Citat:
Ursprungligen postat av
fruOl
Jag är ledsen men det där tror jag inte på. Har jobbat inom missbruksvården och även med att handlägga behandling och man kan inte förbjuda kontakt med familj. Man kan avråda från den men vården får inte villkoras mot kontakt med närmaste familj, undantaget om familjen tillhandahåller droger.
Men att säga att det är ett krav för att få fortsatt vård är åt helvete. Något sådant existerar inte.
Först bör jag klargöra ( utan att kritisera dig ) angående relationer med närstående och 12 stegs-programmet som de flesta behandlingshemmet följer såsom tillämpar.
Första steget är att bli medveten om problemet. Steg två acceptans av problemet. Steg tre är början till förändring i tankar, känslor och social relation till omgivningen.
När närstående stör eller försvårar ett tillfrisknande, så blir " kravet " att reducera kontakten med allt som kolliderar med behandlingsmodellen. Vilket inkluderar relationen med närstående.
Om individen inte accepterar eller myglar med behandlingsmodellen( överenskommelsen ) , riskerar
denne att " bli tvungen " att avbryta kontakten med behandlingshemmet och försöksboendet efter
behandlingen.
En ( relation under tillfrisknandet ) närstående som Anna Book-Took är lika logisk som att försöka
släcka en intensiv brandhärd med bensin under behandlingsprogrammet.
Det handlar om att fokusera på sig själv och bli medveten vilka faktorer som triggar igång riskerna
med återfall. Vilket betyder alla riskmoment som även gäller kontakterna med närstående.
För att tillfriskna ifrån drogmissbruk, så handlar det om att bli " vuxen " och ta totalt ansvar för sitt
mående utan destruktiva försvarsmekanismer som förhindrar frigörelsen ( tillfrisknandet ) till att bli självständigt drogfri.
Kan individen inte följa dessa enkla levnadsregler, är jag övertygad att ett tillfrisknande är likvärdig
med att hoppa ifrån höga höjder utan fallskärm.
Kanske nu fått en kortfattad förklaring till mitt förra inlägg och insikten om vad jag menade?