Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-06, 19:30
Medlem
Refunds avatar
Den verkar inte vara matad med hur mycket propaganda som helst iallafall. Det här skulle du aldrig kunnat läsa i Aftonbladet. Speciellt inte kring 2011.

Citat:
Den största kritiken mot västvärlden gällande Libyen handlar om de militära interventionerna och bombningarna som genomfördes för att stödja upproret mot Libyens dåvarande ledare Muammar Gaddafi år 2011. Kritikerna menar att de militära operationerna, som genomfördes av en koalition av västländer och stödda av FN-resolutioner, ledde till en destabilisering av landet och regionen som har fortsatt att pågå fram till idag.

En av de främsta kritikerna mot interventionen var att den överträdde FN:s resolution 1973, som tillät en begränsad flygförbudszon över Libyen för att skydda civilbefolkningen, men inte gav stöd för en militär intervention för att störta Gaddafi-regimen. Dessutom anses interventionen ha lett till en väpnad konflikt mellan olika grupper i landet och en spridning av vapen och instabilitet till andra länder i regionen, som Mali och Niger.
Citera
2023-04-06, 20:28
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Du kan själv ladda hem liknande modeller (fast såklart mindre än GPT-3.5) och köra på din dator. På din dator har du inget dataset men modellen lyckas ändå svara på frågor (fast såklart inte lika bra som chatGPT).

Hur förklarar du det om det handlar om att "sortera fram svar" ur ett gigantiskt dataset?

Var tror du själv att den får information från att svara på frågor?

Vi kan väl fråga chatgpt själv.

"Ja, som en AI-baserad modell bygger jag mina svar från en stor mängd indexerat webbmaterial som har kurerats och bearbetats av min utvecklare. Denna information är tillgänglig för mig när jag bearbetar frågor och ger svar till användare. "
Citera
2023-04-06, 20:40
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Den har fel hela tiden. Rena faktafel som den erkänner när man påpekar det. Tycker hypen kring det hela känns överdriven. Den har fel så pass ofta att det kastar en skugga över de gångerna den har rätt. Det är som roulette.

Men jesus, så många nötter i denna tråd. Är det konstigt att den inte kan någon SKITSAK som hänt I SVERIGE. Det som den är så bra till är att med data man matar in, kan den göra massvis med saker. Slänger du in en arbetsuppgift eller ett problem, så kan den lösa det väldigt effektivt. Ger du den ett patientfall så kan den lätt hitta diagnos, ska den analysera en artikel så får du ett bra svar. Den är 90% bättre än människor när det kommer till att ta advokatexamen, den har varit ute i cirka 6 månader. Visst, en del faktafel men sånt fattar man ju uppenbarligen.
Citera
2023-04-06, 20:55
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Men jesus, så många nötter i denna tråd. Är det konstigt att den inte kan någon SKITSAK som hänt I SVERIGE. Det som den är så bra till är att med data man matar in, kan den göra massvis med saker. Slänger du in en arbetsuppgift eller ett problem, så kan den lösa det väldigt effektivt. Ger du den ett patientfall så kan den lätt hitta diagnos, ska den analysera en artikel så får du ett bra svar. Den är 90% bättre än människor när det kommer till att ta advokatexamen, den har varit ute i cirka 6 månader. Visst, en del faktafel men sånt fattar man ju uppenbarligen.
Svensk lag verkar den inte ha någon koll på, då den hävdade att det var olagligt för föräldrar att drogtesta sina egna barn mot deras vilja - som ett exempel. Vet inte om den har korrigerat det men men. Kan bli väldigt fel.

Har också sett att den blandat ihop olika valutor. T.e.x. kan den skriva 22.000 euro om den menar 22.000 SEK. Den erkänner då också att den gjorde fel.

Vissa frågor gissar den bara hej vilt på men låtsas vara självsäker. När man frågar den om källa så ber den om ursäkt och säger att det inte finns någon källa.

Tycker den är väldigt dålig just nu och ingenting jag skulle lita på. Använder hellre Google. Men vissa saker kan den vara bra på - som att formulera en text till exempel.

Kommer bli mycket enkelt att avslöja de som fuskar till prov och likande med AI hjälp då den konstant spottar ur sig faktafel och vilda gissningar på ett självsäkert sätt.
Citera
2023-04-06, 20:59
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Svensk lag verkar den inte ha någon koll på, då den hävdade att det var olagligt för föräldrar att drogtesta sina egna barn mot deras vilja - som ett exempel. Vet inte om den har korrigerat det men men. Kan bli väldigt fel.

Har också sett att den blandat ihop olika valutor. T.e.x. kan den skriva 22.000 euro om den menar 22.000 SEK. Den erkänner då också att den gjorde fel.

Vissa frågor gissar den bara hej vilt på men låtsas vara självsäker. När man frågar den om källa så ber den om ursäkt och säger att det inte finns någon källa.

Tycker den är väldigt dålig just nu och ingenting jag skulle lita på. Använder hellre Google. Men vissa saker kan den vara bra på - som att formulera en text till exempel.

Kommer bli mycket enkelt att avslöja de som fuskar till prov och likande med AI hjälp då den konstant spottar ur sig faktafel och vilda gissningar på ett självsäkert sätt.

Använder du GPT 3.5? För GPT-4 gör 40% mindre faktafel.

Och nej, det avlöjas inte lätt. Använt den till varje uppgift i snart ett år (använde GPT-3 innan Chatgpt kom ut)
Citera
2023-04-06, 21:07
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Använder du GPT 3.5? För GPT-4 gör 40% mindre faktafel.

Och nej, det avlöjas inte lätt. Använt den till varje uppgift i snart ett år (använde GPT-3 innan Chatgpt kom ut)
Använder denna: https://chat.openai.com/chat

Men den verkar lära sig av sina faktafel. Frågade den för några veckor sen vad en dosa snus kostade i Norge och den svarade "40 NOK" varpå jag svarade att det lät extremt billigt. Den korrigerade sig själv. Nu frågade jag igen och den svarade "100-120 NOK" som är närmare sanningen.

Är fortfarande extremt mycket faktafel dock.
Citera
2023-04-06, 21:09
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:

Men den verkar lära sig av sina faktafel. Frågade den för några veckor sen vad en dosa snus kostade i Norge och den svarade "40 NOK" varpå jag svarade att det lät extremt billigt. Den korrigerade sig själv. Nu frågade jag igen och den svarade "100-120 NOK" som är närmare sanningen.

Jag frågar på ett annat sätt, betalar du för plus eller inte? För ChatGPT har 3.5 eller GPT 4. GPT-4 är den versionen som är bra. GPT-4 har bara plusanvändare tillgång till och gör minst faktafel. Men pojk, den är tränad på data som upphör 2021. Den har ingen färsk information, den når inte internet. Den är snarare en problemlösare än en faktamaskin, använd Bing Chat istället, den har tillgång till internet.
Citera
2023-04-06, 21:09
Medlem
swimp78s avatar
Citat:

Såhär svarade den när jag frågade: "Generellt sett är priset på snus i Norge högre än i många andra länder på grund av höga skatter på tobak. En dosa snus kan kosta mellan 40 till 70 norska kronor beroende på var du köper den och vilket märke det är. "
Citera
2023-04-06, 21:15
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Såhär svarade den när jag frågade: "Generellt sett är priset på snus i Norge högre än i många andra länder på grund av höga skatter på tobak. En dosa snus kan kosta mellan 40 till 70 norska kronor beroende på var du köper den och vilket märke det är. "
Okej då hade den tydligen inte lärt sig ;P
Citera
2023-04-06, 21:17
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Jag frågar på ett annat sätt, betalar du för plus eller inte? För ChatGPT har 3.5 eller GPT 4. GPT-4 är den versionen som är bra. GPT-4 har bara plusanvändare tillgång till och gör minst faktafel. Men pojk, den är tränad på data som upphör 2021. Den har ingen färsk information, den når inte internet. Den är snarare en problemlösare än en faktamaskin, använd Bing Chat istället, den har tillgång till internet.
Betalar inte för plus. Risken är ju att fler människor inte gör det heller och får rätt galen information som uppfattas som korrekt av användaren eftersom så mycket annat stämmer så bra.
Citera
2023-04-06, 21:17
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Okej då hade den tydligen inte lärt sig ;P

Vad kostar en dosa då? Nyfiken för jag ska vara i norge 2 veckor i sommar. och jag snusar.
Citera
2023-04-06, 21:20
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Betalar inte för plus. Risken är ju att fler människor inte gör det heller och får rätt galen information som uppfattas som korrekt av användaren eftersom så mycket annat stämmer så bra.

Ja men folk använder inte GPT som en källa. De använder den för att lösa ett problem. Som sagt, googla "Bing Chat" och använd den om du är ute efter information
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in