2023-04-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har varit tydlig med vad jag anser och tror om M s delaktighet. Och skulle hon bli dömd för mord tycker jag också att hon har rätt till nån sorts straffrabatt. Även om ungdomsrabatten är borttagen finns det utrymme för det.

Döms MH för mord är 16 år det normala plus ett par år för de andra brotten. Folk var så otroligt ihärdiga i att ungdomsrabatten skulle slopas. MH kanske skulle fått sitta 6 år om det fungerade som förr. Att låsa in MH tills hon är över 30. Jag tycker det är orimligt. Man kanske skulle lagt till några kriterier för att få ungdomsrabatt istället för att ta bort den.
Citera
2023-04-06, 23:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
J antydde att M hade tillgång till hennes tfn och skulle kunna gjort de besvärande googlingarna, så även hon försöker lägga över skuld.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att det är ett strategiskt spel från J att få det att låta som att hon skyddar M, för att i nästa stund slänga henne under bussen med att hon höll Ts händer så J kunde strypa.
Lite som jag uppfattat J fungerar, smöra och stryka medhårs sedan förbanna och frysa ut.

Jag, tänket ett tag att Johanna skulle "erkänna" i förhöret 25/11 att hon ensam åte till NYe för att äta hashkakan och Mja var ensam kvar i lgh.

Så skulle nästa "erkännande komma; att Tove inte alls hade gått hem när JJ åkte, utan var kvar när Johanna lämnade.

Maja och Tove var ensamma...nu hann hon aldrig dit, då förhörsledaren tydligt markerade att han tröttnat på alla lögner.
Citera
2023-04-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag, tänket ett tag att Johanna skulle "erkänna" i förhöret 25/11 att hon ensam åte till NYe för att äta hashkakan och Mja var ensam kvar i lgh.

Så skulle nästa "erkännande komma; att Tove inte alls hade gått hem när JJ åkte, utan var kvar när Johanna lämnade.

Maja och Tove var ensamma...nu hann hon aldrig dit, då förhörsledaren tydligt markerade att han tröttnat på alla lögner.

Men återigen så gå till fub! Tror åklagaren har koll.
Citera
2023-04-06, 23:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det är vad jag tror ja. Det är det normala vid strypning. Finns intervjuer med strypmördare där dom berättar hur förvånade dom är över hur lång tid det tar att strypa nån och hur jobbigt det är.

Som rättsläkaren beskrev så krävs det ett hårt beslutsamt och även långvarigt grepp för att lyckas. Men rent fysiskt finns det en möjlighet att hon tuppat av direkt. Men tycker alla T s skador och sparkljuden flera minuter efter första dunsen tyder på en utdragen kamp där hon varit medveten.
Ja, att det skulle ta 4-5 minuter innan döden inträdde läste jag, men jag kan inte riktigt tro att T skulle varit vid medvetande ända till slutet. Så uppfattade inte jag rättsläkarens beskrivning av de olika faserna..
Citera
2023-04-06, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Döms MH för mord är 16 år det normala plus ett par år för de andra brotten. Folk var så otroligt ihärdiga i att ungdomsrabatten skulle slopas. MH kanske skulle fått sitta 6 år om det fungerade som förr. Att låsa in MH tills hon är över 30. Jag tycker det är orimligt. Man kanske skulle lagt till några kriterier för att få ungdomsrabatt istället för att ta bort den.

Dom kriterierna hade oundvikligen varit politiska och godtyckliga för att straffa invandrade män. Det bästa hade varit att behålla "rabatten" så som den var.
Citera
2023-04-06, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomah89
Allt är så sorgligt. JJ får väl runt 18 år men hon kan nog vara den kvinna i historien som kunner styra sin omgivning. Hon är fascinerande ändå.

Tror inte hon är så bra på det, hon verkar aldrig ha fått någon att göra sitt eget dirty work. Hell, hon lyckades inte ens få M att hänga med på sina mordbränningar.
Citera
2023-04-06, 23:37
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Om M var full, nyvaken och illamående, så kan Tove ha legat inlindad i ett lakan på golvet vid ytterdörren, och MH gått rakt förbi till toan, utan att lägga märke till "byltet" vid ytterdörren. Särskilt om ljuset var släckt.

Det är faktiskt inte så himla märkligt även om det kan låta osannolikt.

Ovanstående är dock osannolikt ur flera perspektiv, och själv tror jag inte på att Toves kropp låg där M gick på toaletten. Det är något som vissa i tråden har hittat på och försökt göra till en trådsanning.

Det är särskilt viktigt att notera, om jag förstått saken rätt, att M gick på toan i samband med att J frågade om hon ville ha något att äta. Då hade J redan dödat Tove OCH öppnat dörren OCH pratat med grannen. J hade alltså redan "säkrat" brottsplatsen på ett sådant sätt att grannen inte skulle se något. Tove kunde ju inte veta säkert om det skulle stå någon utanför dörren när hon öppnade, eller om det skulle komma någon. Så självklart hade hon ordnat så att kroppen inte låg i hallen när hon öppnade dörren. Och självklart hade hon sett till att kroppen befann sig på "säker" plats innan hon gav sig iväg till donken. I min värld är den säkra platsen hennes egen garderob.

J kollade nog mycket noga att det var helt tyst och släckt i hela huset, innan hon återigen plockade fram Toves kropp och började försöka baxa ner den till bilen.

Japp, jag är nästan helt med dig, förutom att jag tror att kroppen antingen var gömd i badrummet (under textilier eller liknande, vid väggen), eller i förrådet. Men pga av JJs paranoia för att polisen kunde anlända mycket snart, så tror jag mest på förrådet.

Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Det här förrådet låg så nära dörren det går, i början visste de inte ens om de letade efter en levande eller avliden person, givetvis har de INTE glömt förrådet.

Well, frågan är ju hur mycket poliden vet/visste att förrådet var tillgängligt för JJ, tillåtet, eller otillåtet!

Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Gällande MHs beteende, minnen och kanske även tankar efter mordet kan man kanske tänka så här....

"Akut stressreaktion (ASD) är en övergående reaktion på en händelse eller upplevelse som utgör en extrem fysisk och/eller psykisk belastning hos en person som inte uppvisar tecken på annan psykisk åkomma."

"Tillståndet uppkommer i anslutning (oftast inom några minuter) till traumat och karakteriseras av en förändrad verklighetsuppfattning,*dissociation. Detta klingar i regel av efter ett par dagar."

"Akut stressyndrom har liknande symtombild som*posttraumatiskt stressyndrom*(PTSD) men urskiljer sig bl a genom sin korta varaktighet.*"

"Dissociativa symtom; innefattar depersonalisation och derealisation. Depersonalisation karakteriseras av en overklighetskänsla inför sig själv, medan derealisation inför världen runt om. Detta kan yttra sig genom distansering, likgiltighet, minskad uppmärksamhet på omgivningen eller t o m förnekelse. Partiell eller total amnesi kan också förekomma."

ASD avtar inte alltid utan kan övergå till en form av PTSD. I så fall KAN MH faktiskt tro att hon inte sett något, inte varit inblandad under tiden för mordet. Hennes hjärna försöker rädda henne från det som känns för svårt.
Vid lastning och dumpning av kropp har hon minnesbilder, men att hon går och sätter sig och mer eller mindra faller ihop i bilen kan även det vara hjärnans försök att slippa undan det som känns för svårt. Minnena därifrån kan dock vara tydliga för att JJ talat om det i bilen (instruktioner), men inte om själva mordet.
..... eller så ljuger hon bara som fan.

Jättebra inlägg, tack!

Citat:
vilken del av

var det som du inte förstod?

Mmm, läsförståelse du vet..... .

Citat:
Hunden hittade inga spår i hallen eller vid ytterdörren heller. Och där vet vi att kroppen legat eller dragits. Så hunden hade knappast gjort någon nytta även om den hade fått lukta i förrådet.

Glöm förrådet!

Förrådet blir ju därför ännu mer intressant, då en kropp behöver ligga på plats i ca 20 minuter för att avge liklukt.....och ponera att TT (trots allt) inte var död ännu, så fördröjs ju dessa ca 20 minutet.
Citera
2023-04-06, 23:39
Avslutad
Citat:
Tror inte hon är så bra på det, hon verkar aldrig ha fått någon att göra sitt eget dirty work. Hell, hon lyckades inte ens få M att hänga med på sina mordbränningar.
Och hur vet du det?
Citera
2023-04-06, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen

M är väl beviset för att en nybliven 18 åring som fortfarande går i gymnasiet med ett par diagnoser dessutom, inte har samma förutsättningar att ta vettiga beslut som en vuxen med färdigutvecklad hjärna och massa erfarenheter. Men jag tror rätten kommer ta hänsyn till vissa omständigheter och ge henne nån form av rabatt oavsett vad hon döms för.
Citera
2023-04-06, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad gäller Johanna tror jag inte en sekund på att hon vill skydda Maja. Tvärtom.

I förhöret dagen innan, den 24/11 blir hon väldigt, väldigt hårt pressad.

A 153/983 ff

" Och vi vet ju nu eftersom Tove är hittad, att hon har utsatts för kraftigt våld, och vi
antar att det har skett i lägenheten, och det är ni tre som är i lägenheten, det finns ingen
annan där. Hur känner du för det?
"
//
"Maja förnekar bestämt att hon är med på någon bilresa på natten där.
Mm
"
//
" Men vad känner du då?
Ja, jag vet inte, jag är likgiltig inför det
"
//
" Vi berättade ju för dig förra gången Johanna, vi har ju följt din telefon, vi har även fått
fram dom här koordinaterna som vi berättade för dig förra gången.
Mm
"
//
"Din telefon har stått still i ungefär 25 minuter, där hittar vi Tove död. Förstår du vad
det innebär?
Att min telefon kanske har befunnit sig där då.
Ja, tycker du själv att det är sannolikt, att någon skulle komma och hämta din telefon i
din lägenhet, använda den i 2,5 timme, och sedan åka och lämna tillbaka den utan att
du märker det?
Ja, allt är ju möjligt.
"
//
"Om man nu igen pratar påföljd, jag utgår ifrån att du pratat med din advokat om det
här, om inte så borde ta och göra det, om man pratar rent hypotetiskt, så är det ju,
alltså straffpåföljden kan ju skilja från en händelse till en annan så kan det skilja, man
kan prata om flera års skillnad, många års skillnad, beroende på vad det är som har
hänt.
Mm
Och sen brukar man, när tingsrätten skriver sina domar, nu är det hypotetiskt det här,
så brukar dom skriva att vi fäster ingen tilltro till vad personen ifråga säger, alltså på
svenska betyder det, personen ljuger. Och då kanske dom istället lyssnar på vad
åklagaren säger vid en förhandling. Då brukar dom skriva i domarna att det är styrkt
genom det, att det är styrkt genom det, att det åklagaren påstår stämmer säger dom
egentligen på svenska då. Det är det jag ber dig att fundera över och prata med din
advokat om. Tycker du själv att det låter sannolikt att någon skulle komma och ta din
telefon under 2,5 timmars tid och göra den här förflyttningen av kroppen med din
telefon Johanna och sedan åka tillbaka med den till dig, för mellan klockan, ungefär
klockan tre, till 05.24. Vid 3-tiden har du din telefon, det vet vi, och 05.24 kopplar den
upp mot hemmanätverket igen och du skjutsar hem Maja, det vet vi, det har du själv
berättat, och då har du din telefon igen. Vem har din telefon under 2,5 timmar där
Johanna?
Jag vet inte.
"

Så fortsätter det och tonläget blir än hårdare och att det JJs mobil som är där ute vid fyndplatsen och att de tror att JJ vet mer. Det ologiska med mobilen, granbarr i säng och på förarsäte, Googlesökningarna och det är nu Johanna slänger sin vänner under bussen och hävdar att det är dom som kan ha gjort sökningarna, de har ju hennes koder. OCH MAJA.
Det övergår till Dollarstore och bensinköp, och att Tove har blivit eldad på.
OCH at man hittar precis en sådan flaska som JJ köpt, halvsmält på Toves kropp...

Men JJ håller stenhårt fast vid att de två åker till Nye för att äta hashkakan.

Det är precis detta som är meningen med det förhöret. De plockar fram en massa bevis och visar på hur oliógiskt det är. Och att JJ riskerar mycket genom att inte blir trodd i en rätt. Och straffen...

Johanna är beredd nu att berätta SANNINGEN, eftersom hon är så ärlig:

dagen efter 25/11:

"[...] och jag förstår ju först nu att det har varit väldigt dumt och undanhålla det och
man får ju egentligen inte göra så. Och jag har ju varit ärlig med allt annat så därför tänkte jag
att det verkligen var bra att verkligen vara ärlig med allt och det kändes ju väldigt dumt ifall
Maja får ta konsekvenser för någonting hon inte har gjort, hon berättar ju själv att hon inte
har varit med på resan och det stämmer ju
."

Och vad består erkännandet av?

Jo, att JJ ville erkänna att hon åkte själv för att äta haschkakan, MEN Maja var kvar i lägenheten.

Inte tror jag en sekund att Johanna tänkte på att rädda Maja, utan tvärtom. Johanna är bara ute efer att rädda sig själv, och vill visa hur ärlig hon är. Hon vill även verka empatisk, så empatisk att hon inte vill dra in Maja.
Mästermanipulatör.

Förhör 25/11:

"F: Då är det helt enkelt så att idag träffar vi dig eftersom du önskat att få träffa oss och prata
så vi lämnar över ordet till dig Johanna. Du får ta ordet helt enkelt, varsågod.
J: Ja men jag har tänkt mycket sedan förhöret igår och kommit fram till, jag har ju försökt att
vara så ärlig som möjligt under allt det jag sagt med undantag från en detalj jag nu då vill
erkänna. Det är ju den här resan i bil, den 16 oktober som det rör sig om, då har jag ju berättat
att jag och Maja åkte på men det har jag ju inte riktigt varit ärlig utan det har ju bara varit jag
som varit på den resan medans Maja har varit kvar i min lägenhet under den här tiden. Allt
med resan som jag har berättat om vart jag åker och så vidare det är samma sak det är bara
det, och med samma syfte att jag skulle äta den där haschkakan det är enbart mitt initiativ.
Det var jag som ägde den där haschkakan, det var jag som hade den i min lägenhet och det
var bara jag som hade tankar på att möjligen äta av den den här kvällen och Maja var inte
med på det utan hon stannade då sen kvar i min lägenhet när jag åkte själv på den här bilresan
då. Det var ju främst det jag ville säga då
"

Förhöret blir kort, då FL tydligt visar att Johanna inte blir trodd på. Majas jackfickor fulla med barr, hon var med på resan. Medan Johanna menar att det kommer från när de kampat.

Haha, man kan nästan höra hur spydigt FL frågar:

"BF: Men är det en jacka hon brukar ha när hon är på camping?
J: Jaa
BF: En fuskpäls?
"

Förhöret avslutas nästan direkt efter det. Tydlig markering, vi hör dig när du har något vettigt att komma med. Bara lögner...

Ett taktiskt spel.

Nja, det är ju två unga ostraffade personer som suttit häktade ett bra tag med fulla restriktioner. Är nog inte så mycket mästarmanipulation som två personer som försöker rädda det som räddas kan. Min uppfattning är att det inte finns någonting i förhören med JJ som tyder på att hon hade för avsikt att överdriva MH:s inblandning eller hämnas på henne. Hon hade kunnat säga att det var MH som utförde strypningen och att hon bara hjälpte henne efteråt med kroppen. En sådan historia hade kanske varit mindre trolig men ändå omöjlig att motbevisa. Nu gjorde hon inte det utan tog istället själv på sig huvuddelen av gärningen. Varför, kan man fråga sig. En möjlighet är såklart att det hon säger är sant och att rättsläkaren har gjort en felbedömning. Mer troligt är förmodligen att hon hoppades på att en påhittad beskrivning av en ”olyckshändelse” skulle medföra ett lägre straff. Vad hon däremot aldrig verkar ha en tanke på är att lägga över ansvaret på MH.

MH, å andra sidan, hade tidigt en advokat som säkerligen förklarade att hennes enda chans var att säga så lite som möjligt och skylla ifrån sig så mycket det går. (Hennes tal om bortträngda minnen hade nog fått Sven Å Christiansson att jubla.) Nu kom åklagaren fram till, efter alla förhör och analys av den bevisning som finns, att MH:s historia helt enkelt inte är trovärdig. Hade man kommit fram till en annan slutsats hade åtalet sett annorlunda ut. Tror rentav att orsaken till att man tillslut beslutade sig för att välja mordåtal för båda (utan alternativ rubricering) helt enkelt beror på att MH:s berättelse är ett så uppenbart falsarium att det helt enkelt inte går att ta på allvar.
Citera
2023-04-06, 23:42
Medlem
Citat:
Det är vad du påstår. FUP säger annorlunda. Jag litar mer på FUP än på dig

Ja men perfekt, vi skiter i IT-forensikernas tömning av deras mobiler som visar att Toves sista samtal var ca 01.50.

Eller ska vi gå på din story att Tove ringde "från andra sidan"?

Vilket är mest troligt? Den tekniska bevisningen eller att hon ringer när hon är DÖD?
Citera
2023-04-06, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, att det skulle ta 4-5 minuter innan döden inträdde läste jag, men jag kan inte riktigt tro att T skulle varit vid medvetande ända till slutet. Så uppfattade inte jag rättsläkarens beskrivning av de olika faserna..

Ja, men då krävs det att man inte släpper greppet. Räcker att gm tar ett omtag eller släpper lite på trycket för att processen till viss del startas om. 2-3 minuter kan jag tänka mig att det tagit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in