2023-04-05, 21:26
Medlem
Jag fick ju en liten "timeout" för ett tag sedan och har därefter inte hängt med i tråden, är polisens händelserapporter från söndagen något som diskuterats? Har inget minne av att det fanns med i FUPen, men det kanske dykt upp på annat håll.

I vilket fall som helst så har Vetlanda-Posten en artikel om just det. Inget revolutionerande, det ger en bild av hur polisen arbetade den dagen, och det mesta fanns det väl åtminstone indirekt information om.

Men jag fastnade vid "Vid 19.24 står det i händelserapporten att ”familjen litar inte riktigt på vad 20-åringen säger, tror inte allt stämmer”." Och "Vid 22.15 antecknar polisen att ”Det är något med 20-åringen och 18-åringen som inte stämmer. Får en konstig känsla över det hela.”", sådant som att Toves telefon hade befunnit sig vid McDonalds samtidigt som JJ var där verkar polisen ha vetat om sent på söndagkvällen.

https://www.vetlandaposten.se/2023-04-05/nya-uppgifter-misstankar-riktades-mot-20-aringen-bara-timmar-efter-toves-dod
Citera
2023-04-05, 21:36
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Nej, jag vill inte alls att MH är oskyldig, eller skyldig heller egentligen, jag tycker ingenting, jag vill luska fram sanningen ur 2 personer som båda ljuger, men i mitt tycke, JJ mer än MH. Jag är liksom mest TEKNISKT intresserad av detta fall, och även andra mordfall.

Inget illa ment nu, smålänningen, men jag tror du tänker för mycket med känslorna ibland, och har svårt att "tänka som en kriminell", vilket egentligen är bra, men kanske inte så bra om man ska lösa ett mordfall.......

Så mycket som dessa töser ljuger så får man ju rikta in sig dels på teknisk bevisning, men även på deras mera udda kommentarer/utsagor/svar.

Ett sådant var för mig, att MH inte har sett någon kropp innan JJ ber/befaller henne om bärhjälp. Min nästa tanke blir då:

Ok, OM MH inte har sett någon kropp, det kan ju vara sant de MH säger, (fast all annan bevisning/indicier säger att kroppen bör ha varit där) så börjar man ju fundera på om det finns några ställen den kan vara på som gör att MH faktiskt inte såg den. Och sedan börjar man fundera på varför kroppen var tvugnen att gömmas, och var de eventuella riskerna med detta värda det för mördaren....kunde mördaren eventuellt vinna något på att kroppen gömdes tillfälligt, även för MH, om hon inte var med från början förstås, då är det ju onödigt att gömma kroppen, endast för eventuell polisnärvaro, men då hade det säkerligen räckt med klädkammaren och förklaring att MH ramlade i fyllan.....

Jag tänker mig in i situationen, jag tänker det varit så mycket oljud från lgh, grannen/någon ringer och bankar på dörren, frågar hur det står till......Ingen svarar......

Hade jag då varit:

1. Grannen: Så hade jag nog mycket säkerligen gått ner till min partner/förälder etc och diskuterat om man ändå inte borde ringa räddningstjänst, något har ju hänt därinne, och nu svarar ingen på dörren, man blir ju verkligen orolig.

Men hade jag då varit:

2. Mördaren/JJ: Då hade jag tänkt, ååå, faaan, vad ska jag göra nu??? Grannen kommer bergsäkert gå och ringa polis/räddningstjänst nu, hur ska jag fixa det här, jag vill faaan inte sitta i fängelse eller åka dit......så vad gör jag? Vad kommer poliserna göra/fråga om, tjaaa, de vill säkerligen komma in i lgh och kolla varifrån dunsarna kom, kolla om någon är skadad.....jag MÅSTE få bort, få ut kroppen härifrån lgh, NU! Allt annat kan jag hastigt och med lögner hjälpligt förklara just här och nu för polisen.

Det är så jag tänker....inte att jag vill försvara någon direkt, jag försöker att hålla mig kyligt kall, inte låta känslor och moraltänk styra, men visst, jag kan ha fel i mitt tänk, men det händer även andra....

En 18 åring och 20 åring med kort erfarenhet i livet tänker inte så långt eller i detalj. Fortfarande för unga får sånt. Detta är inte 40 åriga yrkesmördare med lång erfarenhet av olika scenarier i livet.

Då hade det varit jobbigare för polisen. Och det är vi glada för, de flesta här har full tillit för polisen och dom kan sitt jobb. Även domstolen ska ha en stor eloge.
Citera
2023-04-05, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Juristerna med insyn i fallet och som har haft möjlighet att läsa slasken (antar jag) vet väl bättre än oss vad polisen borde ha gjort. Det är kanske så att MHs försvarsadvokat är väldigt nöjd med att det inte gjordes någon rekonstruktion, han är väl medveten om att hans klients historia inte håller tidsmässigt.

Vilka omständigheter är det rent konkret som borde ha utretts?

Det finns indicier som talar för att M varit delaktig.

Om det är som du säger så stärker det bara mitt argument för att åklagaren borde ha gjort sitt jobb.

Har inte hört om ett enda indicium som talar för att M varit delaktig. Och kom inte dragandes med att hon befann sig i lägenheten och sådana triviala saker, för det är inte ett indicium, det är ett faktum och det säger inget om hennes delaktighet. Och som någon var inne på, för att indicier skall bli intressanta behöver det finnas en kedja av indicier som leder fram till gärningen, alternativt starka indicier som stöder viss bevisning. Här finns inget av det.
Citera
2023-04-05, 21:37
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Hon är så sjuk i huvudet denna JJ.

Tycker synd om Maja (även om jag inte tror hon är oskyldig och jag tror inte hon berättar allt hon vet/sett/deltagit i) kan tänka mig att hennes känslor för JJ kanske var på lite djupare plan från början och då haffade Johanna henne.

Hon drogs in i en ondskefull värld när hon träffade denna Johanna.

Ja, jag kan tänka mig åt det hållet.

Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Jo, det är sant.
Flytta cykel, bli av med nycklar o mobil o hämta bilen.

Men det där att de stod o diskuterade...
Kanske var det så att de satt i vardagsrummet och diskuterade väldigt länge...
Kanske vill man inte göra sken av att man inte ringde polisen direkt så här med facit i hand...

Jag tror ju att mordet skedde tidigt och sen satt man länge i chock som J säger.

Nja, efter dunsarna och inget svar från dörr-ringningarna så bör man ju ringa räddningstänst, någon kan ju ligga och dö däruppe.....så jag tror inte att det gick så lång tid tills hon kom ut.

Mordet kan nog inte ha skett tidigare, då bör det ju ha varit totalt ljudlöst......

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så du tror att JJ vill njuta av att hon har en död kropp i sin lägenhet och kan åka in på livstid om hon åker fast?

Det håller inte. Endera ville hon hålla MH utanför och då vore det logiska att få bort henne från lägenheten - inte lämna henne ensam med kroppen och potentiellt polisen på väg. Eller så var MH redan med, och ingick i planen för att göra sig av med kroppen.

Nej, men jag tror JJ kan ha njutit av att se BO dö, se dödsögonblicket. Och en önskan att skända kroppen, flera gånger om, inte "bara" 2 ggr. utan flera gånger.

Sedan om detta beror på ett hat mot just TT eller om det kan finnas en slags lust i detta för JJ också, det låter jag vara osagt.

Det saknas ju fortfarande saker från TT, JJ kan ju ha behållit dem som trofeer.
Citera
2023-04-05, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suffragistviolence
Oklart. Rättsläkaren skriver att det mest troliga är att T slagits i huvudet med ett trubbigt föremål med liten anslagsyta. Skadans utseende och placering tyder på det. Skriver vidare att det är ”nästintill lika troligt” att skadan uppstått genom fall, under förutsättning att det finns något föremål att slå i. Hon ger knoppen på badrumsskåpet som exempel.

Precis. Har hon fallit och slagit i huvudet, så är det inte mot ett golv. Utan knoppen på ett badrumsskåp. Men man faller knappast på ett badrumsskåp på det viset, det sitter för högt upp. Möjligen blev hon brutalt knuffad in i badrumsskåpet och slog då i huvudet. Då borde polisen antingen ha hittat DNA från henne på badrumsskåpsknoppen, eller kunnat notera att den blivit rengjord, tänker jag.

I tråden verkar det ha blivit en trådsanning att hon skulle ha slagit i huvudet i badrumsgolvet. Men det verkar som den rättsmedicinska undersökningen talar emot det.
Citera
2023-04-05, 21:42
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Det är väl inte så många som kanske tycker synd om MH.
Jag försöker se det mer ur ett rättssäkert perspektiv och då tror jag faktiskt inte rätten kommer döma MH för mord utom rimligt tvivel, det vore enligt mej smått otroligt med den "bevisning" som åklagaren lagt fram.
Citerar: "Det finns ingenting förutom 20-åringens berättelse som styrker att 18-åringen deltog i mordet, säger Silbersky.

– De uppgifterna är meningslösa – jag skulle nästan vilja säga värdelösa – genom att de inte styrks av andra uppgifter.
– Jag påstår inte att 18-åringens uppgifter är riktiga. Men de kan vara riktiga, fortsätter Silbersky.
"
Citera
2023-04-05, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Jaa, den kom hon inte på.....fast svårt att förklara bort dunsarna FÖRE donkenresan, och varför JJ då inte ringde räddningstjänst när hon kom tillbaka från donkenresan.....

Men på ett sätt hoppas jag att MH blir näst intill frikänd, det skulle verkligen reta gallfeber på JJ.....

Riktigt, den kom hon inte på, den lilla psykopatskan. Tur det för M. Jo, den storyn kräver så klart att man kan ge förklaringar på många andra frågor, dunsarna inte minst. Men de kan ju förklaras med nästan vad som helst, att man dansade, eller för all del halkade på en blöt fläck i badrummet, eller råkade välta en möbel på fyllan.

Ja, jag hoppas M blir frikänd från mord för att hon är oskyldig till det, och ja det kommer säkert att reta gallfeber på J, trots att hon vet att M är oskyldig.
Citera
2023-04-05, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Citerar: "Det finns ingenting förutom 20-åringens berättelse som styrker att 18-åringen deltog i mordet, säger Silbersky.

– De uppgifterna är meningslösa – jag skulle nästan vilja säga värdelösa – genom att de inte styrks av andra uppgifter.
– Jag påstår inte att 18-åringens uppgifter är riktiga. Men de kan vara riktiga, fortsätter Silbersky.
"

Nu står ju Silbersky alltid på den misstänktes sida, så hans kommentarer skall man alltid ta med en stor nypa salt. Men jag räknar ändå ännu en prominent sakkunnig till listan som tycker som jag
Citera
2023-04-05, 21:47
Medlem
Citat:

"

Det finns ingenting förutom 20 åringen berättelse som stryker att hon själv deltog i mordet heller.
Hade hon bara hållt käften å sagt att hon inte rört Tove den natten så hade båda gått fria?
Citera
2023-04-05, 21:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Tidslinjer är till nytta då de hjälper till att få både en detaljerad och översiktlig bild av ett händelseförlopp.

Jag tänker vara besvärlig nu och ta mig friheten att peta lite i din tidslinje för jag invänder mot vissa av dig ovan angivna tider då de inte är helt förenliga med vad grannen berättar under rättegången.
Eftersom J lämnar lägenheten med sin mobil 02:46 kan heller inga dunsar ha hörts 1 minut innan, dvs 02:45.

Grannens svar nedan är fetmarkerade. Han och pappan har sannolikt pratat ihop sig innan för att kunna lämna så exakta tider som möjligt.

Åklagaren Adam Rullman frågar om ljuden igen. De andra ljuden som kom efter den första dunsen, vad är det för typ av ljud? Grannen säger att det är som tunga fotsteg.

Åklagaren vill veta hur lång tid det tog innan grannen gick ut i trapphuset.
Grannen säger att han först diskuterade ljuden med pappan, vad de kunde bero på.
- När vi reste oss från soffan och började gå hörde vi de andra ljuden.

Sedan går du upp i trappan?
- Det stämmer. Det tar cirka tre minuter, två minuter.

Till du är uppe och ringer på dörren?
- Ja.

Har du någon uppfattning om hur länge du väntade med de här ringningarna på dörren?
- Ungefär 40 sekunder.

Åklagaren undrar vad det är för typ grannen hör i ytterväggen, till vänster om dörren. Där ligger 20-åringens badrum.
- Det var som slag mot väggen.

Hur många sådana ljud hörde du?
- Fem till tio stycken.

Hörde du några andra ljud, röster från människor?
- Inget sådant.

När du sedan går ner, har de här ljuden upphört då?
- Ja.

Grannen säger att han stod utanför dörren i mellan 1,5 och 2 minuter, totalt.

Ljuden har upphört när han går ner för trappan igen, enligt grannen.

Har du någon uppfattning om hur länge du är i lägenheten, tills dess att (20-åringen) kommer ner?
- Jag vet inte. Fem, tio minuter. Jag gissar bara.

Hinner du göra någonting i lägenheten innan någon kommer ner?
- Nej jag står i hallen och pratar, diskuterar (med pappan).

20-åringens advokat Clea Sangborn vill veta hur lång tid det tog mellan den första dunsen och att de åkte till McDonalds.
- Det tog fem, tio minuter innan hon kom ner. Sedan tog det cirka två eller tre minuter när vi pratade, säger grannen.

18-åringens advokat Mikael Svegfors ställer en fråga.
Ni hör dörren öppnas, inte en gång eller två gånger. Kan det vara tre gånger?
- Det kan vara två gånger eller tre gånger.

Den enda säkerställda tiden kan sägas vara 02:46 när J lämnar lägenheten tillsammans med sin mobil för att åka till Donken.

Grannen går upp till J efter 2-3 min
Står utanför dörren i 1,5-2 min
J kommer ner efter 5-10 min
De pratar 2-3 min

För att närma oss dina uppskattade tider så förkortar vi grannens angivna tider, alltså nedåt:

2+1+5+2=10 min

J går upp igen efter samtalet för att hämta sin mobil, lämnar bostaden 02:46. Under tiden tar grannen på sig ytterkläderna. Därför adderar vi ytterligare 1-2 min=11 min.

Med dessa tider hörs dunsarna 02:35

En genomsnittlig tid utifrån grannens vittnesmål hamnar på 15,5 min. Med dessa tider hörs dunsarna 02:30

Dunsarna hörs alltså senast 02:35.

Grannen beskriver ljudet ifrån badrummet som slag, dunsarna som tunga fotsteg.

Det tog alltså 5-10 min innan J kom ner efter påringningen. Innan dess hör de dörren öppnas 2-3 ggr.
Jag spann vidare på dina funderingar och fick fram att
2.30 hör grannarna hög duns
2.33 går grannen upp, hör "sparkar"
Om det är T som sparkar, måste J tryckt till då, eftersom det endast tar 10 s att bli medvetslös av sådant tryck
2.38 avlider T (senast) då det skulle ta 4-5 min med det tryck Ts hals fick
2.46 lämnar J lgh

Snabba ryck! Det blir inte mycket tid att panika på.
Citera
2023-04-05, 21:48
Medlem
Jag tror M har väldigt låg empati. Det är därför hon kan sitta och ljuga som hon gör. Hon känner ingenting trots att hon vet att Ts anhöriga är utom sig av oro.
Hon håller käft om bränderna också.
Hon har nog egentligen bara empati för sig själv. Precis som J. Men J är mer öppet osympatisk. Hon har inte heller någon empati, men gör inget för att dölja det.
M framstår som skör och benämns också som det av sina föräldrar. Det gör att hon kommer undan med en massa skit.

Jag har lätt för att bli hobbypsykolog- och jag vet, det är en irriterande egenskap.

Men jag funderar på om M har drag av så kallad ”dold narcissism/covert narcissist”.
Då har man låg empati och gör sig själv till ett offer.
Några tecken:

Återhållsam
Blyg
Splittrad självbild
Dålig självkänsla
Osäker
Bryr sig mycket om att bli inkluderad i sociala sammanhang
Så rädd för kritik att man drar sig från att få för mycket uppmärksamhet
Lider ofta också av annan problematik som nedstämdhet, mindervärdeskomplex eller social fobi
Strävar efter bekräftelse på att de är bra och omtyckta
Överkänsliga för vilket mottagande de får
Mer introvert

Artikeln i sin helhet som jag saxat ifrån: https://www.mabra.com/psykologi/dold-narcissist-farligare/8137742

En liten skitgrej i förhöret med läraren, men som jag ändå hängde upp mig på:

Du sa att hon är envis?
En töntig grej, som när man äter lunch tillsammans. Maja älskar sås och lingonsylt. Hon vräker på. Man säger att det måste räcka till andra, men hon tar ändå massor.”

Typiskt egobeteende.

Störd anknytning i samband med separation och adoption kan ju utlösa vissa beteenden. Känner man sig oälskad och övergiven kan man börja utveckla beteenden för att höja sig själv och sätta sig själv främst eftersom ingen annan gör det.

Jag kanske är helt ute och cyklar. Kom med input!
Citera
2023-04-05, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det rimmar illa med att J ska ha fällt och direkt efter satt sig och strypt T genast efter de kom till lgh, då grannen hör den stora dunsen betydligt senare och efter ytterligare några minuter sparkar som mot en vägg.

OM det var T som sparkade, kan J inte tagit stryptaget förrän då, eftersom rättsläkaren påstod att ett sådant tryck mot halsen medför medvetslöshet inom 10 s.
Jag tror grannarna har fel på tiden.
De säger olika saker... kanske inte visste vad klockan var.
Kanske vill de inte framhäva att de tänkte så länge om de skulle ringa polis eller inte som de säger att de gjorde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in