Citat:
GK: Hur Johannas kropp ser ut?
J: Nej, inte Johanna, Tove heter hon för guds skull, Tove heter hon ju. Nej, hur Toves kropp har sett ut, att hon var, ja att hon låg i ett lakan, att hon blivit grovt misshandlad och strypt, sen var det tänt eld på henne tror jag.
I ovan förhör med MHs samsittare Josefine har MH berättat att TT blivit grovt misshandlad. Detta skulle förklara varför TT har så himla mycket skador på kroppen. Men jag kan inte förstå varför man inte borrat djupare in i Josefines förhör och försökt få mer information om hur MH beskrev den grova misshandeln. Skulle även vart intressant med ljudupptagning vid deras samsittningar (kanske inte tillåtet?). Men endast ETT förhör med en samsittare som verkar ha ett sunt förnuft.
J: Nej, inte Johanna, Tove heter hon för guds skull, Tove heter hon ju. Nej, hur Toves kropp har sett ut, att hon var, ja att hon låg i ett lakan, att hon blivit grovt misshandlad och strypt, sen var det tänt eld på henne tror jag.
I ovan förhör med MHs samsittare Josefine har MH berättat att TT blivit grovt misshandlad. Detta skulle förklara varför TT har så himla mycket skador på kroppen. Men jag kan inte förstå varför man inte borrat djupare in i Josefines förhör och försökt få mer information om hur MH beskrev den grova misshandeln. Skulle även vart intressant med ljudupptagning vid deras samsittningar (kanske inte tillåtet?). Men endast ETT förhör med en samsittare som verkar ha ett sunt förnuft.
Jag har visserligen inte läst ala förhör med JJ, men har man hört tjejrna om dessa skador? Framgick något om detta under rättegången, om de fick någon direkt fråga om detta?
Kanske dunsarna/sparkarna kan förklaras av att Tove har inte bara fällts, utan trypningen har föregåtts av en ren misshandel där sparkar kanske ingått?
Och jag kan ibland tänka på ett scenario där Tove faktiskt pressas in på toa, det är då hon klämmer sina fingrar, försöker ta sig ut därifrån, och därav hennes kommentar, typ "vad håller du/ni på med"?
Inte sällan den som ljuger använder delar av sanningen för att det kan annars lättmotbevisas och att det då också blir trovärdigare, men viktiga bitar utelämnas eller hamnar på annat ställe.
Ljuden som grannenbeskriver, passar inte ihop med Johannas berättelse. Det beskrivs som upprepade enormt höga dunsar, inte en. Och sedan vid andra påringningen, kommer några ljud som kan låta som sparkar eller slag mot toaväggen. Dessa skulle ju kunna vara från Johanna också om hon försöker avsluta det hela och tar omtag med sina ben för att kunna få tillräcklig kraft.
Efteratt ha kämpat hårt för att strypa Tove kanske Johannas krafter började tryta, men Tove fortsatte att andas?
Expressens direktrapportering:
"30 mars 2023 11.14
Det finns också skador/blödningar på Toves kropp som tyder på att det skett slag alternativt fall som tagit så illa att det uppstått allvarliga skador. Dessa menar rättsläkaren har orsakats av trubbigt våld av annan person – det är mycket viktig information som motsäger det som 20-åringen hävdat i förhör."
//
"30 mars 2023 12.18
Det har också hittats skador på andra delar av kroppen på Tove, som Mikael Svegfors frågar om nu. Rättsläkaren säger att de uppstått på grund av våld. "
"30 mars 2023 11.33
Det finns också tecken på trubbigt våld och blödningar på Toves kropp, vilka tros ha orsakats av annan person. Dessa ska ha skett innan dödsorsaken."
https://www.expressen.se/nyheter/rattegangen-om-mordet-pa-tove/