2023-04-05, 03:12
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja, och det är också det som gör att du kanske kanske kan tro på Engström som mördare.

Du vet att det fanns mängder av folk som hade "motiv".

Det är inte som att Engström skulle komma att ärva miljoner.

Det finns ingen koppling mellan Palme och Engström, såvida inte Palme knullade hans fru, men ingen har ju visat på något sådant.

Du använder ordet bizzart, vilket jag skulle säga är bisarrt, men du är säkert glad med ditt inlägg.

TP hade 20 miljoner motiv att hänga ut SE som GM oskyldigt. Go figure!

Edit: För övrigt är utpekandet av SE mer 'pissass' än 'pizzazz'!

Edit2: Det saknas underlag att avfärda att Filtergänget på riktigt trodde att Svenska staten skulle betala 50 miljoner i belöning för 'LÖSNINGEN' 2018. Miljonbelöningsdrömmen blev tyvärr bara till ifrågasatt guldspade. Filtergänget är som bekant inte de skarpaste gafflarna i boklådan.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-04-05 kl. 03:30.
Citera
2023-04-05, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Så "mördaren" SE var mer orolig att väktarna sett honom 60 meter bort från mordplatsen inomhus före mordet än att 10 vittnen sett honom på gatan som GM på mordplatsen?

Man får säga vad man vill, men att det är liv i logikluckan i Cluedofabriken, det får man verkligen säga!

Så du menar att GM Engström inte behöver bekräfta sig på brottsplatsen utan att bli misstänkt?

Tror du inte väktarna då ändå kommer tipsa polisen ?

Så vad jag menade att han istället förekommer dom och speglar GM rörelse för han inte har så mkt att förlora...
Citera
2023-04-05, 03:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Varför måste Engström ha ett motiv som är så drastiskt??

Varför kan han inte ha samma motiv som t.ex CA eller VG ...Eller CP ?

Det behövs inget motiv. GM-SE kan ha drabbats av Cortisoninducerad alkoholpsykos och mördat OP helt utan motiv, även om han var hobbymoderat. Den psykotiske GM-SE kan ha uppfattat OP som en elefant på mordplatsen och trott att han var på elefantjakt i Indien när han sköt OP på blodfläcken.

Mordvapnet är väl det som sätter gränser för GM-SEs påstådda gärningsmannaskap. Mordvapen och ammunition av lämplig typ skrevs varken ut av läkare på recept eller såldes över disk på Systembolaget 1986.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-04-05 kl. 03:53.
Citera
2023-04-05, 03:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så du menar att GM Engström inte behöver bekräfta sig på brottsplatsen utan att bli misstänkt?

Tror du inte väktarna då ändå kommer tipsa polisen ?

Så vad jag menade att han istället förekommer dom och speglar GM rörelse för han inte har så mkt att förlora...

GM-SE existerar dessvärre bara i febriga Cluedofantasier.

SE som det vittne han var i verkligheten behövde inte "bekräfta" någonting. Han försökte placera sig närmare mordet än han var, men lurade inte polisen 1986-87.

Spoiler alert: SE tittade på klockan då han tittade på klockan. Inget annat! Detta gäller också i Spegellandet.

Att spekulera om SE som GM är ett njutningsmedel för självutnämnda Cluedoexperter med livlig fantasi. Jag saknar nästan fantasi, så jag håller mig till sanningen istället.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-04-05 kl. 03:58.
Citera
2023-04-05, 05:21
Medlem
Citat:
GM-SE existerar dessvärre bara i febriga Cluedofantasier.

SE som det vittne han var i verkligheten behövde inte "bekräfta" någonting. Han försökte placera sig närmare mordet än han var, men lurade inte polisen 1986-87.

Spoiler alert: SE tittade på klockan då han tittade på klockan. Inget annat! Detta gäller också i Spegellandet.

Att spekulera om SE som GM är ett njutningsmedel för självutnämnda Cluedoexperter med livlig fantasi. Jag saknar nästan fantasi, så jag håller mig till sanningen istället.

Engström är misstänkt för mordet på Olof Palme..

Känns bra för det överensstämmer med vad jag själv anser att han ska vara..

Rätt eller fel...?

Men glöm inte att han bara är misstänkt och inget annat
Citera
2023-04-05, 05:22
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nja snarare tillför nya saker. Bland annat det om den pendlande kollegan som råkat höra herr Engström prata i telefon med "någon" efter mordet. Han tyckte att det var märkligt att Engström inte förekommit i utredningen så han skickade ett brev till LGWP drygt 30(!) år efter mordet, efter att mordet "återigen aktualiserats" . Telefonsamtalet hade handlat om förväxlingen, "... så att den han pratade med skulle förstå att det var han som sprang in i Thulegatan" står det i brevet. Han hade sagt till TP att han blivit illa berörd av det där samtalet och inte pratat om det med någon. Det sista låter knappast som det skulle varit det menlösa "förhöret" den 10 mars. "Genom åren har jag tänkt många gånger på det jag hörde" skrev han vidare i brevet till LGWP. Han sa att det var den 3 mars "men var inte hundra på det". Samtalet skulle dock ägt rum mellan 7-8, förhöret hölls vid 10-tiden. Min gissning är att det handlade om att övertyga en misstänksam bekant (WG?) om att det skett en förväxling.

Det där betyder ingenting, speciellt med tanke på att Engström var på skidsemester den 3 mars.

Och det är säker någon cluedo-fantast som blivit illa berörd efter att ha trott på Thomas Petterssons chansningar - som han fick backa från en efter en, sakta men säkert.

Hur som helst ska kan det inte vara någon infödd stockholmare, för någon ”Thulegatan” finns inte och har högst troligt aldrig funnits i huvudstaden.

Och även om ett random brev, med ska vi säga 2-5 procents rätt avseende Engströms yttre (inget annat), är viktigt för SEkten så kan vi i alla slå fast att Leif Persson inte grundlade sin åsikt om skuldfrågan på detta?

Ja, jag vet att Leif Persson ansåg att Engström borde synats i sömmarna, men SEkten kan slappna av. Det är gjort nu. Ingen hittade något med substans.
Citera
2023-04-05, 05:33
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Vilken oerhörd substans. "Sagt till TP". Det handlar om fel gata dessutom.

Är det det här mailet det gäller? https://drive.google.com/file/d/1b_4RJXCB7MoRwxCW_5XPI0LlRLjhhjvk/view
Isåfall är det ju ganska långt ifrån vad TP uppger konstigt nog.

"Min minnesbild av Stig E är att det var "rekorderlig" man som jag i ett sådant här sammanhang hade haft fullt förtroenden för."

Tack för länk.

Att Engström sa att han sprang in på Tunnelgatan är mindre uppseendeväckande än att tipsaren tar fel på dag.

Kul i att veta att Engström hade hög status på kontoret.

Edit: Att detta är något en hedersgöteborgare tar upp som skumt visar på hur skrämmande låg tröskeln är för att misstänkliggöra en oskyldig man.

Detta bevisar egentligen mest, eftersom tipsaren ”ljuger” om datumet, att han själv var inblandad i MOP.
Senast redigerad av AllramEast 2023-04-05 kl. 05:38.
Citera
2023-04-05, 06:05
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Om samma sak verifieras av två oberoende källor så ökar trovärdigheten för denna sak väsentligt. I detta fall alltså detaljen att SE drack efter ordinarie arbetstid.

Det är grundläggande källkritik inom vetenskapen.

Den som står för "korkade sagor" är dessvärre du själv.

Skandiamannen hade använt dig som rundningskon.

Men ingen ”verifierar” ju något alls?

Vad är det du inte förstår?

Du får nog läsa på om vad källkritik är.

Mitt förslag är att googla på SO-rummet + källkritik. Man riktar sig till högstadieelever men låt inte det skrämma dig. Äh, jag gör det:

https://www.so-rummet.se/kategorier/kallvardering-och-kallkritik#

Vulgärt exempel, men kanske kan det få poletten att trilla ner:

Bara för att fler än en invånare i Knutby under en tid trodde att Åsa Waldau var ”Kristi brud” så varken ökade, eller minskade, sannolikheten att hon verkligen var ”Kristi brud” i takt med att fler, eller färre, trodde att hon var ”Kristi brud”.

Att två, eller flera, personer har hört att Engström drack på jobbet bevisar ingenting.

Speciellt inte ”inom vetenskapen”?

Hopp och lek!
Citera
2023-04-05, 06:13
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Vad snackar du om? Varför måste jag det? Det var ju du som sa att det här mailet var en ny grej TP hade skrapat fram. Jag har bara tagit fram mailet och visat att det inte alls står det du sa.

Du kan läsa Walls genomgång av några uppgifter TP ger. Han ringer upp källorna och kontrollerar. Och får helt andra svar än vad TP uppger att han fått. https://gunnarwall.wordpress.com/2021/05/06/den-osannolika-mordaren-uppdaterad-har-nagot-viktigt-tillkommit/

Fy satan vad hemskt. Det här blir värre och värre och värre… Finns det inget stopp på galenskapen?

Liknelsen med Knutby börjar förefalla orättvis.

Mot Knutby-sekten!

”Du kan läsa Walls genomgång av några uppgifter TP ger. Han ringer upp källorna och kontrollerar. Och får helt andra svar än vad TP uppger att han fått.

https://gunnarwall.wordpress.com/202...gt-tillkommit/
Citera
2023-04-05, 06:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Lars Ls bok som TP skamlöst plagierade publicerades väl 2016? "Thulegatan-brevet" om SE skrevs 2017 efter att SE blev presenterad som misstänkt i LLs bok.

Gång på gång sprider du felaktig information i tråden.

Hur känns det egentligen att ha så dålig koll på ett ämne som du ytligt betraktat tycks vara intresserad av?

Edit: I LAs "konspirationsroman" kallar hon landet Sverige för just "Thule". Kan det vara så att LA vet något om "Thulebrevet" som vi andra inte vet?
Blev Engström verkligen presenterad som gärningsman i LL:s bok eller hittar du på, igen?
Citera
2023-04-05, 06:24
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Mejlet och pendlarkollegan var en ny grej för TP sedan han skrev första upplagan. Han träffade kollegan i maj 2020 och då sa denne så här:
"Det var inget förhör och det var ingen journalist. Jag blev väldigt illa berörd av det jag hörde men pratade aldrig med Stig om det. Inte med någon annan på Skandia heller, ja inte med någon".

Det här var alltså en ny grej i den andra upplagan. Gunnar Wall har väl inte ens pratat med den här personen och blanda nu inte ihop den här pendlarkollegan med praktikanten, som också var från Norrland.

Det var inget förhör och det var ingen journalist. Jag blev väldigt illa berörd av det jag hörde men pratade aldrig med Stig om det. Inte med någon annan på Skandia heller, ja inte med någon".

Vad får Thomas Pettersson ut av det där?

Ärlig fråga.

Skulle Palmemördaren pratat i telefon med öppen dörr, samtidigt som han bevisligen var 50 mil därifrån visserligen, och avslöjat sig?

På vilket sätt?

Eller är ”den nya grejen” att kollegan blev illa berörd?

Om han nu blev det. Thomas Petterssons trovärdighet ökar inte precis i tråden just nu.
Citera
2023-04-05, 06:30
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
De lägger ner utredningen för att de anser sig ha en GM men GM är avliden.

Nej.

De lägger ner utredningen då de har en misstänkt som är avliden.

Det är inte bara semantik.
Skillnaden juridiskt är gigantisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in