Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Ja, vem vet! Detta kanske var ett av mina främsta inlägg i tråden.
Rörelsen att titta på en klocka, som sitter under rockärmen på vänster sida, liknar rörelsen att ta fram ett vapen ur dess hölster. I båda fallen går handen lika långt, och befinner sig i samma höjd. Här blir en iakttagelse från den taxibil som passerade korsningen när dådet skedde, av extra intresse:
"Gärningsmannen var högerhänt och
stoppade vapnet innanför rocken på dess vänstra sida. När vapnet placerades innanför rocken stod gärningsmannen med ryggen mot ACH."
Cluedo FTW!
Kan det vara så att taxichauffören såg fel? GM kanske inte alls hölstrade vapnet utan tittade bara vad klockan var på mordplatsen direkt efter mordet? Rörelsen är så lik att det inte går att skilja på tydligen.
Om SE var GM hade han ju trollat fram vapnet med klocktricket enligt dig? Detta i så god belysning som möjligt framför bankens upplysta skyltfönster. Kanske SE speglade sig i skyltfönstret också? SE speglade således sig själv och mördaren samtidigt.
Eftersom rörelsen med armen var så lik att ta fram ett vapen förklaras hur SE fick tag på ett mordvapen på gatan helt plötsligt: "- Jo konstapeln, jag fick helt otippat tag på mordvapnet med höger hand på gatan samtidigt som jag speglade mig i bankens skyltfönster."
Konstapeln konstaterade: "Att 'Herr Försäljningsbefrämjaren' hade lånat sitt mordmotiv av grannarna i Täby hade polisen redan förstått och nu vet vi att mordvapnet lånades av Bankens skyltfönster också! Banker lånar ju ut hela tiden så det verkar logiskt. SE sköt också OP som en reflex på en avsnäsning så det är rimligt att även mordvapnet kan ha varit en reflex när SE speglade sig och mördaren i bankens skyltfönster strax efter mordet."
Det är ytterst märkligt vad man kan hitta i logikluckan i Cluedolandet!
Jag får tacka vår ciceron i Cluedolandet, Dalulven, för reflexionen; 'Att oväntat hitta ett mordvapen i sin ficka är som att spegla sig i ett tidsfönster'. "Ur led är tiden". Mordvapenfrågan är löst! Detta hade jag aldrig kunnat kommit på själv.