2023-04-06, 19:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Tänker mest att det är lätt att man tolkar förhör och beteenden efter förutfattade meningar och hur man tror att folk agerar. Säger JJ att MH har gjort någonting så gör hon det bara för att sätta dit henne. Om JJ istället försöker tona ner MH:s inblandning är det istället en strategi för att få sig själv att framstå i bättre dager. Att samtidigt MH skulle ljuga för att skydda sig själv är det många som betvivlar, trots att man ser det hända i förhören.

Tycker det här med att MH initialt förnekar bilresan är mycket intressant. Hennes sätt att neka att hon har varit med i bilen är nästan identiskt med hennes sätt att neka att ha varit med i badrummet: JJ berättar att MH har varit med, men spelat en lite mindre roll. MH blir bestört och nekar. Hon anklagar JJ för att försöka sätta dit henne. Hon förklarar att hon sovit och därför inte kunnat vara med i bilen. Sanningen är ju faktiskt den att berättelsen om att hon ska ha sovit i JJ:s säng först presenteras just som en förklaring på varför hon inte har märkt att JJ varit ute med bilen på natten.
Att M ljuger för att sanningen är obehaglig framgår ganska tydligt.
Citera
2023-04-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Jag tror inte hon deltog i ett mord.
Jag tror hon tog undan armarna när T försökte putta bort J och kanske höll fast i dem en stund men sen släppte.
Det är ju medhjälp till mord
Citera
2023-04-06, 19:21
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Så polisen har varit där och haft husrannsakan i lägenhet, källare förhört alla grannar men ett förråd stort nog att gömma en kropp i missar de helt och hållet i 17 dagar när de söker efter T? Hade det funnits minsta minsta misstanke att en kropp legat där hade en likhund tagits dit, det hade genomsökts och stått med i fup. Men det nämns inte där och varför då? Jo för det där förrådet är helt jäkla IRRELEVANT, står det någonstans om förrådet så ligger det i slasken för att förrådet inte varit av intresse/ omöjligt att gömma i på något sätt och vis. Polis och utredare missar inte en dörr precis intill!

Mmm, det beror ju på vad polisen vet. Vi hade ett liknande förråd som inte stod antecknat någonstans, att det tillhörde vär lgh!

Och du vet väl att även solen har sina fläckar.....
Citera
2023-04-06, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Hur vet du att JJ inte har flyttat kroppen till förrådet? Bara för att det inte finns bevis (släppte polisen ens in specialsökhunden i förrådet?) Hur vet du att MH ljuger just om att inte ha sett kroppen?

MH kanske faktiskt, på riktigt, inte såg kroppen för att den faktiskt inte var där.......

Jag ser att du inte har förstått knappt ett ord av vad jag skrev i mitt inlägg om vad som faktiskt hände när de båda dumpade kroppen, MH och JJs samstämmiga uppgifter i förhör.
Ring och tipsa polisen eller Rullman
Eller kanske fråga dem om de kollat förådet
Citera
2023-04-06, 19:29
Medlem
Citat:
Hur vet du att JJ inte har flyttat kroppen till förrådet? Bara för att det inte finns bevis (släppte polisen ens in specialsökhunden i förrådet?) Hur vet du att MH ljuger just om att inte ha sett kroppen?

MH kanske faktiskt, på riktigt, inte såg kroppen för att den faktiskt inte var där.......

Jag ser att du inte har förstått knappt ett ord av vad jag skrev i mitt inlägg om vad som faktiskt hände när de båda dumpade kroppen, MH och JJs samstämmiga uppgifter i förhör.

Om M var full, nyvaken och illamående, så kan Tove ha legat inlindad i ett lakan på golvet vid ytterdörren, och MH gått rakt förbi till toan, utan att lägga märke till "byltet" vid ytterdörren. Särskilt om ljuset var släckt.

Det är faktiskt inte så himla märkligt även om det kan låta osannolikt.

Ovanstående är dock osannolikt ur flera perspektiv, och själv tror jag inte på att Toves kropp låg där M gick på toaletten. Det är något som vissa i tråden har hittat på och försökt göra till en trådsanning.

Det är särskilt viktigt att notera, om jag förstått saken rätt, att M gick på toan i samband med att J frågade om hon ville ha något att äta. Då hade J redan dödat Tove OCH öppnat dörren OCH pratat med grannen. J hade alltså redan "säkrat" brottsplatsen på ett sådant sätt att grannen inte skulle se något. Tove kunde ju inte veta säkert om det skulle stå någon utanför dörren när hon öppnade, eller om det skulle komma någon. Så självklart hade hon ordnat så att kroppen inte låg i hallen när hon öppnade dörren. Och självklart hade hon sett till att kroppen befann sig på "säker" plats innan hon gav sig iväg till donken. I min värld är den säkra platsen hennes egen garderob.

J kollade nog mycket noga att det var helt tyst och släckt i hela huset, innan hon återigen plockade fram Toves kropp och började försöka baxa ner den till bilen.
Citera
2023-04-06, 19:42
Medlem
Citat:
Mmm, det beror ju på vad polisen vet. Vi hade ett liknande förråd som inte stod antecknat någonstans, att det tillhörde vär lgh!

Och du vet väl att även solen har sina fläckar.....

Det här förrådet låg så nära dörren det går, i början visste de inte ens om de letade efter en levande eller avliden person, givetvis har de INTE glömt förrådet.
Citera
2023-04-06, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Om M var full, nyvaken och illamående, så kan Tove ha legat inlindad i ett lakan på golvet vid ytterdörren, och MH gått rakt förbi till toan, utan att lägga märke till "byltet" vid ytterdörren. Särskilt om ljuset var släckt.

Det är faktiskt inte så himla märkligt även om det kan låta osannolikt.

Ovanstående är dock osannolikt ur flera perspektiv, och själv tror jag inte på att Toves kropp låg där M gick på toaletten. Det är något som vissa i tråden har hittat på och försökt göra till en trådsanning.

Det är särskilt viktigt att notera, om jag förstått saken rätt, att M gick på toan i samband med att J frågade om hon ville ha något att äta. Då hade J redan dödat Tove OCH öppnat dörren OCH pratat med grannen. J hade alltså redan "säkrat" brottsplatsen på ett sådant sätt att grannen inte skulle se något. Tove kunde ju inte veta säkert om det skulle stå någon utanför dörren när hon öppnade, eller om det skulle komma någon. Så självklart hade hon ordnat så att kroppen inte låg i hallen när hon öppnade dörren. Och självklart hade hon sett till att kroppen befann sig på "säker" plats innan hon gav sig iväg till donken. I min värld är den säkra platsen hennes egen garderob.

J kollade nog mycket noga att det var helt tyst och släckt i hela huset, innan hon återigen plockade fram Toves kropp och började försöka baxa ner den till bilen.

Hon lägger ett bylte VID DÖRREN och åker iväg hör du inte själv det osannlika?
Citera
2023-04-06, 19:45
Medlem
Även om jag tror att MH var med under mordet verkar åsikterna gå isär rätt rejält hos folk här som läst fupen och känner till all information. Vi kommer nog aldrig få reda på sanningen
Ska man dömas för mord ska d väl vara med väldigt stor säkerhet, tror gw sa 97 procent men det var väl bara en uppskattning

Med tanke på det så kanske mh klarar sig med en annan dom än mord
Citera
2023-04-06, 19:57
Medlem
Hinsebergs avatar
Gällande MHs beteende, minnen och kanske även tankar efter mordet kan man kanske tänka så här....

"Akut stressreaktion (ASD) är en övergående reaktion på en händelse eller upplevelse som utgör en extrem fysisk och/eller psykisk belastning hos en person som inte uppvisar tecken på annan psykisk åkomma."

"Tillståndet uppkommer i anslutning (oftast inom några minuter) till traumat och karakteriseras av en förändrad verklighetsuppfattning,*dissociation. Detta klingar i regel av efter ett par dagar."

"Akut stressyndrom har liknande symtombild som*posttraumatiskt stressyndrom*(PTSD) men urskiljer sig bl a genom sin korta varaktighet.*"

"Dissociativa symtom; innefattar depersonalisation och derealisation. Depersonalisation karakteriseras av en overklighetskänsla inför sig själv, medan derealisation inför världen runt om. Detta kan yttra sig genom distansering, likgiltighet, minskad uppmärksamhet på omgivningen eller t o m förnekelse. Partiell eller total amnesi kan också förekomma."

ASD avtar inte alltid utan kan övergå till en form av PTSD. I så fall KAN MH faktiskt tro att hon inte sett något, inte varit inblandad under tiden för mordet. Hennes hjärna försöker rädda henne från det som känns för svårt.
Vid lastning och dumpning av kropp har hon minnesbilder, men att hon går och sätter sig och mer eller mindra faller ihop i bilen kan även det vara hjärnans försök att slippa undan det som känns för svårt. Minnena därifrån kan dock vara tydliga för att JJ talat om det i bilen (instruktioner), men inte om själva mordet.
..... eller så ljuger hon bara som fan.
Citera
2023-04-06, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Hon lägger ett bylte VID DÖRREN och åker iväg hör du inte själv det osannlika?

vilken del av

Citat:
självklart hade hon sett till att kroppen befann sig på "säker" plats innan hon gav sig iväg till donken. I min värld är den säkra platsen hennes egen garderob.

var det som du inte förstod?
Citera
2023-04-06, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Om det nu är spelat eller äkta kan vara svårt att avgöra, men jag tyckte också hon lite verkade beklaga att M var med.

Sedan känner jag mig fortfarande inte övertygad om att M verkligen befann sig I badrummet under mordet.
KANSKE T och J började bråket utanför badrummet och att M då gick emellan, men avlägsnade sig när J fällde T (om hon nu gjorde det).

Jag tolkar det som att J försökte spela god genom att beklaga sig och säga 'tyvärr' M var med för att sedan sätta in en 'stöt' mot henne.
När J fick veta om googlesökningarna hintade hon te x att det var M som använt hennes mobil och att hon kanske hade sidor som J inte kände till. Så då var J snabb med att kasta M under bussen.
Om J hade brytt sig om M på riktigt hade hon sett till att M inte hamnade i den här situationen tror jag. Valt ett annat tillfälle. Men jag tror J tog chansen i badrummet när hon fick den, och kanske med det där filmklippet på näthinnan.

Ps. Vilket engagemang du lägger ned i tråden. Utredningen borde anställt dig.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-06 kl. 20:46.
Citera
2023-04-06, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ring och tipsa polisen eller Rullman
Eller kanske fråga dem om de kollat förådet

Om hundarna inte kollade förrådet då finns det nog inga spår kvar nu om T låg där en stund (står inget om det i FUP). Eftersom ägaren har haft visning på huset kan man tänka sig att de gemensamma utrymmena städats.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-04-06 kl. 20:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in