2023-04-06, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jo, jag vet din inställning. Den gör diskussionen mer intressant.

Jag har svårt att se att det kan ha varit en utdragen kamp med en fullt medveten T utan skrik. Än så länge är jag övertygad om att T var tillräckligt medvetandesänkt för att J skulle kunna vara ensam om gärningen. Att det verkligen var T som sparkade I väggen är jag fortfarande tveksam till, men jag har inte hittat någon vettigare förklaring.

Det går ju inte att skrika samtidigt som någon trycker sina tummar djupt in i halsen.

När man man läser obduktionsprotokollet eller lyssnar på rättsläkaren under rättegången så får man ha med sig att det är enbart T s skador och hur dom uppkommit hon tittar på. T.ex när hon säger att T kan ha fått en hjärnskakning eller att J s hårda tryck mot pulsådern kan ha orsakat snabb medvetslöshet.

När hon säger att det är möjligt eller att sannolikhet är liten för något, tar hon inte hänsyn till övrig info som t.ex sparkljuden eller J s konstaterade hårda långvariga strypgrepp som troligen inte hade varit så långvarigt om T omedelbart förlorat medvetandet.
Citera
2023-04-06, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Om hundarna inte kollade förrådet då finns det nog inga spår kvar nu (står inget om det i FUP). Eftersom ägaren har haft visning på huset kan man tänka sig att de gemensamma utrymmena städats.

Hunden hittade inga spår i hallen eller vid ytterdörren heller. Och där vet vi att kroppen legat eller dragits. Så hunden hade knappast gjort någon nytta även om den hade fått lukta i förrådet.

Glöm förrådet!
Citera
2023-04-06, 20:43
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det går ju inte att skrika samtidigt som någon trycker sina tummar djupt in i halsen.

När man man läser obduktionsprotokollet eller lyssnar på rättsläkaren under rättegången så får man ha med sig att det är enbart T s skador och hur dom uppkommit hon tittar på. T.ex när hon säger att T kan ha fått en hjärnskakning eller att J s hårda tryck mot pulsådern kan ha orsakat snabb medvetslöshet.

När hon säger att det är möjligt eller att sannolikhet är liten för något, tar hon inte hänsyn till övrig info som t.ex sparkljuden eller J s konstaterade hårda långvariga strypgrepp som troligen inte hade varit så långvarigt om T omedelbart förlorat medvetandet.
En utdragen kamp tolkade jag som en fight mellan J och en medveten T och då borde T kunnat skrika. När väl J satte tummarna mot halsen blev T givetvis tyst.

Jag tror inte att J reagerade för att T tappade medvetandet utan först när Ts tunga började röra sig konstigt, att J befann sig i något hatiskt töcken och bara pressade och pressade tills Ts tunga fick henne åter till verkligheten. Det är möjligt att något sådant töcken gjorde att hon tappade tid och rum och därför upplevde tiden som väldigt kort, 10 s.
Citera
2023-04-06, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinseberg
Gällande MHs beteende, minnen och kanske även tankar efter mordet kan man kanske tänka så här....

"Akut stressreaktion (ASD) är en övergående reaktion på en händelse eller upplevelse som utgör en extrem fysisk och/eller psykisk belastning hos en person som inte uppvisar tecken på annan psykisk åkomma."

"Tillståndet uppkommer i anslutning (oftast inom några minuter) till traumat och karakteriseras av en förändrad verklighetsuppfattning,*dissociation. Detta klingar i regel av efter ett par dagar."

"Akut stressyndrom har liknande symtombild som*posttraumatiskt stressyndrom*(PTSD) men urskiljer sig bl a genom sin korta varaktighet.*"

"Dissociativa symtom; innefattar depersonalisation och derealisation. Depersonalisation karakteriseras av en overklighetskänsla inför sig själv, medan derealisation inför världen runt om. Detta kan yttra sig genom distansering, likgiltighet, minskad uppmärksamhet på omgivningen eller t o m förnekelse. Partiell eller total amnesi kan också förekomma."

ASD avtar inte alltid utan kan övergå till en form av PTSD. I så fall KAN MH faktiskt tro att hon inte sett något, inte varit inblandad under tiden för mordet. Hennes hjärna försöker rädda henne från det som känns för svårt.
Vid lastning och dumpning av kropp har hon minnesbilder, men att hon går och sätter sig och mer eller mindra faller ihop i bilen kan även det vara hjärnans försök att slippa undan det som känns för svårt. Minnena därifrån kan dock vara tydliga för att JJ talat om det i bilen (instruktioner), men inte om själva mordet.
..... eller så ljuger hon bara som fan.

Japp, jag är helt enig med dig! Det tragiska är ju att det finns ju inga som helst bevis för vem som har gjort vad! Jag tror för egen del att JJ:s historia ligger närmast sanningen. Detta baserar jag på att jag har själv blivit utsatt för både psykopater, mytomaner + personer med olika diagnoser. Jag har själv råkat ur för traumatiska händelser och har blivit så arg vissa ggr så jag har fått en blackout. Jag har dessutom sömnproblem som orsakar hallucinationer när jag inte har sovit på flera dygn. Jag vet själv hur jag fungerar och kan sätta mig in i andras situationer. Jag vet att jag inte själv minns riktigt i vilken ordning saker har hänt, allt är så diffust när man ser svart.. Även om jag inte har mördat någon, så skulle jag lika gärna kunnat ha gjort det.. Och om man ser det ur MH:s perspektiv så kan kanske inte hennes hjärna kan placera saker som är på riktigt el om det bara är en mardröm, man minns bara inte. Men hon har ju erkänt att hon ljuger, så vad ska man tro? Vissa är bra på att stänga av och mytomaner erkänner aldrig att dom ljuger, utan ljuger så mycket att de tror sig själva oavsett vad andra säger el har sett! Att minnet är lite är diffust för Johanna kan jag förstå.. Jag tror att hon talar sanning och det är svårt att uppskatta tid och händelser efter ordning i en sådan situation! Jag har svårt att tänka mig att MH inte var med i badrummet.. Jag tror att hon var det och drog undan Toves händer, men antingen förträngt el blivit så traumatiserad el planterad med lögner så att hon inte vet vad som är verklighet el fantasi. El, som du skriver i slutet, ljuger som fan! Jag hade själv inte pallat en timma i häktet utan att erkänna om jag hade vetat att jag hade mördat el varit medhjälpare! Jag hade skitit totalt i alla konsekvenser, jag hade bara gråtit och skrikit rakt ut allt jag minns!
Blir intressant vad domen blir, men om MH slipper straff så är det skandal. Hon är medskyldig oavsett vad! Att bara vara med att dumpa en fd väns döda kropp är för mig helt absurt! Oavsett hur bra kompis jag än hade varit med någon så hade jag aldrig i helvete varit med att dumpa ett lik och sen ljuga! Vi är alla olika, men jag hade hellre tagit konsekvenserna av mitt agerande än att ljuga/vara tyst och ha världens ångest resten av mitt liv. Det är svårt att tro på någon som konstant ljuger och sen helt plötsligt hävdar att hon talar sanning..
Citera
2023-04-06, 21:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Det finns flera exempel men här kommer ett par stycken:

2020-11-25 har JJ själv bett om att bli kallad till förhör. I detta förhör hävdar JJ att hon haft fel om att MH varit med i bilfärden under natten. ”Hon berättar ju själv att hon inte har varit med på den här resan och det stämmer ju.” Lögnen har dock ingen betydelse eftersom MH just erkänt att hon var med på resan. Det är dock ett tydligt försök att skydda MH.

I förhör 2022-11-08 hävdar MH att JJ har sagt att hon var med i bilresan på natten eftersom ”lägga över skuld på mig”. I förhör 2022-11-15 förnekar MH att granbarren i sängen och på jackan kommer från henne, i syfte att kunna förneka bilresan. ”Det enda jag kommer fram till är i så fall att JJ, eh, antingen har haft på sig min jacka eller att hon på något sätt, eh, ja inte satt dit men att hon rört jackan.”

Tycker det är systematiskt genom förhören att JJ tonar ner MH:s roll och i vissa fall rentav ljuger för att hålla henne utanför. MH å andra sidan lägger över skuld på JJ, även där hon själv bevisligen är delaktig.

Vad gäller Johanna tror jag inte en sekund på att hon vill skydda Maja. Tvärtom.

I förhöret dagen innan, den 24/11 blir hon väldigt, väldigt hårt pressad.

A 153/983 ff

" Och vi vet ju nu eftersom Tove är hittad, att hon har utsatts för kraftigt våld, och vi
antar att det har skett i lägenheten, och det är ni tre som är i lägenheten, det finns ingen
annan där. Hur känner du för det?
"
//
"Maja förnekar bestämt att hon är med på någon bilresa på natten där.
Mm
"
//
" Men vad känner du då?
Ja, jag vet inte, jag är likgiltig inför det
"
//
" Vi berättade ju för dig förra gången Johanna, vi har ju följt din telefon, vi har även fått
fram dom här koordinaterna som vi berättade för dig förra gången.
Mm
"
//
"Din telefon har stått still i ungefär 25 minuter, där hittar vi Tove död. Förstår du vad
det innebär?
Att min telefon kanske har befunnit sig där då.
Ja, tycker du själv att det är sannolikt, att någon skulle komma och hämta din telefon i
din lägenhet, använda den i 2,5 timme, och sedan åka och lämna tillbaka den utan att
du märker det?
Ja, allt är ju möjligt.
"
//
"Om man nu igen pratar påföljd, jag utgår ifrån att du pratat med din advokat om det
här, om inte så borde ta och göra det, om man pratar rent hypotetiskt, så är det ju,
alltså straffpåföljden kan ju skilja från en händelse till en annan så kan det skilja, man
kan prata om flera års skillnad, många års skillnad, beroende på vad det är som har
hänt.
Mm
Och sen brukar man, när tingsrätten skriver sina domar, nu är det hypotetiskt det här,
så brukar dom skriva att vi fäster ingen tilltro till vad personen ifråga säger, alltså på
svenska betyder det, personen ljuger. Och då kanske dom istället lyssnar på vad
åklagaren säger vid en förhandling. Då brukar dom skriva i domarna att det är styrkt
genom det, att det är styrkt genom det, att det åklagaren påstår stämmer säger dom
egentligen på svenska då. Det är det jag ber dig att fundera över och prata med din
advokat om. Tycker du själv att det låter sannolikt att någon skulle komma och ta din
telefon under 2,5 timmars tid och göra den här förflyttningen av kroppen med din
telefon Johanna och sedan åka tillbaka med den till dig, för mellan klockan, ungefär
klockan tre, till 05.24. Vid 3-tiden har du din telefon, det vet vi, och 05.24 kopplar den
upp mot hemmanätverket igen och du skjutsar hem Maja, det vet vi, det har du själv
berättat, och då har du din telefon igen. Vem har din telefon under 2,5 timmar där
Johanna?
Jag vet inte.
"

Så fortsätter det och tonläget blir än hårdare och att det JJs mobil som är där ute vid fyndplatsen och att de tror att JJ vet mer. Det ologiska med mobilen, granbarr i säng och på förarsäte, Googlesökningarna och det är nu Johanna slänger sin vänner under bussen och hävdar att det är dom som kan ha gjort sökningarna, de har ju hennes koder. OCH MAJA.
Det övergår till Dollarstore och bensinköp, och att Tove har blivit eldad på.
OCH at man hittar precis en sådan flaska som JJ köpt, halvsmält på Toves kropp...

Men JJ håller stenhårt fast vid att de två åker till Nye för att äta hashkakan.

Det är precis detta som är meningen med det förhöret. De plockar fram en massa bevis och visar på hur oliógiskt det är. Och att JJ riskerar mycket genom att inte blir trodd i en rätt. Och straffen...

Johanna är beredd nu att berätta SANNINGEN, eftersom hon är så ärlig:

dagen efter 25/11:

"[...] och jag förstår ju först nu att det har varit väldigt dumt och undanhålla det och
man får ju egentligen inte göra så. Och jag har ju varit ärlig med allt annat så därför tänkte jag
att det verkligen var bra att verkligen vara ärlig med allt och det kändes ju väldigt dumt ifall
Maja får ta konsekvenser för någonting hon inte har gjort, hon berättar ju själv att hon inte
har varit med på resan och det stämmer ju
."

Och vad består erkännandet av?

Jo, att JJ ville erkänna att hon åkte själv för att äta haschkakan, MEN Maja var kvar i lägenheten.

Inte tror jag en sekund att Johanna tänkte på att rädda Maja, utan tvärtom. Johanna är bara ute efer att rädda sig själv, och vill visa hur ärlig hon är. Hon vill även verka empatisk, så empatisk att hon inte vill dra in Maja.
Mästermanipulatör.

Förhör 25/11:

"F: Då är det helt enkelt så att idag träffar vi dig eftersom du önskat att få träffa oss och prata
så vi lämnar över ordet till dig Johanna. Du får ta ordet helt enkelt, varsågod.
J: Ja men jag har tänkt mycket sedan förhöret igår och kommit fram till, jag har ju försökt att
vara så ärlig som möjligt under allt det jag sagt med undantag från en detalj jag nu då vill
erkänna. Det är ju den här resan i bil, den 16 oktober som det rör sig om, då har jag ju berättat
att jag och Maja åkte på men det har jag ju inte riktigt varit ärlig utan det har ju bara varit jag
som varit på den resan medans Maja har varit kvar i min lägenhet under den här tiden. Allt
med resan som jag har berättat om vart jag åker och så vidare det är samma sak det är bara
det, och med samma syfte att jag skulle äta den där haschkakan det är enbart mitt initiativ.
Det var jag som ägde den där haschkakan, det var jag som hade den i min lägenhet och det
var bara jag som hade tankar på att möjligen äta av den den här kvällen och Maja var inte
med på det utan hon stannade då sen kvar i min lägenhet när jag åkte själv på den här bilresan
då. Det var ju främst det jag ville säga då
"

Förhöret blir kort, då FL tydligt visar att Johanna inte blir trodd på. Majas jackfickor fulla med barr, hon var med på resan. Medan Johanna menar att det kommer från när de kampat.

Haha, man kan nästan höra hur spydigt FL frågar:

"BF: Men är det en jacka hon brukar ha när hon är på camping?
J: Jaa
BF: En fuskpäls?
"

Förhöret avslutas nästan direkt efter det. Tydlig markering, vi hör dig när du har något vettigt att komma med. Bara lögner...

Ett taktiskt spel.
Citera
2023-04-06, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Vilket enligt J bara tog 10 sekunder.

Vad J säger kan vi inte riktigt lita på.

Viktigt också att tänka på är att Js inställning är att det hela är en olycka.

Scenariot: Vi bråkade, Tove blev medvetslös, en stund senare ringer det på dörren men jag öppnar inte. Är kanske inte så bra för J. Då tycker hon kanske att scenariot: Under tiden vi bråkade ringde det på dörren. Jag öppnade så fort jag kunde. Låter bättre.
Är du på riktigt? På vilket sätt skulle det spela roll för hennes mordåtal om det ringde på dörren under mordet eller efter? Tror du domen påverkas av det?
Citera
2023-04-06, 21:17
Medlem
Citat:
En utdragen kamp tolkade jag som en fight mellan J och en medveten T och då borde T kunnat skrika. När väl J satte tummarna mot halsen blev T givetvis tyst.

Jag tror inte att J reagerade för att T tappade medvetandet utan först när Ts tunga började röra sig konstigt, att J befann sig i något hatiskt töcken och bara pressade och pressade tills Ts tunga fick henne åter till verkligheten. Det är möjligt att något sådant töcken gjorde att hon tappade tid och rum och därför upplevde tiden som väldigt kort, 10 s.

T tystades omedelbart. Antingen genom medvetslöshet, stryptag eller både och. Flera saker pekat mot att hon inte blev medvetslös direkt.

Nr 1.T hade skador både på fram och baksida på kroppen. 2 huvudskador, ena ögat, båda armbågarna, båda armarna, ryggen, ena handen och båda benen. Om hon omedelbart blev medvetslös så vore dessa skador överflödiga. Det pekar mer mot att T använde allt hon hade för att kämpa emot, men kunde inte skrika för J höll stryptag.

Nr 2. J s hårda långvariga strypgrepp tror jag beror på att T stretade emot och gjorde J än mer beslutsam som då tryckte allt vad hon kunde och orsakade skador så djupt så muskulaturen vid halskotorna skadades.

Nr 3. Dom 5-10 sparkliknande ljuden som rimligen borde vara T s sista rop på hjälp.

Normalt upplever människor att tiden går långsammare vid traumatiska händelser. Nu kanske inte detta var särskilt traumatiskt för J visserligen. Men dom 10 sekunderna tror jag är ett rent påhitt för att komma ifrån att syftet var att strypa T till döds.
Citera
2023-04-06, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vad gäller Johanna tror jag inte en sekund på att hon vill skydda Maja. Tvärtom.

I förhöret dagen innan, den 24/11 blir hon väldigt, väldigt hårt pressad.

A 153/983 ff

" Och vi vet ju nu eftersom Tove är hittad, att hon har utsatts för kraftigt våld, och vi
antar att det har skett i lägenheten, och det är ni tre som är i lägenheten, det finns ingen
annan där. Hur känner du för det?
"
//
"Maja förnekar bestämt att hon är med på någon bilresa på natten där.
Mm
"
//
" Men vad känner du då?
Ja, jag vet inte, jag är likgiltig inför det
"
//
" Vi berättade ju för dig förra gången Johanna, vi har ju följt din telefon, vi har även fått
fram dom här koordinaterna som vi berättade för dig förra gången.
Mm
"
//
"Din telefon har stått still i ungefär 25 minuter, där hittar vi Tove död. Förstår du vad
det innebär?
Att min telefon kanske har befunnit sig där då.
Ja, tycker du själv att det är sannolikt, att någon skulle komma och hämta din telefon i
din lägenhet, använda den i 2,5 timme, och sedan åka och lämna tillbaka den utan att
du märker det?
Ja, allt är ju möjligt.
"
//
"Om man nu igen pratar påföljd, jag utgår ifrån att du pratat med din advokat om det
här, om inte så borde ta och göra det, om man pratar rent hypotetiskt, så är det ju,
alltså straffpåföljden kan ju skilja från en händelse till en annan så kan det skilja, man
kan prata om flera års skillnad, många års skillnad, beroende på vad det är som har
hänt.
Mm
Och sen brukar man, när tingsrätten skriver sina domar, nu är det hypotetiskt det här,
så brukar dom skriva att vi fäster ingen tilltro till vad personen ifråga säger, alltså på
svenska betyder det, personen ljuger. Och då kanske dom istället lyssnar på vad
åklagaren säger vid en förhandling. Då brukar dom skriva i domarna att det är styrkt
genom det, att det är styrkt genom det, att det åklagaren påstår stämmer säger dom
egentligen på svenska då. Det är det jag ber dig att fundera över och prata med din
advokat om. Tycker du själv att det låter sannolikt att någon skulle komma och ta din
telefon under 2,5 timmars tid och göra den här förflyttningen av kroppen med din
telefon Johanna och sedan åka tillbaka med den till dig, för mellan klockan, ungefär
klockan tre, till 05.24. Vid 3-tiden har du din telefon, det vet vi, och 05.24 kopplar den
upp mot hemmanätverket igen och du skjutsar hem Maja, det vet vi, det har du själv
berättat, och då har du din telefon igen. Vem har din telefon under 2,5 timmar där
Johanna?
Jag vet inte.
"

Så fortsätter det och tonläget blir än hårdare och att det JJs mobil som är där ute vid fyndplatsen och att de tror att JJ vet mer. Det ologiska med mobilen, granbarr i säng och på förarsäte, Googlesökningarna och det är nu Johanna slänger sin vänner under bussen och hävdar att det är dom som kan ha gjort sökningarna, de har ju hennes koder. OCH MAJA.
Det övergår till Dollarstore och bensinköp, och att Tove har blivit eldad på.
OCH at man hittar precis en sådan flaska som JJ köpt, halvsmält på Toves kropp...

Men JJ håller stenhårt fast vid att de två åker till Nye för att äta hashkakan.

Det är precis detta som är meningen med det förhöret. De plockar fram en massa bevis och visar på hur oliógiskt det är. Och att JJ riskerar mycket genom att inte blir trodd i en rätt. Och straffen...

Johanna är beredd nu att berätta SANNINGEN, eftersom hon är så ärlig:

dagen efter 25/11:

"[...] och jag förstår ju först nu att det har varit väldigt dumt och undanhålla det och
man får ju egentligen inte göra så. Och jag har ju varit ärlig med allt annat så därför tänkte jag
att det verkligen var bra att verkligen vara ärlig med allt och det kändes ju väldigt dumt ifall
Maja får ta konsekvenser för någonting hon inte har gjort, hon berättar ju själv att hon inte
har varit med på resan och det stämmer ju
."

Och vad består erkännandet av?

Jo, att JJ ville erkänna att hon åkte själv för att äta haschkakan, MEN Maja var kvar i lägenheten.

Inte tror jag en sekund att Johanna tänkte på att rädda Maja, utan tvärtom. Johanna är bara ute efer att rädda sig själv, och vill visa hur ärlig hon är. Hon vill även verka empatisk, så empatisk att hon inte vill dra in Maja.
Mästermanipulatör.

Förhör 25/11:

"F: Då är det helt enkelt så att idag träffar vi dig eftersom du önskat att få träffa oss och prata
så vi lämnar över ordet till dig Johanna. Du får ta ordet helt enkelt, varsågod.
J: Ja men jag har tänkt mycket sedan förhöret igår och kommit fram till, jag har ju försökt att
vara så ärlig som möjligt under allt det jag sagt med undantag från en detalj jag nu då vill
erkänna. Det är ju den här resan i bil, den 16 oktober som det rör sig om, då har jag ju berättat
att jag och Maja åkte på men det har jag ju inte riktigt varit ärlig utan det har ju bara varit jag
som varit på den resan medans Maja har varit kvar i min lägenhet under den här tiden. Allt
med resan som jag har berättat om vart jag åker och så vidare det är samma sak det är bara
det, och med samma syfte att jag skulle äta den där haschkakan det är enbart mitt initiativ.
Det var jag som ägde den där haschkakan, det var jag som hade den i min lägenhet och det
var bara jag som hade tankar på att möjligen äta av den den här kvällen och Maja var inte
med på det utan hon stannade då sen kvar i min lägenhet när jag åkte själv på den här bilresan
då. Det var ju främst det jag ville säga då
"

Förhöret blir kort, då FL tydligt visar att Johanna inte blir trodd på. Majas jackfickor fulla med barr, hon var med på resan. Medan Johanna menar att det kommer från när de kampat.

Haha, man kan nästan höra hur spydigt FL frågar:

"BF: Men är det en jacka hon brukar ha när hon är på camping?
J: Jaa
BF: En fuskpäls?
"

Förhöret avslutas nästan direkt efter det. Tydlig markering, vi hör dig när du har något vettigt att komma med. Bara lögner...

Ett taktiskt spel.

Jaa, det har du helt rätt i.. Jag hade aldrig kunnat vara åklagare el försvarsadvokat! Inget lätt jobb alltså.. och jag hade inte kunnat leva med mig själv om jag hade försvarat en person som man vet r skyldig till våldtäkt, mord osv. Detta fall är ju unikt, jag pendlar hela tiden genom att tro på både JJ och MH, men båda ljuger ju och har även en uns av sanning med i berättelsen. Jag vet inte vad jag hade gjort, men att MH är medskyldig är ju genomtydligt! På vilket sätt vet vi inte riktigt, men hon har iallafall varit med att bära ner Tove och dumpat henne i skogen. Spelar ingen roll hur aktiv/inaktiv hon har varit, hon har varit med och inte gjort ett skit åt saken mer än att förtränga! Nää, det spelar ingen roll hur rädd hon har varit för JJ, hon har haft sin chans och inte tagit den och jag hoppas att hon får sitt straff oavsett vad! Johanna är ju solklart fullblodad psykopat men MH är svårare, men hon ska fan inte komma undan pga alla diagnoser!!
Citera
2023-04-06, 21:27
Medlem
Finns det någon teori om hur ögat blev skadat?

J 's pappa är/har varit i militären?
Kan säkerligen ha lärt J en del dödande grepp.
Citera
2023-04-06, 21:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Mina fetningar. Det finns ett väldigt speciellt fall som har vissa element som påminner om det tänkbara scenariot du målar upp.

Mordet på Magnus Natschki 2017. Kortfattat så höggs Magnus ihjäl med en yxa av sin vän och inneboende efter att ha blivit beordrad av flera andra gm. Han sa förlåt till Magnus medans han högg.

Vännen som höll i yxan dömdes för mord. HR ansåg att han handlade under tvång men inte nöd. Vännen gick med yxan i handen tillsammans med den andre gm in i skogen. Polisen ansåg att han där kunde avstyrt det eftersom det var han som höll i yxan.

Någon juridisk kunnig kan nog förklara bättre. Men jag har noterat att det inte är det lättaste att komma undan genom att påstå att man blev tvingad, jag vågade inte, jag var chockad osv.

Jg tror inte att Maja, om hon nu skulle bli fälld, kan komma undan med att hon kände sig tvingad och rädd. Hon har haft möjligheter.

Men om hon blir fälld för mord (eller någon variant där), då kan hon möjligen få lägre straff pga av hennes egna omständigheter (svårigheter) och det mentala övertag som Johanna haf haft över henne. Någonslags förmildrande omständighet.

Men jag tror att det kan vara svårt att få henne fälld, då hennes uppsåte också kan vara svårt att beivsa, förutom vad och vr hon varit, även om hon varit vaken.
Citera
2023-04-06, 21:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Inte som försvar för utebliven handling, men som möjlig förklaring är lojaliteten till J, rädslan att förlora Js sympati och ev. manipulation.

Ja, jag har svårt att förstå det här rent känslomässigt, men jag tror att Maja blivit "omrörd" eller hur man ska säga.

Och såg att någon/gra har skrivit om den funktion vissa kan få i väldigt stressiga och hotfulla situationer som den här, någon slags "nedstängning", avskärmning från det oerhört svåra. Precis vad som kan hända i krig.
Senast redigerad av notknapparen 2023-04-06 kl. 21:40.
Citera
2023-04-06, 21:39
Medlem
sybels avatar
Citat:
T tystades omedelbart. Antingen genom medvetslöshet, stryptag eller både och. Flera saker pekat mot att hon inte blev medvetslös direkt.

Nr 1.T hade skador både på fram och baksida på kroppen. 2 huvudskador, ena ögat, båda armbågarna, båda armarna, ryggen, ena handen och båda benen. Om hon omedelbart blev medvetslös så vore dessa skador överflödiga. Det pekar mer mot att T använde allt hon hade för att kämpa emot, men kunde inte skrika för J höll stryptag.

Nr 2. J s hårda långvariga strypgrepp tror jag beror på att T stretade emot och gjorde J än mer beslutsam som då tryckte allt vad hon kunde och orsakade skador så djupt så muskulaturen vid halskotorna skadades.

Nr 3. Dom 5-10 sparkliknande ljuden som rimligen borde vara T s sista rop på hjälp.

Normalt upplever människor att tiden går långsammare vid traumatiska händelser. Nu kanske inte detta var särskilt traumatiskt för J visserligen. Men dom 10 sekunderna tror jag är ett rent påhitt för att komma ifrån att syftet var att strypa T till döds.
Jag har kanske varit för låst vid rättsläkarens ord att medvetslöshet skulle infalla inom några sekunder med det tryck J hade mot Ts hals.

Menar du att medvetslösheten inte skulle inträtt förrän efter någon minut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in