2023-04-05, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag spann vidare på dina funderingar och fick fram att
2.30 hör grannarna hög duns
2.33 går grannen upp, hör "sparkar"
Om det är T som sparkar, måste J tryckt till då, eftersom det endast tar 10 s att bli medvetslös av sådant tryck
2.38 avlider T (senast) då det skulle ta 4-5 min med det tryck Ts hals fick
2.46 lämnar J lgh

Snabba ryck! Det blir inte mycket tid att panika på.

Det är ju nästan detta som är det absolut läskigaste, att hon bara minuter efter att TT tagit sitt sista andetag redan har en plan/tanke på att förstöra bevis.
Citera
2023-04-05, 22:00
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Det är ju nästan detta som är det absolut läskigaste, att hon bara minuter efter att TT tagit sitt sista andetag redan har en plan/tanke på att förstöra bevis.
OM dessa tider stämmer, går det inte ihop sig med Js berättelse om att de startade med rundvandring och hon fällde T när de var på toa. Eller kan rundvandring i en etta med kök ta 30 min?
Citera
2023-04-05, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Citerar: "Det finns ingenting förutom 20-åringens berättelse som styrker att 18-åringen deltog i mordet, säger Silbersky.

– De uppgifterna är meningslösa – jag skulle nästan vilja säga värdelösa – genom att de inte styrks av andra uppgifter.
– Jag påstår inte att 18-åringens uppgifter är riktiga. Men de kan vara riktiga, fortsätter Silbersky.
"

Med tanke på att Silbersky är försvarsadvokat så vore det förvånansvärt om han gick på åklagarens linje.
Citera
2023-04-05, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ankomsttid: 01:51 och tjejerna hänger av sig ytterkläder i hallen, enligt både J och M. Här går berättelserna isär; M menar att J och T sätter sig i köket för att prata medan hon går till sovalkoven.

J menar att de går husesyn och att M är med hela tiden. J om badrummet under rättegången: "det gick ganska snabbt, det var bara några minuter efter att vi kom till lägenheten."

Ett påhittat scenario för att dölja att hon agerade så snabbt? För att mörka de svarta tankar hon har gått och burit på under lång tid?

I övrigt ses förslagenhet, strategiskt tänkande, känslomässig kyla, stresstålighet, handlingskraft.
Hon svarar som hon tror att man borde svara, det är vad jag finner mest sannolikt utifrån den person hon har visat sig vara.

Beträffande "prata ut": T säger till sin pojkvän i det sista samtalet att hon är på väg upp till J för att prata ut.
Under rättegången: J sade att hon ville prata med T. M skickades in att leta efter T.
M: "efter en stund kommer T och J frågar om de kan prata."

"18-åringen berättar att 20-åringen är intresserad av brott och hur man kommer undan. - Hon byter skor när vi åker till skogen för att hon har läst att det är så man ska göra."

Det finns inget, förutom J:s egna ord, som tyder på vare sig chock eller förvirring.
Jag förstår att man lätt kan tro att J ljuger för det har hon gjort så ofta.
Men jag tror faktiskt inte hon ljuger när hon berättar hur det gick till.
Hon fick en ny advokat, Clea, som jag tror säger till henne att berätta precis vad som hände.
Det finns bevis, M har börjat prata och det finns ingen anledning att ljuga längre... Allt talar emot henne, till och med strypningen... Så jag tror J talar sanning rakt igenom i just den berättelsen.
Jag fick den känslan också när jag läste förhöret i FUBen.
Hon säger saker hon inte behöver säga.
M tror jag ljuger för hon håller bara fast vid hennes första historia och vill klara sig undan.

När man precis har dödat någon... så tror jag all kyla o hat försvinner. Då händer något annat med en. Man kommer tillbaka till sig själv. Är i chock en stund för man kan inte ta in det... precis som hon säger.

Jag tror J hade som mål att få med T så hon kunde slå henne någonstans. Så hon var fjäskig o sa att de kunde väl prata ut. T sa ja o det blev en bra stämning. J ville aldrig "prata ut".... de var bara ett strategiskt sätt att få med sig T. J ville bara hämnas....
Och det fick hon.
Sen när det var över... och alla bevis är emot henne... och nya advokaten säger att hon vinner mer på att tala sanning än att ljuga i det här läget.... För det gynnar henne för lägre straff.
Så väljer hon att tala sanning.
Citera
2023-04-05, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Ja, jag kan tänka mig åt det hållet.

Nja, efter dunsarna och inget svar från dörr-ringningarna så bör man ju ringa räddningstänst, någon kan ju ligga och dö däruppe.....så jag tror inte att det gick så lång tid tills hon kom ut.

Mordet kan nog inte ha skett tidigare, då bör det ju ha varit totalt ljudlöst......

Nej, men jag tror JJ kan ha njutit av att se BO dö, se dödsögonblicket. Och en önskan att skända kroppen, flera gånger om, inte "bara" 2 ggr. utan flera gånger.

Sedan om detta beror på ett hat mot just TT eller om det kan finnas en slags lust i detta för JJ också, det låter jag vara osagt.

Det saknas ju fortfarande saker från TT, JJ kan ju ha behållit dem som trofeer.
Angående det fetstilade...
Du förutsätter att grannarna talar sanning om tiden.
Jag tror inte det dem säger stämmer.
Det kan vara så att de säger senare tid för de skäms för att det gick så lång tid efter dunsarna och J kom ut.... En tid man borde ringa polisen... Men gjorde det inte.
En heder till grannarna för vad de gjorde... Men jag tror inte tiden de säger stämmer.
Citera
2023-04-05, 22:13
Medlem
Citat:
OM dessa tider stämmer, går det inte ihop sig med Js berättelse om att de startade med rundvandring och hon fällde T när de var på toa. Eller kan rundvandring i en etta med kök ta 30 min?

Till en början i förhören sa JJ att de satt i köket har har jag för mig.

Jag tror att hon ändrade sig i samband med sitt erkännande för att det skulle rimma bättre med hennes historia om olyckshändelse/oplanerat. Då slipper hon förklara varför de i ett senare skede under kvällen allihopa befinnes sig på toaletten och hur de hamnade där.
Citera
2023-04-05, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Jag tror M har väldigt låg empati. Det är därför hon kan sitta och ljuga som hon gör. Hon känner ingenting trots att hon vet att Ts anhöriga är utom sig av oro.
Hon håller käft om bränderna också.
Hon har nog egentligen bara empati för sig själv. Precis som J. Men J är mer öppet osympatisk. Hon har inte heller någon empati, men gör inget för att dölja det.
M framstår som skör och benämns också som det av sina föräldrar. Det gör att hon kommer undan med en massa skit.

Jag har lätt för att bli hobbypsykolog- och jag vet, det är en irriterande egenskap.

Men jag funderar på om M har drag av så kallad ”dold narcissism/covert narcissist”.
Då har man låg empati och gör sig själv till ett offer.
Några tecken:

Återhållsam
Blyg
Splittrad självbild
Dålig självkänsla
Osäker
Bryr sig mycket om att bli inkluderad i sociala sammanhang
Så rädd för kritik att man drar sig från att få för mycket uppmärksamhet
Lider ofta också av annan problematik som nedstämdhet, mindervärdeskomplex eller social fobi
Strävar efter bekräftelse på att de är bra och omtyckta
Överkänsliga för vilket mottagande de får
Mer introvert

Artikeln i sin helhet som jag saxat ifrån: https://www.mabra.com/psykologi/dold-narcissist-farligare/8137742

En liten skitgrej i förhöret med läraren, men som jag ändå hängde upp mig på:

Du sa att hon är envis?
En töntig grej, som när man äter lunch tillsammans. Maja älskar sås och lingonsylt. Hon vräker på. Man säger att det måste räcka till andra, men hon tar ändå massor.”

Typiskt egobeteende.

Störd anknytning i samband med separation och adoption kan ju utlösa vissa beteenden. Känner man sig oälskad och övergiven kan man börja utveckla beteenden för att höja sig själv och sätta sig själv främst eftersom ingen annan gör det.

Jag kanske är helt ute och cyklar. Kom med input!

Den här 18-åriga MH har lyckats hantera situationen i häktet som bara annars erfarna grovt kriminella gör. Hon har hållit tyst om var Toves kropp befann sig, inte visat minsta ånger eller empati med Tove, eller Toves anhöriga. Hon sörjde ju själv rapparen Einars död, men enligt pappans förhör tyckte MH också att Einar fick skylla sig lite själv också för att han tjallat. Så det säger en del om MH:s moral. Bara en person utan empati kan bete sig som MH.

Jag lyssnade nyss på P3 Krim podd om mordet på Tova Moberg. Mördaren dömdes till livstid för att ha strypt och slagit Tova med hammare och sedan surrat fast kroppen på en skottkärra och sänkt henne i sjön. Mordet skedde utomhus på hans gård. I sitt försvar hävdar mördaren där att han var drogpåverkad, satt och slumrade vid köksbordet, sedan var han inne på toaletten och kräkts, sedan somnat därinne och vaknat och somnat igen. Och hävdade att det fanns en annan person på gården, som han inte vill nämna vid namn. Själv var han ju inomhus och kunde ju inte ha mördat Tova.

Det verkar vara inne att skylla på att man är påverkad, somnar, kräks, somnar och inte ser något. Det kanske är standardförsvar bland mördare.

Jag kan bara hoppas att det blir en dom som ger Tova rättvisa.
Citera
2023-04-05, 22:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvens
Precis. Har hon fallit och slagit i huvudet, så är det inte mot ett golv. Utan knoppen på ett badrumsskåp. Men man faller knappast på ett badrumsskåp på det viset, det sitter för högt upp. Möjligen blev hon brutalt knuffad in i badrumsskåpet och slog då i huvudet. Då borde polisen antingen ha hittat DNA från henne på badrumsskåpsknoppen, eller kunnat notera att den blivit rengjord, tänker jag.

I tråden verkar det ha blivit en trådsanning att hon skulle ha slagit i huvudet i badrumsgolvet. Men det verkar som den rättsmedicinska undersökningen talar emot det.
Rörgenomföringarna där handfatet ska stå skulle också kunna ge sådan skada, tänker jag. Men de är väl nära väggen för att T skulle hamna där då J fällde henne, så i så fall har den tillkommit på vid annat tillfälle.
Jag minns inte om hundarna markerade där.
Hundarna markerade på duschstången, minns jag. Kanske J har drämt den i huvudet på T?
Citera
2023-04-05, 22:19
Medlem
En sak som ofta påstås och talas om i tråden är "dunsarna", och att Tove skulle ha sparkat för att orsaka dessa dunsar.

Saken är bara den att vittensmålet från grannen är mycket tydligt. Det var EN duns, och bara EN duns!

Citat:
De hörde sedan en kraftig knall, som en hård duns, mot underlaget. Det kom från lägenheten ovanför.

Citat:
Hörde du några andra ljud än en duns?
Inga andra ljud. Det var tyst sen.
Då hade de ringt Polis om det var fler ljud. Farouk har inte
hört något sådant ljud som dunsen därifrån tidigare

Grannen säger till och med att om det varit fler ljud hade de ringt polisen.

Vad som däremot sedan sker, är att i uppföljande förhör så förvränger polisen grannens vittensuppgifter, och polisen talar om och frågar om "dunsar", i plural, vid flera tillfällen. Det är utomordentligt dåligt av polisen att förvränga information från ett vittne på det viset.

Men i alla fall, grannen är tydlig. Det var EN duns. Och den dunsen var väl då förmodligen när Tove gick i golvet. Och då finns anledning att tro att Tove fått en hård smäll i bakhuvudet av ett hårt trubbigt föremål, tappat medvetandet och fallit handlöst i golvet, med en rejäl duns. Sedan var det bara för J att slutföra vad hon föresatt sig. Utan minsta motstånd från Tove. Det behövdes ingen fasthållning, det förekom inga fler dunsar, inga sparkar, inga skrik, inget motstånd med viftande rivande armar. En smäll i huvudet på Tove, som ingen hör eftersom det inte låter något. Toves kropp som går i golvet med en duns, och sedan J som stryper en redan medvetslös Tove.

Frågan jag nu ställer mig är om åklagare Rullman talat om dunsar i plural vid något tillfälle?
Citera
2023-04-05, 22:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Till en början i förhören sa JJ att de satt i köket har har jag för mig.

Jag tror att hon ändrade sig i samband med sitt erkännande för att det skulle rimma bättre med hennes historia om olyckshändelse/oplanerat. Då slipper hon förklara varför de i ett senare skede under kvällen allihopa befinnes sig på toaletten och hur de hamnade där.
Då kanske det är sant som M sa, att T och J satte sig i köket?
Citera
2023-04-05, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Då kanske man ska skriva "när kommer sammanfattning för dag 2 och 3 ifrån rättegången?"

Istället för att fråga när "kommer rättegångsdag 2", vilket tolkas som att du inte vet att det finns en tredje dag och att rättegången är över och att det är fortsättningen på rättegången du vill ha reda på.

Var inte så arg. Frågan var nog ställd till Greven.
Citera
2023-04-05, 22:22
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Jag spann vidare på dina funderingar och fick fram att
2.30 hör grannarna hög duns
2.33 går grannen upp, hör "sparkar"
Om det är T som sparkar, måste J tryckt till då, eftersom det endast tar 10 s att bli medvetslös av sådant tryck
2.38 avlider T (senast) då det skulle ta 4-5 min med det tryck Ts hals fick
2.46 lämnar J lgh

Snabba ryck! Det blir inte mycket tid att panika på.
Rättsläkaren:"Man kan bli medvetslös bara på någon enstaka sekund. Släpper man relativt fort, kanske efter 10-15 sekunder, då kan personen återfå medvetandet. Men vi har ju skadorna i den djupa muskulaturen som tyder på långvarigt stadigt tryck. Det betyder att man har passerat punkten där man ser att mekanismen inte längre kan hävas."

Ja, uppfattar också en relativt snabb medvetandesänkning. Först landar T hårt på golvet, skadar rygg och huvud vilket mycket väl kan ha resulterat i hjärnskakning. Hon kämpar förstås för sitt liv och för att komma loss, ålar och vrider på sig som J beskriver. Med J sittande på bröstkorgen försvåras andningen och jag gissar på att J använder sina knän för att trycka till armarna på T så att skador uppstår på armbågarna.

J är snabb i allt hon företar sig och dessutom nykter. Stark är hon också.

Skulle tro det ja, runt 02:35-02:38. Tar hon kroppen till vindsförrådet utanför dörren så kan hon vara klar inom 3 min; springa och hämta lakan, lägga ut på hallgolvet, dra ut T och rulla in kroppen, vidare ut genom dörren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in