2023-04-05, 23:26
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja AB är den som påminner mest om rörelsen av GM...

Dock är han kvar på brottsplatsen och bekräftad och sen är han inte heller i gränden och springer med liten väska..

Sen en annan viktig detalj ...AB ringer inte till polisen och tror att han är förväxlad med GM...

Varför gör han inte det ?

Det är SE med visserligen. Av två vittnen och genom sina observationer.

SE springer heller inte runt med ett vapen som gm gör. SE har nämligen inget

Det gör nog inte AB eftersom han inte tror att han är förväxlad. SE tror dock att han är det. Alternativt för att han hittat en ingång till att bli mer intressant som människa.
Citera
2023-04-05, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Om han tror sig vara igenkänd av Lisbeth så är det väl bättre att ligga lågt och hoppas på att inte bli konfronterad med henne istället för att ge sig in i en gissningslek där han garanterat kommer fallera och det blir uppenbart att han ljuger och på det dessutom vara med i tidningen för allmän beskådan.

1) Att ha något på huvudet en kall vinternatt hör väl inte till ovanligheterna. Rocken var väl inte heller den så ovanlig. Vittnesmålen spretar lite men överlag stämmer signalementen dåligt in på en ljushårg, lite gubbaktig 52-åring med ett runt ansikte.

2) Vi vet inte när Engström kommer ut från Skandia, kanske kliver han ut i samma stund som skotten avlossas.

3) Fåtal sekunder?? Se svaret ovan.

4) Vi har ingen aning om ifall gärningsmannen såg Lars J. Jag kan mycket väl tänka mig att GM aldrig såg Lars J. Att Engström i egenskap av ett vittne ser Lars J är däremot inte konstigt då Lisbeth gjorde samma iakttagelse.

5) GM springer i gränden ja. Om Engström också gör det är oklart.

6) Väskan är en likhet, kanske den mest iögonfallande?

7) Väskan och kanske rock/huvudbonad är väl det dom har gemensamt. Övrigt signalement skulle jag säga stämmer dåligt med Engström.

Du gav mig faktiskt en intressant tanke..

Dom punkterna som du ratade att Engström troligen inte gjort som att han är sen och inte går bakom...samma med LP och språngmarschen i gränden..osv..

Men då är det ännu märkligare att han själv speglar GM av en tillfällighet...!!
Citera
2023-04-05, 23:28
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Dörren kan han ju känna till eller hur ?

Sen glömde jag en sak...Kan Engström som GM börja inse att han vill göra sig av med vapnet på rummet som han hade egen nyckel till ?

Kan är inte samma sak som gör.

Den dörren och hurvida den var låst eller inte har SE inget med att göra. Han kan såklart ha känt till det av någon anledning, men det är inte troligt.
Citera
2023-04-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är SE med visserligen. Av två vittnen och genom sina observationer.

SE springer heller inte runt med ett vapen som gm gör. SE har nämligen inget

Det gör nog inte AB eftersom han inte tror att han är förväxlad. SE tror dock att han är det. Alternativt för att han hittat en ingång till att bli mer intressant som människa.

Okej..Men är det verkligen så vanligt att man vill bli förväxlad med GM för att få uppmärksamhet?

Jag tycker spontant att just den grejen med förväxlingen och liten väska är saker som blir misstänkt
Citera
2023-04-05, 23:32
Medlem
Citat:
Kan är inte samma sak som gör.

Den dörren och hurvida den var låst eller inte har SE inget med att göra. Han kan såklart ha känt till det av någon anledning, men det är inte troligt.

Nej men om han känner till dörren så blir den faktiskt låst 23:22 så det vet han inte...

Så han kan ju faktiskt tro att han vill in bakvägen..

Nu var det bara gissningar från min sida så då är det lite märkligt att du ska slå hål på det genom att säga att han kanske inte vet...

Vi har ingen aning någon av oss vad Engström vet eller inte vet
Citera
2023-04-05, 23:36
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Okej..Men är det verkligen så vanligt att man vill bli förväxlad med GM för att få uppmärksamhet?

Jag tycker spontant att just den grejen med förväxlingen och liten väska är saker som blir misstänkt

Ja, förhållandevis vanligt att vilja få uppmärksamhet. Särskilt bland personer som liknas vid Liberace.

Det är ju lite väl extremt att vilja bli förväxlad med gm för att få det dock. Men även det är vanligare än att en 52-årig kontorsarbetare råkar vara beväpnad och kallblodigt avrättar en statsminister bara någon minut efter ett vanligt samtal med väktarna.

Sedan har vi ju också alternativet att SE faktiskt kände sig förväxlad och ville hjälpa polisen att lägga pussel genom att ta bort felaktiga signalement.
Citera
2023-04-05, 23:39
Medlem
Citat:
Ja, förhållandevis vanligt att vilja få uppmärksamhet. Särskilt bland personer som liknas vid Liberace.

Det är ju lite väl extremt att vilja bli förväxlad med gm för att få det dock. Men även det är vanligare än att en 52-årig kontorsarbetare råkar vara beväpnad och kallblodigt avrättar en statsminister bara någon minut efter ett vanligt samtal med väktarna.

Sedan har vi ju också alternativet att SE faktiskt kände sig förväxlad och ville hjälpa polisen att lägga pussel genom att ta bort felaktiga signalement.

Jag kanske ska vara tydlig..

Jag kan också spekulera om honom som oskyldigt vittne som vill ha uppmärksamhet...

Dock är det lite mer kreativt att försöka göra det som GM..

I mina ögon är han misstänkt och inget annat..
Citera
2023-04-05, 23:45
Medlem
Citat:

Om vi hade vidgat våra sinnen lite och gått lite utanför boxen med att han vill ha uppmärksamhet....

Jag kan tycka en sak är intressant om han är oskyldig men hittar på språngmarschen för att sen hitta på överföringen som direkt pekar mot honom med exakt beskrivning av honom...

Den är fan sjuk och hatten av för Engström som får uppmärksamhet av att själv skapa den.....En liten detalj bara är ju att YN hjälper ju lite till då med liten väska !!

Så han har liksom lite tur med att hitta på en förväxling med den lilla väskan på åsen..

Detta stycke är alltså om Engström hittar på det själv...

Tycker du det är en intressant tanke ?
Citera
2023-04-05, 23:48
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag kanske ska vara tydlig..

Jag kan också spekulera om honom som oskyldigt vittne som vill ha uppmärksamhet...

Dock är det lite mer kreativt att försöka göra det som GM..

I mina ögon är han misstänkt och inget annat..

Att det är mer kreativt borde vara en varningsklocka.

Misstänk honom du. Jag fattar dock inte ens varför han ska tillhöra kategorin misstänkta när det är väldigt lätt att bygga ett scenario med honom som vittne, när han stämmer dåligt med signalementen, inte har ett vapen, kan uppge en mängd detaljer om vad som hände på plats, inga närstående misstänker honom, när han är utpekad på plats efter mordet, när det enda sättet att få honom att passa in som gm är genom extremt osannolika scenarion som inte går att hitta stöd för, när man också måste göra en rad antaganden som inte är antagna på annan basis än att SE måste vara gm.

Och så har han ju inte ens motiv eller någon slags våldshistorik.
Citera
2023-04-05, 23:51
Medlem
Citat:
Att det är mer kreativt borde vara en varningsklocka.

Misstänk honom du. Jag fattar dock inte ens varför han ska tillhöra kategorin misstänkta när det är väldigt lätt att bygga ett scenario med honom som vittne, när han stämmer dåligt med signalementen, inte har ett vapen, kan uppge en mängd detaljer om vad som hände på plats, inga närstående misstänker honom, när han är utpekad på plats efter mordet, när det enda sättet att få honom att passa in som gm är genom extremt osannolika scenarion som inte går att hitta stöd för, när man också måste göra en rad antaganden som inte är antagna på annan basis än att SE måste vara gm.

Och så har han ju inte ens motiv eller någon slags våldshistorik.

Jag tror att han är misstänkt för YNs vittnesmål och att dom helt enkelt inte tror på hela hans berättelse...

Såklart kan man strunta i att misstänka honom för detta men det är upp till var o en...

Men vi skulle inte skriva i denna tråd om vi alla skulle spekulera om honom som oskyldig...

Så vad jag menade med mer kreativt är ju för det är lite tidsfördriv....Eller hur ?
Citera
2023-04-05, 23:53
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Du gav mig faktiskt en intressant tanke..

Dom punkterna som du ratade att Engström troligen inte gjort som att han är sen och inte går bakom...samma med LP och språngmarschen i gränden..osv..

Men då är det ännu märkligare att han själv speglar GM av en tillfällighet...!!
Vad menar du att han speglar GM?
Språngmarchen i gränden är ett litet mysterium och polisen gjorde ett dåligt jobb överlag för att bena ut Engströms göranden och låtanden.
Citera
2023-04-05, 23:55
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Om vi hade vidgat våra sinnen lite och gått lite utanför boxen med att han vill ha uppmärksamhet....

Jag kan tycka en sak är intressant om han är oskyldig men hittar på språngmarschen för att sen hitta på överföringen som direkt pekar mot honom med exakt beskrivning av honom...

Den är fan sjuk och hatten av för Engström som får uppmärksamhet av att själv skapa den.....En liten detalj bara är ju att YN hjälper ju lite till då med liten väska !!

Så han har liksom lite tur med att hitta på en förväxling med den lilla väskan på åsen..

Detta stycke är alltså om Engström hittar på det själv...

Tycker du det är en intressant tanke ?

Men du behöver ju inte heller välja enbart mellan att han gjorde det som gm eller att det är rent hittepå.

Du har ju också alternativet att det faktiskt hände.

Det finns ju till och med saker som tyder på det till skillnad från de övriga alternativen. Dels säger ett vittne att han har sett den här språngmarschen, dels så råkar ju SEs anledning till att springa efter faktiskt stämma överens med verkligheten

Vi vet också att det är minst två på brottsplatsen som säger signalement som passar in på SE. Att han hör de två eller en tredje okänd och får känslan att de beskriver honom är långt ifrån otänkbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in