Citat:
Ursprungligen postat av
Beethovania
Är väl liknande personer som de som alltid ska påpeka att man är kass om man köper färdig majonäs. Sen ska de påtala att det är så jäkla enkelt att slå sin egna majonäs hemma samtidigt som de bokstavligt talat får orgasm över sin egna förträfflighet.
Så är det. Självutnämnd expert söker social upphöjelse i form av erkännande, bekräftelse, beundran och avund. I vissa sällskap så fungerar det och i värsta fall så kan experten få nöja sig med relativ upphöjelse genom att försöka sänka någon annan.
Jag tror även att fenomenet till viss del kan drivas utav en rädsla för att presentera en egen åsikt, om den egentliga sakfrågan, huruvida maten är god.
-Det här smakar förjävligt!
-Det här är skitgott!
-Det smakar likadant!
Säger man något sådant så kan ju vad som helst hända. Andra kanske inte håller med och det går inte att peka på objektiva fakta som bevisar att man har rätt.
Hamnar man i minoritet i en sådan konflikt så kan det vara socialt förödande. -Haha, Åke tycker inte grädde! -Åke, ska du inte ha lite grädde på pannkakorna? -Nej, förlåt, jag glömde att du inte gillar det! Alla fnissar åt Åke!
-MEN FÖR HELVETE! DET ÄR BARA I CARBONARAN SOM JAG INTE GILLAR GRÄDDE!!!!
Nä, sådana där situationer vill man inte riskera att hamna i, så man väljer det trygga alternativet att skrävla, om vad som är en äkta carbonara istället. Ett ämne som man dessutom anser sig vara expert på. Tryggare kan det inte bli.