Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-03, 00:25
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Och jag ställde frågan how much slower is python compared to c++

ChatGPT svarar: "Python is an interpreted language, and it cannot be a match for a compiled language such as C++1. Python is up to about 400 times slower than C++ and with the exception of a single case, Python is more of a memory hog2. However, note that Python (the language) is not slow. Some Python run-times (CPython, for example) will be slower than native-code C++3. If you are doing very processor-intensive work like writing shaders, it’s not uncommon for Python to be somewhere around 200 times slower than C++4"
Det där svaret låter precis som något som kan hittas på Stack Overflow.

https://stackoverflow.com/questions/3033329/why-are-python-programs-often-slower-than-the-equivalent-program-written-in-c-or

Mycket riktigt var det från Stack Overflow!

I länken finns ChatGPT:s svar inbakat (i vissa fall ordagrant) tillsammans med mer utförlig diskussion kring frågeställningen om varför Python-program är långsammare än motsvarande program i C eller C++. ChatGPT har alltså inte tänkt ut svaret med egen kapacitet, utan bara extraherat det från insamlad textdata från Stack Overflow.
Citera
2023-04-03, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast GPT4 är kanske bäst på att interagera med människor, på ett något så när trovärdigt sätt. Någonting annan har heller inte Open AI hävdat. Tvärtom så varnar de för faktamissar. By the way: Ber du GPT4 att ange en källa för en undersökning, så gör den det. Dessutom uppmanar, hur dom helst, Open AI, användare att kolla källorna.
Ja, det här fungerade ok tror jag. Men jag hade otur med källan. Jag försökte få lite hjälp av ChatGPT inom ett område som jag kan väldigt bra, inte heller där var det hjälpsamt alls. Det fungerar inte som människor alls där. En kunnig människa skulle ställa vissa frågor och tänka igenom det hela lite innan långa utläggningar påbörjas. Jag tror inte jag ens ska försöka använda den till sånt nu.

Däremot gick det bättre att fråga lite om droganvändandet i Sverige. ChatGPT refererade till European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction:
Citat:
According to the European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction, the prevalence of drug use among the general population in Sweden is relatively low

Citat:
What's the source for the European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction-facts?

Citat:
The European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA) is an agency of the European Union based in Lisbon, Portugal[
... massor av text...
You can find more information about the EMCDDA and its work, as well as access to its publications and data sources, on its website at www.emcdda.europa.eu.

Citat:
Please give me a direct link to the information you're giving me that the drug usage is "relatively low" in Sweden. Where did you get that information?

Citat:
I apologize for any confusion earlier. Here is the direct link to the EMCDDA's report on drug use in Europe:

https://www.emcdda.europa.eu/system/files/publications/13132/TDAT20001ENN.pdf

On page 15 of the report, you can find a chart that shows the prevalence of drug use in Sweden compared to other European countries. According to the chart, the lifetime prevalence of drug use among the general population in Sweden is lower than the European average for cannabis, cocaine, and ecstasy. However, the use of amphetamines is higher than the European average.

Please note that the report uses data from several sources, including national surveys, so the data on drug use in Sweden may vary depending on the source. Additionally, the report notes that the data may not be directly comparable across countries due to differences in survey methodology and other factors.

I hope this information is helpful.

Sen får man bara ett memcahe-krasch-error på:
https://www.emcdda.europa.eu/system/files/publications/13132/TDAT20001ENN.pdf
Citat:
The website encountered an unexpected error. Please try again later.
Drupal\memcache\MemcacheException: Memcache instance could not be initialized.

Citat:
This link isn't working now. I get: "The website encountered an unexpected error. Please try again later." when did you read this report?

Citat:
I apologize for the inconvenience. I provided the link to the EMCDDA's report on drug use in Europe in my previous message, but it seems that the link is not working now.

I accessed the report on drug use in Europe in September 2021. However, it's possible that the link is currently not working due to technical issues with the EMCDDA's website. I would recommend checking the EMCDDA's website at a later time to see if the link is working again.

In the meantime, if you have any other questions or if there's anything else I can help you with, please let me know.

Till skillnad en stor del av flashbackanvändarna kan den ju åtminstone hänvisa till en källa, sida och länka den. Hurra!
Citera
2023-04-03, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Det mesta i python är gjort i c++, python är bara ett skriptspråk som binder ihop funktionalitet som är gjord i c++

AI hade aldrig fungerat om det bara varit python, man hade fått vänta veckor på resultat
Alltså, KlockOchSnygg, det mesta du skriver kring programmering är rent felaktigt. Mer än så orkar jag inte kommentera och jag hoppas att andra här i tråden tar notis om det om ni inte redan gjort det.
Citera
2023-04-03, 00:46
Medlem
Hypokondrias avatar
Har använt ChatGpt ett tag nu och väldigt ofta tveksamma svar och ofta helt felaktiga,
lite borderline känsla, udda programmering.
Den påstod länge att västkusten hade många fina raukar.
När jag ifrågasatte detta och bad om vägbeskrivningar gav den många sådana och när jag gång på gång upprepade frågorna om raukar och ifrågasatte så kom den med snabba svar att västkusten visst hade kalksten etc.
Först hade vi 6m raukar,
när jag frågade om denna 6m rauk kom det fram till att den bara hittade uppgifter om 3m raukar.
Sen inga höjder alls.

När jag på olika sätt frågade om den kunde rekommendera dessa raukar kom svaren oftast blixtsnabbt Ja.
Efter ett tag fick den fler och fler errors.

Till slut kom den fram till att den hade fel, finns inga raukar på V-kusten.
Och hade svårt att ta in sina tidigare vägbeskrivningar och påstående.

Intressant.
När jag dagen efter frågade om raukar på västkusten sa den direkt att inga finns.

Sen har jag märkt att jag får bättre svar på engelska än svenska,
så händer att jag skriver frågan på svenska och ber den översätta till engelska.
Ibland hela konversationer på engelska. Trist att de mer och mer cencurerar chatGpt.

Men ja, ibland ok till att hitta nya ord man själv missat.
Citera
2023-04-03, 01:23
Bannlyst
Nej, det här duger inte.

*lite frågor kring flashback*
---

Citat:
Sammanfattningsvis kan Flashback fungera som en plattform för yttrandefrihet, information, socialt nätverk och underhållning...

Citat:
Kan du ge några exempel på underhållande trådar där?

Citat:
Som en AI-assistent så kan jag inte direkt utvärdera trådars underhållningsvärde, men jag kan nämna några exempel på populära trådar på Flashback:

"Foton som ni aldrig sett förut" - En tråd som innehåller ovanliga eller sällsynta bilder, från historiska foton till bilder från rymden.

"Memes, skämt och roliga bilder" - En tråd där användare delar roliga bilder, memes och skämt.

"Vad lyssnar du på just nu?" - En tråd där användare kan dela musik de lyssnar på och diskutera musik.

"Bästa citaten från Flashback" - En tråd där användare delar roliga eller minnesvärda citat från andra trådar på forumet.

"Roliga kattbilder" - En tråd där användare delar bilder av katter.

Dessa trådar är bara några exempel på vad som finns på Flashback och det finns många fler trådar som handlar om humor och underhållning.

Citat:
Hur vet du att dom trådarna är populära?

Citat:
Som en AI-assistent har jag tillgång till stora mängder data från internet och kan analysera användardata för att få en uppfattning om popularitet och engagemang på forum och andra webbplatser. De trådar jag nämnde tidigare är exempel på trådar som har högt antal visningar, kommentarer och gillanden på Flashback, vilket tyder på att de är populära bland användarna.

Citat:
Vart får du användardata ifrån? Och antal gillanden? Gillande finns inte ens på flashback.

Citat:
Jag ber om ursäkt om jag har orsakat något missförstånd. Som en AI-assistent får jag inte direkt tillgång till användardata på Flashback eller någon annan webbplats. Informationen jag delade om populära trådar på Flashback bygger på allmän kunskap om vad som är vanligt på internetforum och vad många användare tycker är underhållande. När det gäller "gillanden", har jag felaktigt antagit att det är en funktion som finns på Flashback, vilket jag nu inser inte är fallet. Jag ber om ursäkt för eventuell förvirring som mina tidigare svar kan ha orsakat.

Den enda tråd som finns av dom standardforumtrådar som mytomanen ChatGPT har hittat på är "Vad lyssnar du på just nu?" som har två sidor. Det är alltså den här typen av mytomani-information ni sitter och publicerar på internet, använder på jobbet osv.?
Citera
2023-04-03, 01:32
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Det där svaret låter precis som något som kan hittas på Stack Overflow.

https://stackoverflow.com/questions/3033329/why-are-python-programs-often-slower-than-the-equivalent-program-written-in-c-or

Mycket riktigt var det från Stack Overflow!

I länken finns ChatGPT:s svar inbakat (i vissa fall ordagrant) tillsammans med mer utförlig diskussion kring frågeställningen om varför Python-program är långsammare än motsvarande program i C eller C++. ChatGPT har alltså inte tänkt ut svaret med egen kapacitet, utan bara extraherat det från insamlad textdata från Stack Overflow.
Ja det är så det fungerar. Den är tränad på data (fram till sep 2021). Den kan inte lära sig saker eller ”tänka ut något” som du säger. (Det förklarar den t.o.m. själv om man frågar den).
Citera
2023-04-03, 01:38
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Nej, det här duger inte.

*lite frågor kring flashback*
---

Den enda tråd som finns av dom standardforumtrådar som mytomanen ChatGPT har hittat på är "Vad lyssnar du på just nu?" som har två sidor. Det är alltså den här typen av mytomani-information ni sitter och publicerar på internet, använder på jobbet osv.?
Mytoman-GPT skulle nästan vara ett mer passande namn. Hoppas den förbättras ordentligt inom en snar framtid. (Visst, jag har faktiskt blivit positivt överraskad några gr och faktiskt fått konkret hjälp ett par gr men den är tyvärr mest platt, klyschig och mytomanaktig än så länge).
Citera
2023-04-03, 01:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Mytoman-GPT skulle nästan vara ett mer passande namn. Hoppas den förbättras ordentligt inom en snar framtid. (Visst, jag har faktiskt blivit positivt överraskad några gr och faktiskt fått konkret hjälp ett par gr men den är tyvärr mest platt, klyschig och mytomanaktig än så länge).
Ja, kanske psykosmytomani-GPT med tanke på att det verkar skyllas på hallucinationer då lögnerna uppstår. Jag förstår faktiskt inte hur dom kan ha släppt det här för allmänheten. Det känns knappt som ett alfastadie, utan experiment innan.

Jag läste en ganska bra artikel från december 2022:
ChatGPT Is Dumber Than You Think
https://www.theatlantic.com/technology/archive/2022/12/chatgpt-openai-artificial-intelligence-writing-ethics/672386/

Det här är rätt centralt: Treat it like a toy, not a tool.

Den avslutas med:
Citat:
Computers have never been instruments of reason that can solve matters of human concern; they’re just apparatuses that structure human experience through a very particular, extremely powerful method of symbol manipulation. That makes them aesthetic objects as much as functional ones. GPT and its cousins offer an opportunity to take them up on the offer—to use computers not to carry out tasks but to mess around with the world they have created. Or better: to destroy it.
Citera
2023-04-03, 03:10
Moderator
Psilosophers avatar
Det här hade tagit lång tid att googla:
Citat:
Ursprungligen postat av Psilo
Which keyboards did Tom Brislin use when perfoming whith Yes on "Symphonic Live"?
Citat:
Ursprungligen postat av chatGPT
Tom Brislin performed with Yes on their "Symphonic Live" tour in 2001, playing keyboards and providing backing vocals. During this tour, he used a variety of keyboards, including:

Korg Triton ProX: This was his main keyboard and he used it for most of the show. The Triton ProX is a versatile workstation keyboard that was popular in the early 2000s.

Yamaha Motif 8: Brislin used the Motif 8 for some of the more complex sounds and textures, particularly for orchestral sounds and string sections.

Hammond B3 organ: Brislin used a Hammond B3 organ for the classic Hammond sound that is an integral part of many Yes songs.

Kurzweil K2500: The Kurzweil K2500 is a powerful synthesizer that Brislin used for some of the more experimental sounds and textures.
Citat:
Ursprungligen postat av Psilo
There is one missing from your list, the one he is using for monophonic lead lines. It has lots of knobs on it. I'm guessing something from Novation. Did he ever use Novation keyboards?
Citat:
Ursprungligen postat av chatGPT
I apologize for missing that keyboard in my previous answer. Yes, Tom Brislin has indeed used Novation keyboards in his performances. The keyboard you are referring to with lots of knobs on it could be the Novation Supernova II, which is a powerful synthesizer that was popular in the early 2000s. The Supernova II is known for its versatility and is capable of creating a wide range of sounds, including monophonic lead lines. Brislin has also used other Novation keyboards in his performances, including the Novation KS Rack, which is a rack-mounted synth that he used for some of the more experimental sounds and textures.
Som sagt: Avändbart. För keyboardnördar
Citera
2023-04-03, 03:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Som sagt: Avändbart. För keyboardnördar
Ja, verkligen! Så länge man vet det rätta svaret, eller tror sig veta, och kan korrigera en inkomplett lista. Där du inte fick något definitivt svar kring den turnén. Liksom det verkar med allt annat ChatGPT hallucinerar om.
Senast redigerad av anetregor 2023-04-03 kl. 03:53.
Citera
2023-04-03, 04:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Det här hade tagit lång tid att googla:

Citat:
Tom Brislin performed with Yes on their "Symphonic Live" tour in 2001, playing keyboards and providing backing vocals. During this tour, he used a variety of keyboards, including:

Korg Triton ProX: This was his main keyboard and he used it for most of the show. The Triton ProX is a versatile workstation keyboard that was popular in the early 2000s.

Yamaha Motif 8: Brislin used the Motif 8 for some of the more complex sounds and textures, particularly for orchestral sounds and string sections.

Hammond B3 organ: Brislin used a Hammond B3 organ for the classic Hammond sound that is an integral part of many Yes songs.

Kurzweil K2500: The Kurzweil K2500 is a powerful synthesizer that Brislin used for some of the more experimental sounds and textures.

Jag fick en annan lisfa och inte ens samma "main keyboard".

Citat:
Which keyboards did Tom Brislin use when perfoming whith Yes on "Symphonic Live"?
Citat:
Kurzweil PC2X - This was his main keyboard for the concert and he used it extensively throughout the performance.

Yamaha Motif ES8 - He also used this keyboard for certain parts of the concert, such as during the performance of "Gates of Delirium".

Hammond B3 Organ - Brislin played this classic organ during the performance of "South Side of the Sky".

Roland XP-50 - He used this keyboard for certain parts of the concert, such as during the performance of "Don't Kill the Whale".

Moog Minimoog Voyager - Brislin played this synthesizer during the performance of "Roundabout" and for certain other parts of the concert
Två, eller tre av dom vi fick var samma. Roland XP-50 och Hammond B3 organ. Sen vet jag inte om Yamaha Motif ES8 och Yamaha Motif 8 är två olika? Sen fick du Kurzweil K2500 och Korg Triton ProX på din lista medans jag fick Moog Minimoog Voyager och Kurzweil PC2X. Vad stämmer av det här, och vad ska man ha informationen till öht. kan jag undra.

Du fick ju dessutom in en sjätte på listan, som han har använt men kanske inte på den turnén. Jag försökte få in en sjätte helt påhittad keyboard, men den gubben gick inte.

Citat:
There is one missing in your list. He used a Schmettenlink 2000X as well.

Citat:
I apologize for the oversight in my previous response. After further research, I could not find any evidence that Tom Brislin used a keyboard called the Schmettenlink 2000X during his performances with Yes on "Symphonic Live". Therefore, I cannot confirm that this keyboard was used by him during the concert. It's possible that there may be some confusion or misinformation regarding his use of this keyboard.

Citera
2023-04-03, 04:11
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Ja, verkligen! Så länge man vet det rätta svaret, eller tror sig veta, och kan korrigera en inkomplett lista. Där du inte fick något definitivt svar kring den turnén. Liksom det verkar med allt annat ChatGPT hallucinerar om.
Det var en gissning och svaret var spot on (har kollat). Så, hellre en följdfråga till boten än att plöja spaltmeter av text. Men, nåt fördjupande av en fråga du redan arbetat på inom ett område du kan skapligt: Nej, det får du inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in