2023-04-05, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Och här är ännu ett exempel på en av stollarna som spår undergången i tråden

Då är du uppe i 2st då
Citera
2023-04-05, 16:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Det kommer bli intressant att se vad som i slutändan faller mest. Min gissning är nybyggda BR, speciellt radhus, med höga föreningslån och som påverkas av både elpriser och räntekostnader. Säg ett radhus med 2 MSEK i BR lån som kostar 4 MSEK (totalt 6 MSEK föreningslån och kostnad), jämför med en villa som kostar 6 MSEK.

Om månadskostnader stiger så mycket att värdet ska ner 25% kan man ju tro att villan sjunker just 25% till 4,5 MSEK. BR sjunker totalt till 4,5 MSEK, men då BR sitter på 2MSEK i lån faller priset någon vill betala från 4 MSEK till 2,5 MSEK, eller 37,5% nedgång i priset.

Så jag tror villor allmänt kommer klara sig bättre än BR. BR har ju även senaste ~20 åren haft högre värdestegring än hus, även om Covid minskade gapet en del. Sommarhus eller semesterhus/lägenheter i fjällen, som gick upp mest under Covids hemester-hype, kan nog närma sig sämre BR i värdeminskning.

Nu var det ett högre elpris som kom under 2022, räntekostnaderna ökade med men hus drabbades av en kombination, så huspriserna verkar ha sjunkit mer än BR hittills. Jag tror det omvända kommer gälla om det blir vidare nedgång.
Tittar jag på Boolis prisindex https://pro.booli.se/indices/
Så har villor fallit mer från toppen är BR.
Vilket antagligen är rimligt då de steg mer under corona.

Men du tänker dig att något kommer hända framöver som kastar om ordningen?
Citera
2023-04-05, 16:16
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tittar jag på Boolis prisindex https://pro.booli.se/indices/
Så har villor fallit mer från toppen är BR.
Vilket antagligen är rimligt då de steg mer under corona.

Men du tänker dig att något kommer hända framöver som kastar om ordningen?
Ja. Exempelvis att BRF binder lån på längre löptider än privatpersoner, och att allt eftersom lån binds om med högre räntor så kommer avgifter stiga. Eller att underhållsplaner behöver justeras upp för att kompensera ökade framtida kostnader till följd av inflationen.
Citera
2023-04-05, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Då är du uppe i 2st då

Tja ska jag fortsätta markera så blir det ett par per dag. Det är oändlig tillströmning av bubbelbabblare
Citera
2023-04-05, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Att du inte kan läsa det visste jag redan. Har redan sjönära, i princip varenda villa här har både sjöutsikt och sjönära. Men om du frågar din vårdare vad skillnaden är kan han rita det på ett papper.

Och en stor del av dessa, kanske tom en majoritet har sjöutsikt
Citera
2023-04-05, 16:32
Medlem
Citat:
Tja ska jag fortsätta markera så blir det ett par per dag. Det är oändlig tillströmning av bubbelbabblare

Du menar bubbelpratare som Danske Bank då. Eller var tycker du själv gränsen går för en bubbla nominellt (där inflationen är hög och urholkar valutan)?
Citera
2023-04-05, 16:32
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Och en stor del av dessa, kanske tom en majoritet har sjöutsikt
Vad det ditt svar på skillnaden mellan sjötomt och sjönära?
Inte ens ”målstolpsflyttning” bara några ord som råkade bilda en mening.😳 Full?
Citera
2023-04-05, 17:04
Medlem
Citat:
Vad det ditt svar på skillnaden mellan sjötomt och sjönära?
Inte ens ”målstolpsflyttning” bara några ord som råkade bilda en mening.😳 Full?

Sköutsikt är betydligt vanligare ute i landet än i städerna av naturliga skäl. Att det finns massor av billiga bostäder med sjöutsikt är otvivelaktigt
Citera
2023-04-05, 17:08
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Sköutsikt är betydligt vanligare ute i landet än i städerna av naturliga skäl. Att det finns massor av billiga bostäder med sjöutsikt är otvivelaktigt
Vad har det med mitt inlägg om att vilja ha en sjötomt att göra? Kom det ingen vårdare som kan backa tillbaka till det initiala inlägget du citerade?
Citera
2023-04-05, 17:20
Medlem
Citat:
Vad har det med mitt inlägg om att vilja ha en sjötomt att göra? Kom det ingen vårdare som kan backa tillbaka till det initiala inlägget du citerade?

Sjötomt är heller inget ovanligt runt Sveriges småsjöar. Finns gott om alternativ för billig peng.

Denna tex

https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-johansfors-halmstads-kommun-brandshultsvagen-22-19753219
Citera
2023-04-05, 17:24
Medlem
Citat:
Och här är ännu ett exempel på en av stollarna som spår undergången i tråden
Har du flyttat ut ur sommarstugan? 😂
Du köpte väl för inte så länge sedan, hur känns det nu när seriösa analytiker menar att vi ska ner lika mycket till?
Citera
2023-04-05, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Inflationen gör att priserna nominellt inte behöver sjunka särskilt mycket. Dessutom är ju folk uppenbart obenägna att sälja med förlust vilket gör att prisfallet sker så långsamt att de flesta hinner anpassa sig. Dessutom har ju redan priser fallit en del nominellt sedan toppen redan och 10-15% ytterligare kommer inte krascha något samhälle....

Systemhotande kommer det inte att bli. Vissa enskilda kommer i kläm och medelklassen anpassar sig långsamt till ett fattigare liv utan Pool, Bastu och Tesla.

Detta är min gissning också. Iaf över ett par års sikt.
Men det räcker ju med att priserna nominellt "står stilla" i en inflationsmiljö, för att realt falla.
Det bästa hade nog varit nominellt stillastående priser några år, för att låta löner komma i kapp och privat skuldsättning minska via amorteringar och inflation.

Håller även med angående det sista. "Rik på kredit" kommer gå out in style, iaf på några års sikt. Aktier i Lundin Gold kommer värderas högre än leasingbil på Tinder och andra köttmarknader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in