädsla, då jag är ganska självsäker på mig själv.

Jag tror snarare det är tvärt om. De som inte köper att de de lagar något annat är rädd för något nytt, utan behöver intala sig att det är något annat för att de ska våga sig på att smaka.
Citera
2023-04-08, 10:55
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilvferlenSloven
Ingen expertis krävs, det är en enkel rätt på några få ingredienser... Kallar du folk som kan använda en tvättmaskin för tvättexperter också?

Exakt.

Det är ju f-n helt crazy att folk kallar ett av världens allra billigaste, vanligaste och enklaste recept för "det är von-oben att kunna det".

Det är ju frörutm själva pastan bara två ingredienser (ägg och pancetta) och två kryddor (svartpeppar och pecorino).

Hur svårt skall det vara? Är ju komik hur mycket psykologi, ojande och stönande om detta det är i tråden.

Blir ju då komik på hög nivå när man läser "det är en hemsk hel subkultur", "det är besserwissrar i min by", "det är de som inte lyckats i karriären".
Citera
2023-04-08, 11:04
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kockponcher
Kan du berätta om hur det kom sig att du blev på det sättet? Varför känner du dig nödgad att påpeka att "äkta" recept minsann är på ett visst sätt?
Nu gör du antaganden som jag inte känner träffar. Jag skrev nyss att jag finner båda parter likvärdiga i form av onödigt spenderad energi.
Jag ger istället en motfråga, varför känner du irritation över att folk ogillar att gå utanför recept? Upplever du dem som besserwissers?
Citera
2023-04-08, 11:18
Medlem
Citat:

Diskutera.

Nördiga unga gubbar i en ny generation som circlejerkar med pasta istället för verktyg. Samma sak med surdegspizzorna. Titta in i en sån Facebookgrupp en gång så lär ditt hufvud explodera.

Folk är basic. Män gillar att brösta upp sig i diverse sammanhang och vet alltid ”det bästa sättet att..” oavsett hur fel det är eller hur dålig koll de har på allt i närheten (i det här fallet andra pastarätter eller ens annan mat).

Håller f ö med dig, det är efterblivet.
Citera
2023-04-08, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Nu gör du antaganden som jag inte känner träffar. Jag skrev nyss att jag finner båda parter likvärdiga i form av onödigt spenderad energi.
Jag ger istället en motfråga, varför känner du irritation över att folk ogillar att gå utanför recept? Upplever du dem som besserwissers?

Likvärdiga är de absolut inte.
Om det inte vore för carbonarabögar som lägger sig i vad andra lagar för mat skulle det inte finnas ngt problem.

Det är ett fenomen som har blivit vanligare och trådens mål är att försöka förstå varför de beter sig som rövhattar när carbonara nämns.
Citera
2023-04-08, 11:42
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kockponcher
Likvärdiga är de absolut inte.
Om det inte vore för carbonarabögar som lägger sig i vad andra lagar för mat skulle det inte finnas ngt problem.

Det är ett fenomen som har blivit vanligare och trådens mål är att försöka förstå varför de beter sig som rövhattar när carbonara nämns.
Vilket problem? När, var och hur ofta blir din carbonara ifrågasätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in