2023-04-08, 08:05
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
Man är helt enkelt matintresserad.
Det är som att man är intresserad av musik, man kallar väl inte metallica för hiphop?
Man är inte autist, snobb eller människofientlig bara för att man har ett intresse.
Att man är intresserad eller specialkunnig inom ett område medför dock inte något behov, än mindre någon skyldighet, att rätta eller mästra andra.
Citera
2023-04-08, 08:06
Medlem
SlappTjackBalles avatar
Har alltid grädde i
Citera
2023-04-08, 08:17
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Är väl liknande personer som de som alltid ska påpeka att man är kass om man köper färdig majonäs. Sen ska de påtala att det är så jäkla enkelt att slå sin egna majonäs hemma samtidigt som de bokstavligt talat får orgasm över sin egna förträfflighet.
Det finns vissa ord de alltid använder och som är bra markörer. De slår majonäs och de inmundigar stomp. Istället för att vispa majonäs och äta potatismos. De har teppanyakihäll istället för stekbord. Finns många fler exempel i matforumet för den som är road av att studera hur de dryga, ängsliga eller självförhärligande uttrycker sig på matområdet.
Citera
2023-04-08, 08:20
Medlem
När man fick carbonara i skolan så var det ju en sås men skinka i. Fruktansvärt god i mitt minne.
Jag tror de flesta idag har hört talas om det riktiga receptet utan grädde. Men oftast blir det godare med grädde.
Så när någon säger att de gjort en carbonara. Tror den andre personen att den är helt unik med att sett alla Youtube klipp och diskussioner om carbonara och vill gärna visa sin kunskap.
Samma jävla tröttsama diskussion hela tiden. Så nu säger jag oftast bara att jag gjorde en pasta. Brukar ofta säga att riktig carbonara smakar skit jämfört med de förbättringar man kan göra bara för att jävlas.
Min version innehåller varken grädde eller ägg. Däremot massor med peppar och vitlök. Köttet blir det som finns. Antingen fläsk, bacon eller rökt sidfläsk.
Samma skit med pizza. Har än idag inte ätit någon äkta italiensk pizza som är godare än min lokala turkpizza.
Citera
2023-04-08, 08:30
Medlem
feemaxxxs avatar
Den här typen av besserwissrar hittar man lite överallt, inte bara i matvärlden. Ofta är det människor som inte har någon högre universitetsutbildning / bra jobb. Inte heller är det bottenskrapet i samhället för se harvandes problem. Det är den övre arbetarklassen-lägre mellanklassen som håller på. De känner sig lite bättre än genomsnittsmänniskan, men i arbetslivet kan de inte briljera gentemot de bättre utbildade/högre befattningshavarna. Istället söker de ett intresse som de kan fördjupa sina kunskaper i, tex cykelkomponenter. När någon tex nämner att de köpt en ny cykel så kommer besserwissern genast att leda in diskussionen på ”vad är det för växelkomponenter” och ger sedan en föreläsning om att shimano dlx som sitter på cykeln är skit och att cykelköparen skulle ha valt shimano xtr istället.
Det här ger besserwissern en känsla av att vara kunnig, bildad och lite bättre än andra. Såsom den där carbonara-experten som bara läst sig till hur den där äkta/bästa carbonaran ska vara har inte heller cykelkomponentbesserwissern faktiskt inte själv testat alla komponenter, men läst sig in på internet.
Sätt carbonara- och cykelkompnentbesserwissrarna i samma rum och båda kommer försöka leda in samtalet till deras område.
Det är därför man upplever att det finns överallt för att dessa människor rabblar samma mantra så fort de kan.
Dessutom så söker de möjligheter att rätta andra människor så de sitter som hökar i matforum och bara väntar på att någon stackare ska nämna carbonara för att omedelbart slå till med släggan…
Citera
2023-04-08, 09:03
Medlem
DumSKALLEN123s avatar
Förstår inte vad problemet är? Äkta är ett annat ord för original. I original receptet används inte grädde i Carbonara.

Vill man använda grädde eller något annat i carbonara, får man givetvis göra det.

Det är enbart italienare som blir skitnödiga över grädde i carbonara, men det bor väl inte så mycket italienare här?

Och det finns andra maträtter än pasta fucking carbonara.
Senast redigerad av DumSKALLEN123 2023-04-08 kl. 09:06.
Citera
2023-04-08, 09:10
Medlem
Ratads avatar
Jag "håller på så".

Men TS är välkommen att hälla i lite grädde i sin falska carbonara. Det viktiga är att det blir gott.
Citera
2023-04-08, 09:14
Medlem
KlappMungons avatar
Utan grädde tycker jag ärtorna blir lite för skarpa i smaken
Citera
2023-04-08, 09:15
Medlem
TS har lockat hit många idioter som är precis den typen.
Citera
2023-04-08, 09:18
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denandrasidan
Här har vi ett tydligt exempel på en carbonaraexpert. Kan du berätta om hur det kom sig att du blev på det sättet? Varför känner du dig nödgad att påpeka att "äkta" recept minsann är på ett visst sätt?
Varför följer du ens recept, allt kan ju vara ad hoc för dig?

Övriga personer använder recept för att inte behöva 5 iterationer för att lyckas sätta en rätt, vad är så fel med att man följer ett recept eller ens påtalar att du går utanför receptet?

Ser det lika märkligt att klaga på att andra som anmärker på detta som att själv vara "receptbrottslingen".
Citera
2023-04-08, 09:19
Medlem
denandrasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Jag "håller på så".

Men TS är välkommen att hälla i lite grädde i sin falska carbonara. Det viktiga är att det blir gott.

Förklara gärna varför. Vilka är dina drivkrafter? Hur känns det när du tillrättavisar folk? Vill du visa att du är lite mer kultiverad, att du har koll? Känns det som att du har en hemlig kunskap som de som lagar carbonara med grädde och vitlök inte har? Blir du rentav provocerad om någon kallar en carbonara med grädde för carbonara? Berätta gärna hur det går till när du rättar folk. Berätta gärna om din livsstil och socioekonomiska förhållanden.
Citera
2023-04-08, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Varför följer du ens recept, allt kan ju vara ad hoc för dig?

Övriga personer använder recept för att inte behöva 5 iterationer för att lyckas sätta en rätt, vad är så fel med att man följer ett recept eller ens påtalar att du går utanför receptet?

Ser det lika märkligt att klaga på att andra som anmärker på detta som att själv vara "receptbrottslingen".

Kan du berätta om hur det kom sig att du blev på det sättet? Varför känner du dig nödgad att påpeka att "äkta" recept minsann är på ett visst sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in